Publicerat December 15, 20241 yr Detta är en populär post. Min förra stora tunga stationära vakkoja man lagt ner en massa blod, svett, tid och tårar på råkade plötsligt hamna på grannmarken då vår jaktmark styckades av i en bytesaffär med ett nybildat naturreservat lagom när den blivit klar, snopet men inte förvånande då jag och Murphy påfallande ofta verkar vandra parallellt genom livet. Denna gång kommer det att bli en mindre och via släpkärra portabel variant. (läs även mycket mer lättstulen Murphy ) Det kommer att bli ett ramverk av 95x45 virke och kanske lite 45x45, plyfaskivor invändigt, ytterbekädnad i 0,6mm galvad plåt färdiglackad Natogrön, frigolit som isolering mellan. Vanligt plåttak med ett lager tjärpapp under, öppningsbart fönster av plexiglas, dörr med ingång på sidan, liten sittbänk, väggfast "bord" som skjutstöd. Heltäckningsmatta på golv och bord. Ritning på stolleprovet skapat och förvarat strax under där man sätter mössan, buget helst 0:- då det mesta finns i form av överblivet och mest står och skräpar i bra och ha hörnan på jobbet. Bilder kommer fyllas på med när bygget påbörjats på allvar, det enda jag gjort hittills är byggt i hop några överstabila långa gångjärn till dörren och startat en tråd om spektaklet.
Publicerat December 15, 20241 yr Författare Har funderat lite över lösningen på fönster/skjutglugg. På den förra hade jag två delar plexiglas som löpte i en skåra på spontade brädor, var inte riktigt nöjd med den lösningen då dom varken ville glida tyst, kvickt eller smidigt. Funderar på en öppningsbar ruta av ungefär samma princip som man har på husvagnar med ett öppningssnöre/tunn wire i löphjul ovanför vidare in i kojan som förhoppningsvis öppnar tystare och smidigare. Input på fönsterlösning välkommet.
Publicerat December 15, 20241 yr Gillar stor glugg, kompisen har en ruta med en glugg bredvid där bössan är som han tätar med en kudde
Publicerat December 16, 20241 yr Detta är en populär post. Så här har jag löst det med skjutglugg. Upptill grön lampa och germaniumfönster för värmekamera. Nedanför det glasruta och sen en "strut" där man sticker ut bössan som alltså pekar ut under hela vaket. På insidan har jag fäst en krok i taket där jag hänger upp bössan i ett snöre i bakkappan så slipper man hålla i den när man sitter. Struten fungar vädligt bra och bra skydd mot drag när det är kallt ute. Sikte och pipa får sticka ut.
Publicerat December 16, 20241 yr Detta är en populär post. Ok.. men hur tänkte du i valet av gardin? Riktigt snyggt!
Publicerat December 16, 20241 yr 14 hours ago Järven sa: Vanligt plåttak med ett lager tjärpapp under, öppningsbart fönster av plexiglas, dörr med ingång på sidan, liten sittbänk, väggfast "bord" som skjutstöd. Heltäckningsmatta på golv och bord. Ritning på stolleprovet skapat och förvarat strax under där man sätter mössan, buget helst 0:- då det mesta finns i form av överblivet och mest står och skräpar i bra och ha hörnan på jobbet. Bilder kommer fyllas på med när bygget påbörjats på allvar, det enda jag gjort hittills är byggt i hop några överstabila långa gångjärn till dörren och startat en tråd om spektaklet. Varför sittbänk? Skippa det, ställ dit en rejält bekväm kontorsstol... Du sitter avgjort bättre och hjulen på stolen gör att du kan flytta dej. Var noga med stolen bara, den ska vara tyst och bekväm. Jag blåser 5-56 på hjulen på min stol lite nu och då. Väggfast bord givetvis, inklätt med något lämpligt. Anton som byggt kojan jag sitter i hade limmat dit skumgummi och sedan har jag stiftat fast en fleece filt över detta som skydd. En annan tanke som jag finner oumbärligt är en liten avställningshylla typ fönsterbräde under skjutbordet. Där har jag en liten lampa hängandes i underkant av skjutstödet som inte syns utåt men sprider ljus över kaffemuggen, cigarillerna, airpoddsen och allt som nu ligger där. En annan grej jag gillar är att jag har varit till "mitt skrothörn" (lokala återvinningsstationen) och hämtat lämpliga filtar/mattor och annat. Stiftat fast dessa invändigt på sidor, i tak och mattor på golvet. Det isolerar men det jag gillar bäst är att det dämpar ev ljud skapade av mej! Suttit i kojan och pratat i telefonen med Kalle WT samtidigt som jag skjutit räv så dämpningen är rätt ok.. Vidare så har jag skjutglugg på två av sidorna där bordet sitter ihop. Dessutom byggt på med något bordsliknande utanför gluggen på ena sidan där jag lägger en sandsäck när jag sätter mej. I främre gluggen ligger en sandsäck precis i gluggen, där behövde jag ingen utbyggnad då jag får stöd från bordet vid den andra gluggen med höger armen. 