Publicerat December 30, 20241 yr Efter att framgångsrikt gått över till TTSX i min 6mmBr funderar jag på att mata även 308an med blyfritt. Just nu står det mellan 162 gr Blade eller 150 gr TTSX. Tänkt byte rå och älg. Nån som har erfarenhet av dom kulorna eller har andra förslag?
Publicerat December 30, 20241 yr Blade 162! Tveklöst! Dovhjort, Vildsvin, räv, säl, rådjur och mufflon. Allt mellan 5-330m bra knock down och snyggt inne i. Blir typ en 5 krona igenom På 54 vilt har jag spårat ett rådjur, Skjuter grymt! 4 skott i denna serie 150m
Publicerat December 30, 20241 yr Författare Låter ju bra. Vad har du för utgångshastighet i din bössa?
Publicerat December 30, 20241 yr 804 m/s, 19 C, 52cm Blaser R8 Bra pris hos er är det med,.i Sverige 400 dyrare
Publicerat December 30, 20241 yr Har tidigare skjutit en hel del med 150 gr TTSX i 308an och har bara gott att säga. Laddade mina till 870 m/s. Tror inte det spelar någon direkt större roll vilken av koppar kulorna man använder. Utan den som skjuter bäst. Skjuter numera med 160gr TTSX i 8x57.
Publicerat December 30, 20241 yr Författare Tja, jag har flera orsaker. Nyfiken, mindre förstörda slaktkroppar, förberedd vid ett eventuellt förbud, why not......
Publicerat December 30, 20241 yr 13 minutes ago Mr P sa: Tja, jag har flera orsaker. Nyfiken, mindre förstörda slaktkroppar, förberedd vid ett eventuellt förbud, why not...... Hur är slaktkropparna mindre förstörda? Dom sista två grisarna jag fick med mej hem (skjutna med blade) va det inte mycket att ta hand om!! )Fick ihop en knappt. Och dom va inte dåligt skjutna men sprängda !
Publicerat December 30, 20241 yr Författare 3 minutes ago Ken1 sa: Hur är slaktkropparna mindre förstörda? Dom sista två grisarna jag fick med mej hem (skjutna med blade) va det inte mycket att ta hand om!! )Fick ihop en knappt. Och dom va inte dåligt skjutna men sprängda ! Jag har inte provat Blade i annat än papper och inte finns det grisar här att prova på... Men jag har varit nöjd med hur koppar fungerar i min 6mmBr. Hoppas på liknande resultat i 308W också, men jag har inte provat, ännu. Kaliber och fart på dina Blade som spränger grisar?
Publicerat December 30, 20241 yr 1 hour ago Ken1 sa: Ursäkta en idiot!!!!!!! Varför tjafsa med blyfritt ????? Har varit helt imot! Men efter jagat snart 3 säsonger med det är jag riktigt imponerad! Bra effekt! Bättre än hårt laddad SST 150gr 308win Snyggare slaktkroppar, fick kassera en kropp ej skjuten av mig pga blykula, kulan har tagit i sly, Koppar öppnar inte upp på samma sätt, man kan skära ända in till hålet, Bly ska tas bort mycket. Skjuter otroligt bra Den enda nackdelen är rikochetter i stenig terräng att man måste tänka sig för. Annars är den snarare bättre då den sticker rakt ner i marken. En typiskt slaktkropp med blade,är snart uppe i 70vilt, Har haft en gris som var sprängd, med 308win var skjuten på 20m.
Publicerat December 30, 20241 yr 1 minute ago Mr P sa: Jag har inte provat Blade i annat än papper och inte finns det grisar här att prova på... Men jag har varit nöjd med hur koppar fungerar i min 6mmBr. Hoppas på liknande resultat i 308W också, men jag har inte provat, ännu. Kaliber och fart på dina Blade som spränger grisar? Inte mina blade. Jag kör med blyspetsar .
Publicerat December 30, 20241 yr 2 minutes ago hs_merkel sa: Har varit helt imot! Men efter jagat snart 3 säsonger med det är jag riktigt imponerad! Bra effekt! Bättre än hårt laddad SST 150gr 308win Snyggare slaktkroppar, fick kassera en kropp ej skjuten av mig pga blykula, kulan har tagit i sly, Koppar öppnar inte upp på samma sätt, man kan skära ända in till hålet, Bly ska tas bort mycket. Snart 70 vilt Skjuter otroligt bra Den enda nackdelen är rikochetter i stenig terräng att man måste tänka sig för. Annars är den snarare bättre då den sticker rakt ner i marken. Varför i helvete ska man ladda en 150 sst 150 hårt????? Den gör jobbet i moderata hastigheter.....
