Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 Detta är en populär post. Jag är sjuksköterska på ambulansen och blev kallad hem till en gammal man av polisen. Han skulle köras till psyket och de skulle inte ta med honom. De hade precis beslagtagit alla hans vapen i "stöd av vapenlagen i väntan på vidare utredning av lämplighet". Kvar satt bara en gammal, förtvivlad man vid köksbordet med ett papper framför sig och med ett öppet, tomt vapenskåp i finrummet. Tårarna rann och till en början vägrade han prata. Jag satte mig ner mitt emot honom trots att han sa att jag inte fick. Tittade på beslutet där det stod vilka vapen som var beslagtagna och började prata. Jag berättade att jag hade en likadan Husqvarna m 20b, men i kaliber 16 och inte 12, som jag fick när jag konfirmerade mig. Att pappa haft en likadan Brno kombi som den han hade och att jag en gång fått skjuta med en likadan gammal Remington rullblockare som nu saknades i det tomma vapenskåpet. Vi började verkligen prata och pratade vapen, jakt, dunder och brak i över en timme och jag fick höra en fantastisk livshistoria. Jag frågade hur han hamnat i en liten by här uppe och han hade inget bra svar. Kanske var det för lugnet och tystnaden. Han visste inte, men det fanns heller inget bra svar på varför han blev båtreparatör efter småskolan, hamnade i USA och blev anställd på en bevakningsbåt av Amerikanska kustbevakningen. Det fanns inget bra svar på varför han blev skjuten i benet i Vietnam, varför han köpte tio spjut i Afrika och varför han blev rånad i Brasilien. Nä, det finns nog inget bra svar på varför han bor ensam i en liten by häruppe. Tillslut började vi prata om varför han nu satt och grät vid köksbordet med ett öppet och tomt vapenskåp. Han är gammal och har ont. Ryggen, höften och ena benet värker. Han har inga, absolut inga anhöriga eller släktingar och de sista vännerna är döda sedan flera år. Hemtjänsten som kommer tre gånger om dagen är det närmsta människor han kommer. Det var just hemtjänsten och en gnutta uppgivenhet som ledde till katastrofen. Han hade suttit och pillat med sin gamla, licensfria svartkrutsrevolver en morgon när de kom. Han hade även sagt att han var less på tillvaron, hemmet och att ha så ont. Han var less på livet han lever men han skulle för fan inte ta livet av sig för det. Livet, ja det har han ju i princip levt klart som den skröplige, ensamme 86-åring han är men än kan orren sätta sig i björken. Hemtjänsten tolkade det som han skulle ta sitt liv och ringde läkaren på hälsocentralen. Den utländske läkaren ringde upp "Den gamle" på en dålig telefonlinje och jag tror inte att någon förstod den andre. I alla fall förstod han inte läkaren. Hur som helst skrev läkaren genast till polisen att hon bedömde Den gamle som självmordsbenägen och rekommenderade att alla hans vapen skulle beslagtas. Allt skedde från en dag till en annan. Därför satt han nu och grät vid köksbordet... Jag förstår en gammal äventyrare och jägare. Jag förstår varför han är missförstådd och förstår verkligen hur den lilla livsglädjen han kände, spänningen över att det kanske kommer och sätter sig en orre i björken bakom huset, nu försvunnit. Det lilla han verkligen levde för som gör att han efter allt det här faktiskt, på riktigt, tar sitt liv. Även om det är långt att köra och jag gör det på egen tid och för egna pengar, kommer jag att åka dit och hjälpa honom med en överklagan. Kanske hjälper det inte, men han skall i alla fall känna att någon stod på hans sida. Det är för lätt att bli missförstådd. Det är för lätt för en okunnig läkare att efter ett fem minuter långt telefonsamtal förstöra någons liv. F..n, jag blir så besviken på folk som utan att förstå eller bryr sig trampar ner andra som precis har näsan ovanför blötmyren.
Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 Detta är en populär post. Jag swishar gärna till en tank bensin när du ska åka och hälsa på farbrorn- och 2 Operabakelser från konditoriet till kaffet verkar ni behöva båda två. Mvh Dansken. Som inte är så förtjust i auktoriteter och myndigheter.
Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 Detta är en populär post. Det där är så jävla tragiskt.... Så fruktansvärt svårt att värdera uppgifterna.. Hade ett liknande ärende, en äldre man ensam med begynnande demens. Hemtjänsten larmar oss då det låg vapen framme i hemmet.. de tog bilder och vi kunde inte avgöra vad det var utifrån bilderna. Vart till att åka dit. Visade sig vara licensfria grejer och farbrorn var inte alls så risig. Kokande ned till att hemtjänsten vart vettskrämda av att bara se ett vapen. I det här fallet så anar jag att det kan finnas möjligheter att överklaga beslutet, beror på hur pass vettig läkaren är.. Sen, för att gå en fight med tillstånd, så måste man nog vara ganska skärpt och framför allt ha tålamod.. Ruskigt dålig smak i munnen av denna trådstart, guldstjärna till josc72 för engagemanget!!!
Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 Tog dom med hans licensfria revolver också? Och alla köksknivar? Och repstumpar?
Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 Författare 47 minutes ago Dansken sa: Tog dom med hans licensfria revolver också? Och alla köksknivar? Och repstumpar? Revolver åkte med eftersom man kan skjuta sig även med licensfria vapen. Läkaren hade ju dömt honom som självmordsbenägen. Gubben skrattade rått och berättade att om det var så, då skulle han nog klara det utan vapen också.
Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 Typiskt den svenska vården med folk som inte ens kan tala samma språk som äldre människorna gör här i landet. Svenska. Men arbete åt staten får dem med sina utbildningar i Irak eller vars dom kommer ifrån. (Irak hade en läkare därifrån själv som jag inte förstod) så tog det exemplet. Blir så sjukt irriterad när sånt här berättas, jag var tvingad till engelska i skolan och är än idag väldigt dålig på det men jag ska förstå invandrarna till läkare.
Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 Otroligt sorglig historia, på så många sätt. Och otroligt fint av dig att ställa upp! Även om en överklagan inte skulle hjälpa så gör du en fantastiskt fin insats för en medmänniska. Jag ömmar för äldre människor som sitter ensamma och bortglömda. Det är rent för jävligt att det ska behöva vara på det viset. Så jag hakar på Dansken: Om en hundring till bensin eller något annat hjälper dig så swishar jag gärna!
Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 Soppa och operabakelser kan jag också bidra med. Kan faktiskt bli en bra vändning för gubben med lite besök och något att slåss för tillsammans med någon annan. Kanske t o m bättre än om inget hade hänt och bössorna stod kvar i skåpet?
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 @ josc72 Bra att du förmedlade händelsen. Skickar gärna pengar till "soppa" och bakelse - Gubben behöver muntras upp och myndigheterna behöver en näsknäpp..... Raggarö
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 12 hours ago Dansken sa: Tog dom med hans licensfria revolver också? Och alla köksknivar? Och repstumpar? Glöm inte sko- och kängsnören samt livremmar. Tragiskt att höra.
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 Hej mitt namn är djävulens advokat Dessutom är det lite kul att säga emot och vara lite motvals, hoppas ni förstår. Jag kan ändå se att det finns ett system som fungerar, oavsett om läkaren har rätt eller inte så gjorde säker den personen sin bästa tolkning av situationen och att det dessutom blir lite verksta av det hela och polisen agerar tycker jag i grunden ändå tyder på något positivt. Otroligt fint gjort av TS och med det sagt så ställer även jag upp på den swish.
