Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ar 15 förbud på gång

Featured Replies

Publicerat
29 minutes ago Islänningen sa:

image.jpeg.d72350102f32d99328ab0775067efa91.jpeg

Våran åsikt på det hela.

Jag förstår precis hur ni känner för det här är bara så fel på så många sätt, jag har själv gått igenom det med min mini 14.

Det finns ju dock en strimma av hopp att delen om inlösen inte går igenom i lagrådet.

• Svar 139
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• De kommer tvångsinlösa tre av dina pipor och skänka till frontsoldaterna i Ukraina. - Da, a 45 centimeter R93 barrel in 9,3x57! Just what we were looking for. Victory shall be ours!

• Mad Mike
    Mad Mike

Läser på diverse ställen att den klassiskt reaktiva svensken nu vaknar. Man är arg för stopp på licenser från 1 augusti på ar, man är arg för att den utökade garderoben dröjer till nästa år, man

• De kan säkert fortsätta komma hit och skjuta ponnies på grisvak  

Posted Images

Publicerat
13 hours ago Mad Mike sa:

Jag förstår precis hur ni känner för det här är bara så fel på så många sätt, jag har själv gått igenom det med min mini 14.

Det finns ju dock en strimma av hopp att delen om inlösen inte går igenom i lagrådet.

Tyvärr ger lagrådet bara "råd". Det innebär inte att de kan stoppa en dålig lag. Jmf med "gymnasielagen" som genomfördes trots svidande kritik från lagrådet.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/lagradet-sagar-forslag-om-ensamkommande.9a04d1f1-fefb-4288-9b82-dc6fbd534230

Publicerat

Som vanligt vinner den kriminella sidan alltid över syltryggarna i regeringen, vem fan bryr sig om ett förbud mot AR-15 när militära vapen och handgranater går att köpa likt lösgodis i det "nya" Sverige.  Blir bara trött när jag läser allt skitsnack från våra så kallade folkvalda. 

Publicerat
På 2025-07-04 at 12:57 exabit sa:

Nu har jag skickat ett mail till Gunnar Strömmer, via hans pressekreterare Caroline Opsahl.

Säkert meningslöst men jag har gjort något lite mer än att bara gnälla på forumen åtminstone.

Fick svar idag. Bara en färdig harang vilken på intet sätt besvarar eller bemöter det jag skrev till dem :wallbash: 

Hej Rikard,

och tack för ditt mejl gällande förändringar av vapenregleringen. Jag har blivit ombedd att svara.

Reglerna om vapeninnehav handlar om avvägningar mellan samhällets behov av att förebygga brott och olyckor med skjutvapen, och intresset av att enskilda personer och organisationer ska ha möjlighet att inneha skjutvapen när det är befogat.

Regeringen och Sverigedemokraterna är överens om vissa ändringar i vapenlagstiftningen och går nu vidare med åtgärder som innebär dels lättnader för legala vapenägare, dels en begränsning av tillgången till vissa halvautomatiska vapen såsom AR-15.

Överenskommelsen om lättnader innebär bland annat att vapengarderoben ska utökas, att en flexiblare vapenförvaring införs, att det förenklade införselförfarandet enligt det europeiska skjutvapenpasset ska gälla vilket underlättar resor för utländska jägare och sportskyttar, förenklade regler för målskytte där reglerna för femårstillstånd ses över, och tydligare krav för vissa vapeninnehav.

Samarbetspartierna har tidigare meddelat att man avser gå vidare med åtgärder för att begränsa tillgången till vissa halvautomatiska vapen, såsom AR-15. Syftet är att återställa läget till det som gällde innan Naturvårdsverket ändrade sina föreskrifter i augusti 2023, då vissa halvautomatiska vapen blev tillåtna för jakt.

Samarbetspartierna är överens om att begränsningen av vissa halvautomatiska vapen ska ske i två steg. Det första steget utgörs av en förordningsändring som går ut på att Polismyndigheten inte längre ska bevilja nya tillstånd för bland annat jakt med de aktuella vapnen. Förordningsändringen träder i kraft den 1 augusti 2025.

