Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyfritt i 308W

Featured Replies

Publicerat

Jösses va lätt det är att trigga igång en diskussion 😃😃

• Svar 57
  • Visningar 5,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kan nog vara första gången någonsin folk på ett internetforum inte är överens om en kula, sikte, kaliber, hundras etc  

• Minns med varmt hjärta när du låg på flaket på sniper_rifles pickup(?) och sköt långhåll på nån åker och rapporterade om att du hörde ljudet från kulans bogvågsknall typ 600 bort? Och lade på nåt extr

• Nä... det  det föds ju  miljöpartister hela tiden .....  själv kommer jag att använda det jag vet fungerar, långt efter att ett förbud träder ikraft... Allvarligt vi har otroligt bra ammo, varför

Posted Images

Publicerat
7 minutes ago Ken1 sa:

Tycker det är intressant jag, Då jag trodde jag skulle bli sist att byta, nu är man mer nyfiken, men som sagt allt är inte bra!

Publicerat
42 minutes ago Ken1 sa:

Kanske för att du använder svordomar och mängder med utrops- och frågetecken????????!!!!!!!!!!

;) 

Publicerat
35 minutes ago exabit sa:

Kan nog vara första gången någonsin folk på ett internetforum inte är överens om en kula, sikte, kaliber, hundras etc :D 

Tur vi olika vad skulle vi annars prata om?

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Tycker det är intressant jag, Då jag trodde jag skulle bli sist att byta, nu är man mer nyfiken, men som sagt allt är inte bra!

Inte så intressant för min del utan mer ångestbetonat då mitt lager av blyad kulammunition är en mindre förmögenhet, nästa problem verkar vara att alternativkulor ännu inte finns kommersiellt i alla kalibrar.

Publicerat

Jag har en av troligen få blyfria dubbelstudsare i Sverige.

Det var dags att beställa nya kulor och jag hade redan en laddning framtagen då jag kommit över en ask Brenneke TUG Nature 220gr av en slump. Beslutade att beställa fler då jag egentligen ville haft en 8x57irs när jag hittade ett vapen som stämde på alla punkter utom kalibern, och den blyfria kulan tar mig väldigt nära med avseende på hur fort andraskottet kan gå.

Kulan finns även i .308 om det önskas blyfritt och splitterverkan.👍🏻

Publicerat
10 hours ago Mad Mike sa:

Inte så intressant för min del utan mer ångestbetonat då mitt lager av blyad kulammunition är en mindre förmögenhet, nästa problem verkar vara att alternativkulor ännu inte finns kommersiellt i alla kalibrar.

Vad saknar du?

Publicerat
9 minutes ago hs_merkel sa:

Vad saknar du?

Listan kan göras lång men för att ta några exempel, 22LR, 5.6x50R, 5.6x52R och 6.5x57R

Publicerat
3 minutes ago Mad Mike sa:

Listan kan göras lång men för att ta några exempel, 22LR, 5.6x50R, 5.6x52R och 6.5x57R

Bror, blyfri 6,5x57r med splitteravgång.

https://rws-ammunition.com/en/products/centerfire-rifle-cartridges/rws-6-5x57-r-evo-green-6-0g?tx_twruag_ammolist[filterForm][filter][caliber]=93&tx_twruag_ammolist[filterForm][filter][family]=85&cHash=773e36fd8a42f96ea6ca9a1778cf8f30

Publicerat
12 minutes ago sidelock sa:

Jo jag vet, 6.0 gram har jag ingen större nytta av i Sverige, har andra kalibrar för småvilt;)

Publicerat
25 minutes ago Mad Mike sa:

Listan kan göras lång men för att ta några exempel, 22LR, 5.6x50R, 5.6x52R och 

Ja dem ligger svårt till, men orkar inte bry mig. Har annat skit att bry mig om

Publicerat

Provsköt tre koppar kulor i min gamla studsare, tror man får jobba en skvätt för att hitta något som trivs. Håller mig nog till blykulor tills hand laddningsutrustningen är inhandlad.. :ph34r:

Publicerat

I just kaliber 6.5 måste blyfri kula väga minst 7.8 gram, om marknaden inte tillhandahåller det har jag att välja på att bryta mot rådande regelverk med att antingen jaga klass1 vilt med för lätta kulor alternativt fortsätta jaga med bly.

Sverige kommer bli ett fattigt land vapenhistoriskt då mängder av äldre vapen I udda kalibrar kommer bli totalt värdelösa över en natt.

Vi har en äldre farbror i jaktlaget i Blekinge, han har haft samma savage 99 i kal 300 Savage i typ 50 år, den dagen någon säger åt han att köpa ny bössa kommer han sluta jaga.

