Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dessa älgjägare

Featured Replies

Publicerat

"Umeå (JJ) Länsstyrelsens rennäringsdelegation i Västerbotten har beslutat att stoppa småviltsjakten på statens marker ovanför odlingsgränsen under första älgjaktsveckan. "

http://jj.norran.com/senaste_nyheterna.php?id=116

Publicerat

Ja...jag blir så förbannad när jag läser sådant. I min gamla jaktförening var det samma sak, vi hade en massa områden att jaga på. men när älgjakten började då stängde de alla utom två och naturligtvis så var det skit områden som blev kvar. Tyvärr för deras del, så har en många småviltjägare slutat i denna jaktförening.

Publicerat

Hur gör man med älgjägare som stör småviltjakten?  :-

Blir också så less ibland på dessa..

Fast alla älgjaktlag är faktiskt inte så kantiga.. ;)

Publicerat

Som oinvigd smålänning förstår jag inte riktigt problemet... jagar inte alla i stort sett älg den veckan.. ??? ::)

Publicerat
Som oinvigd smålänning förstår jag inte riktigt problemet... jagar inte alla i stort sett älg den veckan.. ??? ::)

Många borde ju göra det... och sedan kan man ju fråga sig varför i hela h..te man vill vara ute i skogen under första älgjaktsveckan om man inte är älgjägare :D

Publicerat
Många borde ju göra det... och sedan kan man ju fråga sig varför i hela h..te man vill vara ute i skogen under första älgjaktsveckan om man inte är älgjägare

>:( >:( >:(

Publicerat
Många borde ju göra det... och sedan kan man ju fråga sig varför i hela h..te man vill vara ute i skogen under första älgjaktsveckan om man inte är älgjägare

>:( >:( >:(

Varför inte? Jag jagar inte älg(har gjort 2 år men tristessen och längtan efter riktig jakt blev för stor) men vill ju för den skull inte bara va hemma å pilla navelludd när älgjakten pågår. Jag skulle förlora väldigt många jaktdagar om jag inte fick jaga räv under älgjakten. Tycker det funkar bra att samsas med älgjägarna, jag brukar försöka hålla koll på var de befinner sig och väljer sedan ett område som är lämpligt...visst kan dreven gå in i områdena där de jagar älg...men det ställer inte till några bekymmer..inte för mig iaf...och dom har inte heller klagat. Jag brukar försöka hålla kontakt via jaktradion...de kan berätta var drevet befinner sig..och jag kan berätta om jag sett älg. Det gäller att ge och ta....då funkar det...

• 7 years later...
Publicerat

Älg är ju bara ett stort dumt djur som är lätt att träffa och dessutom blir det en jäkla massa jobb efteråt. Kompisen blev avstängd ett år för att han hade orrbulvaner ute på ett hygge tillsammans med ett kamouflagenät då det störde älgjägarna. Det är märkligt hur det får gå till.

Publicerat

Älg är ju bara ett stort dumt djur som är lätt att träffa och dessutom blir det en jäkla massa jobb efteråt. Kompisen blev avstängd ett år för att han hade orrbulvaner ute på ett hygge tillsammans med ett kamouflagenät då det störde älgjägarna. Det är märkligt hur det får gå till.

Låter som det inte är älgarna som är dumma. :wink:

Publicerat

Nä det finns ett antal inavlade, dumma, idisslande bybor tillika älgjägare som om möjligt är ännu mera korkade. Frågan var om det var lagligt att jaga orre med kula på grund av rikoshettrisk och om man inte var tvungen att plocka ner gömslet varje gång man jagat färdigt. Motfrågan "Tar ni ner era älgtorn varje gång?" Tydligen har man inte läst jägarexamen om en av sveriges äldsta jaktformer med vapen. Bulvanjakten på orre. Nästa påstående får en att häpna. Jo men det är svårt att se om det är någon person i gömslet genom kikarsiktet. :ohmy: Vaddå? Använder ni en skarpladdad älgstudsare för att upptäcka om det finns människor i eran närhet? Följden blev att kompisen blev avstängd ett år för att han varit uppkäftig och brutit mot jaktlagets regler, oklart vilka. Tyvärr så är det svårt att få saken testad juridiskt.

Publicerat

Nä det finns ett antal inavlade, dumma, idisslande bybor tillika älgjägare som om möjligt är ännu mera korkade. Frågan var om det var lagligt att jaga orre med kula på grund av rikoshettrisk och om man inte var tvungen att plocka ner gömslet varje gång man jagat färdigt. Motfrågan "Tar ni ner era älgtorn varje gång?" Tydligen har man inte läst jägarexamen om en av sveriges äldsta jaktformer med vapen. Bulvanjakten på orre. Nästa påstående får en att häpna. Jo men det är svårt att se om det är någon person i gömslet genom kikarsiktet. :ohmy: Vaddå? Använder ni en skarpladdad älgstudsare för att upptäcka om det finns människor i eran närhet? Följden blev att kompisen blev avstängd ett år för att han varit uppkäftig och brutit mot jaktlagets regler, oklart vilka. Tyvärr så är det svårt att få saken testad juridiskt.

