Publicerat Februari 25, 200719 yr Ikväll ringde polisen och meddelade att ett rådjur synts i diket på vägen där jag är kontaktman. In med hagelbössan i bilen och iväg, väl på plats syns djuret på håll när det ligger likt en giraff och kikar över plogvallen. Ser spår på håll hur djuret träffats och åkt över plogvallen. En gyttorps etta gjorde snabbt slut på lidandet och mera rävmat var ett faktum. Mannen som ringt hade ej kört på utan kommit åkandes när han reflekterade över något mörkt i plogvallen och han ringde polisen omedelbart. Återrapporterade till vakthavande polis och vi pratade en stund om just detta problem. Nu är ett fall tydligen på väg upp i rätten där en taxichaffis struntat i att ringa om en viltolycka, när han avslutade körningen fick hans arbetsgivare reda på vad som hänt och polisen underättades flera timmar senare, när eftersökspatrullen kom till platsen levde rådjuret fortfarande... Hoppas innerligen att denna idiot till chaufför åker dit så det smalar om det och kanske folk överlag kan få sig en tankeställare!!
Publicerat Februari 25, 200719 yr Får många av dessa samtal, speciellt då man jobbar natt... Det "roliga" är då idioterna ringer en månad efteråt.. öhh jag måste anmäla en viltolycka , mitt försäkringsbolag krävde det.. Och så visar det sig att de smällt ett rådjur för över en månad sen! Ruskigt kul, har hänt att man kopplat samtalet och att den som tagit emot det skrivit ut böter för smitning faktiskt ;D ;D Så klockrent! Men visst är det hemskt.. Mvh!
Publicerat Februari 25, 200719 yr Med tanke på hur många utländska chaufförer vi har på vägarna som har en enorm tidspress och låga löner kommer vi dessvärre aldrig komma ifrån det här med smitningsolyckor vad vi än gör... en chaufför från Polen i en 18 meters semitrailer har helt enkelt inte råd att stanna vilket är riktigt tragiskt men dessvärre en sanning idag. Jag hoppas markägarna försöker hålla rent på sidorna om vägarna så vi motorburna får större chans att hinna se viltet som är på väg att korsa vår färdväg. Jag hoppas dock att alla som smiter från en trafikolycka mister körkortet under lång tid samt åker på att betala en ordentlig summa pengar. Det vi kan göra som jägare är att sprida följande info till alla vi känner och ber dom sända infon vidare i sin tur... http://www.nationellaviltolycksradet.se/Vi...att%20gora.html
Publicerat Februari 25, 200719 yr Kom åkande förra vintern och fick se ett rådjur ligga och titta på mig ifrån diket. 70väg. Vände om och kollade igen,det va en bock som låg i diket han försökte inte ens resa sig när jag stannade 3meter ifrån han. Åkte hem och hämtade hagelsprutan för att 5min senare skjuta bocken. Han hade bara brutit ryggen från krocken och låg där iväntan på att frysa ihjäl eller att en räv skulle skynda på det hela. FY FAN......... Man kan inte undgå att tycka synd om djuren när sånt händer. :-[ Bilisterna borde ta bättre ansvar..!
Publicerat Februari 25, 200719 yr Ska man vara tvungen att ha hagelbocken i bilen vart man än åker. Folk måste börja tänka till!
Publicerat Februari 25, 200719 yr Jag har alltid kniv i bilen, just i fall om....Jag eller någon annan skadar nåt djur.
Publicerat Februari 25, 200719 yr Ska man vara tvungen att ha hagelbocken i bilen vart man än åker.Folk måste börja tänka till! Jadu, man kan ju fundera... Precis som Roggman så har även jag alltid kniv i bilen ifall olyckan är framme. Utöver det har jag även yxa och spade med mig.
Publicerat Februari 25, 200719 yr jag fick nyligen åka ut och leta reda på grannens Stövare som någon hade kört på och lämnat levande i diket i -22 grader med bruten ryggrad, inte kul och man kan ju hoppas att det kryper fram en dag vem som körde på hunden och lämnade den åt sitt öde.
