Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stort bakslag i fjälljakten

Featured Replies

Publicerat
I Västerbottens nytt så sas det att det kommer 90 stycken jägare från Italien på premiären

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...amp;lpos=lasmer

Vem är det som betalar för den utökade bevakningen av jaktbevakare och poliser med fler helikoptrar?

• Svar 51
  • Visningar 5,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Tur att man lagt ner premiären i år. Blir lugnt i skogen.

Kan bara beklaga för dem som tänkt sig åka på fjället till premiären.

Publicerat

Man kan tacka gudarna för att det finns en 400.000 hektar nedanför odlingsgränsen att jaga på...

Publicerat

Ja, man tappar verkligen suget för fjälljakten då det blir denna hysteri. Att köpa sig en setter i dessa tider är väl bara att glömma :(. Anledningen till att vi i Sverige kan ha denna typ av jakt är väl att vi är relativt få invånare. Om alla andra europeiska jägare ska ha samma rättigheter går jaktformen med raska steg mot slutet. Ökat jakttryck till en följd av kommersialisering och jaktresor för rika europeer. Något fördel ska man väl ha för att man är svensk!! En aningen bitter är man väl och man hoppas väl att ens värsta farhågor inte besannas........

Publicerat
  • Författare

Även jag har bestämt mig för att jaga första veckorna nere i bolagsskogarna men usch vad jag kommer att sakna heldagsturerna i väglöst land :'(

Sedan verkar det tyvärr som att föryngringen på skogsfågel slagit slint i de fjällskogar jag brukar jaga :'(

Bra att man satsar på bevakning på premiär veckan det är då de flesta rötäggen >:( jagar både svenskar och utlänningar

Blir intesant att se hur årets beslut påverkar jakttrycket själv tror jag inte det blir så mycket större bara en omfördelning med mera utländska jägare och färre svenska.

• 2 weeks later...
Publicerat

Undra hur det blir på kvoterade markerna. Borde bli knepigare för utlänningar och arrangörer iom att man inte kan boka kort på samma sätt som förut. Men det kanske blir så att de då spiller över på de näraliggande icke-kvoterade markerna... Den som lever får se! :)

Publicerat

Blir så less!!  :-[

på de här med de nya fjälljaktsreglerna, här i Östersund ställer det till de massor. Vi som bor i Östersunds kommun som i mitt tycke kan räknas som fjällkommun får inte lösa årskort till fjälljakten. Detta då det inte i kommunen finns fjäll. Dock ser man fjällen bara man tittar ut genom lägenhetsfönstret. Känns extra tungt då jag skaffat mig en stående fågelhund och får det svårt till på omöjligt att utöva det intresse jag tänkt mig satsa på. Som det är nu känns det som 2 års träning med hunden i onödan! Vem har råd med 300 spänn per dygn som student.

Jag antar att många som mig bosatt sig i Östersund för närheten till fjällen och möjligheten till att bedriva fjälljakt, men nej nu jämställs vi med vilken italienare som helst. >:(

Känner mig bara så less!!! Hur kunde de bli så här??

Publicerat
Känner mig bara så less!!! Hur kunde de bli så här??

Ja du är inte ensamen, allt kring fjälljakten iår är ett stort skämt >:(

Vi får helt enkelt hoppas det blir ändring tills nästa år, som jag också tror.

Kommer inte att besöka fjällen speciellt många gånger i höst och enligt vad jag hört är fågeltillgången kass på många fjällområden.

I skogen här vid kusten och inland har skogsfågeln gott fram jäkligt bra, så det är min tröst i all bedrövelse :-

Publicerat

Vi får hoppas på d, tänkte bege mig till skogen nu till helgen runt Fränsta trakterna (6 mil från Sundsvall inåt landet) och se hur det ser ut där... hoppas på att stöta på lite fågel..

Har varit någon sväng upp till fjälls bara för att se hur det står till med fågeltillgången... har sett väldigt lite fågel jag också, dock ska det se hyffsat ut här nere till fjälls enligt inventeringen...

jaja får som sagt hoppas att nästa år blir bättre vad gäller fälljakten!

Publicerat

Lustigt. I Saxnäs skulle det ju bli "invasion" med 90 italienare jmf med förra årets 45 st, enligt SVT västerbottensnytt. Vem ska man tro på...

Sen hörde jag att man inte får byta område innan man rapporterat in. Dvs om jag jagat två dagar och vill byta till annat jaktkortsområde så måste man först tillbaka till återförsäljaren och rapportera hur det gick på första området innan jag får köpa nytt. Är man då tex i Vougga och vill byta så blir det 20 mil ToR till turistbyrån i Arjeplog.  Kan någon bekräfta detta?

Publicerat

MKT SNACK!

Mest för att länsborna inte får lösa årskort.

Vad annars e nytt om vi går 2år tillbaks???

Publicerat
MKT SNACK!

Mest för att länsborna inte får lösa årskort.

Vad annars e nytt om vi går 2år tillbaks???

Oj det är en hel del.

1. Årskort för länsbor har försvunnit, men det har du redan nämt.