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 Detta är en populär post. Troligen inga större fel på läkarkåren, de SKA ju rapportera om knasigheter hos folk annars har vi snart ett nytt Risbergska... Det stora problemet är resten som tjänstgör i samhällets tjänst! Vi har en bonde på trakten som är helt speciell, det skriver jag under på alla dagar i veckan... Han fick för ett antal år sedan besök av en djurskyddsinspektör, självklart en nyutexaminerad liten människa som hade synpunkter på en av kossorna och beordrade bonden att ringa till nödslakten. Det skulle fan inte ringas efter någon nödslakt, han gick in till vapenskåpet och plockade fram studsar'n och avlivade kon på egen hand. Den lilla människan sket nästan ner sig och polisanmälde det hela, omgående varpå insatsstyrkan kom... Bonden hade inte ställt tillbaka bössan i vapenskåpet när di blå kom, den stod i mjölkkammaren, det blev ett satans liv! Alla vapen omhändertogs och en juridisk cirkus drog igång, för just inget kan jag tycka. Kossan var ju utdömd av den utbildade lilla människan och utan dröjsmål ordnade bonden med det själv! Att den lilla människan sannolikt var en äkta stadsbo utan noll koll på hur det riktiga livet fungerar utanför tullarna, blev skitnervös är ju bara ett tecken på att småfolk har noll koll på livet utanför stadsgränserna, livet består av dyr latte och fester på stadens nationer... När jag fick min stroke för snart två år sedan hade jag ju turen att träffa på en riktigt bra läkare, han visste ju att det hela hänt när jag var på jakt... Han informerade mig om att han egentligen var tvungen att rapportera till såväl polisen som transportstyrelsen om vad som hänt. Efter att vi gemensamt gått igenom situationen erbjöd han mig att om vi två kom överens om att jag inte skulle hantera mina vapen eller köra bil på tre månader så kunde han underlåta att rapportera, vi tog i hand på det, jag höll min del av överenskommelsen till 100% och jag slapp ifrån ett bråk med diverse myndigheter, bl.a Polisen som hade hämtat mina vapen med optik som de sannolikt behandlar som en solid enhet av titan och sedan är nästan omöjliga att få full ersättning av för förstörd optik. Känner stark för mannens förtvivlan och hoppas innerligt att det hela löser sig!
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 Detta är en populär post. Om @josc72 hjälper farbrorn med överklagan så vet både du och jag att dom 3 licensierade vapen du nämner är av "ringa ekonomisk värde" Men en original svartkrutsrevolver kan, beroende av märke, modell och skick betinga ett större värde. Då den är licensfri borde han få den tillbaka snarast tycker jag.
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 quarnhill... Ja de ska rapportera MEN gränsen går väl vid allvarlig psykisk störning och/eller suicidtankar/planer. Den här farbrorn i trådstarten är förmodligen inte alls där. Under alla omständigheter så tror jag ts bedömning efter ett längre samtal på plats är betydligt mer grundad än ngn stressad vårdcentralsdoktor per telefon i några minuter. Ang djurskyddsinspektören.. det där är ju humor! Det är fan ta mej ännu inte olagligt att vara "speciell"... En klass 1 bössa eller vad det nu var som brukades för att avliva kon uppfyller jordbruksverkets krav för avlivning av kreatur. Detta borde djurskyddsinspektören ha koll på. Att denne vart "rädd" eller tyckte det hela var "obehagligt" är krasst sett bara trams.. En riktigt j-la skarp kollega på en ledningscentral skulle ha dömt av ärendet, ej brott. Det trista i detta är att när det går så långt att bli insatsstyrka osv osv så har det blivit så pass stort att då åker grejerna mer eller mindre per automatik.