I ett andra steg ska genom lagändringar redan befintliga tillstånd för jakt med dessa vapen upphöra att gälla. En vapenägare vars tillstånd upphör att gälla ska ha två år på sig att uppfylla kraven för sportskytte för aktuellt vapeninnehav och skaffa ett bevis för detta, eller att sälja vapnet. Om så inte görs, inlöses vapnet med tvång. Vid inlösen ska ersättning uppgå till 100 procent av vapnets marknadsvärde vid inköpstillfället. Även vissa typer av vapentillbehör till det aktuella vapnet ska kunna inlösas enligt en generös och frivillig modell. Närmare detaljer om lagändringarna, inklusive modellen för inlösen, presenteras i samband med kommande beslut om lagrådsremiss under hösten. 

De förslag om författningsändringar som kommer ur överenskommelsen grundar sig på de förslag som lämnats av 2022 års vapenutredning i betänkandet ”En ändamålsenlig vapenlagstiftning”. 

Med vänliga hälsningar
//Emma

Brevhandläggare
Kommunikationsenheten
Justitiedepartementet
RK Kommunikation
103 33 Stockholm

Publicerat

Strömmer dödade väl läckage teorin så wtf?

• 3 months later...
Publicerat

Det förmodade AR-förbudet är redan verkningslöst.

Strömmer och Co. visade "handlingskraft" när de ändrade förordningen och förbjöd vapen med "farliga militära magasin"  Från 1/8, så kunde man inte få licens på exempelvis SFAR i .308 eller MPR i 223.

Nu har det kommit nya AR på marknaden för båda kalibrarna, som tar en annan typ av magasin, och som kallas för "civila".  Dessa finns idag som 5-skott och 10-skott, men det kommer troligtvis att finnas större i framtiden.

Vad man har gjort, är att modifiera magasinbrunnen lite samt ändra pivot-pinnen till en expandernit, så man inte kan byta lower utan ingrepp.  Och vips....  dessa bössor beviljas nu licens.

Publicerat
1 hour ago detstorabla sa:

Tror mer att de insåg att det skulle vara i stort sett omöjligt att få till en lagändring som innebar upphävande av gynnande myndighetsbeslut.  Den delen är välförankrad i grundlagen.

Publicerat
Just now Baner sa:

Tror snarare att för många hinder stod ivägen, bla om att ta bort possitiva myndighetsbeslut med lagändringar som följd osv. Hade öppnat dörrar till en massa annat...

Du hann precis före 🤣

Publicerat
16 minutes ago Islänningen sa:

Tror mer att de insåg att det skulle vara i stort sett omöjligt att få till en lagändring som innebar upphävande av gynnande myndighetsbeslut.  Den delen är välförankrad i grundlagen.

Jo då,men timingen inför valet kan inte heller underskattas. Man insåg att några soffliggare vill man inte ha. Speciellt då lagrådet senare skulle totalsåga lagförslaget. 

Publicerat
1 hour ago detstorabla sa:

Ja-allt annat skiter man från Strömmer o Co totalt, helt och lite till i, är man beredd att sätta 13 åringar i fängelse, så finn det inga rättsliga begränsningar. 
Detta är enbart en fråga om röster. /C 

Publicerat

Hallå....de förbjuder fortfarande AR15...bara lite förskjutet in i framtiden. Istället för att ta dem från alla så landar de nu i "ingen ytterligare får äga en". Antalet ägare kommer tyna bort över tid = samma resultat. 

Och folket jublar...

Publicerat
11 minutes ago sexfemåtta sa:

Hallå....de förbjuder fortfarande AR15...bara lite förskjutet in i framtiden. Istället för att ta dem från alla så landar de nu i "ingen ytterligare får äga en". Antalet ägare kommer tyna bort över tid = samma resultat. 

Och folket jublar...

Nja ar-15 (& i princip alla halvautomater) är inte tillåtna för jakt utan bara för målskytte.  Men nu finns det ju en lösning som förhindrar militära magasin etc. Som enligt rykten också beviljats licens för jakt. 

Publicerat
2 minutes ago, detstorabla said:

Nja ar-15 (& i princip alla halvautomater) är inte tillåtna för jakt utan bara för målskytte.  Men nu finns det ju en lösning som förhindrar militära magasin etc. Som enligt rykten också beviljats licens för jakt. 

