Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Insikt här i livet!

Featured Replies

Publicerat
Browning A-Bolt II Boss

Dimensional action specifications

Action lenght: 9.875 " (long action)

Receiver ring diameter: 1.375"

Bolt diameter: .865"

bolt travel: (25-06) 4.313"

Striker travel: .250"

Guard screw spacing: 7.938"

long: 25-06 - 375 H&H

short: .223 - .308

Med andra ord ett bra mycket bättre alternativ då? ;)

Är grymmt sugen på att finnna mig mer erfarenhet och info om A-bolt låset just nu!

MVH/Jocke

Publicerat
B)
Publicerat
Varför göra det så svårt? ??? ???

Gör en Henrik!!

GO SAKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)

Jim

Näpp SAKO kommer det inte att bli, det vet jag i alla fall.

Vill verkligen ha kolvhalssäkring, helst då från orginal. Så att SAKO inte ligger på en topplacering det säger sig själv.

MVH/Jocke

Publicerat

Om det där med lådlängder är prio 1 så är jag rädd för att jag måste tjata om Sako igen... Annars kan man skaffa kipplauf & dubbelstudsare!

Publicerat
B)
Publicerat
Om det där med lådlängder är prio 1 så är jag rädd för att jag måste tjata om Sako igen... Annars kan man skaffa kipplauf & dubbelstudsare!

Lådlängderna är icke prio 1 så länge det inte är en (1) enda lådlängd på den planerade lådan!

Kipplauf och dubbelstudsare för all del, men jag är mer förtjust i repeterbössor har jag konstaterat.

En liten fråga:

Hur är det med Krico?? Där har du ju kolvhalssäkring i alla fall.

Har ingen aning om lådlängder på dem men kanske värt att kontrollera?

MVH

Jim

Finns det Krico med kolvhalssäkring förutom den så kallade "säkerhetsstudsaren" ?  Den är ju som de flesta vet efter mina inlägg inte så lätt att få tag i, och får man tag på den i Sverige så är den garanterat i 6,5x55.

MVH/Jocke

Publicerat

Finns ju klart också lite nyare Mannlicher att bygga på, men det borde tendera till ett j*vligt dyrt bygge med en trippel på den lådan. Och jag har för mig att du och jag snackade om det Henrik, pipan är lite knepig att byta på dom väll?

MVH/Jocke

Publicerat

Om kolvhalssäkring är prio ett så finns ju Ruger M77 (inte MKII). Sedan har jag sett en ombyggd sako 75 med kolvhalssäkring. PO Olsson byggde en sådan och skrev om den i VT för ett antal år sedan.

Publicerat

Jocke,

som du redan insett har du gett dig in i en djungel där det är mycket enkelt att tappa fotfästet. Att väga olika lås mot varandra är allt annat än enkelt. Hur du än vänder dig blir det till att kompromissa i slutänden, jag har funderat i dessa termer i många år utan att hitta något lås som "har allt" men för mig blev svaret Sako modell äldre. Anledningen till det valet var dels att för mig var storlekseffektivitet något viktigt och min trippel omfattade patroner som ser lite annorlunda ut än vad dina gör.

För mig var det tvunget att hitta ett "riktigt" 222/223 lås och då blir listan över presumptiva kandidater riktigt kort. Du vill ha ett lås som passar för 6mmBR vilket både är bra och dåligt, bra därför att det finns en hel del lås av 308 längd som funkar (t ex ditt Tikka m/55) men dåligt därför att det är väldigt få lås som är byggda för den patronlängden.

När det sedan gäller dina två andra kandidater 280 rem och 375H&H/416 Taylor så ser det lite annorlunda ut. 280 rem och 416 Taylor kräver som du vet samma lådlängd och det är just den normallängd som i stort sett alla mekanismer har som standard modell. Om du väljer 375 H&H som tredje alternativ krävs det ett "magnumlås" eller också krävs det en tillverkare som t ex Remington, Browning eller Sako som gör standard mekanismer som har tillräckligt med plats för allt från 6.5x55 till 375 H&H.

