Publicerat Februari 28, 200719 yr Tänkte starta en tråd där ni bara postar alla tänkbara galena o beprövade tipps o trix för o locka in räven till åteln. Jag läste nyligen på en sida www.lotin.nu om ders hop kok på gäst kött så nu har jag laddat en 5l dunk med 2l mjölk en stor sill burk 300gr kött 6 ägg o vatten så dunken blev full som snart har gäst färdigt, få se om de lockar non räv. Mvh.
Publicerat Februari 28, 200719 yr Blanda 1liter blod 1 liter vatten och 4ägg i en flaska eller dunk lämna plats åt gaser lått stå varmt i 2veckor. Kom ihåg att släppa på trycket ibland, tror inte att det är så bra om den exploderar hemma. Blanda med snö och kasta ut och häll på träd runt åteln. Är du känslig för starka lukter så bör du inte göra denna blandning ;D Även hundmat är bra på åteln.
Publicerat Februari 28, 200719 yr Jag "råkade" hälla ut en liter blod över en tvåmetersgran... dagen efter hade jag spår från hela länets rävar där... : Det ska tilläggas att det blåste lite lagom så doften spreds nog fint...
Publicerat Februari 28, 200719 yr Först och främst ska man ha en grundåtel model större som sätts ut redan i oktober. Sedan är det minst lika viktigt att underhålla den säsongen ut. Vi har iår varit extra noga med just att vara vid åtlarna och mata in räven någon dag varje vecka. Ganska små delar av kött, svål och fisk som vi kastar kring åtel på en yta av ca 20*20 meter. Hundmat är också väldigt bra Har själv varit och underhåll åtlat kring våra kojor igår, men det verkar som de flesta rävar nu hänger på någon vägg, för spåren är väldigt få..
Publicerat Februari 28, 200719 yr Hitta ett rävstråk gärna nära bebygelse så räven är van med att folk brukar gå där. Släng ut nått som luktar, sen funkar hundmat som äta åt räven. Eller varför inte tidernas största musåtel...! Gräv ett hål, häll ut havre i hålet på med lite bräder och sten fyll sedan hålet med havre. Släng över en masonitskiva över nästan hela åteln. Själv brukar jag hälla ut lite fågelfrö och lägga nån tegelpanna över. ' Lycka till.. PS.... Om du har din "häxblandning" inne i ,tex garaget och dunken smäller. Så snälla skriv om det, börjar redan små le. ;D ;D ;D
Publicerat Mars 1, 200719 yr Författare Hitta ett rävstråk gärna nära bebygelse så räven är van med att folk brukar gå där. Släng ut nått som luktar, sen funkar hundmat som äta åt räven. Eller varför inte tidernas största musåtel...! Gräv ett hål, häll ut havre i hålet på med lite bräder och sten fyll sedan hålet med havre. Släng över en masonitskiva över nästan hela åteln. Själv brukar jag hälla ut lite fågelfrö och lägga nån tegelpanna över. ' Lycka till.. PS.... Om du har din "häxblandning" inne i ,tex garaget och dunken smäller. Så snälla skriv om det, börjar redan små le. ;D ;D ;D ;D ;D ;D Jag är lite feg så jag luftar dunken när de buktar ut lite för den står i köket.
Publicerat Mars 1, 200719 yr ;D ;D ;D Jag är lite feg så jag luftar dunken när de buktar ut lite för den står i köket. Nån gång ska du väll glömma av och avlufta den. ;D ;D
Publicerat Mars 1, 200719 yr ;D ;D ;D Jag är lite feg så jag luftar dunken när de buktar ut lite för den står i köket. Tror att du får flytta om den exploderar i köket ;D
Publicerat Mars 1, 200719 yr Har tidigare laborerat mycket med olika varianter av åtel. Att lägga ut "köttberg", alltså en hög med fruset åtelmaterial, har mest lockat fågel för min del. Har provat att lägga ut renkroppar, älgkroppar etc. men det har inte varit nån succé när det gäller räv. En rejäl grundåtel, nergrävd, sedan småbitar som kan ätas på plats utan att bära iväg det, har för mig dragit bäst. Småbitarna kan spridas över ganska stort område, tycker att skottchanserna ökar då. Om det kastas ut bitar som är större än vad en räv kan tugga i sig direkt, bär den iväg det och kommer inte tillbaka förrän den kalasat klart, vilket försvårar skyttet avsevärt.
