Publicerat Juli 7, 2025Jul 7 Författare Detta är en populär post. Jaha lite viktiga lärdomar: 1. Det är lätt att missbedöma avstånd och fart på gässen. Något jag lärde mig på första överflygningen. Bom! 2. Man måste räkna gässen om de är få när de kommer flygande (måste vara minst 5 på skyddsjakt. 3. Det hörs rätt bra när gässen är på ingång så man kan ta det rätt lugnt i gömslet. 3. Gäller att verkligen ligga lågt bakom nätet då de verkar se galet bra. 5. Det är svårt att dricka kaffe och röka cigarr med ansiktsmask på. 😁🚬☕️ Men en chill kväll och bitvis jävligt spännande. Mäktigt med 30 gäss precis framför mynningen😁🦆🦆 Ska nog vara ute 1-2 h tidigare på emjakt även om det funkade. Nu ska bilen in 4 dagar på plåtverkstad så nästa gång blir inte förrän söndag en. Om inte bilen blir klar redan på torsdag. Då kör vi en sväng innan jobbet. Och då har jag en kompis med...
Publicerat Juli 7, 2025Jul 7 Ja gäss kommer med bra fart och det även lätt att man skjuter på för långt avstånd. Dom har extremt bra syn!! Oftast kacklar dom redigt medans dom kommer, men ibland kommer dom tyst och överraskar. Hade du med hunden i gömslet eller fick han vänta i bilen?
Publicerat Juli 7, 2025Jul 7 Författare 1 hour ago kkjon sa: Ja gäss kommer med bra fart och det även lätt att man skjuter på för långt avstånd. Dom har extremt bra syn!! Oftast kacklar dom redigt medans dom kommer, men ibland kommer dom tyst och överraskar. Hade du med hunden i gömslet eller fick han vänta i bilen? Han fick vänta i bilen men ska testa att ha han i gömslet när jag jagar själv....
Publicerat Juli 10, 2025Jul 10 Författare Gör ett nytt försök idag.Nu med Enzo i gömslet. Han fick lukta på bulvanerna och tappade intresset för dem. 3 flockar m gäss passerade medan jag riggade allt. Nu är det bara att chilla....
Publicerat Juli 10, 2025Jul 10 Författare Detta är en populär post. Enzo fick leta rätt på den här. Nära väg därav långlinan
Publicerat Juli 10, 2025Jul 10 Hur gick det sedan då? Spontant.. om de skyggade för ngt, sänk skyddet en smula, håll det närmare busken. Gå in i närmsta kulle och kapa 3-4 små (1,5 m höga) aspar eller annat sly. Tälj av dem i roten så de blir vassa nedtill därefter trycker du ned dem framför camonätet med ngn meters mellanrum eller så. Det bryter mönstret och får skyddet att smälta in bättre. Och framför allt.. var ute i tid.. slarver!!
Publicerat Juli 10, 2025Jul 10 Författare 9 minutes ago Hipshot sa: Hur gick det sedan då? Spontant.. om de skyggade för ngt, sänk skyddet en smula, håll det närmare busken. Gå in i närmsta kulle och kapa 3-4 små (1,5 m höga) aspar eller annat sly. Tälj av dem i roten så de blir vassa nedtill därefter trycker du ned dem framför camonätet med ngn meters mellanrum eller så. Det bryter mönstret och får skyddet att smälta in bättre. Och framför allt.. var ute i tid.. slarver!! Tackar för tipsen! Svårt med em jakt när man jobbar. Kom inga fler flog efter fällningen. Ett i början vek av . Antingen gömslet eller så godkände de inte bulvanerna. Fällde gåsen på första skottet men jävligt knepig ställning när de flyger rätt över en så svårt att skjuta dubble. Nu behöver jag bara fälla 78 till innan lantbrukaren är nöjd... Kanske ska bjuda med the pro 😁
Publicerat Juli 13, 2025Jul 13 Författare Detta är en populär post. 20 hours ago hs_merkel sa: Mer vegetationen på nätet. Nu är det ett plakat! Här smäller det!😉 Det är planen för idag. Har en kompis med så idag är vi 2 bössor....