Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ar 15 förbud på gång

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Dahla sa:

Med ett kompetensprov vart femte år som ett bevis på att man är aktiv jägare så kunde man likställa jägare och sportskyttar så är "problemet" ur världen.

Enkelt, visa att du kan skjuta godkänt med respektive vapen och den aktuella föreningen skickar in till lämplig myndighet för diarieföring.

Nu är väl inte frågan om tillgång till AR-15 för jaktändamål något som engagerar mig i praktiken, då jag inte äger någon och ej heller har haft för avsikt att införskaffa någon, men visst är de politiska turerna kring denna vapentyp efter skjutningen i Örebro mycket märkliga.

För att återknyta till citatet ovan så är väl oron från politiken och myndighetshåll i grunden inte gällande skjutskickligheten, utan snarare att man befarar att någon riktar mynningen mot andra medmänniskor än mot lovligt villebråd.

I grunden så bör väl frågan rimligen vara mer kopplad till vem som bör anförtros att inneha skjutvapen, än vilken typ och antal. Ett vapen med hög eldgivningskapacitet kan bli ett problem, men då har ju lämplighetsbedömningen vid licensgivningen fallerat- eller också har något drastiskt hänt därefter.

Såg en artikel som belyser en intressant aspekt:

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/symtomfri-bipolar-jagare-forlorar-vapentillstand/

Jag tycker i grunden att det är bra att bl.a. sjukvården utreder om t.ex. mental ohälsa eller någon form av neuropsykiatrisk åkomma påverkar någons lämplighet att inneha skjutvapen (på samma sätt som medicinsk status kan påverka möjligheten att ha körkort), men nog känns det som att risker för att bli av med vapenlicens resp. körkort kan få folk att tveka att söka vård - med risk för att situationen förvärras över tid.

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

• Svar 139
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• De kommer tvångsinlösa tre av dina pipor och skänka till frontsoldaterna i Ukraina. - Da, a 45 centimeter R93 barrel in 9,3x57! Just what we were looking for. Victory shall be ours!

• Mad Mike
    Mad Mike

Läser på diverse ställen att den klassiskt reaktiva svensken nu vaknar. Man är arg för stopp på licenser från 1 augusti på ar, man är arg för att den utökade garderoben dröjer till nästa år, man

• De kan säkert fortsätta komma hit och skjuta ponnies på grisvak  

Posted Images

Publicerat
53 minutes ago exabit sa:

Om jag får tillbaka inköpspris på min G31:a så är jag mer än nöjd :D 

Synd att min gamla V70 är bensindriven.  Blir inga pengar tillbaka där. 🤣

Publicerat
46 minutes ago Dahla sa:

Jag är ju nyfiken på VEM förutom polisen som vill ha ett förbud mot jakt just för dessa vapen.

NÅGON måste ligga bakom allt det här... den stora massan i Sverige bryr sig inte om ifall det är en AR15 eller en Husqvarna 1900 som används.

VEM?

Exakt.. hur f-n gick detta till egentligen??? 

Hur kunde AR tjafset få fäste så fort hos så många i fel ställning? Hörde Åkesson yra om att han direkt bestämt sig för att AR var av ondo.. Läste någon annanstans att ytterligare ngn SD dåre tagit kontakt med ArgaMaggan i syfte att förankra det kommande. Förmodligen för att sprida ansvaret, ingen av kappvändarna vill stå ensam och först i kön av förbudsivrare.. Lågoddsare är att Tillstånd givetvis har kanaler till ngn halvfigur inom något eller alla av Tidö gängets stadssekreterare/motsvarande.. så de har ju givetvis blåst på detta. Sen har media hängt med av bara farten, stora svarta rubriker och klickvänliga bilder direkt från USA.. Undrar om det ens hunnit sluta smälla i Örebro innan Tillstånd kutade ut och köpte tårta?

46 minutes ago alias sa:

Nu är väl inte frågan om tillgång till AR-15 för jaktändamål något som engagerar mig i praktiken, då jag inte äger någon och ej heller har haft för avsikt att införskaffa någon, men visst är de politiska turerna kring denna vapentyp efter skjutningen i Örebro mycket märkliga.

För att återknyta till citatet ovan så är väl oron från politiken och myndighetshåll i grunden inte gällande skjutskickligheten, utan snarare att man befarar att någon riktar mynningen mot andra medmänniskor än mot lovligt villebråd.

I grunden så bör väl frågan rimligen vara mer kopplad till vem som bör anförtros att inneha skjutvapen, än vilken typ och antal. Ett vapen med hög eldgivningskapacitet kan bli ett problem, men då har ju lämplighetsbedömningen vid licensgivningen fallerat- eller också har något drastiskt hänt därefter.

