Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precision på dubbelstudsaren...

Featured Replies

Publicerat

Hmm, jag har inte menat att du skulle ha nåt emot DS, speciellt som jag vetat om att du hade en.  :-*

Själv har jag ingen DS och har inte skjutet speciellt mycket med nån sån heller men som du sa är skyttet med DS väldigt likt hagelskytte i grunden, därför känner jag att jag vågar uttala mig. Själv funderar jag på S 303 eller Krieghoff pumpen med en Docter sight på toppen som drevbössa.

En vettig kolv är halva skyttet MEN en bra kolv gör inte en medioker skytt till Jocke småläning i ett nafs lika lite som en dåligt passande kolv gör att Jocke skulle missa allt. En kolv är i mångt o mycket en kompromiss mellan hur du är klädd och hur du står/sitter.

Att säga att direktörerna missa mycket p g a deras dåligt inpassade kolvar håller inte helt. Jag har varit på jakt med skyttar i SM klass där missarna kom just från dessa herrar, och de har deffenitivt bra inpassade kolvar. Vad som gör en bra jägare-skytt är en kombination av saker där viltvana är en av de främsta ingredienserna. Det är där som direktörerna kommer till korta liksom många andra söndagsjägare, tror jag.

Publicerat

Hej igen!

I mina ögon är det just de spretande åsikterna som gör det här forumet intressant enligt devisen "där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket" :P om man bara försöker vara lite lyhörd och ödmjuk kan man lära sig en massa intressanta saker...

Enligt min erfarenhet spelar det mindre roll vilken vapentyp du beväpnar dig med när det gäller att skjuta mot rörligt vilt. Personligen tror jag att det är ovanan vid snabbt drevjaktsskytte som visar sig, för att kunna klara av den typen av skytte duger det inte att skjuta godkänt på älgbanan och sedan bege sig till skogs. Nackdelen med en dbs är att du inte kan skjuta lika många skott per övningstillfälle som du kan göra med en halvautomat, detta innebär att du istället måste öva oftare ::) vilket är som att svära i kyrkan i vissa kretsar. När jag tränar med min dbs skjuter jag sällan mer än 25-30 skott men däremot försöker jag att komma iväg och skjuta med min dbs minst ett par tre ggr per månad under skjutbane säsong.

Jag skriver under på dina synpunkter på vad som kategoriserar de bra dbs skyttarna till 100% med ett viktigt tillägg, de kraven gäller alla som skall skjuta mot vilt i rörelse!! Ett flitigt övningsskytte är centralt oavsett vilken bössa man har och att bössan och skytt är samtränade är A och O, jag skriver också under på att vapnet och riktmedlet måste passa som hand i handske för att du skall vara framgångsrik i ditt "drevjaktsskytte".

Trots att jag tränar ganska mycket kulskytte i olika former (minst 1 gång i veckan 52 veckor om året) upplever jag skyttet mot löpande vilt som det svåraste man kan ge sig på. Det viktigaste är att inte bara ha skjutförmågan utan också omdömet att lyfta på hatten när situationen inte känns rätt och det är jädrar i mig inte enkelt.

Att vi sedan kan och skall diskutera vilket som är det lämpligaste vapnet för drevjakt till leda är en självklarhet men det ändrar inte faktumet att det bara är i undantagsfall som det är vapnet som avgör om du lyckas eller inte.

Framgången eller brist på densamma bestämms istället av skyttens skjutförmåga, omdöme och viltvana!

Nu får jag lägga band på mig eftersom trådkapandet börjar anta orimliga proportioner ;D

//Henrik

Publicerat

God morgon, vacker dag i Östergötland idag :)

Savin får morra till om han tycker vi sabbar hans tråd för mycket, dock tycker jag vi är ovanligt sakliga då vi fortfarande håller oss runt pudelns kärna, precisionen hos dubbelstudsarna.

Efter gårdagens uppkäftiga utspel om att dubbelstudsare inte skjuter bättre än sin husse som håller i är vi alla överens om, också att DS som vapen kräver mycket tid av sin brukare. Hur det skall låta sig göras med kaliber 9,3x74R vars bulor kostar 30 kronor styck och har en förmåga att trötta ut skytten efter ett antal skott är svårt att svara på utöver handladdning. Men som Henrik säger, vill du bra DS skytt är det bara att nöta ofta istället.

MVH

Publicerat
B)
Publicerat
Framgången eller brist på densamma bestämms istället av skyttens skjutförmåga, omdöme och viltvana!

Nu får jag lägga band på mig eftersom trådkapandet börjar anta orimliga proportioner ;D

//Henrik

Jag håller med om nästan allt du skriver förutom att ett intensivt övningsskytte gör en bra jägare. Vad jag verkligen håller med om är att tråden är kapad och fortsatt debatt bör hållas nån annanstans.
Publicerat
Jag håller med om nästan allt du skriver förutom att ett intensivt övningsskytte gör en bra jägare. Vad jag verkligen håller med om är att tråden är kapad och fortsatt debatt bör hållas nån annanstans.

Hoppla! Lyser inte solen i skåne idag heller??? ;)

OK, ger mig då, sista utspelet OT. JImbo, glad för dig, men köp inte vad som helst för att den är snygg då blir den stående i skåpet som min.

Gästspelar utanför Mjölby idag men är ju Upplänning normalt sett. Gjorde reservofficersutbildningen på i4/A1 och bodde här senast så sent som 2005. Vackert, och gott om Hjort i Finspång.

Nu drar jag och flippar ur i någon annan tråd så länge, ska du med RW? ;D

MVH

Publicerat
Hoppla! Lyser inte solen i skåne idag heller??? ;)

OK, ger mig då, sista utspelet OT. JImbo, glad för dig, men köp inte vad som helst för att den är snygg då blir den stående i skåpet som min.

Gästspelar utanför Mjölby idag men är ju Upplänning normalt sett. Gjorde reservofficersutbildningen på i4/A1 och bodde här senast så sent som 2005. Vackert, och gott om Hjort i Finspång.

Nu drar jag och flippar ur i någon annan tråd så länge, ska du med RW? ;D

MVH

Klart solen lyser  8)

Mjölby har man härliga minnen från, det ligger en större gård utanför by som heter Hulterstad och där är/var det kul att jaga....

Vilken tråd ska du nu till då så följer jag givetvis med ;D