14 hours ago Järven sa: Har funderat lite över lösningen på fönster/skjutglugg. På den förra hade jag två delar plexiglas som löpte i en skåra på spontade brädor, var inte riktigt nöjd med den lösningen då dom varken ville glida tyst, kvickt eller smidigt. Funderar på en öppningsbar ruta av ungefär samma princip som man har på husvagnar med ett öppningssnöre/tunn wire i löphjul ovanför vidare in i kojan som förhoppningsvis öppnar tystare och smidigare. Input på fönsterlösning välkommet. Jag har plexiglas som sitter i gångjärn på insidan som jag öppnar inåt och fäster med ett snöre i en krok. Är det svinkallt med blåst så kan jag till nöds fälla ned dem och stänga samt öppna tyst. Glaset hade dessvärre legat på ngt olämpligt ställe innan vi monterade det så sikten är ganska dålig, ska vara bra kallt/blåsigt för att jag ska stänga men det går. 14 hours ago hs_merkel sa: Gillar stor glugg, kompisen har en ruta med en glugg bredvid där bössan är som han tätar med en kudde Stor glugg.. jag skulle säga hellre bred glugg. Stor glugg släpper bara in mer vind och kyla..
Publicerat December 16, 20241 yr Författare 8 hours ago Hipshot sa: Varför sittbänk? Skippa det, ställ dit en rejält bekväm kontorsstol... Du sitter avgjort bättre och hjulen på stolen gör att du kan flytta dej. Var noga med stolen bara, den ska vara tyst och bekväm. Jag blåser 5-56 på hjulen på min stol lite nu och då. Jag har plexiglas som sitter i gångjärn på insidan som jag öppnar inåt och fäster med ett snöre i en krok. Är det svinkallt med blåst så kan jag till nöds fälla ned dem och stänga samt öppna tyst. Glaset hade dessvärre legat på ngt olämpligt ställe innan vi monterade det så sikten är ganska dålig, ska vara bra kallt/blåsigt för att jag ska stänga men det går. Tak för alla tips så långt alla. Jag hade fådd kontorsstol i förra kojan, tyckte den knirkade och lät hur försiktig man än var. Därför funderar jag på fast sittbänk men någon typ av mjuk dyna i denna, inte värre än att man skruvar bort den och ställer in en stol om man ångrar sig. När det gäller fönstret så tänkte jag mig plexiglas med fastskruvad gummiduk i överkant som gångjärn, borde bli tyst.
Publicerat December 16, 20241 yr 10 hours ago Hipshot sa: Stor glugg.. jag skulle säga hellre bred glugg. Stor glugg släpper bara in mer vind och kyla.. Det jag menade,jag har inge glas i min koja, inge värme eller isolering förutom i golvet En rejäl keps ska du ha, då kan man typ göra vad som inne utan att de märks. Sen ska du kunna se åt sidorna.
Publicerat December 16, 20241 yr 2 hours ago Järven sa: Tak för alla tips så långt alla. Jag hade fådd kontorsstol i förra kojan, tyckte den knirkade och lät hur försiktig man än var. Därför funderar jag på fast sittbänk men någon typ av mjuk dyna i denna, inte värre än att man skruvar bort den och ställer in en stol om man ångrar sig. När det gäller fönstret så tänkte jag mig plexiglas med fastskruvad gummiduk i överkant som gångjärn, borde bli tyst. Jag fick ett tips av en byggare o jägare när jag byggde min koja för typ 10 år sedan. Sätt vindpapp invändigt isoleringen o utvändigt så att det kan andas om du inte tänker ha den ständigt uppvärmd. Golv, väggar o tak. Har du byggplast på insidan så är det risk att det blir fuktskador om du inte har den ständigt uppvärmd.
Publicerat December 20, 20241 yr Detta är en populär post. Byggde en koja i somras. Inget isolerat mer än golvet för å minska ljudet. Slaktade ett gammalt Caldwell Z-rest och använder som stöd/bänk. Justerbart i sidled å stabilt. En baksäck gör att bössan ligger stabilt. Satte sen in en mjuk å go kontorsstol. Funkar smutt, problemet just nu är att grisarna inte är där utan grofsar efter ollon i backen 400m österut 🤬
Publicerat December 21, 20241 yr Rekommenderar ett varv färg på utsidan om du inte gjort det. Byggde en koja av OSB och det tog bara några år så var det skit av skivorna.