Din lista gör på krav gör det lite kompliserat att hitta någon riktigt klockren kandidat eftersom ett par av dina krav ganska markant minskar listan på presumptiva kandidater. Jag tänker framför allt på kolvhalssäkringen och önskemålet om löst magasin, bägge är i och för sig saker som går att lösa till de flesta mekanismer men det kan förstås diskuteras vad som är ekonomiskt vettigt. Att fixa till en kolvhalssäkring är i det perspektivet det "billigaste", mellan tummen och pekfingret skulle jag tro att det kan gå på runt 3" men det är mest gissningar.

När det gäller kolvhalssäkring så kan jag på rak arm inte komma på så där jättemånga mekanismer som har den typen av säkring. Men bland annat följande har eller har haft kolvhals säkring;

Browning A Bolt

Ruger 77

Mannlicher

Plus givetvis de bössor som spänns upp i skottögonblicket som till exempel krico eller blaser men det känns som att det inte är den typen av bössor du är ute efter.

När det sedan gäller lösa magasin har det varit betydligt vanligare och finns på en massa olika bössor men just nu kommer jag bara på två bössor som har båda egenskaperna och det är Mannlicher och Browningen (som har "semilöstagbart" magasin).

Precis som du erinrade dig har vi tidigare diskuterat problemet med att pipa om Mannlicher bössorna vilket gör att det alternativet mer eller mindre faller bort, i och för sig har de i varje fall gjort bössor i både 6mm BR och 375 H&H men om de gjort någon 280 rem skall jag låta vara osagt.

Det innebär att den mekanismen som enligt dina krav är den mest lämpliga är A-bolt. Vad kan man då säga om den?

Jag har aldrig ägt någon sådan själv däremot tog jag fram laddningar till en A-Bolt i 300 win mag för mer än 10 år sedan, min minnesbild var att den bössan sköt riktigt bra och hade ett hyfsat tryck. A boltarna har ju också rykte om sig att skjuta bra men jag vet om ett par som fått problem i snö och kyla med dessa bössor men då handlar det om helt andra temperaturer än vad du får på de halländska slätterna. Rent allmänt består konstruktionen av ganska många delar och den känns lite "pillrig" det gäller både trycket och magasin/underbeslag. Om du söker på denna konstruktion på olika utländska forum kommer du att hitta en massa mindre smickrande kommentarer om denna bössa men vad de kommentarerna är värda får du själv bedömma.

Den har inte det helmurade goda rykte som en del andra mekanismer har så jag skulle definitivt tveka inför att ha den mekanismen som grund för ett så omfattande projekt. Jag klistrade in en bild en bild på trycke/säkringsuppbyggnaden hos A bolt nedan så kan du själv bedömma den.

Baserat på det du skrivit hittills skulle jag nog sjutton valt att utgå från din befintliga Tikka m/55 och kompletterat med två Tikka m/65, en i 280 rem och en i 375/416 Taylor och låtit smeden fixa till kolvhalssäkringar på dem om det känns som den viktigaste egenskapen för dig. Det är beprövade och mycket väl fungerade bössor som dessutom går att hitta på den svenska marknaden till vettiga priser.

Lev väl

Henrik

post-376-1172482432_thumb.jpg

Publicerat
Jocke,

som du redan insett har du gett dig in i en djungel där det är mycket enkelt att tappa fotfästet. Att väga olika lås mot varandra är allt annat än enkelt. Hur du än vänder dig blir det till att kompromissa i slutänden, jag har funderat i dessa termer i många år utan att hitta något lås som "har allt" men för mig blev svaret Sako modell äldre. Anledningen till det valet var dels att för mig var storlekseffektivitet något viktigt och min trippel omfattade patroner som ser lite annorlunda ut än vad dina gör.

För mig var det tvunget att hitta ett "riktigt" 222/223 lås och då blir listan över presumptiva kandidater riktigt kort. Du vill ha ett lås som passar för 6mmBR vilket både är bra och dåligt, bra därför att det finns en hel del lås av 308 längd som funkar (t ex ditt Tikka m/55) men dåligt därför att det är väldigt få lås som är byggda för den patronlängden.

