Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Kommer ev att få hjälpa en lantbrukare som har problem med stora flockar av gäss på sina betesmarker med skyddsjakt. Tänker att det borde gå under eget skyddsjakt på eget initiativ?( dvs så länge det är mer än 5 gäss i flocken). Har skickat en fråga till länsstyrelsen om det är ok med skyddsjakt för att skydda betesmark... Ska åka och titta på området i slutet av veckan. Tänkte att jag skjuter med 308 och helmantlad ammo om det är säkert att skjuta där. Borde väl funka? Eller ska man köra vanlig jaktammo? Tänkte att ev gäss får bli apportvilt så vill inte att det ska bli för kladdigt. Blir det återkommande kanske det är en bra anledning att köpa en bössa till, kanske klass 2.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Verkar bökigt med klass 1.. vad är det för gäss? Grågässen är inte pissenkla att komma i håll på.. första andra, kanske tredje gången så fungerar det nog men sen har de lärt sig. Hagel är inget alternativ?
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Apport vilt??? Gäss är gott att äta. Bara skär ut bröstbitarna och stek eller grilla dom men dom skall vara rosa. Om du har en rök så är rökt gåsbröst super gott.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Klass 1 o helmantel är väldigt begränsande, så pass att jag nog passat på det, en schysst varmint laddning är mindre riskabel och gässen blir skit oavsett, för att få fina apport fåglar krävs klenare prylar och mindre krav på effektivitet. /C
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Författare 9 minutes ago Hipshot sa: Verkar bökigt med klass 1.. vad är det för gäss? Grågässen är inte pissenkla att komma i håll på.. första andra, kanske tredje gången så fungerar det nog men sen har de lärt sig. Hagel är inget alternativ? Ja det är klart att hagel är ett alternativ.Hagel lär ju kräva ett gömsle och kanske bulvaner. Nu kan man ju jaga gäss "som vanligt" från 11/8 tror jag det var och då kan jag definitiv placera ut ett gömsle + bulvaner och panga på friskt. Innan dess vill jag ju mest störa gässen och inte i första hand skjuta några mängder av gässen. Bara så att de lär sig att det här är en dålig plats. Så kan man sitta gömd i en skogskant och knäppa en och annan för effektens skull... 10 minutes ago Christian N sa: Klass 1 o helmantel är väldigt begränsande, så pass att jag nog passat på det, en schysst varmint laddning är mindre riskabel och gässen blir skit oavsett, för att få fina apport fåglar krävs klenare prylar och mindre krav på effektivitet. /C Har du något tips på någon schysst varmint laddning (nej jag handladdar inte) i .308 ? Är medveten om att för bättte apportvilt krävs klenare prylar :-). Därav att jag kanske skaffar en klenare bössa för detta i framtiden. 14 minutes ago Droggot sa: Apport vilt??? Gäss är gott att äta. Bara skär ut bröstbitarna och stek eller grilla dom men dom skall vara rosa. Om du har en rök så är rökt gåsbröst super gott. Är inte alls främmande att prova det ifall det dyker upp en gås i bra skick.... Min erfarenhet från gås annars är väl inte så... upphetsande som mat.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Författare Hittade en podd om gåsjakt: Slutsats: Jag köper ett liggömsle och lite bulvaner och kör hagel istället.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Författare Gömsle: https://www.widforss.se/p/stabilotherm-liggomsle-ambush-wildtech-weed Men helvete vad bulvaner är dyra... Tyvärr verkar inte biltema ha gåsbulvaner längre...
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Där jag jagar gäss är det gott om stenmurar som funkar utmärkt som gömsle. Bara att slänga ut bulvaner som styr dom rätt och krypa ner bakom stenmuren. Och som du skrev, är det skyddsjakt måste man räkna så att det är minst 5 fåglar på väg in. Såvida det inte går tre redan på fältet för då räcker det med 2 inkommande.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Jag har ett knippe av dom här ( överst i bilden) tycker dom funkar ok, rör sig efter vinden som också blåser upp formen på dom.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Angående en slaskig laddning till 308 win, Hornady har en SST 250 grains laddning kan bör vara relativt lätt att få tag på, bra åka i och en slaskig kula. Men givet den övriga diskursen är jag också glad att förorda lite hageljakt. /C
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 1 hour ago detstorabla sa: Gömsle: https://www.widforss.se/p/stabilotherm-liggomsle-ambush-wildtech-weed Men helvete vad bulvaner är dyra... Tyvärr verkar inte biltema ha gåsbulvaner längre... Bulvaner är dyra och det behövs dessutom ganska många. Går ibland att hitta begagnade annars bjud in några kompisar kravet är att dom tar med sig några bulvaner. Delar man på kostnaden blir det inte så dyrt plus att det är roligare att ha någon att snacka med när man ligger där och väntar.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 https://www.jaktia.se/sortiment/jakt/ammunition/kulammunition/sako-gamehead-varmint-rx-308win Denna är brutal! Skjuter grymt i båda 308win!