Publicerat Mars 1, 200719 yr Författare [quote author=vakjägaren Nån gång ska du väll glömma av och avlufta den. ;D ;D [quote author=HPDA Janne Tror att du får flytta om den exploderar i köket ;D Vakjägarn jag tittar varje morgon så den inte buktar ut vill ju inte sprida den fina aromen i köket ;D ;D HPDA Janne de skulle jag tro jag med ;D
Publicerat Mars 1, 200719 yr Läste om surströmmingsburk på ett träd med en hagelsmäll i skulle locka bra och säkert det enda mankan använda surströmming till funkar med kulsmäll också men burken öppnade sig kanske lite mycket ;D vi får se i morgon hur effektivt det är.
Publicerat Mars 4, 200719 yr Läste om surströmmingsburk på ett träd med en hagelsmäll i skulle locka bra och säkert det enda mankan använda surströmming till funkar med kulsmäll också men burken öppnade sig kanske lite mycket ;D vi får se i morgon hur effektivt det är. Nå, hur gick det.?
Publicerat Mars 9, 200719 yr Läste om surströmmingsburk på ett träd med en hagelsmäll i skulle locka bra och säkert det enda mankan använda surströmming till funkar med kulsmäll också men burken öppnade sig kanske lite mycket ;D vi får se i morgon hur effektivt det är. har testat surstöming två gånger!.... fung mycket bra!.... tyvär så har kom jag aldrig till skott!... :'( fel val av bössa!. så de var lite för långt skjut avstånd!. iaf va jag tyckte!... ska ut nu i em innan skymning å lägga en till!. men denna gång tar ja med min Winchester 30-30.. ;D
Publicerat Mars 9, 200719 yr Varför hålla på med diverse *häxbrygder* och allehanda trollkok? Det finns något mycket enklare, nämligen upphackat färskt kött vilket räven föredrar framför allt när han väl kommer på åteln. Jag har skjutit 50 rävar på 3 säsonger nu och där jag endast matat med relativt färskt kött. har testat surstöming två gånger!.... fung mycket bra!.... tyvär så har kom jag aldrig till skott!... fel val av bössa!. så de var lite för långt skjut avstånd!. iaf va jag tyckte!... ska ut nu i em innan skymning å lägga en till!. men denna gång tar ja med min Winchester 30-30.. Bor inte du på din jaktmark eller har jag missupfattat?
Publicerat Mars 9, 200719 yr Författare Hej mickel vist ska man hålla sig till beprövade saker som funkar men det är ju kul o tessta lite anndra grejor oxå,går ju inte o köra misionären jämt gött o byta lite ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Hej mickel vist ska man hålla sig till beprövade saker som funkar men det är ju kul o tessta lite anndra grejor oxå,går ju inte o köra misionären jämt gött o byta lite ;D ;D ;DMvh. Nu hoppas jag för bövelen Flex att det är jakt du sysslar med när du sitter vid gluggen och inget annat som du insinuerar på.. ;D Visst är det helt rätt att prova något nytt, ibland kan det ju vara svårt att får tag på bra rävbete och då kanske man kan prova en *bomb* som ni nämner.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Författare Nu hoppas jag för bövelen Flex att det är jakt du sysslar med när du sitter vid gluggen och inget annat som du insinuerar på.. ;DVisst är det helt rätt att prova något nytt, ibland kan det ju vara svårt att får tag på bra rävbete och då kanske man kan prova en *bomb* som ni nämner. ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat Mars 10, 200719 yr Varför hålla på med diverse *häxbrygder* och allehanda trollkok? Det finns något mycket enklare, nämligen upphackat färskt kött vilket räven föredrar framför allt när han väl kommer på åteln. Jag har skjutit 50 rävar på 3 säsonger nu och där jag endast matat med relativt färskt kött. Bor inte du på din jaktmark eller har jag missupfattat? Stämmer bra de!... när ja kliver ut på farstukvisten så e ja på markerna!.... mitt mitt i!.... ;D.....
Publicerat Mars 10, 200719 yr Då skjuter du ju räv hemmifrån! Helt klart den bästa vakplatsen där räven är van vid både ljud och vittring. En skjutglugg på övervåningen så saken klar.