När det sedan gäller dina två andra kandidater 280 rem och 375H&H/416 Taylor så ser det lite annorlunda ut. 280 rem och 416 Taylor kräver som du vet samma lådlängd och det är just den normallängd som i stort sett alla mekanismer har som standard modell. Om du väljer 375 H&H som tredje alternativ krävs det ett "magnumlås" eller också krävs det en tillverkare som t ex Remington, Browning eller Sako som gör standard mekanismer som har tillräckligt med plats för allt från 6.5x55 till 375 H&H.

Din lista gör på krav gör det lite kompliserat att hitta någon riktigt klockren kandidat eftersom ett par av dina krav ganska markant minskar listan på presumptiva kandidater. Jag tänker framför allt på kolvhalssäkringen och önskemålet om löst magasin, bägge är i och för sig saker som går att lösa till de flesta mekanismer men det kan förstås diskuteras vad som är ekonomiskt vettigt. Att fixa till en kolvhalssäkring är i det perspektivet det "billigaste", mellan tummen och pekfingret skulle jag tro att det kan gå på runt 3" men det är mest gissningar.

När det gäller kolvhalssäkring så kan jag på rak arm inte komma på så där jättemånga mekanismer som har den typen av säkring. Men bland annat följande har eller har haft kolvhals säkring;

Browning A Bolt

Ruger 77

Mannlicher

Plus givetvis de bössor som spänns upp i skottögonblicket som till exempel krico eller blaser men det känns som att det inte är den typen av bössor du är ute efter.

När det sedan gäller lösa magasin har det varit betydligt vanligare och finns på en massa olika bössor men just nu kommer jag bara på två bössor som har båda egenskaperna och det är Mannlicher och Browningen (som har "semilöstagbart" magasin).

Precis som du erinrade dig har vi tidigare diskuterat problemet med att pipa om Mannlicher bössorna vilket gör att det alternativet mer eller mindre faller bort, i och för sig har de i varje fall gjort bössor i både 6mm BR och 375 H&H men om de gjort någon 280 rem skall jag låta vara osagt.

Det innebär att den mekanismen som enligt dina krav är den mest lämpliga är A-bolt. Vad kan man då säga om den?

Jag har aldrig ägt någon sådan själv däremot tog jag fram laddningar till en A-Bolt i 300 win mag för mer än 10 år sedan, min minnesbild var att den bössan sköt riktigt bra och hade ett hyfsat tryck. A boltarna har ju också rykte om sig att skjuta bra men jag vet om ett par som fått problem i snö och kyla med dessa bössor men då handlar det om helt andra temperaturer än vad du får på de halländska slätterna. Rent allmänt består konstruktionen av ganska många delar och den känns lite "pillrig" det gäller både trycket och magasin/underbeslag. Om du söker på denna konstruktion på olika utländska forum kommer du att hitta en massa mindre smickrande kommentarer om denna bössa men vad de kommentarerna är värda får du själv bedömma.

Den har inte det helmurade goda rykte som en del andra mekanismer har så jag skulle definitivt tveka inför att ha den mekanismen som grund för ett så omfattande projekt. Jag klistrade in en bild en bild på trycke/säkringsuppbyggnaden hos A bolt nedan så kan du själv bedömma den.

Baserat på det du skrivit hittills skulle jag nog sjutton valt att utgå från din befintliga Tikka m/55 och kompletterat med två Tikka m/65, en i 280 rem och en i 375/416 Taylor och låtit smeden fixa till kolvhalssäkringar på dem om det känns som den viktigaste egenskapen för dig. Det är beprövade och mycket väl fungerade bössor som dessutom går att hitta på den svenska marknaden till vettiga priser.

Lev väl

Henrik

Hej igen Henrik!

Låter som om du nästan läst mina tankar under ett par dagar här nu! Har just nu i dag börjat tvivla på A-bolt pga tråkig uppbyggnad, kollade på sprängskisser på låset och det ser inte så roligt ut, det är som du säger, går något sönder så är det inte kul!