Publicerat December 30, 20241 yr 20 minutes ago Ken1 sa: Varför i helvete ska man ladda en 150 sst 150 hårt????? Den gör jobbet i moderata hastigheter..... Den sköt inte bra där Tidigare sköt jag en ask och bytte så har hunnit både det ena och det andra, var som du helt imot, Men gav det en chans och kommer inte gå tillbaka Använder även Blade I 6,5x55 Där är två rådjur som gått 20m Allt annat på plats, skjuter otroligt fint där med.
Publicerat December 30, 20241 yr Nä... det det föds ju miljöpartister hela tiden ..... själv kommer jag att använda det jag vet fungerar, långt efter att ett förbud träder ikraft... Allvarligt vi har otroligt bra ammo, varför ska vi vika ner oss innan det blir lagstadgat. Jag har inte ännu sett ett enda djur som skjutits med blyfritt som varit bättre än med konventionella kulor, snarare tvärtom , men vad vet jag ,jag är ju bara en jägare som ser verkligheten.........
Publicerat December 30, 20241 yr 5 hours ago, Mr P said: Efter att framgångsrikt gått över till TTSX i min 6mmBr funderar jag på att mata även 308an med blyfritt. Just nu står det mellan 162 gr Blade eller 150 gr TTSX. Tänkt byte rå och älg. Nån som har erfarenhet av dom kulorna eller har andra förslag? Om jag skulle rulla .308 idag skulle jag nog kika på TTSX 130 gr och Blade i 120 gr. Lite ball att kunna prestera hastighet och ballistik i klass med gamla magnumpatroner i en liten .308 med liten rekyl. Vi har i många år endast skjutit blyfritt på gemensam jakt med laget. Inga som helst problem som orsakats av ammunitionen, fin slakt. En orsak att välja blyfritt kan ju vara att man vill slippa bly i maten, även det för ögat osynliga blyet som hamnar långt från skottskadan. Vi har medlemmar i laget som forskat i ämnet bly i mat (och vilt).
Publicerat December 30, 20241 yr Författare Hur kom Miljöpartiet in i sammanhanget? Även jag är en vanlig jägare som ser verkligheten, och gillat vad jag sett av koppar i 6mm.
Publicerat December 30, 20241 yr 3 minutes ago LGH sa: Om jag skulle rulla .308 idag skulle jag nog kika på TTSX 130 gr och Blade i 120 gr. Lite ball att kunna prestera hastighet och ballistik i klass med gamla magnumpatroner i en liten .308 med liten rekyl. Vi har i många år endast skjutit blyfritt på gemensam jakt med laget. Inga som helst problem som orsakats av ammunitionen, fin slakt. En orsak att välja blyfritt kan ju vara att man vill slippa bly i maten, även det för ögat osynliga blyet som hamnar långt från skottskadan. Vi har medlemmar i laget som forskat i ämnet bly i mat (och vilt). Ser inga som helst problem att med att skjuta miljövänligt men kom fan inte och säg att det är bättre än vanliga kulor! Visst känns får man skära bort lite mer men inte mer än sprängt kött....
Publicerat December 30, 20241 yr 13 minutes ago Mr P sa: Hur kom Miljöpartiet in i sammanhanget? Även jag är en vanlig jägare som ser verkligheten, och gillat vad jag sett av koppar i 6mm. Varför kom blyfritt med i bilden???? Om du gillar koppar i din 6mm ska du självklart fortsätta med det. Men säg inte att det är bättre än konventionella kulor.....