Publicerat Mars 10, 200719 yr Nå, hur gick det.? Gick väldigt bra! första räven var på väg 15 min efter att jag pangat på burken och det blev 2 rävar.
Publicerat Mars 10, 200719 yr Då skjuter du ju räv hemmifrån! Helt klart den bästa vakplatsen där räven är van vid både ljud och vittring.En skjutglugg på övervåningen så saken klar. Riktigt kort pipa och överladdad ammo så kan hela familjen fira din jaktlycka när som helst på dygnet ;D Funderar på att byta bort min 308 mot en 6,5:a eller 270win och montera ljuddämpare för liknande övningar, jag jagar aldrig älg med 308:an längre, men det bär emot då bössan och kalibern är jag väldigt nöjd.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Då skjuter du ju räv hemmifrån! Helt klart den bästa vakplatsen där räven är van vid både ljud och vittring.En skjutglugg på övervåningen så saken klar. ;D ;D ;D... tar du den diskutionen med min fru e du snäll!.... att jag måste göra ett hål i väggen vid sängen!.... *asg*..... skämt å sido!.. tanken har slagit mej!.. men räven har slutat gå runt vårat hus!. för mycket hund dofter här tror jag!.. i början när vi flyttade hit kunde jag se färska spår var å varranan morgon!. men inte nu mera??... och att lägga ut mat så nära huset!.. skulle bara göra så mina hundar fick sej lite mellanmål!.. *S*.. så har vi något som iaf ja prioriterar mycket!... säkerhet!.. har inte något direkt bra kulfång å lite väl nära till dom andra gårdarna runt mej!... men men!.. ska så småning om bygga mej ett "hobby" rum uppe på ladan!... där skulle de vara tänkbart!.. å bygga lite skjut gluggar!..
Publicerat Mars 11, 200719 yr men räven har slutat gå runt vårat hus!. för mycket hund dofter här tror jag!.. i början när vi flyttade hit kunde jag se färska spår var å varranan morgon!. men inte nu mera?? Svar NEJ. Boningshuset är den bästa vakplatsen och kommer så alltid att förbli. Till nästa år kan du räkna med att räven går runt huset ditt och vittringen efter hund och människa bryr den sig ej det minsta om. Har huset stått obebott en tid kommer räven att vänja sig snabbt igen. Räven är var vid att det finns en helt annan vittring runt hus och gårdar och just därför blir boningshuset den överlägsna vakplatsen. Jag kan ta som exempel på gården jag jobbar. Där har jag en glugg ovanför ena ladugården och alldeles nedanför går vi dagligdags från och till stallarna, ca 30 meter längre bort brukar han som jobbar i ladugården göra sitt pinkeribehov efter morgonkaffet och jag har sett rävar passera 2 meter ifrån det stället. Hade det varit på skogen hade räven säkerligen kastat och stuckit men just här vet räven att det hör till det naturliga på gården. Nu ska man naturligtvis ha en bit till nästa hus innan man börjar att skjuta på räv mitt i natten och fullgott kulfång osv, men uppfyller man det då finns det alla möjligheter att skjuta mycket räv. Varför inte köpa en 22 wm just för vakjakt på räv, låter väl inte lika högt som en klass 1 bössa. Sen behöver du ju ej slänga ut en halv älg som åtel i trädgården. Det räcker gott och väl med lite korvbitar utslängda ibland för att locka räven. Och om nu korven ligger kvar på morgonen så tror jag ej att hundarna mår dåligt av det.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Thomas! Jag håller med Mickel. En glugg i ladan som inte ligger mycket mer än 30m från huset. Kasta ut lite godis på ängen och vänta ;D Ungrävarna lär ju vara med "mamma" och leta sork där i augusti ;D Jag kommer gärna upp och hjälper till ;D Jag har ju en lackning till att göra hos dig
Publicerat Mars 11, 200719 yr Helt klart att mickel har rätt.Har suttit mkt i ett kostall. Rävarna var inte ett dugg oroliga för ljud typ rassel från djurens bindsel. Så det är en fördel att sitta nära eller i hus. Räven tappar en del skygghet och har svårt för att sortera ut ljud och vittring som man själv kan åstadkomma