Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ar 15 förbud på gång

Featured Replies

Publicerat
Foto: Mikael Fritzon/TT
VAPEN

Ny vapenlag: Vapnet AR-15 förbjuds med tvångsinlösning

1:57 min

• Dela
Publicerat idag kl 10.00
  • Tidöpartierna har enats om en ny vapenlagstiftning. Geväret AR-15 förbjuds vid jakt med tvångsinlösning.

• De berörda jägarna ska ersättas med vapnets hela inköpspris, i stället för 80 procent, som regeringens utredare föreslagit, erfar Ekot.

• Personer som äger vapnet har nu två år på sig att sälja det. Alternativt måste de se till att uppfylla kraven för sportskytte, där vapnet fortsatt får användas, enligt uppgifter till ekot.

• Svar 139
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• De kommer tvångsinlösa tre av dina pipor och skänka till frontsoldaterna i Ukraina. - Da, a 45 centimeter R93 barrel in 9,3x57! Just what we were looking for. Victory shall be ours!

• Mad Mike
    Mad Mike

Läser på diverse ställen att den klassiskt reaktiva svensken nu vaknar. Man är arg för stopp på licenser från 1 augusti på ar, man är arg för att den utökade garderoben dröjer till nästa år, man

• De kan säkert fortsätta komma hit och skjuta ponnies på grisvak  

Posted Images

Publicerat
  • Författare

vapengarderoben är ändrad med nu 8 vapen får vi ha

Publicerat

Mina gamla landsmän är väldigt förtjusta i AR15 och dess kloner på jakt.

Hur blir det när dom är i Sverige och jagar? Får dom jaga här med dessa vapen i fortsättningen eftersom är legala i Danmark?

Passgranne med en Svensk- som inte får ha en för den är för farlig för honom.

Publicerat

Gäller detta min Tippmann M4 22lr oxå? är ju ingen AR15.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Mina gamla landsmän är väldigt förtjusta i AR15 och dess kloner på jakt.

Hur blir det när dom är i Sverige och jagar? Får dom jaga här med dessa vapen i fortsättningen eftersom är legala i Danmark?

Passgranne med en Svensk- som inte får ha en för den är för farlig för honom.

Nationell lagstiftning gäller. Vi får ex inte ta med dämpare till Polen och Spanien.

Publicerat
7 hours ago Dansken sa:

Så man riskerar inte att begå dumheter om man har sportskyttelicens.

Underbart.....

Svenskt.....

Tafatt....

Lyssnade på presskonferensen och argumentet för att sportskyttar får ha AR odyl är att det är en mer kontrollerad miljö. Jag killgissar att det finns både seriöst och oseriöst i det skrået också. 

Publicerat
7 hours ago Sako280 sa:

vapengarderoben är ändrad med nu 8 vapen får vi ha

Det vet vi ingenting om, nästa steg är att detta ska gå på lagrådsremiss vilket lär dröja, riksdagen har sommarstängt till 1 september, först efter att lagrådet lämnat sina kommentarer så kan det beslutas om i riksdagen eller så behöver det arbetas om och på nytt gå till lagrådet,vi kommer kanske få något köttben slängt åt vårt håll tidigast halvårsskiftet 26...lagom till nästa valspurt;)....kanske

Publicerat

Är det bara jag som ser en enorm fara med att man vill lagstifta om inlösen av privat egendom som är lagligt införskaffad-expropiering.

Om det här går igenom öppnar dom för Pandoras ask inom alla områden...

Publicerat

Jag instämmer, fullt ut. Detta är väldigt obra. /C 

Publicerat

Tycker Ryssland börjar kännas ok!

Publicerat

Lyssnade som sagt på presskonferensen. Möjligheten till stora mag var egentligen det enda konkret varför AR15 ska förbjudas och andra halvauto får vara kvar. De sa att de vill återställa allt till som det var innan AR15 tilläts, med innebörden att sådant som var godkänt då även ska vara godkänt i framtiden.

Henrik Vinge svamlade om att det var flera parametrar som samspelade som "teknisk definition", men det enda konkreta han nämnde var kalibern och möjligheten till militära mag. Kalibern, hmm... Han upprepade att det inte var utseendet, så som det var tidigare i vapenlagstiftningen. 

Vidare saknade jag en jag en beskrivning av definitionen av AR15.

Jag bryr mig egentligen inte om AR15 förbjuds men jag ogillar subjektiva regler. Utifrån argumentationen kan man misstänka att stora mag kommer att förbjudasi den nya lagstiftningen, men det pratade man inte om idag.

En annan del av "paketet" är att det ska bli lättare att byta ut vapendelar som inte är farliga utan att söka ny licens. Här är det oklart vad som avses som lättnad. Pipa och slutstycke (stomme för blaser) är de enda licenspliktiga delarna idag och allt annat kan man byta som man vill. Vad ska man ta bort licenskrav på, pipa eller slutstycke? Pipa lär det inte bli och då återstår bara slutstycke.

2 pipor utöver 8 jaktvapen blev jag inte klok på vad de menar med. Idag får man ju ha många pipor till sin pipbytare utan att det belastar garderoben, så det måste vara en försämring om man bara få ha 2 extra.

Jag gläds iaf åt att jag kan få nöjesköpa fler vapen i framtiden.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/se-presskonferens-om-kommande-forandringar-i-vapenlagstiftningen/

Publicerat

Och varför envisas dom med att ha kvar +2 vilket endast innebär fortsatt mer eller mindre fantasifulla behovsmotiveringar som godtyckligt ska handläggas av icke sakkunniga handläggare.