Och av detta framgår att alla som jagar älg är dumma? :wink:

Publicerat

Jag har bott på ett antal platser i Sveriges inland och det är inte så stor skillnad någonstans. I Idre så fick jag höra att jag skrämde älgarna med språngspår från marken och att all småviltjakt borde förbjudas före under och mellan älgjakten. Jag erbjöd mig då att ställa upp som en superdrevkarl billigt för femhundra kronor timmen så skulle jag gå en specifik rutt så kunde de ställa upp sig på ett led linje och göra bort älgjakten på en liten stund men det dög inte heller. Nu går länsstyrelsen tydligen på samma linje och stöder såna här dumheter. Jo men vi älgjägare har ju tagit semester.  Jo men det har jag också. "Men inte ska ni jaga fågel, vad har det gjort er för ont?" Öhh? Jagar ni älg för att ni hatar dem? Luleå jakt hade ett system där småviltjakten var avlyst första veckan. Sedan skulle man fråga var det jagades. Hur många har ni kvar? 1+1! Nästa vecka samma visa fast med nya älgkroppar i slaktbodan Går det bra? Jovars, men vi har kvar en vuxen och en kalv... :geek: ???

Publicerat

Jag tror inte att en fågel eller harjägare gör någon större skada på älgjakten.

Men jag har full förståelse för den jaktledare som skall organisera en större jakt som inte vill ha folk i såten utan att känna till det.

Jag vet att varje skytt är ansvarig för varje avlossat skott. Men att ha okännt folk inne i såten medför en ökad risk. Framförallt om det rör sig om jägare i Cammo utrustning...

Publicerat

.

Publicerat

Personligen så stöder jag inga som helst förbud för småviltjakt under älgjakten, men problemet kan delvis vara att ortsbojaktlagen ovan odlingsgränsen endast får jaga älg under 17 dagar jämfört med lägst 70 dagar för övriga jaktlag. Då ter sig ett förbud under en vecka som ett mindre bekymmer för att kunna undvika en massa bråk.

Publicerat

Såg nu att detta vare en gammal tråd. Därför funkade inte länken. Men som jag skrev orginal, så är detta inte konstigt då länstyrelsen i Västerbotten är lustiga vid jakt frågor när det gäller jakt ovan odlingsgränsen.

Publicerat

Jag tror inte att en fågel eller harjägare gör någon större skada på älgjakten.

Men jag har full förståelse för den jaktledare som skall organisera en större jakt som inte vill ha folk i såten utan att känna till det.

Jag vet att varje skytt är ansvarig för varje avlossat skott. Men att ha okännt folk inne i såten medför en ökad risk. Framförallt om det rör sig om jägare i Cammo utrustning...

Det är sällan ett älglag jagar av hela marken samtidigt. Det är full möjligt att ha småviltsjägare på den del man inte jagar älg på. Gärna så att man kan hålla kontakten om det skulle tex bli ett älgstånd där småviltsjägaren är.

Småviltsjakten i sig är väl inget problem som stör, men ha folk smygande i såten som man inte vet var den är, är inte lämpligt. Där av att många älglag inte tillåter passarna "tussa" runt passen som dom vill...... 

Publicerat

SCA I Jämtland säljer inga dygnskort första veckan i September. (Tror det gäller hela Jämtland men är inte säker) man räknar väl med att årskortsinnehavare har lättare för att hålla sig borta från aktuella såtar. Och som du skriver är det ju det som är huvudsaken.

Publicerat

Vi hadde pratat med en äldre farbror som har jagat i Sorsele i många år. Det var tal om att alla områden som stängs av av länstyrelsen. Länstyrelsen i Västerbotten menade att det var för att det är mycket ren i området. Men enligt farbrorn som jagade i området sa att det är aldrig ren i de avstängda områderna. Allt handlade om att älgen inte skulle skrämmas bort för att tjänstemän inom Länstyrelsen Västerbotten brukar jaga där första äljaktsveckan i september.

Publicerat

Vi lever inte bara i ett hagelmässigt u-land, utan i ett u-land diktatoriskt styrt av älgjägare. Trist men så är det..... Älgjakten är ju tokidiotiskt prioriterat i detta land.

/T

Publicerat

Att jaga älg är ett arbete som utförs för att sätta kött på bordet och minska skogsskador och bilolyckor.

Att jaga fågel är ett nöje. Klart arbete går före nöje... ;-)

Publicerat

Att jaga älg är ett arbete som utförs för att sätta kött på bordet och minska skogsskador och bilolyckor.

Att jaga fågel är ett nöje. Klart arbete går före nöje... ;-)

Sant! Även om det ibland är ett arbete att jaga fågel för att rädda tex potatis också..... Och att det ofta är ett nöje att jaga älg(iaf med hund...)

Publicerat

Jag har under jakt skjutit 0 älgar under mitt liv, på eftersök någonstans kring 10-15 älgar. Jagar älg varje år för nöjets skull, fågel skjuter jag hundratals varje år och en del gånger får jag t om betalt för det.

Så för mig så är fågeljakt jobb, förvisso roligt jobb men endå jobb medan älgjakt är rent nöje, det är mycket sällan jag får betalt för att skjuta älg. 

Sedan talar vi förvisso om olika sorters fågeljakt här.

Till sakfrågan så skulle jag vilja hävda att älgjägare har makten för att dom har tagit sig makten och småviltsjägarna säger inte emot. Många lag som är uppdelade i älg och småviltslag behöver både älg och småvilt för att det inte ska bli onödigt dyrt, dock så får ju småviltsjägarna flera jaktdagar och därmed är dom egentligen beredda att betala mer så i slutändan så är det älgjägarna som behöver småviltsjägarna, så fort småviltsjägarna inser det och börjar ställa krav med hot om att försvinna från marken så blir älgjägarna mera vänligt inställda till att samsas om marken.

Publicerat

Jag vet åtminstone ett älgkalvar som erbjudit sig att även arrendera småvillt för samma pris som SCA fick in på de sålda dygns och årskortsinnehavare. Men svaret blev nej...

Publicerat

Älglag. Inte kalvar.