Publicerat November 21, 2025Nov 21 Författare Detta är en populär post. Stommen klar och målad idag, bara isolering, dörr, fönster, dropp lister, hylla, solcell, batteri, kablar, dimmer, osv, osv....kvar.
Publicerat November 23, 2025Nov 23 Läckert! Ska bli spännande att se inredning, jag har skjutit fast div täcken och mattor o skit på insidan, dämpar ljud extremt bra. Sedan ngt lager mattor och en stol med hjul..
Publicerat November 27, 2025Nov 27 Författare På 2025-11-23 at 23:16 Hipshot sa: Läckert! Ska bli spännande att se inredning, jag har skjutit fast div täcken och mattor o skit på insidan, dämpar ljud extremt bra. Sedan ngt lager mattor och en stol med hjul.. Planen är att limma dubbla lager 20mm frigolit på insidan direkt mot plåten, sedan ev häfta fast en byggväv som andas som vi "råkar" ha ståendes i ett hörn på jobbet. Tyvärr är väven vit....klurar på lösning på mörk bakgrund. Funderar på att ev sätta OSB skiva på baksidan (dvs bakom ryggen) som vi med "råkar" ha ståendes. Sedan ska det bli en bänkskiva av plyfa nedanför fönstret.
Publicerat November 28, 2025Nov 28 Om du inte "råkar ha" lite fleece filt ståendes på jobbet så gissar jag att de kostar motsvarande en kaffe o bulle på vilket som budgetvaruhus. Jag klädde bänken och skjutstöden med fleecefilt. Har ngt ljust täcke i taket invändigt, aldrig funderat på huruvuda det stör eller ej. Där tror jag det kan vara en poäng att inte bygga gluggen/gluggarna så j-la stora.. Märkt när jag ska använda kojan till andra uppdrag, skjuta väck lite kråkfågel osv.. så är det jobbigt med stora gluggar. De ser en helt enkelt även om man täppt till gluggen med fleecefilt och bara har bössan som sticker ut typ..
Publicerat November 28, 2025Nov 28 Författare 4 hours ago Hipshot sa: Om du inte "råkar ha" lite fleece filt ståendes på jobbet så gissar jag att de kostar motsvarande en kaffe o bulle på vilket som budgetvaruhus. Jag klädde bänken och skjutstöden med fleecefilt. Har ngt ljust täcke i taket invändigt, aldrig funderat på huruvuda det stör eller ej. Där tror jag det kan vara en poäng att inte bygga gluggen/gluggarna så j-la stora.. Märkt när jag ska använda kojan till andra uppdrag, skjuta väck lite kråkfågel osv.. så är det jobbigt med stora gluggar. De ser en helt enkelt även om man täppt till gluggen med fleecefilt och bara har bössan som sticker ut typ.. Kommer att bli ett fönster lika brett som hålet i kojan, gluggen kommer bli en plexyglasskiva i mitten man kan skjuta åt sidan i skenor så mycket man önskar. För mycket insyn genom rutan kommer det nog bli mörka justerbara "gardiner" i kanterna sittandes på gardinspiral. Om någon på Jaktsidan är duktig att knyppla så beställer jag gärna två i grafitgrått med pinupp siluett i limegrönt...tack...tack. Tänkte gå till golvaffären som ligger på samma gata jag bor och köpa en spillbit heltäckningsmatta att klä skjutbänken med.
Publicerat November 28, 2025Nov 28 Författare 15 hours ago Dansken sa: "Råkar ha stående" 🤣 Ha börjat spana in kontorsstol lite....även om det är rätt många rövar på kontoret så behöver dom nog inte SÅ många stolar. Vi brukar skylla på Korparna när vi inte "hittar" prylarna längre.