Varför inte bara ge oss 10-punkt!

Det reglerar sig självt ändå då vissa jägare är nöjda med 3 medans andra behöver 10.

Publicerat
28 minutes ago Mad Mike sa:

Är det bara jag som ser en enorm fara med att man vill lagstifta om inlösen av privat egendom som är lagligt införskaffad-expropiering.

Om det här går igenom öppnar dom för Pandoras ask inom alla områden...

Gissar att några kommer att dra ett varv i rätten om detta. Huvudregeln i förvaltningslagen är att gynnande förvaltningsbeslut inte får återkallas. Medborgare ska kunna lite på beslut.

I ett större perspektiv är det väldigt olyckligt att öppna upp för förbud och inlösen av det ena och det andra som passar den rådande politiska agendan i var tid.

Publicerat
30 minutes ago MagnusN sa:

Gissar att några kommer att dra ett varv i rätten om detta. Huvudregeln i förvaltningslagen är att gynnande förvaltningsbeslut inte får återkallas. Medborgare ska kunna lite på beslut.

I ett större perspektiv är det väldigt olyckligt att öppna upp för förbud och inlösen av det ena och det andra som passar den rådande politiska agendan i var tid.

Instämmer.

I en sund värld så ska dom tillstånd som redan delats ut få vara kvar, att det sedan inte kommer delas ut några nya är en egen fråga.

Klåfingerpolitiker kommer inte kunna hålla fingrarna från syltburken om den vägen börjar vandras.

Undrar hur skulle det det låta i media om det var samkönade äktenskap som ogiltigförklarades i stället ?

Publicerat
4 hours ago MagnusN sa:

Om den rödgröna röran vinner nästa val, så kommer MP att kräva tvångsinlösen av alla dieselbilar med hänvisning till AR prejudikatet.

Publicerat
54 minutes ago Islänningen sa:

Om den rödgröna röran vinner nästa val, så kommer MP att kräva tvångsinlösen av alla dieselbilar med hänvisning till AR prejudikatet.

Vänta bara tills V kommer på att de kan ta alla pengar av ”de rika” enligt samma devis. Pengar är ju samhällsfarliga i deras ögon och måste av säkerhetsskäl omhändertas.

Jag tror att säkerhetsskäl, enligt FL 37, är det som Tidöpartierna kommer att försöka med för att häva förvaltningsbeslutet. Frågan är om AR verkligen kan påvisas vara farligare än andra skjutvapen?

Publicerat

Med ett kompetensprov vart femte år som ett bevis på att man är aktiv jägare så kunde man likställa jägare och sportskyttar så är "problemet" ur världen.

Enkelt, visa att du kan skjuta godkänt med respektive vapen och den aktuella föreningen skickar in till lämplig myndighet för diarieföring.

Publicerat
8 hours ago, Islänningen said:

Tvångsinlösen är absolut ingen ny företeelse. Staten och kommuner har i åratal tvångsinlöst fastigheter för att tillgodose samhällsintressen som infrastruktur eller naturvård. Folk måste lämna sina hem och verksamheter för att det ska byggas vägar, järnvägar, kraftledningar eller för att genomföra naturvårdsprojekt. 

Så det finns inget prejudikat i o m att staten lösa in AR-bössar.

CS

Publicerat
9 hours ago Islänningen sa:

Om jag får tillbaka inköpspris på min G31:a så är jag mer än nöjd :D 

Publicerat
1 hour ago Dahla sa:

Med ett kompetensprov vart femte år som ett bevis på att man är aktiv jägare så kunde man likställa jägare och sportskyttar så är "problemet" ur världen.

Enkelt, visa att du kan skjuta godkänt med respektive vapen och den aktuella föreningen skickar in till lämplig myndighet för diarieföring.

Jag var emot AR för jakt från början. Tycker inte att man ska kunna ta en intensivkurs för jägarexamen och sen plocka ut 4 st. AR utan minsta fråga från någon.

Det man kunde göra är att se till så att folk som vill skaffa en AR eller fem, måste ha haft jägarexamen sen minst 5 år tillbaka och dessutom innehaft jaktvapen. Då kunde man enkelt sålla bort eventuella galningar som är motiverade nog att göra en intensivkurs för jägarexamen för att få tag i vapen för nåt obra syfte. Om det nu ens kan hända, men det vet vi ju inte.

Har ju själv provat Ruger SFAR och det var en skitkul och trevlig bössa. Det var inte fel att lära sig och prova nåt nytt vilket jag välkomnade. Jag kan förstå att folk blir förbannade nu när de ska rulla tillbaka detta. Många lär ha fattat tycke för sina vapen precis som jag gjorde.

Publicerat
8 hours ago MagnusN sa:

Vänta bara tills V kommer på att de kan ta alla pengar av ”de rika” enligt samma devis. Pengar är ju samhällsfarliga i deras ögon och måste av säkerhetsskäl omhändertas.

De gör ju det redan.  Kallas för skatt.

Publicerat

Jag är ju nyfiken på VEM förutom polisen som vill ha ett förbud mot jakt just för dessa vapen.

NÅGON måste ligga bakom allt det här... den stora massan i Sverige bryr sig inte om ifall det är en AR15 eller en Husqvarna 1900 som används.

VEM?