Så det känns nu som om A-bolt, mannlicher, Champlin är nerlagda som grunder för detta projektet. Då hänger det på Ruger M77 MK I eller att köpa en Trio i Tikka och bygga på. Just ikväll kan jag på rak arm säga att Tikka trion känns bäst. Hur det är i morgon det är en annan fråga.

Det känns facktiskt som om en Tikka trio skulle passa bäst då problemet med matningen till den något besvärliga 6mmBr skulle vara löst i sådant fall, och då skulle jag ju också redan ha grunden, alltså den Tikka M55 som jag väntar på att få in.

3 000kr för att bygga om från sidosäkring till kolvhalssäkring låter inte så otorligt blodigt, visst det är 9 000kr för att få trion försedd med detta, men det känns för min del som om det är en bra investering så länge det fungerar som det ska!

Då återstår ikväll endast ett problem och det är om man ska välja 375H&H eller 416 Taylor, verkar onekligen vara två trevliga kalibrar båda två. Men med ett M65 lås borde det vara smidigast med 416 Taylor gissar jag då det ej finns så många sådana i magnum, eller har jag kanske fel?

Vad det gäller Krico och Blaser med att spänna upp i skottögonblicket så har du förstått det helt rätt och riktigt, dom är ej intresanta då jag nyss gjort mig av med min Krico. Det skulle i så fall vara en Blaser R850 eller liknande, men det får man väll kanske köpa en upptill bara för sakens skull, då den går att byta pipor på, alltså således helt onödigt att ha 3 stycken sådana.

Men än så är ju inte huvvudbryet slut. Det är nu det går i gång på allvar om man säger så. Många frågor finns det, och vissa vet jag att du kan hjälpa mig med t.ex vilken smed ska man ha? ska det vara trä eller plast i stockarna? hur ska allting vara utformat? Optik? osv osv.

Dock är jag rädd att mitt projekt ej hunnit ta fart till våran skjutning som vi ska ta itu med på vårkanten här, så då kan vi diskutera vissa av dessa frågor. Givetvis vet jag om att det mesta av frågorna är subjektiva frågor, således kan du bara komma med små "vägvisare" och inte hela "kartan". Men en "vägvisning" är bättre än ingenting alls!

Det har onekligen blivit lite sömnlösa nätter och mycket tänkande kring detta, vilket känns väldigt kul. Som i dag t.ex när jag var på praktiken och skulle snurra upp taggtråd på rulle, vilket för övrigt är det tråkigast en människa kan göra. Då var det bra att ha detta att fundera på. Genast gick det mycket bättre och snabbare att rulla upp den där taggtråden ;)

Ha det bra!

MVH/Jocke

Publicerat

Go kväll Jocke!

Klart att vi gärna hjälper till med lite synpunkter och tankar men vi behöver lite mer kött på benen.

Vid vilken typ av jakt har du tänkt att använda respektive bössa, t ex smygjakt, drevjakt etc..?

Till vilket vilt skall respektive bössa användas?

Vilka vikter siktar du på för respektive bössa?

Plus all annan information av intresse du kan dela med dig av?

Ha det så bra!

Henrik

Publicerat
Go kväll Jocke!

Klart att vi gärna hjälper till med lite synpunkter och tankar men vi behöver lite mer kött på benen.

Vid vilken typ av jakt har du tänkt att använda respektive bössa, t ex smygjakt, drevjakt etc..?

Till vilket vilt skall respektive bössa användas?

Vilka vikter siktar du på för respektive bössa?

Plus all annan information av intresse du kan dela med dig av?

Ha det så bra!

Henrik

Hejsan Henrik!

Trevligt telefonsamtal, hopppas att du fick lite mer kött på benen!

för att gå in mer i detalj och ta upp vissa saker som vi ej tog upp i telefonen så tänkte jag svara på dina frågor och ge er lite mer ingående info.

Jag är ju precis som dig väldigt förtjust i att ha kulvapen till alla möjliga och omöjliga situationer. Även jag är frälst i smygjakt och vaktjakt på de flesta viltarterna. Så bössorna kommer att fördelas följande.

