Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu tar vi och bygger oss en vakkoja.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Har funderat lite över lösningen på fönster/skjutglugg.

På den förra hade jag två delar plexiglas som löpte i en skåra på spontade brädor, var inte riktigt nöjd med den lösningen då dom varken ville glida tyst, kvickt eller smidigt.

Funderar på en öppningsbar ruta av ungefär samma princip som man har på husvagnar med ett öppningssnöre/tunn wire i löphjul ovanför vidare in i kojan som förhoppningsvis öppnar tystare och smidigare.

Input på fönsterlösning välkommet.  :)

Publicerat

Gillar stor glugg, kompisen har en ruta med en glugg bredvid där bössan är som han tätar med en kudde

Publicerat
14 hours ago Järven sa:

Vanligt plåttak med ett lager tjärpapp under, öppningsbart fönster av plexiglas, dörr med ingång på sidan, liten sittbänk, väggfast "bord" som skjutstöd.

Heltäckningsmatta på golv och bord.

Ritning på stolleprovet skapat och förvarat strax under där man sätter mössan, buget helst 0:- då det mesta finns i form av överblivet och mest står och skräpar i bra och ha hörnan på jobbet.

Bilder kommer fyllas på med när bygget påbörjats på allvar, det enda jag gjort hittills är byggt i hop några överstabila långa gångjärn till dörren och startat en tråd om spektaklet.

Varför sittbänk? Skippa det, ställ dit en rejält bekväm kontorsstol... Du sitter avgjort bättre och hjulen på stolen gör att du kan flytta dej. Var noga med stolen bara, den ska vara tyst och bekväm. Jag blåser 5-56 på hjulen på min stol lite nu och då. 
Väggfast bord givetvis, inklätt med något lämpligt. Anton som byggt kojan jag sitter i hade limmat dit skumgummi och sedan har jag stiftat fast en fleece filt över detta som skydd. 
En annan tanke som jag finner oumbärligt är en liten avställningshylla typ fönsterbräde under skjutbordet. Där har jag en liten lampa hängandes i underkant av skjutstödet som inte syns utåt men sprider ljus över kaffemuggen, cigarillerna, airpoddsen och allt som nu ligger där. 

En annan grej jag gillar är att jag har varit till "mitt skrothörn" (lokala återvinningsstationen) och hämtat lämpliga filtar/mattor och annat. Stiftat fast dessa invändigt på sidor, i tak och mattor på golvet. Det isolerar men det jag gillar bäst är att det dämpar ev ljud skapade av mej! Suttit i kojan och pratat i telefonen med Kalle WT samtidigt som jag skjutit räv så dämpningen är rätt ok..

Vidare så har jag skjutglugg på två av sidorna där bordet sitter ihop. Dessutom byggt på med något bordsliknande utanför gluggen på ena sidan där jag lägger en sandsäck när jag sätter mej. I främre gluggen ligger en sandsäck precis i gluggen, där behövde jag ingen utbyggnad då jag får stöd från bordet vid den andra gluggen med höger armen.

14 hours ago Järven sa:

Har funderat lite över lösningen på fönster/skjutglugg.

På den förra hade jag två delar plexiglas som löpte i en skåra på spontade brädor, var inte riktigt nöjd med den lösningen då dom varken ville glida tyst, kvickt eller smidigt.

Funderar på en öppningsbar ruta av ungefär samma princip som man har på husvagnar med ett öppningssnöre/tunn wire i löphjul ovanför vidare in i kojan som förhoppningsvis öppnar tystare och smidigare.

Input på fönsterlösning välkommet.  :)

Jag har plexiglas som sitter i gångjärn på insidan som jag öppnar inåt och fäster med ett snöre i en krok. Är det svinkallt med blåst så kan jag till nöds fälla ned dem och stänga samt öppna tyst. Glaset hade dessvärre legat på ngt olämpligt ställe innan vi monterade det så sikten är ganska dålig, ska vara bra kallt/blåsigt för att jag ska stänga men det går. 

14 hours ago hs_merkel sa:

Gillar stor glugg, kompisen har en ruta med en glugg bredvid där bössan är som han tätar med en kudde

Stor glugg.. jag skulle säga hellre bred glugg. Stor glugg släpper bara in mer vind och kyla.. 

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Hipshot sa:

Varför sittbänk? Skippa det, ställ dit en rejält bekväm kontorsstol... Du sitter avgjort bättre och hjulen på stolen gör att du kan flytta dej. Var noga med stolen bara, den ska vara tyst och bekväm. Jag blåser 5-56 på hjulen på min stol lite nu och då. 

Jag har plexiglas som sitter i gångjärn på insidan som jag öppnar inåt och fäster med ett snöre i en krok. Är det svinkallt med blåst så kan jag till nöds fälla ned dem och stänga samt öppna tyst. Glaset hade dessvärre legat på ngt olämpligt ställe innan vi monterade det så sikten är ganska dålig, ska vara bra kallt/blåsigt för att jag ska stänga men det går. 