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Författare Betesmark kan man inte ha skyddsjakt på eget initiativ på . Endast för att skydda gröda. Vallar som hon slår för ensilage på är väl ändå betecknas gröda?
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 9 minutes ago detstorabla sa: Betesmark kan man inte ha skyddsjakt på eget initiativ på . Endast för att skydda gröda. Vallar som hon slår för ensilage på är väl ändå betecknas gröda? Perfekt! Då kan man ha skyddsjakt på räv som går ute på ängar då de "trampar ner" ensilaget
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Författare 44 minutes ago exabit sa: Perfekt! Då kan man ha skyddsjakt på räv som går ute på ängar då de "trampar ner" ensilaget Jo för det blir verkligen nedtrampat av alla rävar 😁
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Bulvan-jakt är roligt, speciellt om man är duktig på att locka. Det kan även bli lite skrämmande. Har varit med om att 100+ gäss gjorde störtdykning mot fältet framför oss, precis där vi hade placerat ut bulvanerna. Har man då SportTac kåpor på, så låter det som man håller på att få en jumbojet i huvudet.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 5 hours ago exabit sa: Perfekt! Då kan man ha skyddsjakt på räv som går ute på ängar då de "trampar ner" ensilaget Räv kan man väl alltid skyddsjaga???😉
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 5 hours ago detstorabla sa: Betesmark kan man inte ha skyddsjakt på eget initiativ på . Endast för att skydda gröda. Vallar som hon slår för ensilage på är väl ändå betecknas gröda? Vall räknas som gröda så där kan du skyddsjaga på eget initiativ.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Skyddsjakt kan ju bedrivas ur sanitärt perspektiv. Inget fräscht med mängder av gåsskit i vallskörden.
Publicerat Juli 7, 2025Jul 7 Författare Detta är en populär post. Då har jag varit och tittat på marken. Det var ca 30 grågäss på plats när vi kom dit igår kväll. Hon har sett uppemot 100 grågäss där som mest och vill gärna att jag skjuter bort 80 %. Det var markägaren som var med oss och gässen satt kvar när vi stannade bilen och klev ur (det kommer att ändras 😁). Finns lite diken med buskar i som man nog kan gömma sig i. Nackdelen är att man den enda parkeringen gör att bilen är synlig och misstänker att det i längden kan störa. Marken ligger precis vid en sjö så stålhagel är det som gäller. Tar en snabb tur till biltema i eftermiddag och köper ett maskeringsnät och in på Jaktia och köper några bulvaner oxå. Sen blir det en tur ikväll med en termos kaffe och en cigarr för att testa mig fram lite. IMG_6291.MOV
Publicerat Juli 7, 2025Jul 7 1 minute ago sexfemåtta sa: Spännande att följa! Dokumentera gärna Ska killen få apportera? Det hoppas jag, den typen av hund i kombination med camonät brukar vara skitkul för alla som ser på.. not so much för den stackare som försöker få saker och ting att sitta på den plats där man tänkt
Publicerat Juli 7, 2025Jul 7 1 minute ago, Hipshot said: Det hoppas jag, den typen av hund i kombination med camonät brukar vara skitkul för alla som ser på.. not so much för den stackare som försöker få saker och ting att sitta på den plats där man tänkt Man ska ha kul här i livet!
Publicerat Juli 7, 2025Jul 7 Författare Detta är en populär post. 6 grågåsbulvaner inköpta på Jaktia till bra pris samt 36 gr ståltreor. Kamonät,elstängselstolpar & viltsäck inhandlat på Biltema. Har ett jordankare (jordskruv) modell större ifall E blir lite till sig😁. Kan hända att han får sitta i bilen i början. Första överflygningen redan