Publicerat December 30, 20241 yr 49 minutes ago LGH sa: Om jag skulle rulla .308 idag skulle jag nog kika på TTSX 130 gr och Blade i 120 gr. Lite ball att kunna prestera hastighet och ballistik i klass med gamla magnumpatroner i en liten .308 med liten rekyl. Vi har i många år endast skjutit blyfritt på gemensam jakt med laget. Inga som helst problem som orsakats av ammunitionen, fin slakt. En orsak att välja blyfritt kan ju vara att man vill slippa bly i maten, även det för ögat osynliga blyet som hamnar långt från skottskadan. Vi har medlemmar i laget som forskat i ämnet bly i mat (och vilt). Gillar TTSX. Kör den i alla mina bössor. Har laddat 165gr till min SFAR, men har beställt en mindre hög med 130gr. 160gr fungerar finfint i min 8x57
Publicerat December 31, 20241 yr Författare 6 hours ago Ken1 sa: Varför kom blyfritt med i bilden???? Om du gillar koppar i din 6mm ska du självklart fortsätta med det. Men säg inte att det är bättre än konventionella kulor..... Var blyfritt kommer ifrån? Det finns ett monster nere i Europa som kallas EU som redan bestämt att jag inte får stoppa blyhagel i bössan när jag är ute med vettarna, och dom har en del otrevligt på agendan angående vår ammunition. Jag kan åtminstone säga att kopparkulor är bättre än en del av dom konventionella jag provat under dom drygt 40 år jag haft på mig att testa hittills.
Publicerat December 31, 20241 yr Författare Lite intressant, man kan undra om dom som hittills svarat i tråden lever i samma universum? Väldigt olika erfarenheter av kopparkulor måste jag säga.
Publicerat December 31, 20241 yr Mina reflektioner Dömässigt på djuren är det ingen större skillnad. Vill nog hävda att vissa kopparkulor stökar till minst lika mycket som bly i köttet, men det är inte lika hälsofarligt att äta kulrester av koppar. För man hittar koppardelar lite varstans i djurkroppen även när huvuddelen av kulan gått rakt igenom träffområdet. Styckat flera djur skjutna av danskar ( koppar) där det sitter små koppardelar runt om i kroppen. Kopparkulor studsar mycket mer än bly så för passgrannarna är dom betydligt farligare. Finns både svenska och tyska forskningar ( militära)i frågan om rickochetter. Kraften försvinner inte på samma sätt som med bly. Har själv hört kulor studsa mellan träd för att ändra kurs totalt, ingen rolig upplevelse faktiskt. Som hundförare på större jakter uppskattar jag mjuka blykulor alla dar i veckan.
Publicerat December 31, 20241 yr 8 hours ago Ken1 sa: Nä... det det föds ju miljöpartister hela tiden ..... själv kommer jag att använda det jag vet fungerar, långt efter att ett förbud träder ikraft... Allvarligt vi har otroligt bra ammo, varför ska vi vika ner oss innan det blir lagstadgat. Jag har inte ännu sett ett enda djur som skjutits med blyfritt som varit bättre än med konventionella kulor, snarare tvärtom , men vad vet jag ,jag är ju bara en jägare som ser verkligheten......... Vi har bra ammunition ja, och de finns koncept I blyfritt som inte funkade så bra.. Jag och en kompis har provat blyfritt, i 22-250 223 6,5x55 308win 270win och 8x57 223 har jag skjutit för lite ännu för att uttala mig om. 270win med 130gr ttsx i medelfart, slog sönder rejält! Lugna fina pyrch skott men magen var sprängd i många fall, fart tillsammans med kulans hårdhet? Vet inte? Dem övriga har presterat väldigt bra, men mäst tid har lagts på 6,5x55 där vi provat typ det som går, men cooperbear och blade sköt bra, övriga fick vi ingen presicion i, Naturalis provades aldrig
Publicerat December 31, 20241 yr 21 minutes ago kkjon sa: Mina reflektioner Dömässigt på djuren är det ingen större skillnad. Vill nog hävda att vissa kopparkulor stökar till minst lika mycket som bly i köttet, men det är inte lika hälsofarligt att äta kulrester av koppar. För man hittar koppardelar lite varstans i djurkroppen även när huvuddelen av kulan gått rakt igenom träffområdet. Styckat flera djur skjutna av danskar ( koppar) där det sitter små koppardelar runt om i kroppen. Kopparkulor studsar mycket mer än bly så för passgrannarna är dom betydligt farligare. Finns både svenska och tyska forskningar ( militära)i frågan om rickochetter. Kraften försvinner inte på samma sätt som med bly. Har själv hört kulor studsa mellan träd för att ändra kurs totalt, ingen rolig upplevelse faktiskt. Som hundförare på större jakter uppskattar jag mjuka blykulor alla dar i veckan. Splitter har jag sätt hos Barnes och Hornady. De där med rikochetter är läskigt, därför jag varit lite si och så med att använda koppar, gått med hund, så förstår exakt hur du tänker..