Publicerat Februari 25, 200719 yr Jadu, man kan ju fundera... Precis som Roggman så har även jag alltid kniv i bilen ifall olyckan är framme. Utöver det har jag även yxa och spade med mig. Yxa och spade ??? Huga,vad är du beredd på ??? ???
Publicerat Februari 25, 200719 yr Så fort jag kommer hem i morgon bitti ska jag bestycka bilen med kniv i alla fall.
Publicerat Februari 25, 200719 yr Yxa och spade ???Huga,vad är du beredd på ??? ??? Allt oförutsett som kan tänkas hända Det finns även en fogsvans i bilen... Man vet aldrig när man kan behöva röja ett pass eller laga ett jakttorn... inte för att det har så mycket med trafikskadat vilt att göra men det är ändå praktiskt att ha det med sig då det inte tar någon speciell plats i anspråk.
Publicerat Februari 25, 200719 yr Allt oförutsett som kan tänkas hända Det finns även en fogsvans i bilen... Man vet aldrig när man kan behöva röja ett pass eller laga ett jakttorn... inte för att det har så mycket med trafikskadat vilt att göra men det är ändå praktiskt att ha det med sig då det inte tar någon speciell plats i anspråk. Skojar litet.... Att man som trafikant har en snöskyffel med sej är väl bara förutseende,men en SPADE...det väcker misstänksamhet i alla fall ihop med en yxa ;D OBS....skojar
Publicerat Februari 26, 200719 yr Det var samma dåliga stil på en del sörlänningar medans jag bodde i Huskvarna. Jag har alltid kniv i bilen och har styckit 7-8 rådjur som ingen har anmält. >
Publicerat Mars 6, 200719 yr ja ni va ska man säja!... ja tror nog många av oss har någon form av redskap i bilen som vi kan fixa till viltet som e skadat!.. de tråkiga med "svenssons" som bil förare är att dom offta tycker!. de är juh bara ett djur!.. hmmf... man får iaf hoppas på dom behandlar sina barn bättre!...
Publicerat Mars 7, 200719 yr Det är fortfarande ett stort problem med att folk inte anmäler sina påkörda rådjur, här där vi har våra jaktmarker, hittade vi 3 påkörda rådjur vid vägdiken och en bit in på åkrarna på under en veckas tid. Eftersöksjägarna har även gått in i lokala tidningar med reportage tillsammans med polis och info om vad som kan göras vid påkörning av vilt. Men folk har nog inte överlag fattat hur stor djurplågeri det kan bli och det faktum att om man kör på ett rådjur, och det blir skador på bilen så får man inte ut nåt på försäkringen om inte händelsen är polisanmäld. Sen finns det dom som är väldigt hjälpsamma , hörde om en dam som ringde polisen och anmälde ett påkört rådjur, polisen undra om rådjuret var kvar på plats, -Nä, svara hon, det ligger här i hallen hemma hos mig...... Med andra ord hade hon lyckats ta hem ett skadat rådjur och lagt in det i sin hall medans det fortfarande levde.