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 8 hours ago Vetgirig sa: Hej mitt namn är djävulens advokat Dessutom är det lite kul att säga emot och vara lite motvals, hoppas ni förstår. Jag kan ändå se att det finns ett system som fungerar, oavsett om läkaren har rätt eller inte så gjorde säker den personen sin bästa tolkning av situationen och att det dessutom blir lite verksta av det hela och polisen agerar tycker jag i grunden ändå tyder på något positivt. Otroligt fint gjort av TS och med det sagt så ställer även jag upp på den swish. Fint att du tänker så, för oss andra som bland annat arbetar med dessa frågor aktivt, är bilden mer nyanserad, förekomsten av aktivistiska läkare är betydande och deras empatiska förmåga tveksam. I praktiken har vi byggt ett system som är i grunden rättsosäkert, det är självförsvarande och grundar sig på en tanke att läkare är både ofelaktiga och gudalika i sin förmåga att pröva lämplighet. Jag träffar strokepatienter, diabetiker, personer med tre höga mätningar av blodfetter, personer som för år sedan hade en depression eller ångest, dessa får ingripanden mot sina vapen och det värsta är att jag efter 15 år med ett tiotal ärenden av detta slag om året, ännu inte har träffat en läkare som ändrar sig, som omprövar ett ställningstagande, som haft fel på grund av bristfällig underlag. Läkare är likt lärare sådana att de aldrig har fel, typ. De vägrar t.o.m. att skriva ut friskhetsintyg trots att de frisk förklarat en patient, händer hela tiden ./C
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 Författare Quarnhill, du har fel. En stor del av läkarkåren är bra och vettig. Men det är för lätt för en oinsatt läkare, en läkare som inte kan språket, inte kan förstå en äldre jägare, en läkare under utbildning som gör AT eller ST, att bara kasta ur sig en anmälan och plötsligt förstöra någons liv. Jag har jobbat som Iva-, narkos- och ambulanssköterska i snart 30 år tyvärr träffat alldeles för många som inte förstår. Kanske inte deras fel utan systemets, men man måste kunna ändra på felaktiga beslut. Det får inte vara som Christian skriver. Mannen jag skriver om är ännu ett skrämmande exempel på att systemet är fel.
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 Författare 12 hours ago Dansken sa: Om @josc72 hjälper farbrorn med överklagan så vet både du och jag att dom 3 licensierade vapen du nämner är av "ringa ekonomisk värde" Men en original svartkrutsrevolver kan, beroende av märke, modell och skick betinga ett större värde. Då den är licensfri borde han få den tillbaka snarast tycker jag. Nä, värdet i pengar tror jag inte betyder så mycket för gubben. Det är nog mer alla minnen han tänker tillbaka på när han sitter där vid köksbordet med bössan i knät, som är värdefulla. Ska kolla med honom när jag åker dit på tisdag. Jobbar ändå åt det hållet och tycker det är lite rätt att regionen håller mig med lånebil för just den omvägen.
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 En slaglåsrevolver från Amerikanska inbördeskriget i bra skick kan sticka iväg till 20- 30kkr- och mera därtill. Med tanke på den är licensfri bör den ligga hemma hos farbrorn och inte hos polisen.
Publicerat Augusti 9, 2025Aug 9 17 hours ago Christian N sa: Fint att du tänker så, för oss andra som bland annat arbetar med dessa frågor aktivt, är bilden mer nyanserad, förekomsten av aktivistiska läkare är betydande och deras empatiska förmåga tveksam. I praktiken har vi byggt ett system som är i grunden rättsosäkert, det är självförsvarande och grundar sig på en tanke att läkare är både ofelaktiga och gudalika i sin förmåga att pröva lämplighet. Jag träffar strokepatienter, diabetiker, personer med tre höga mätningar av blodfetter, personer som för år sedan hade en depression eller ångest, dessa får ingripanden mot sina vapen och det värsta är att jag efter 15 år med ett tiotal ärenden av detta slag om året, ännu inte har träffat en läkare som ändrar sig, som omprövar ett ställningstagande, som haft fel på grund av bristfällig underlag. Läkare är likt lärare sådana att de aldrig har fel, typ. De vägrar t.o.m. att skriva ut friskhetsintyg trots att de frisk förklarat en patient, händer hela tiden ./C Göra en bedömning över telefon på en person man inte känner måste vara snudd på omöjligt. Pratar man inte riktigt samma språk och har svårt förstå varandra så blir det ju ett lotteri med dåliga odds. Kan ju vara nog svårt förstå även om man har samma modersmål. Är nog lätt för en läkare att ”ta gevären” för då har man ryggen fri själv så att säga. Man kan ju bara tänka sig löpsedlarna ”läkaren hade fått larm om psykisk sjukdom...” Har ingenting med detta att göra men kom att tänka på för ett antal år sen när jag skadat mig i en olycka och var sjukskriven 50% satt och arbetade när näst högsta chefen kom förbi och sökte en av mina kollegor, han kände sig väl tvungen fråga om hur det var med mig varpå jag svarade. - Det är som det är, hade jag varit en hund hade jag varit avlivad nu. Det tyckte han lät hemskt så jag förklarade att om jag hade en hund som klarade av att jaga några timmar på sin höjd för att sen ibland bara ligga och kräkas i ett par dagar skulle inte jag ha den kvar. Dagen efter märktes det att han inte visste hur han skulle bemöta mig så när jag såg att han var ensam på sitt kontor gick jag in och förklarade för honom att jag är inte det minsta suicid och mår bra psykiskt. Läkaren jag hade då tyckte att jag kunde lämna geväret hemma då han var rädd att rekylen kunde göra skadan värre men sjukgymnasten jag gick hos var inte av samma uppfattning. Siktade på nån älg den hösten men hade dålig balans så jag avstod skott. Vara hemma och hoppa över jakten helt var inte något alternativ. Många gånger var jag ute med hund utan gevär för att det var mindre slitigt. Angående lärare minns jag när jag pratade med pojken när han gick i mellanstadiet och förklarade att alla kunde säga eller göra fel. Då säger han att xxxxxx (lärarens namn) får man inte rätta när hon har fel. -Nähä? frågar jag. nej Alva gjorde det en gång och det fick man inte!