Publicerat November 28, 2025Nov 28 Såg ett tv program med Liberace för många år sen. Han visade fram hans residens, smycken, kandelabrar, konstsamling etc. Han visade också fram hans bilsamling- när dom gick förbi en Rolls-Royce berättade han att denna var mycket unik och hade förhöjd tak så his lordship som den var byggd för inte behövde ta av cylinderhatten vid in- och utstigning. Denna modell finns endast i 2 exemplar i hela världen- "av en händelse råkar jag äga den andra också" sa han..... Apropos slumpartade händelser 😉
Publicerat November 28, 2025Nov 28 Författare Detta är en populär post. 27 minutes ago Dansken sa: Apropos slumpartade händelser 😉 Kan väl hända vem som helst att man råkar vakna upp en Söndagsmorgon med två sådana hemma på gården. 😁
Publicerat December 29, 2025Dec 29 Författare Detta är en populär post. Nu är det isolerat, blev dubbla lager 20mm frigolit fastlimmat i tak och golv och enkla lager på väggarna. Som jag misstänkte gjorde det jätteskillnad för "plåtslammret" Monterade solcell med egentillverkat vridbart fäste och grön Gyttorp vaklampa samt drog elen med dimmer och laddregulator i dag. Biltema blyaccumulator 12v 7amp. Plexiglasrutor med skjutbar mittdel, monterade kantlister och limmade gummi i nederkant så gammla bettan inte ska få några skavanker i stridens hetta. Dropplister över fönster och dörr samt ventilationsgaller monterade med. Skjutbänk av plyfa, ska kläs med heltäckningmatta senare, undrar om det finns i camo ? 🙃 Snart bara dörrjäveln kvar innan man kan ställa ut härket i skogen.
Publicerat December 30, 2025Dec 30 Blir luckan öppningsbar uppåt? Du måste ha droppskydd för den del av vapnet som sticker utanför hålet. Gör gärna något stöd att vila armbågen när du sitter och siktar och ska skjuta: blir precisare skytte. Kanonfint bygge får jag säga 👍
Publicerat December 30, 2025Dec 30 5 hours ago Dansken sa: Blir luckan öppningsbar uppåt? Du måste ha droppskydd för den del av vapnet som sticker utanför hålet. Gör gärna något stöd att vila armbågen när du sitter och siktar och ska skjuta: blir precisare skytte. Kanonfint bygge får jag säga 👍 Armbågsstöd är väldigt bra att ha, grovt underskattat Häftiga camofärger!
Publicerat December 30, 2025Dec 30 Författare 7 hours ago Dansken sa: Blir luckan öppningsbar uppåt? Du måste ha droppskydd för den del av vapnet som sticker utanför hålet. Gör gärna något stöd att vila armbågen när du sitter och siktar och ska skjuta: blir precisare skytte. Kanonfint bygge får jag säga 👍 Nej, luckan är en plexiglasbit i mitten som är skjutbar åt sidan. Gammla bettan får tåla några regndroppar på pipan om det är sådant väder. Får fundera på det där med armstöd, går ju att skruva fast under bänken. Tack.
Publicerat December 31, 2025Dec 31 Ngr tankar.. Gissar att denna holk ska stå vid en grisåtel med moderat avstånd mellan koja och åtel? Då spelar armstödet kanske inte så stor roll, nära håll, okomplicerat skytte.. Däremot blir jag lite fundersam till den här höjdskillnaden mellan skjutbänken och vad jag gissar är ramen till plexiglaset? I rävkojan där jag bor har jag helt platt underlag i gluggarna.. + sandsäck för bössan. Där finns armstöd då det stundtals kan bli tal om +200 meter. Risk för ljud och prylar om du ska lägga bössan mot den där skenan? Väldigt seriöst bygge oavsett, lyfter på kepsen!