Publicerat
20 minutes ago Mad Mike sa:

I just kaliber 6.5 måste blyfri kula väga minst 7.8 gram, om marknaden inte tillhandahåller det har jag att välja på att bryta mot rådande regelverk med att antingen jaga klass1 vilt med för lätta kulor alternativt fortsätta jaga med bly.

Sverige kommer bli ett fattigt land vapenhistoriskt då mängder av äldre vapen I udda kalibrar kommer bli totalt värdelösa över en natt.

Vi har en äldre farbror i jaktlaget i Blekinge, han har haft samma savage 99 i kal 300 Savage i typ 50 år, den dagen någon säger åt han att köpa ny bössa kommer han sluta jaga.

120gr TTSX i .264 trivs i flesta 6.5x55 bössor, till och med sonens Varberger som har 1:9 twist. Den klarar klass 1

Publicerat
39 minutes ago Mad Mike sa:

Jo jag vet, 6.0 gram har jag ingen större nytta av i Sverige, har andra kalibrar för småvilt;)

Då kvittar väl blyfriheten, det finns ingen klass 1 ammunition till den kalibern över huvid taget.😉

Publicerat
41 minutes ago sidelock sa:

Då kvittar väl blyfriheten, det finns ingen klass 1 ammunition till den kalibern över huvid taget.😉

Det fanns och jag har så det räcker;)

20241231_225423.jpg

Publicerat
48 minutes ago Islänningen sa:

120gr TTSX i .264 trivs i flesta 6.5x55 bössor, till och med sonens Varberger som har 1:9 twist. Den klarar klass 1

Handladda kan man ju göra, är dock inte så sugen på det åt en bössa som varken skjuts på bana och i bästa fall lossas det 1 eller 2 kulskott på jakt per år.

Publicerat
40 minutes ago Mad Mike sa:

Handladda kan man ju göra, är dock inte så sugen på det åt en bössa som varken skjuts på bana och i bästa fall lossas det 1 eller 2 kulskott på jakt per år.

Handladdar du överhuvudtaget?  Vet du hur man gör?  Känner du någon som handladdar?

Även om man inte handladdar normalt, så kan man säkert ladda 10-20 patroner i kalibern om man frågar en kompis om man kan få låna hens utrustning i en timme efter två.  Man kan passa på och bjuda på en semla eller bit prinsesstårta samtidigt 

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Det fanns och jag har så det räcker;)

20241231_225423.jpg

Dem där biter bra oavsett klass!

Rent horeri med klasser, ta Tyskland koncept rakt av, klart!

Publicerat
3 hours ago Mad Mike sa:

Vilket land var det nu igen där allt under 6mm undantas från blyförbud? Storbritannien?

Då klarar sig tack och lov våra kära varmintbössor i 222 och liknande.

Publicerat
53 minutes ago Islänningen sa:

Handladdar du överhuvudtaget?  Vet du hur man gör?  Känner du någon som handladdar?

Jag laddar, för att göra en lång historia kort laddar jag bara till min 260rem idag.

Publicerat
12 hours ago Mad Mike sa:

Jag laddar, för att göra en lång historia kort laddar jag bara till min 260rem idag.

Hoppas du inte tog mitt inlägg på negativt sätt.  Kunde inte minnas att ha läst om att du laddade själv.  Finns ju de som har laddat förr, men lagt ner det.  Och det finns ju många som aldrig har dragit i spaken på en press.  Men då kan du faktiskt ladda 6.5 också om nöden kräver 

Publicerat
36 minutes ago Islänningen sa:

Hoppas du inte tog mitt inlägg på negativt sätt.  Kunde inte minnas att ha läst om att du laddade själv.  Finns ju de som har laddat förr, men lagt ner det.  Och det finns ju många som aldrig har dragit i spaken på en press.  Men då kan du faktiskt ladda 6.5 också om nöden kräver 

Tog absolut inte illa upp:)

Jag har en historik av omfattande handladdning till flera kalibrar, lät bygga flera bössor för precisionsskytte och långhållsskytte och var väldigt aktiv under många år, av olika anledningar dog det ut och ser mig själv som medelmåttig jägare idag.

Min 260 rem är den enda bössan jag laddar till nu,har inte hjärta att göra mig av med den då precisionen i den bössan alltid varit exceptionell, använder den inte så ofta längre men vi har alldeles för mycket historik, bla mitt livs längsta skott mot rådjur-495m.

Jag skulle bara behöva köpa verktyg i 6.5x57R om andan faller på men just nu känns det inte nödvändigt.