2. Höjt jaktkortspris från 150 kr till 250 kr.

3. Områden kommer att stängas när man uppnåt 3-5 jaktmandagar/km2).

4. Väldigt svårt att få tag på kort med få återförsäljare ( för min del måste jag åka 20 mil (T&R) om jag är i stugan för att köpa kort och jaktmarken är ca 5 mil bort )

5. Avskjutningsrapport skall avlämnas senast 14 dagar efter jakt, gör man inte det får man inte köpa nytt kort.

6. Du och jag och vilken Italienare eller Fransman som helst får jaga på svenska statens marker med samma regler.

7. Väldigt många jaktguider står utan jobb i höst.

8. Nu väntar våra fjäll åter en invasion från landet i väst, men det var det som sagt för två år sedan också.

9. Det går inte att planera jakten i god tid eftersom man inte får förboka kort och chansen att området du vill jaga på är stängd är nu stor.

Det finns säkert fler förändringar och dom jag skrivit vet jag gäller i Norrbotten iaf, så visst fan är det mycket som är nytt eller ?

Publicerat

Italienarna som kommer till Saxnäs för att jaga lär bli ruggigt knäckta när dom ser lst:s avlysningar för dalgången. extremt mycket jaktmark är avlyst!!!!  ;D ;D ;D Stor humor. Det kommer bli TRÅNGT! Hoppas det avskräcker inför framtida besök!!!!

Publicerat
Oj det är en hel del.

1. Årskort för länsbor har försvunnit, men det har du redan nämt.

2. Höjt jaktkortspris från 150 kr till 250 kr.

3. Områden kommer att stängas när man uppnåt 3-5 jaktmandagar/km2).

4. Väldigt svårt att få tag på kort med få återförsäljare ( för min del måste jag åka 20 mil (T&R) om jag är i stugan för att köpa kort och jaktmarken är ca 5 mil bort )

5. Avskjutningsrapport skall avlämnas senast 14 dagar efter jakt, gör man inte det får man inte köpa nytt kort.

6. Du och jag och vilken Italienare eller Fransman som helst får jaga på svenska statens marker med samma regler.

7. Väldigt många jaktguider står utan jobb i höst.

8. Nu väntar våra fjäll åter en invasion från landet i väst, men det var det som sagt för två år sedan också.

9. Det går inte att planera jakten i god tid eftersom man inte får förboka kort och chansen att området du vill jaga på är stängd är nu stor.

Det finns säkert fler förändringar och dom jag skrivit vet jag gäller i Norrbotten iaf, så visst fan är det mycket som är nytt eller ?

;D Jag ger mig  ;D Kul att retas lite ibland för o mjuka upp!

Men mkt av de du sagt e gamla nyheter i jämtlandsfjällen så där blir man inte lika chockad över tex priset, jaktrapport mm.

Vänta bara tills ni inte får ta bössa på skotern!

Att de stänger områden e väl på sätt o vis bra? Beror ju på hur man ser de!

Men att de ska va svårt att få tag på kort e skit.

Har hört att det ska gå att boka/köpa via nätet men inte hittat hur. NGN SOM VET?

Tror att vi själva bidragit med de värsta genom att lysa ut hur lättåtkomlig jakten blivit.

OFRIVILLIG PROPAGANDA kallar man väl de.

Men vi får se hur de artat sig senare i höst. Jag för min del kommer tillbringa mesta tiden i skogen i år  ::);)

Publicerat

Kortet måste lösas personligen.

Publicerat

Jag löser mina bankaffärer personligen på internet!!!!!

Vari ligger problemet?

Publicerat

Det är återförsäljarna som använder ett internetbaserat system.

Publicerat
Det är återförsäljarna som använder ett internetbaserat system.

PRECIS!

Systemet är redan uppbyggt så med lite välvilja skulle man kunna sälja korten över nätet.

Publicerat
PRECIS!

Systemet är redan uppbyggt så med lite välvilja skulle man kunna sälja korten över nätet.

Det här ju det här som är så bra, utlänningarna måste personligen hämta sina jaktkort.

Säg att då en Norrman som ska jaga i Riksgränsen tvingas åka till Kiruna först, en extrasväng på 26 mil.

Det är nog inte så många som orkar med den trippen.

Men det blir ju en helt onödig miljöpåverkan i form av utsläpp som dessa extramil bidrar med.

BankID hade enkelt löst problemet, men sen har nog myndigheterna inte haft så mycket tid och utforma systemen.

Publicerat
Det här ju det här som är så bra, utlänningarna måste personligen hämta sina jaktkort.

Säg att då en Norrman som ska jaga i Riksgränsen tvingas åka till Kiruna först, en extrasväng på 26 mil.

VA SMART. Har inte tänkt på de men de kan ju faktiskt minimera en del.

Förut köptes ju jaktkort upp o såldes på plats av EN person.

O precis som du säger tycker nog en del att de blir för dyrt att först fara LÅNGT över o köpa kortet.

Men nog borde utförsäljningsställena ligga lite mer centralt mot jaktmarkerna kan man tycka! Dvs för Svenskens skull, typ Seger!!!  ;):D  ;D

Publicerat
Har hört att det ska gå att boka/köpa via nätet men inte hittat hur. NGN SOM VET?

http://smavilt.se/info/

Publicerat

Nu när jag läst på mig lite mer om nya reglerna kan jag bara hålla med o beklaga hur man hanterat/-ar försäljningen av jaktkort samt årstillståndsinnehavarnas jobb för att kunna utnyttja jakten.

BER OM URSÄKT FÖR MINA KLAVERTRAMP

Trodde inte man kunde va så dum men man slutar aldrig förvånas!

• 4 weeks later...
Publicerat

Tänkte bara lyfta tråden och höra om nån har erfarenhet hur det fungerar i år??