Tikka M55 6mmBR, har jag just nu tankar på att pipa om då den är på tok för framtung för att vara behaglig att smyga runt på fälten med. Den väger väll i runda slängar mellan 3,5 och 4kg, den mesta av denna vikten ligger tyvärr i pipan dock. Så en smalare pipprofil är ett måste på denna bössan. Jag kommer troligen dock ej att börja med att bygga om denna då den kommer att behövas nu på sommaren och hösten. Vikten på denna bössan vill jag hamnar på runt 3kg utan optik och jag kommer att ha en piplängd på runt 52, 53 cm Borde vara optimalt för denna kalibern och för en sådan här typ av bössa. Jag kommer antagligen att toppa den med ett sikte i spannet 3-9x36, alltså ligger Swarovskis kikare bra till hands. Jag har nu bestämmt mig för att bra kvalitet på trä på kolven är uppskattat även hos mig. Alltså kommer det att bli trästockar på bössorna.

Tikka M65 280Remington, kommer att bli min allroundbössa. Kommer att andvändas för det mesta och den vill jag ha en lång pipa på, ungefär runt 60cm för att kunna utnytja långhållsegenskaperna i kalibern. Skulle tro att jag på denna bössan vill hamna på en vikt runt 3,2 eller 3,3kg någonting utan optik. Det är med största sannolikhet denna bössan jag kommer att börja bygga på och det är den som smeden ska få sätta tänderna i först. Jag vill ha ett kikarsikte i förstoringsspannet runt 2,5-10x42 eller liknande, och även här ligger ett swarovski bra till. Denna kommer som ni förstår att andvändas uteslutande som allroundbössa, och då blir det ju uppgifter som bland annat, Älgjakt (smyg och vakt), vildsvinsåteln (när man sitter i vakkojan) osv osv.

Den tredje kandidaten hade vi på telefon lite klurit att bästämma oss för och så är det fortfarnade. Jag vet inte riktigt vad det ska bli av den tredje. Det står nu efter min långa diskution med dig Henrik mellan 9,3x62 och 416 Taylor, men till 416 Taylors fördel. här kan jag bara säga att jag är ute på väldigt tunn is och piplängd m.m vill jag ej ge mig in på ännu, vikten skulle jag tro kommer att kanske hamna runt 3,7 - 4kg eller något i den stilen. Men inte heller där är jag säker då jag ej vet hur kalibern är rekylmässigt osv. Men anledningen till att 416Taylor ligger högre än 9,3x62 är det vi pratade om och det är ju helt enkelt ifall man en dag blir sugen eller bjuden på buffeljakt i Afrika, då känns det som om man står tryggare med en 416Taylor. För bruk i Sverige så skulle jag tro att kanske en och annan drevjakt eller så kan den följa med på och någon älgjakt där man har hund eller liknande jakter kan den bli aktuell på.

Men det som talar för 9,3:ans fördel är att jag tror det kunde bli en trevligare och bättre drevbössa av en sådan. så som sagt, jag vet inte alls i denna tredje och sista bössan vad det kommer att bli ännu.

Vet ej ifall det var ungefär denna informationen du sökte Henrik?

Ha det bra!

MVH/Jocke

Publicerat

Go kväll!

Anledningen till att jag bad dig lämna lite mer information är att det vi måste ha en del bakgrundsinfo om vi skall kunna ge dig några relevanta tips! Nu har vi däremot fått lite att sätta tänderna i 8)

När det gäller 6mmBR så kan jag råda dig att om pipan skjuter bra så kan det vara idé att ta loss den och svarva ner den istället för att pipa om. Sedan tycker jag att balansen oftast är viktigare än vad tyngden är på en bössa, givetvis inom rimliga gränser. ;D Om du vänder dig till en kapabel smed kan han hjälpa dig att bedömma vilken pipprofil som ger den önskade slutvikten men det är viktigt att när man beräknar vikten på bössan också ta hänsyn till vilket trä man valt.

