Publicerat September 20, 200718 yr Författare För mig har det varit total bojkott av fjälljakten > Beror visserligen till stor del på att det är dåligt med skogsfågel på de marker jag brukar jaga på i år och samtidigt väldigt bra nedan odlingsgränsen. Hoppas att man återinför årskort nästa år för 300kronor dagen blir för dyrt för mig som normalt har jagat 30-40dagar ovan odlingsgränsen tidigare år. Vad jag läst och hört har det fungerat rätt bra i höst men jag tror att när man sammanställer statistiken får man nog se att andelen svenska kortlösare minskat rejält.
Publicerat September 20, 200718 yr För mig som fjällkommunbo har det inte varit någon egentlig skillnad. Förutom att jag får registrera innan jag går ut och rapportera när jag kommer tillbaka, men det är inget större arbete och jag förstår syftet med det för att kontrollera jakttrycket på de olika områdena. Det har varit några utländska bilar längs vägarna, men jag har i år (som nästan alla andra år) inte mött eller sett någon annan jägare i markerna. Summan av det nya systemet för min egen, egoistiska, sak: Ingen skillnad.