Publicerat Mars 7, 200719 yr Sen finns det dom som är väldigt hjälpsamma , hörde om en dam som ringde polisen och anmälde ett påkört rådjur, polisen undra om rådjuret var kvar på plats, -Nä, svara hon, det ligger här i hallen hemma hos mig...... Med andra ord hade hon lyckats ta hem ett skadat rådjur och lagt in det i sin hall medans det fortfarande levde. Ja herregud, kanske inte det ultimata men ändå bättre än de andra ärthjärnorna
Publicerat Mars 7, 200719 yr Det är fortfarande ett stort problem med att folk inte anmäler sina påkörda rådjur, här där vi har våra jaktmarker, hittade vi 3 påkörda rådjur vid vägdiken och en bit in på åkrarna på under en veckas tid. Eftersöksjägarna har även gått in i lokala tidningar med reportage tillsammans med polis och info om vad som kan göras vid påkörning av vilt. Men folk har nog inte överlag fattat hur stor djurplågeri det kan bli och det faktum att om man kör på ett rådjur, och det blir skador på bilen så får man inte ut nåt på försäkringen om inte händelsen är polisanmäld.Sen finns det dom som är väldigt hjälpsamma , hörde om en dam som ringde polisen och anmälde ett påkört rådjur, polisen undra om rådjuret var kvar på plats, -Nä, svara hon, det ligger här i hallen hemma hos mig...... Med andra ord hade hon lyckats ta hem ett skadat rådjur och lagt in det i sin hall medans det fortfarande levde. Före detta jägarhustru ??? ??? ;D
Publicerat Mars 9, 200719 yr När jag gick i skolan i osby så skulle vi ut och jaga gris en kväll, på väg till jaktmarken så är där en nyare saab kombi som tvärnitar framför vi stannar till bakom då det var en enkelfilig 70 väg ser att något ligger och sparkar framför och går fram för att kolla om det är en viltolycka, mycket riktigt ett rådjur ligger framför bilen tar snabbt fram kniven och avlivar det. lägger rådjuret i diket och går bort till bilen en man i 45-50 års åldern sitter i bilen och är allmänt uppjagad jag förklarar att det inte är någon fara, frågor om han har en markerinsremsa i bilen det har han inte, ber han ringa polisen och anmäla händelsen så ska jag gå hämta en markeringsremsa, har inte hunnit bort till vår bil då han gör en rivstart och försvinner, som tur är så hinner mina kompisar i bilen ta reg nummret, markera ut platsen och ringer sedan polisen och anmäler händelsen, blir sedan uppringd av en polis som håller förhör över telefon. hur det sedermera av löpte vet jag inte men har hört att böter för smitning från viltolycka ligger runt 7000:-
Publicerat Mars 11, 200719 yr När jag gick i skolan i osby så skulle vi ut och jaga gris en kväll, på väg till jaktmarken så är där en nyare saab kombi som tvärnitar framför vi stannar till bakom då det var en enkelfilig 70 väg ser att något ligger och sparkar framför och går fram för att kolla om det är en viltolycka, mycket riktigt ett rådjur ligger framför bilen tar snabbt fram kniven och avlivar det. lägger rådjuret i diket och går bort till bilen en man i 45-50 års åldern sitter i bilen och är allmänt uppjagad jag förklarar att det inte är någon fara, frågor om han har en markerinsremsa i bilen det har han inte, ber han ringa polisen och anmäla händelsen så ska jag gå hämta en markeringsremsa, har inte hunnit bort till vår bil då han gör en rivstart och försvinner, som tur är så hinner mina kompisar i bilen ta reg nummret, markera ut platsen och ringer sedan polisen och anmäler händelsen, blir sedan uppringd av en polis som håller förhör över telefon. hur det sedermera av löpte vet jag inte men har hört att böter för smitning från viltolycka ligger runt 7000:- Va ute för en liknande sak när en gubbe körde på ett rådjur, på en grannmark till mig. Jag och min familj kom i bilen efter och såg allt. Han va lite omskakad, jag sa åt han att åka upp till markägaren och pekade på en gård 600m där ifrån. Det kom en bil så jag va tvungen att gå in till diketskanten (70väg) varpå jag hörde ett däckskrik och gubbfan stack...!
Publicerat Mars 11, 200719 yr Bra Linus. Det är fan så konstigt att det ska va så svårt att ringa. Tror att folk fått för sig att det är straffbart att köra på vilt >
Publicerat Mars 11, 200719 yr http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/lu...ticle165323.ece undra vilken hetsjakt de blir på den bilägaren som körde på vargen.
Publicerat Mars 11, 200719 yr http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/lu...ticle165323.eceundra vilken hetsjakt de blir på den bilägaren som körde på vargen. Han kommer säkert bli jagad igenom hela Dalarna.