Tak för alla tips så långt alla.  :)

Jag hade fådd kontorsstol i förra kojan, tyckte den knirkade och lät hur försiktig man än var.

Därför funderar jag på fast sittbänk men någon typ av mjuk dyna i denna, inte värre än att man skruvar bort den och ställer in en stol om man ångrar sig.

När det gäller fönstret så tänkte jag mig plexiglas med fastskruvad gummiduk i överkant som gångjärn, borde bli tyst.

Publicerat
10 hours ago Hipshot sa:

Stor glugg.. jag skulle säga hellre bred glugg. Stor glugg släpper bara in mer vind och kyla.. 

Det jag menade,jag har inge glas i min koja, inge värme eller isolering förutom i golvet

En rejäl keps ska du ha, då kan man typ göra vad som inne utan att de märks. Sen ska du kunna se åt sidorna.

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Tak för alla tips så långt alla.  :)

Jag hade fådd kontorsstol i förra kojan, tyckte den knirkade och lät hur försiktig man än var.

Därför funderar jag på fast sittbänk men någon typ av mjuk dyna i denna, inte värre än att man skruvar bort den och ställer in en stol om man ångrar sig.

När det gäller fönstret så tänkte jag mig plexiglas med fastskruvad gummiduk i överkant som gångjärn, borde bli tyst.

Jag fick ett tips av en byggare o jägare när jag byggde min koja för typ 10 år sedan. Sätt vindpapp invändigt isoleringen o utvändigt så att det kan andas om du inte tänker ha den ständigt uppvärmd. Golv, väggar o tak. Har du byggplast på insidan så är det risk att det blir fuktskador om du inte har den ständigt uppvärmd.

Publicerat

Rekommenderar ett varv färg på utsidan om du inte gjort det. Byggde en koja av OSB och det tog bara några år så var det skit av skivorna.

Publicerat
6 minutes ago MagnusN sa:

Rekommenderar ett varv färg på utsidan om du inte gjort det. Byggde en koja av OSB och det tog bara några år så var det skit av skivorna.

Det blev ett par omgångar oljelasyr på utsidan. Syns lite dåligt på bilden men även dragit ett varv på insidan, ungefär halvvägs upp. Omålade osb lyser rätt bra i mörker, det blev ingen vacker silhuett när det satt en ful gubbe i kojan heller 😂

Jag tänkte ha en tyngre impregnerad duk som lucka. Dras upp med snöre och knäpptyst. Det är nåt gammalt industrityg så förmodligen inte godkänt ur hälsosynpunkt men vattentätt

Publicerat
10 hours ago charlie sa:

Funkar smutt, problemet just nu är att grisarna inte är där utan grofsar efter ollon i backen 400m österut 🤬

Lägg ut något ännu godare till dom att äta då 😉

Publicerat
2 hours ago Sako280 sa:

ser ut som fan men den funkar bra byggd på material från en lada

Fin koja och fin trappa- men gör ett handräcke att hålla i när du går upp och ned.

Ett gammelmansråd 😉

Publicerat
5 hours ago charlie sa:

Det blev ett par omgångar oljelasyr på utsidan. Syns lite dåligt på bilden men även dragit ett varv på insidan, ungefär halvvägs upp. Omålade osb lyser rätt bra i mörker, det blev ingen vacker silhuett när det satt en ful gubbe i kojan heller 😂

Jag tänkte ha en tyngre impregnerad duk som lucka. Dras upp med snöre och knäpptyst. Det är nåt gammalt industrityg så förmodligen inte godkänt ur hälsosynpunkt men vattentätt

Glögg! Is The shit

Publicerat
6 hours ago Dansken sa:

Lägg ut något ännu godare till dom att äta då 😉

Det jävliga e att det ligger en åtel i andra änden av byn med allahanda godsaker på menyn. De går inte på den restaurangen heller 🤔

Publicerat

Dom kommer.....

• 8 months later...
  • 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Det tar sig, bara taket kvar av plåt jobbet. 👍

IMG_20251017_164821.jpg

IMG_20251017_164830.jpg

Publicerat

Plåt tak "trummar" utav helsike när det regnar.

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago Dansken sa:

Plåt tak "trummar" utav helsike när det regnar.

Blir det för störande får man väl limma tjärpapp eller liknande uppepå.

Jag lever ännu i villfarelsen att isoleringen jag limmar fast på plåten ska dämpa.

Publicerat

Vill man dämpa ljud från plåttak på ett enkelt sätt så på med någon flytande bitumen-produkt och sen släng på torrt grus eller stenmjöl. Blir betydligt mindre ljud då. Väldigt bra på korrugerad plåt.

Typ takasfalt