Hänger inte med..? Idag är massvis av halvautomater tillåtna på jaktlicens...eller hur menar du?

Publicerat
54 minutes ago Christian N sa:

Ja-allt annat skiter man från Strömmer o Co totalt, helt och lite till i, är man beredd att sätta 13 åringar i fängelse, så finn det inga rättsliga begränsningar. 
Detta är enbart en fråga om röster. /C 

Jag kan bara inte tro att det har med röster att göra då en försvinnande liten del av jägarkåren har licens för dessa.

Det måste ha med gynnande förvaltningsbeslut kontra expropiering av enskild egendom att göra, tror inte man vill bli ihågkommen för att ha sparkat in den dörren för andra att följa...

Publicerat
1 hour ago Baner sa:

Tror snarare att för många hinder stod ivägen, bla om att ta bort possitiva myndighetsbeslut med lagändringar som följd osv. Hade öppnat dörrar till en massa annat...

Så är det garanterat. Lagrådet har nog givit en hint. Går liksom inte att motivera expropriation till skydd för samhället (regeringsformen) när inget har hänt med ar15.

Publicerat
16 minutes ago detstorabla sa:

Såg att det finns en ar15modell (varumärket hette något bokstavsakronym) som inte tar standardmag utan bara mag deras egna modell, som också kan rymma jättemånga skott. Blir intressant att se hur polisen ska ratta det med nuvarande skrivning om ”militära” magasin.

Jag bryr mig egentligen inte om ar men retar mig på korkad lagstiftning.

Publicerat

.

Publicerat
20 minutes ago sexfemåtta sa:

Hänger inte med..? Idag är massvis av halvautomater tillåtna på jaktlicens...eller hur menar du?

IMG_6868.thumb.png.fad844d7203dc66f8283bd8e79d04fcb.png

Alla halvautomater som kan ta militära magasin beviljas ej för jakt..  

Publicerat

Möjligen, men jag är skeptisk, blev vansinnig mycket dyrare än man trott, man har från vapenförsäljare redan arbetat runt förbudet, så nej det här är mer val valla än något annat, kom ihåg att det är inte antalet vapen, det är antalet personer som påverkas av sin omgivnings klara hat mot dem som stal deras rättigheter/vapen. 

Strömmer med flera har en total likgiltighet inför rättigheter, integritet och frihet. /C 

Publicerat
4 minutes ago MagnusN sa:

Såg att det finns en ar15modell (varumärket hette något bokstavsakronym) som inte tar standardmag utan bara mag deras egna modell, som också kan rymma jättemånga skott. Blir intressant att se hur polisen ska ratta det med nuvarande skrivning om ”militära” magasin.

Jag bryr mig egentligen inte om ar men retar mig på korkad lagstiftning.

Som vanligt målar polisen in sig i ett hörn pga dålig verklighet/marknadsuppfattning.

Dom vill ha bort vapentypen i sin helhet men klarar inte av att formulera det, det var givet att marknaden skulla anpassa sig till det löjliga magasinsdirektivet.

När dom förstår att det enda som ger önskad effekt är att förbjuda halvautomater i sin helhet så kommer det bli deras heltidsagenda.

Publicerat
3 minutes ago Christian N sa:

Möjligen, men jag är skeptisk, blev vansinnig mycket dyrare än man trott, man har från vapenförsäljare redan arbetat runt förbudet, så nej det här är mer val valla än något annat, kom ihåg att det är inte antalet vapen, det är antalet personer som påverkas av sin omgivnings klara hat mot dem som stal deras rättigheter/vapen. 

Strömmer med flera har en total likgiltighet inför rättigheter, integritet och frihet. /C 

Kostnaden skulle väl tas från det redan fastlagda ukrainastödet och jag ser att man fortfarande avser att skicka dom inlösta dit:lol:

Publicerat
12 minutes ago detstorabla sa:

IMG_6868.thumb.png.fad844d7203dc66f8283bd8e79d04fcb.png

Alla halvautomater som kan ta militära magasin beviljas ej för jakt..  

Visst, men nu finns det massor av halvautomater sim INTE tar militära magasin, som CMMG.  Och dessa har fått licens nyligen.