Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dessa älgjägare

Featured Replies

Publicerat

Jag har under jakt skjutit 0 älgar under mitt liv, på eftersök någonstans kring 10-15 älgar. Jagar älg varje år för nöjets skull, fågel skjuter jag hundratals varje år och en del gånger får jag t om betalt för det.

Så för mig så är fågeljakt jobb, förvisso roligt jobb men endå jobb medan älgjakt är rent nöje, det är mycket sällan jag får betalt för att skjuta älg. 

Sedan talar vi förvisso om olika sorters fågeljakt här.

Till sakfrågan så skulle jag vilja hävda att älgjägare har makten för att dom har tagit sig makten och småviltsjägarna säger inte emot. Många lag som är uppdelade i älg och småviltslag behöver både älg och småvilt för att det inte ska bli onödigt dyrt, dock så får ju småviltsjägarna flera jaktdagar och därmed är dom egentligen beredda att betala mer så i slutändan så är det älgjägarna som behöver småviltsjägarna, så fort småviltsjägarna inser det och börjar ställa krav med hot om att försvinna från marken så blir älgjägarna mera vänligt inställda till att samsas om marken.

Njae.... Jag är från begynnelsen småviltsjägare. Betalar en bråkdel av arrende mot en älgjägare. Typ 3000:- för älg och 300:-För små vilt på samma mark. Sen gick jag in  som älg jägare.... I det lag jag jagar nu så är förhållandet ca 1:10 fortfarande. Men dom som jagar älg har även småviltet......

Dvs att dom som jagar älg har även småvilt. Då gör det sig rätt naturligt att älgen går "först". Sen tycker jag att småviltsjakt utgör ingen konkurrans för älg! Men sen faller det in en säkerhetfaktor..... Det är inte lämpligt att passare eller småviltsjägare far och smyger inne i såterna....... Men det utgör inget hinder att en småviltsjägare jagar på marken som älgjägarna ska jaga om 2 timmar.......

Publicerat

Då har du det jäkligt bra :P Jag betalar i ett lag 3600 för småviltet vilket inte är några större pengar här, jag hamnar på 5000 med älgen i det laget och 12000 i ett med både älg, kronhjort och småvilt. I det lag där jag ligger på 5000 för både älg och småvilt hamnar vi älgjägare (går inte att arrendera bara älg där) på det dubbla om småviltsjägarna lämnar för att kunna betala arrendet vilket dom hotat att göra en gång och på så vis fått till slappare regler.

Småviltsjägarna behöver ju inte vara i såten utan man får ju ha en komunikation mellan älg och småviltsjägare. Vi har det så bra att området delas av en väg, på så vis kan vi helt enkelt bestämma oss för att älgjägarna är på ena sidan vägen småviltet på andra sidan så möter vi knappt varandra. 

Publicerat

Betalar 2000 kr då ingar all jakt i Byn. Många av oss som jagar Älg här jagar även småvillt. Och det är inga problem. Vi har 7500 hektar stort område att jaga på så alla som vill ryms under hösten och vintern.