Såg en artikel som belyser en intressant aspekt:

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/symtomfri-bipolar-jagare-forlorar-vapentillstand/

Jag tycker i grunden att det är bra att bl.a. sjukvården utreder om t.ex. mental ohälsa eller någon form av neuropsykiatrisk åkomma påverkar någons lämplighet att inneha skjutvapen (på samma sätt som medicinsk status kan påverka möjligheten att ha körkort), men nog känns det som att risker för att bli av med vapenlicens resp. körkort kan få folk att tveka att söka vård - med risk för att situationen förvärras över tid.

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

Ang länken.. Bipolär sjukdom är ingen lek. MEN utifrån texten i artikeln så skulle jag nog hellre göra gällande att diagnosen i sig är felaktig. Stollen i Örebro har/kommer att ställa till det för väldigt många stackare som redan har det tufft... 

Publicerat
7 minutes ago Hipshot sa:

Lågoddsare är att Tillstånd givetvis har kanaler till ngn halvfigur inom något eller alla av Tidö gängets stadssekreterare/motsvarande..

Flashback borde börja nysta lite i det. Nånting är fel med allt det här.

Publicerat

När tror ni att man kan söka licens på bössa 7 & 8?

Två stycken T3x Super Varmint, en i 308 och den andra i 22-250 skulle gärna få flytta in.

Publicerat
29 minutes ago Islänningen sa:

Två stycken T3x Super Varmint, en i 308 och den andra i 22-250 skulle gärna få flytta in.

Givet att det passerar lagrådet utan anmärkning så spår jag att det röstas i riksdagen 1 kvartalet 26 och införs 1 juli 26. Lagom röstfläsk till valet men det lägger jag ingen värdering i;)

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

Jag tror inte att det kommer hända alls.

Publicerat
Just now Dahla sa:

Tyvärr, så tror jag att du har rätt.

Publicerat

En del av de andra förändringarna är ur mitt perspektiv rejäla försämringar. 

Jag har fem pipor till min Blaser R93. Jag skulle utan problem kunna tänka mig någon till.

Numera ska man bara få ha två extra pipor. Jag undrar verkligen hur de tänkte där...

Publicerat
39 minutes ago Dahla sa:

Det var precis det jag sa om licensfria ljuddämpare och AR-15 på jaktlicens. Men ibland blir man förbluffad.

Publicerat
Just now Arctic sa:

Jag har fem pipor till min Blaser R93. Jag skulle utan problem kunna tänka mig någon till.

Numera ska man bara få ha två extra pipor. Jag undrar verkligen hur de tänkte där...

Två extra pipor utan motivering. Det tycker de tydligen är något bra. Oklart hur man tänkt - håller med.

Publicerat
11 minutes ago exabit sa:

Två extra pipor utan motivering. Det tycker de tydligen är något bra. Oklart hur man tänkt - håller med.

Politiker tänker inte.  (Gammalt jungelordspråk)

Publicerat
52 minutes ago Dahla sa:

Tror inte jag heller. Och hoppas det inte!

Min Ekonomi mår inte bra av det!😄

Publicerat
15 minutes ago Arctic sa:

Fundera jag på med. Fick ihop 6 pipor.

Publicerat

Har inte lyssnat på presskonferensen, men vad jag förstår, så var det mycket svammel och tekniska termer som de verkade inte förstå själva.

Det var inte utseendet man skulle slå ner på, utan vapen som kan ta "militära" magasin.  Vad är ett militärt magasin?

Browning BAR kan ju använda magasin med samma kapacitet som min SFAR.  Är då civila (om man kan kalla 20-skotts magasin för BAR för det) lagliga??

Hur är det med 33-skotts Glock "LongStick" som det jag använder i min PCC när jag tävlar.  Är det civilt eller militärt?

Enklare att byta licensfria delar???  Kan väl inte bli enklare än det är idag, såvitt de inte har tänkt sig att tillhandahålla dessa gratis.  Bara hämta på regeringskansliet.

Publicerat

Patetiskt. SD går fetbort för all framtid. Jimmie har visat sitt rätta jag.

Publicerat

Eftersom jägarna är över medel lagliga förstår jag inte vitsen med att begränsa den jaktliga vapengarderoben.

Det finns ingen som skulle få för sig att begränsa antalet golfklubbor en spelare på europatouren får äga... 

Om det nu ska bli enklare med eu's vapenpass och allt det här måste vi ju kunna anpassa vår garderob till de länder som exempelvis förbjuder användande av militära patroner... då måste jag helt plötsligt ha 4 extra vapen utöver dom jag får ha om jag nånsin får ha 8+2.

Publicerat
8 hours ago hs_merkel sa:

Fundera jag på med. Fick ihop 6 pipor.

Har 5 eller 4 beroende på hur man räknar 

Publicerat

Asså... vem som helst får skaffa hur många ungar som helst... men ska begränsa hur många vapen vi får ha att jaga med...