Publicerat December 31, 2025Dec 31 Författare 3 hours ago Hipshot sa: Ngr tankar.. Gissar att denna holk ska stå vid en grisåtel med moderat avstånd mellan koja och åtel? Då spelar armstödet kanske inte så stor roll, nära håll, okomplicerat skytte.. Däremot blir jag lite fundersam till den här höjdskillnaden mellan skjutbänken och vad jag gissar är ramen till plexiglaset? I rävkojan där jag bor har jag helt platt underlag i gluggarna.. + sandsäck för bössan. Där finns armstöd då det stundtals kan bli tal om +200 meter. Risk för ljud och prylar om du ska lägga bössan mot den där skenan? Väldigt seriöst bygge oavsett, lyfter på kepsen! Avståndet till åtel blir kort, ca 25-40m. Det kommer främst jagas Räv men även Gris. Regeln fram vid rutan där öppningen är har jag klätt nedtill med gummi, jag tänkte ha någon form av baksäck på bänken som stöd så bössan "ligger redo" och i hyffsad våg med skjutriktning. Funderar på en lagom stor påse med vete som baksäck, eller kanske smartare välja något som inte Sorkar och Grisar tycker luktar gott ?
Publicerat December 31, 2025Dec 31 Vete ? Glöm det. Jag hade en "beanbag" med ärter i som skjutstöd i vakkojan: den hittade råttorna snart och gnagade sig rakt igenom och åt ärterna. Fyll den med plastpärlor från IKEA eller Biltema i stället https://www.biltema.se/fritid/leksaker/inomhusleksaker/pyssla-och-skapa/parlhink-15000-parlor-2000024157?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-fritid-mid&gad_source=1&gad_campaignid=23137357098&gbraid=0AAAAADowiYjtBkShrgOWY_UR1OcMGswUJ&gclid=Cj0KCQiAsNPKBhCqARIsACm01fRE15366cRZe6IV_n2-LEBlZu-cXKyESc3IHYORSE-43VHzDsyvBcUaAsKhEALw_wcB
Publicerat December 31, 2025Dec 31 Författare 1 hour ago Dansken sa: Vete ? Glöm det. Jag hade en "beanbag" med ärter i som skjutstöd i vakkojan: den hittade råttorna snart och gnagade sig rakt igenom och åt ärterna. Fyll den med plastpärlor från IKEA eller Biltema i stället https://www.biltema.se/fritid/leksaker/inomhusleksaker/pyssla-och-skapa/parlhink-15000-parlor-2000024157?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-fritid-mid&gad_source=1&gad_campaignid=23137357098&gbraid=0AAAAADowiYjtBkShrgOWY_UR1OcMGswUJ&gclid=Cj0KCQiAsNPKBhCqARIsACm01fRE15366cRZe6IV_n2-LEBlZu-cXKyESc3IHYORSE-43VHzDsyvBcUaAsKhEALw_wcB Tack för tipset. Jag misstänkte att den sannolikt skulle riskera bli uppäten om man valde vete eller liknande som utfyllnad.
Publicerat December 31, 2025Dec 31 3 hours ago Dansken sa: Vete ? Glöm det. Jag hade en "beanbag" med ärter i som skjutstöd i vakkojan: den hittade råttorna snart och gnagade sig rakt igenom och åt ärterna. Fyll den med plastpärlor från IKEA eller Biltema i stället https://www.biltema.se/fritid/leksaker/inomhusleksaker/pyssla-och-skapa/parlhink-15000-parlor-2000024157?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-fritid-mid&gad_source=1&gad_campaignid=23137357098&gbraid=0AAAAADowiYjtBkShrgOWY_UR1OcMGswUJ&gclid=Cj0KCQiAsNPKBhCqARIsACm01fRE15366cRZe6IV_n2-LEBlZu-cXKyESc3IHYORSE-43VHzDsyvBcUaAsKhEALw_wcB Är det inte bättre att fylla den med sand? Far inte pärlorna ut om man måste flytta på säcken med pärlor om mössen kommer in i kojan? 2 hours ago Järven sa: Tack för tipset. Jag misstänkte att den sannolikt skulle riskera bli uppäten om man valde vete eller liknande som utfyllnad. Sätt 1-2 mössfällor på golvet ifall mössen skulle komma in i kojan.