Publicerat Augusti 9, 2025Aug 9 Detta är en populär post. Nja vill kommentera detta med telefonbedömningar.. pysslar med sånt nästan dagligen på jobbet och även tidigare när jag jobbade extra på ett mobilt psykiatriskt akutteam. Det går. Det är ingen vetenskap direkt men det går. Det finns parametrar som man lyssnar efter utan att ställa direkta frågor. Många gånger larmar anhöriga eller vänner, dessvärre finns väldigt många människor som uttrycker sig jävligt spretigt i syfte att trigga igång samhället. Dessa får man direkt sortera bort, de menar inte allvar. Vi har exempel på tex en kvinna som **VARJE JÄVLA DAG** hörde av sig och skulle ta livet av sig. Nu är hon åtalad för falsklarm. Visst mår hon dåligt men inte på långa vägar att hon avser ta sig själv av daga. De flesta slika måste man sortera bort ur ekvationen, de menar inte allvar. Men de uttrycker sig på ett sätt att det triggar omgivningen att larma och det är väl i sig bra men förbannat tröttsamt. Om en ovan beskriven person mot förmodan hade haft vapenlicens så ska de väck. Om inte annat så för att konsekvensfostra personen. De som på allvar är läskiga är de personer som saknar historik, de vi inte haft kontakt med innan. Åtgärd 1A är att etablera kontakt med personen så fort som möjligt och då bilda sig en uppfattning om måendet. Detta kan ske samtidigt som man drar på rätt stort, är informationen konkret och tydlig så triggar det en respons utan tvekan. Det som förbryllar lite i ärendet i denna tråd är att läkaren gör 1. bedömningen att risk för suicid föreligger.. samt 2. finns INGET skäl för handräckningsförfarande och intransport till vårdinrättning!??! Wtf liksom? Antingen görs bedömningen att ett vårdbehov föreligger och då är det sjukhus som gäller frivilligt eller ej och då ska vapnen väck.. eller så är bedömningen att vårdbehovet är inte akut (oundgängligt) och då borde man kunna ha mer is i magen och överlämnat beslutet gällande vapnen till den här personens ordinarie läkare. Generellt brukar div jourläkare vara ovilliga att ta såna här beslut på samma sätt som det inom polisen förhåller sig så att VB ogärna tar besluten om det inte är akut. Det är sällan akut. Visst förekommer det men oftast när vi kommer i kontakt med legala vapen ute på jobb så blir det ett pm till tillstånd så får de avgöra. OM de beslutar om att plocka in vapnen så brukar någon handräckningspatrull (civila konstaplar) göra det... såvida det inte är fredag em.. strax efter 13 på dagen, då brukar handräckningen ha "fullt upp" och ringer över jobbet till oss Att vara gammal, ensam, ha en svår sjukdom med mycket smärtor är inte kul någonstans och självklart kommer tankar på suicid. Tankar på suicid har mer än varannan människa stundtals under livet, det är inte konstigt och det utgör inte grund för tvångsvård. Om man däremot börjar formulera planer.. den bössan, den patronen, i det rummet eller i bilen eller what ever då är det allvar och då måste man börja fundera på att agera. Finns ytterligare saker att grotta i därvidlag så planer allena behöver inte vara super akut. Men som jag uppfattar farbrorn i detta ärende så funderar han på sin situation utifrån som den faktiskt ser ut, det finns inget depressivt i detta givet att det är faktiska omständigheter. Om han inte uppfyller fler kriterier