När det sedan gäller din 280 undrar jag lite över det här med långhållsegenskaper? Om du vill hamna på 3.2-3.3 kg för en ren bössa med 60 cm pipa och bra träkvalitet kommer du att få en ganska tunn pipa (jag skall här erkänna att jag inte har några exakta siffror på vad ett Tikka m/65 lås väger) vilket gör att det kan bli svårt att få till en balans som funkar till långhåll utan det finns stor risk att bössan blir lite för viftig i den konfigurationen.

För att en 416 Taylor skall bli någorlunda skjutbar i rekylhänseende skulle jag rekommendera dig en vapenvikt som ligger på omkring 4.0kg, en 9.3x62 kan utan problem väga 0,5 kg mindre. Som jag sade igår så är det enda som egentligen talar för en 416 Taylor att du känner att du MÅSTE ha en bössa som OK för buffel. För svenske eller europeisk jakt är i princip 9.3x62 ett bättre val ur alla perspektiv. I och för sig kan skälet att skaffa en 416 vara att du VILL HA en sådan och det är ett argument som gör att diskussionen därefter kan anses vara avslutad ;D.

En annan fråga som aktualiseras är om du vill bygga bössorna med matchande trä och träkvalitér. Om så är fallet får det förmodligen två konsekvenser, för det första har det en tendens att bli dyrt och dessutom kommer du att behöva ett "tungt" trä till din 416 vilket innebär att träbiten till din 6mmBR kommer att bli mycket tyngre än vad nöden kräver. 

Ha det så bra go vänner!

Henrik

Publicerat

Go kväll Henrik!

Hade hoppats på att du blev nöjd med vad jag lyckades knåpa ihop igår, och du verkar nöjd med detta köttet på benen ;)

Vad det gäller min 6mmBr, så har du förståss helt rätt, skjuter den bra är det ju självklart idé att ta kontkat med smeden ganska så snart och se ifall man kan få ner den till en bättre pipprofil som gör balansen bättre på detta vapnet.

Vad det gäller 280:n så kan du klart även där har rätt (som du brukar ha) Den kan mycket väl bli lite vispig, och jag kanske skulle gå upp något/några hekto även här för att få balansen att fungera. När jag syftar på att jag vill kunna nyttja långhållsegenskaperna syftar jag givetvis inom rimliga gränser (för mig) vilket ligger på 200meter max med denna kalibern  :-[

Så man behöver inte världens klump då max avstånd för mig kommer att bli just 200Meter med detta vapen.

När vi sedan snackar om valet för 3:e vapnet vad det bättrefar kaliber osv. så står just nu 9,3x62 högst. Anledningen till det är väll främst att en bössa byggd för 416Taylor kommer som du också säger att bli tung och det är betydligt dyrare komponenter. Och allt detta för ingenting igenteligen, för det är som du säger, det finns en enda ursäkt och det skulle vara ett strakt habegär, men det har jag ju inte för denna kalibern. Och i och med att 9,3:an gör jobbet som ska göras i Sverige precis lika bra så finns det ju som sagt var ingen anledning att ha grövre saker! Och absolut inte en 416 Taylor som kostar skjortan att hålla igång med verktyg, kulor, hylsor m.m

I och med att det är du som dragit ner mig i detta träsket ;) *ironi*  Så får du stå ditt kast och ha en liten "svans" efter dig  :-[   Även jag vill ju givetvis gå på matchande kolvträ, såg väldigt tjusigt ut när dina träbitar matchade varann såpass bra. Och där kommer som du säger ännu en anledning in att välja 9,3x62 i stället för 416 Taylor. Man borde således kanske lägga både 280:n och 9,3:an på samma vikt, så blir dom ju näst intill identiska, vilket hade varit häftigt. Vikten, tja vad tror du, runt 3,5kg eller något i den stilen borde man nog kunna lägga sig på utan större problem.

Jag är för övrigt väldigt insatt i att detta bygget kommer icke att bli billigt, och därför vill jag uppmärksamma er alla om att detta är ett så kallat "långtidsprojekt" men detta projektet kommer väll med stor sannolikhet att börja så smått snarast.

Ha det så bra!

MVH/Jocke