Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norma Alaska

Featured Replies

Publicerat
13 minutes ago Hipshot sa:

Fan.. man blir ju nostalgisk.. går det att få tag på Silverblixten öht? Hade ju varit löjligt coolt :wub:

Är man på drevjakt och pliggar gris på 30-50 meter så spelar kulvalet inte så stor roll, man skjuter i huvudsak brungrisar som man i praktiken sänker med en 222:a..

Inser att ovan låter som man är värsta pflärpen.. det stämmer alltså inte. Men bortsett från det så hade det varit förbannat kul att ladda silverblixt! 

Sliverblixten finns idag men den heter plastic point och marknadsförs inte i Sverige, både gamla silverblixten och nya har klyvningszoner i manteln för extra snabb expansion, den är ruskigt blöt..Även med mina mått:D

• Svar 52
  • Visningar 4,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Samma här. När jag började jaga så använde jag bara stålmantlad Alaska i 6.5x55, otroligt nöjd med den, efter några år blev det stålmantlad Alaska i 8x57js och var precis lika nöjd, sen klev man ner s

• Jagar enbart med Alaska när det gäller matvilt. Har aldrig blivit besviken på kulans effekt och ser därför ingen anledning att byta. 308w 

• Få kulor dödar bättre, har skjutit massor av vilt med alaska i 308W och 9,3. Idag jagar jag med hammerhead, vulcan eller mega. Lite bättre restvikter efter ben men har heller inga problem med att skrä

Posted Images

Publicerat

Tycker vi kan enas om att det officiella sättet att uttala Alaska på är med Gnösjö-dialekt och säga "Alijasska".

Publicerat
  • Författare

Kul och intressanta åsikter om en gammal trotjänare. Silverblixt nämndes ju också, goa minnen från tonåren då jag sköt min första älg med silverblixt 🙂

Publicerat
6 minutes ago Takko sa:

Kul och intressanta åsikter om en gammal trotjänare. Silverblixt nämndes ju också, goa minnen från tonåren då jag sköt min första älg med silverblixt 🙂

Silverblixten var inte den helmantel patronen som försvaret körde med???

Publicerat
8 minutes ago Droggot sa:

Nej, det är en silverfärgad kula med hålspets med en gul plastplugg i.

normasilverblixt.thumb.jpg.3e55d4cac61d8b737b45828d05dc164c.jpg

Publicerat
7 minutes ago Droggot sa:

Du tänker nog på normas skyttepatron i 6.5, den hette silvertorped. 

Försvarets laddning i 6.5x55 hette bara prj m41

Publicerat
  • Författare

Precis, kommer ihåg dom gula plastspetsarna. De kändes "farliga" när man var ung och lite häftigare än blyspetsarna 😂

Publicerat

Fanns en hel hög på en auktion för några år sedan.

image.thumb.jpeg.8b7317f415932d3fc04d5678501802b8.jpeg

Publicerat

Jag saknar nickelstålmantlarna! Dom gjorde behovet av vapenvård närmast obefintligt.

Publicerat
2 hours ago exabit sa:

Definiera ”gör jobbet bäst”? Med högst restvikt?

Att kärna och mantel inte separerar, i filmen totalhavirerar ju Alaskan.

Publicerat
1 hour ago Takko sa:

Precis, kommer ihåg dom gula plastspetsarna. De kändes "farliga" när man var ung och lite häftigare än blyspetsarna 😂

Yes! Pappa hade patroner i 30-06 med silvriga kulor med gul plastspets. Framstod som nära nog kärnvapen när man var 5-6 år gammal :D 

Publicerat
10 minutes ago djkj sa:

Att kärna och mantel inte separerar, i filmen totalhavirerar ju Alaskan.

Ja men då gör ju Alaskan jobbet* bäst!

*att totalhaverera

Publicerat

Här finns den en film ang. restvikter.

Publicerat
13 minutes ago exabit sa:

Yes! Pappa hade patroner i 30-06 med silvriga kulor med gul plastspets. Framstod som nära nog kärnvapen när man var 5-6 år gammal :D 

Samma här, fast i en .308 Winchester, sedan hade farfar också kulan i sin 9,3x57 :)

Publicerat

Min hqa 146 matade jag med dem, riktig gris medicin, 

Publicerat
7 hours ago Hipshot sa:

Fan.. man blir ju nostalgisk.. går det att få tag på Silverblixten öht? Hade ju varit löjligt coolt :wub:

Är man på drevjakt och pliggar gris på 30-50 meter så spelar kulvalet inte så stor roll, man skjuter i huvudsak brungrisar som man i praktiken sänker med en 222:a..

Inser att ovan låter som man är värsta pflärpen.. det stämmer alltså inte. Men bortsett från det så hade det varit förbannat kul att ladda silverblixt! 

Eller gamla Norma plastpets, den med stål eller nickelmantel och gul platt plastknopp! Det är retro och snabbexpanderande på smågris! Hade hellre haft det än många nya snabbexpanderande med super spetsiga spetsar och flashiga namn 😆

Publicerat
7 hours ago exabit sa:

Tycker vi kan enas om att det officiella sättet att uttala Alaska på är med Gnösjö-dialekt och säga "Alijasska".

Kulan i fråga kan gärna nyttjas på följande individer:

"Allijaska"

"Laupa"

"Sexhelafem"

"Niohelatre"

Samma folk som har med 25 år gamla kuponger till ica och därefter kör hem i 55 på 70-väg till sin fru/kusin och sin mamma/syster.

Publicerat
2 hours ago sidelock sa:

Kulan i fråga kan gärna nyttjas på följande individer:

"Allijaska"

"Laupa"

"Sexhelafem"

"Niohelatre"

Samma folk som har med 25 år gamla kuponger till ica och därefter kör hem i 55 på 70-väg till sin fru/kusin och sin mamma/syster.

image.jpeg.a4726dc5b774b48005e66ccedc603020.jpeg

You got a pretty mouth

Publicerat

Tittade lite på videon med kultesterna.  Reagerade lite på delen med krut.  Någon som vet vad N-19 är för något??

image.png.b3f50279748f8a060f8c61a9265d0a6d.png

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

Tittade lite på videon med kultesterna.  Reagerade lite på delen med krut.  Någon som vet vad N-19 är för något??

image.png.b3f50279748f8a060f8c61a9265d0a6d.png

Google...

image.png.1b944e34456b94001cdf06a00fd5bd8c.png

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Google...

image.png.1b944e34456b94001cdf06a00fd5bd8c.png

Det hittade jag också, men det säger ingenting om vilket krut det motsvarar av de som vi har i Sverige  Våra skyttekrut har helt andra namn. Är det så att grannlandet har en helt egen blandning?

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

Det hittade jag också, men det säger ingenting om vilket krut det motsvarar av de som vi har i Sverige  Våra skyttekrut har helt andra namn. Är det så att grannlandet har en helt egen blandning?

Gissar att N-19 är samma sak som 1219 :whistling:

Ok, vi får rota vidare ;) 

Publicerat

Norma 19 Ska vara samma som URP. (Idiotiskt att alla ska ha egna benämningar som ibland har samma nummer på helt olika krut om ni kollar tabellen. Norrmännen har fattat att det är logiskt ha samma nummer som Eurenco Bofors)

Enligt boken Allt om krut & lite till.DSC_2323.thumb.JPG.2c594b6cbc04f72bd41a129b8ece3535.JPG