för sjukdom på det själsliga planet så ska han ha sina vapen kvar. Samtidigt.. Min morfar blev 95 år.. hade han inte haft mormor vid sin sida så tror jag att han avslutat sitt liv på eget initiativ tidigare. Han var så sjukt less på tristessen, på väntan på det oundvikliga. Kärnfrisk men less och närmas tacksam när han fick en lunginflammation på slutet. Det var helt paradoxalt hur han välkomnade slutet, vi var in och sa hejdå och det var inget konstigt alls. Jag är nog för att folk ska få bestämma detta själva i någon mån alltså. OM den här farbrorn ovan beskriven i tråden är less och känner sig klar, svårt sjuk osv osv.. har ett grundat ställningstagande till sin situation och hälsoläge.. och så vill han avsluta. Gör det. Och han kommer att göra det oavsett vapeninnehav, beslutet att sno vapnen kan snarare påskynda den processen..
Publicerat Augusti 9, 2025Aug 9 På 2025-08-08 at 12:42 Hipshot sa: quarnhill... Ja de ska rapportera MEN gränsen går väl vid allvarlig psykisk störning och/eller suicidtankar/planer. Såvitt jag vet är ju inte självmord olagligt i detta land men vi ska ju rädda allt till varje pris... Barn födda strax bortom gränsen för legal abort och människor som själv vill ta sig av daga. I båda fallen tycker jag det är kantboll på till vilken nytta!? Men det är en annan diskussion...
Publicerat Augusti 9, 2025Aug 9 17 hours ago josc72 sa: Quarnhill, du har fel. En stor del av läkarkåren är bra och vettig. Men det är för lätt för en oinsatt läkare, en läkare som inte kan språket, inte kan förstå en äldre jägare, en läkare under utbildning som gör AT eller ST, att bara kasta ur sig en anmälan och plötsligt förstöra någons liv. Jag har jobbat som Iva-, narkos- och ambulanssköterska i snart 30 år tyvärr träffat alldeles för många som inte förstår. Kanske inte deras fel utan systemets, men man måste kunna ändra på felaktiga beslut. Det får inte vara som Christian skriver. Mannen jag skriver om är ännu ett skrämmande exempel på att systemet är fel. Att vi har ett gigantiskt systemfel i landet skriver jag under på direkt!
Publicerat Augusti 9, 2025Aug 9 Jo jag tror det är olagligt men det finns ingen att straffa vid fullbordan så då blir det i praktiken lagligt.. och lagstiftningen ser suicidtankar som en sjukdom per definition så således inte straffbart. Men! Jag är lite ute på djupt vatten här.. har inte stenkoll på det finstilta juridiska.
Publicerat Augusti 9, 2025Aug 9 Det blir lite svårt att slå på stora trumman här tror jag för jag vet att jag hanterat ärenden där det varit så otroligt solklart att samtliga vapen ska omhändertas direkt. Har haft ärenden där jag med fog ansett att VB varit för mjäkig i beslutandet, man har chansat på att en person som frihetsberövats kommer att kvarstanna i fängsligt förvar tillräckligt länge så att tillstånd hunnit komma till jobbet, logga in, fika och sen börja jobba.. Samt ärenden där en person "frihetsberövats" jäml Lpt lagen dvs tvångsvård.. Den är skitgiftig för om vi baxar in A till psyket då polisen dragit slutsatsen att det finns en reell risk för suicid osv så kan den här personen gå ut igenom dörrarna på psyket 20 minuter senare. Och vem äger då ansvaret? Som någon var inne på tidigare så tror jag i stort att systemet fungerar MEN ibland blir det jävligt fel.. riktigt j-la fel.