Publicerat December 21, 20241 yr Detta är en populär post. ser ut som fan men den funkar bra byggd på material från en lada
Publicerat December 21, 20241 yr 6 minutes ago MagnusN sa: Rekommenderar ett varv färg på utsidan om du inte gjort det. Byggde en koja av OSB och det tog bara några år så var det skit av skivorna. Det blev ett par omgångar oljelasyr på utsidan. Syns lite dåligt på bilden men även dragit ett varv på insidan, ungefär halvvägs upp. Omålade osb lyser rätt bra i mörker, det blev ingen vacker silhuett när det satt en ful gubbe i kojan heller 😂 Jag tänkte ha en tyngre impregnerad duk som lucka. Dras upp med snöre och knäpptyst. Det är nåt gammalt industrityg så förmodligen inte godkänt ur hälsosynpunkt men vattentätt
Publicerat December 21, 20241 yr 10 hours ago charlie sa: Funkar smutt, problemet just nu är att grisarna inte är där utan grofsar efter ollon i backen 400m österut 🤬 Lägg ut något ännu godare till dom att äta då 😉
Publicerat December 21, 20241 yr 2 hours ago Sako280 sa: ser ut som fan men den funkar bra byggd på material från en lada Fin koja och fin trappa- men gör ett handräcke att hålla i när du går upp och ned. Ett gammelmansråd 😉
Publicerat December 21, 20241 yr 5 hours ago charlie sa: Det blev ett par omgångar oljelasyr på utsidan. Syns lite dåligt på bilden men även dragit ett varv på insidan, ungefär halvvägs upp. Omålade osb lyser rätt bra i mörker, det blev ingen vacker silhuett när det satt en ful gubbe i kojan heller 😂 Jag tänkte ha en tyngre impregnerad duk som lucka. Dras upp med snöre och knäpptyst. Det är nåt gammalt industrityg så förmodligen inte godkänt ur hälsosynpunkt men vattentätt Glögg! Is The shit
Publicerat December 21, 20241 yr 6 hours ago Dansken sa: Lägg ut något ännu godare till dom att äta då 😉 Det jävliga e att det ligger en åtel i andra änden av byn med allahanda godsaker på menyn. De går inte på den restaurangen heller 🤔
Publicerat Augusti 28, 2025Aug 28 Författare Detta är en populär post. Sisådärså....då var stommen till 90% färdig. Det blev 45x90 i bottenramen nedtill och resten i 45x45. Den kommer att kläs i zinkad+lackad 0,6mm plåt och sedan kamoflagemålas, isolering blir dubbla lager 20mm frigolit limmat innanför plåten och sedan en fasthäftad byggväv som andas som "innervägg". Taket blir nog även det i isolerad 0.6mm plåt. Golvet blir nog i 21x95 eller skiva, ska klura på vad som ska bli dörr utan att det kostar skjortan. Dörrgångjärn, låsbeslag, fötter, mm är redan tillverkat, har "tittat ut" en kontorsstol på jobbet som ser skön ut. Än så länge har det kostat 0:-, men det blir väl att slanta för solpanel, batteri, åtelbelysning, timer, dimmer mm. Bilder kommer.
Publicerat Oktober 14, 2025Okt 14 Författare Detta är en populär post. Sakta men säkert så... Några plåtar till så kan man börja med limma invändig isolering vilket även bör agera ljuddämpande. Golvet är redan isolerat med dubbla lager 20mm frigolit och täckt under med åldringsbeständig plast. Fötter av galvad 40x40 fyrkantsrör är monterat. En tröskel i galvplåt är monterad sedan bilden togs.
Publicerat Oktober 17, 2025Okt 17 Författare 51 minutes ago Dansken sa: Plåt tak "trummar" utav helsike när det regnar. Blir det för störande får man väl limma tjärpapp eller liknande uppepå. Jag lever ännu i villfarelsen att isoleringen jag limmar fast på plåten ska dämpa.
Publicerat Oktober 18, 2025Okt 18 Vill man dämpa ljud från plåttak på ett enkelt sätt så på med någon flytande bitumen-produkt och sen släng på torrt grus eller stenmjöl. Blir betydligt mindre ljud då. Väldigt bra på korrugerad plåt. Typ takasfalt