Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Läkaren tog hans vapen!!

Featured Replies

Publicerat

Tog dom med hans licensfria revolver också?

Och alla köksknivar? Och repstumpar? 

Publicerat
  • Författare
47 minutes ago Dansken sa:

Revolver åkte med eftersom man kan skjuta sig även med licensfria vapen. Läkaren hade ju dömt honom som självmordsbenägen. Gubben skrattade rått och berättade att om det var så, då skulle han nog klara det utan vapen också.

Publicerat

Typiskt den svenska vården med folk som inte ens kan tala samma språk som äldre människorna gör här i landet. Svenska.

Men arbete åt staten får dem med sina utbildningar i Irak eller vars dom kommer ifrån. (Irak hade en läkare därifrån själv som jag inte förstod) så tog det exemplet. Blir så sjukt irriterad när sånt här berättas, jag var tvingad till engelska i skolan och är än idag väldigt dålig på det men jag ska förstå invandrarna till läkare.

Publicerat

Otroligt sorglig historia, på så många sätt. Och otroligt fint av dig att ställa upp! Även om en överklagan inte skulle hjälpa så gör du en fantastiskt fin insats för en medmänniska. Jag ömmar för äldre människor som sitter ensamma och bortglömda. Det är rent för jävligt att det ska behöva vara på det viset. Så jag hakar på Dansken: Om en hundring till bensin eller något annat hjälper dig så swishar jag gärna! 

Publicerat

Soppa och operabakelser kan jag också bidra med.

Kan faktiskt bli en bra vändning för gubben med lite besök och något att slåss för tillsammans med någon annan. Kanske t o m bättre än om inget hade hänt och bössorna stod kvar i skåpet?

Publicerat

@ josc72 Bra att du förmedlade händelsen. Skickar gärna pengar till "soppa" och bakelse - Gubben behöver muntras upp och myndigheterna behöver en näsknäpp.....

Raggarö

Publicerat
12 hours ago Dansken sa:

Glöm inte sko- och kängsnören samt livremmar. Tragiskt att höra. 

Publicerat

Hej mitt namn är djävulens advokat :)

Dessutom är det lite kul att säga emot och vara lite motvals, hoppas ni förstår. Jag kan ändå se att det finns ett system som fungerar, oavsett om läkaren har rätt eller inte så gjorde säker den personen sin bästa tolkning av situationen och att det dessutom blir lite verksta av det hela och polisen agerar tycker jag i grunden ändå tyder på något positivt.

Otroligt fint gjort av TS och med det sagt så ställer även jag upp på den swish.

Publicerat

quarnhill... 

Ja de ska rapportera MEN gränsen går väl vid allvarlig psykisk störning och/eller suicidtankar/planer. Den här farbrorn i trådstarten är förmodligen inte alls där. Under alla omständigheter så tror jag ts bedömning efter ett längre samtal på plats är betydligt mer grundad än ngn stressad vårdcentralsdoktor per telefon i några minuter. 

Ang djurskyddsinspektören.. det där är ju humor! Det är fan ta mej ännu inte olagligt att vara "speciell"... En klass 1 bössa eller vad det nu var som brukades för att avliva kon uppfyller jordbruksverkets krav för avlivning av kreatur. Detta borde djurskyddsinspektören ha koll på. Att denne vart "rädd" eller tyckte det hela var "obehagligt" är krasst sett bara trams.. En riktigt j-la skarp kollega på en ledningscentral skulle ha dömt av ärendet, ej brott. Det trista i detta är att när det går så långt att bli insatsstyrka osv osv så har det blivit så pass stort att då åker grejerna mer eller mindre per automatik. 

Publicerat
8 hours ago Vetgirig sa:

Hej mitt namn är djävulens advokat :)

Dessutom är det lite kul att säga emot och vara lite motvals, hoppas ni förstår. Jag kan ändå se att det finns ett system som fungerar, oavsett om läkaren har rätt eller inte så gjorde säker den personen sin bästa tolkning av situationen och att det dessutom blir lite verksta av det hela och polisen agerar tycker jag i grunden ändå tyder på något positivt.

Otroligt fint gjort av TS och med det sagt så ställer även jag upp på den swish.

Fint att du tänker så, för oss andra som bland annat arbetar med dessa frågor aktivt, är bilden mer nyanserad, förekomsten av aktivistiska läkare är betydande och deras empatiska förmåga tveksam.

I praktiken har vi byggt ett system som är i grunden rättsosäkert, det är självförsvarande och grundar sig på en tanke att läkare är både ofelaktiga och gudalika i sin förmåga att pröva lämplighet. 

Jag träffar strokepatienter, diabetiker, personer med tre höga mätningar av blodfetter, personer som för år sedan hade en depression eller ångest, dessa får ingripanden mot sina vapen och det värsta är att jag efter 15 år med ett tiotal ärenden av detta slag om året, ännu inte har träffat en läkare som ändrar sig, som omprövar ett ställningstagande, som haft fel på grund av bristfällig underlag. Läkare är likt lärare sådana att de aldrig har fel, typ.

De vägrar t.o.m. att skriva ut friskhetsintyg trots att de frisk förklarat en patient, händer hela tiden ./C 

Publicerat
  • Författare

Quarnhill, du har fel. En stor del av läkarkåren är bra och vettig. Men det är för lätt för en oinsatt läkare, en läkare som inte kan språket, inte kan förstå en äldre jägare, en läkare under utbildning som gör AT eller ST, att bara kasta ur sig en anmälan och plötsligt förstöra någons liv. Jag har jobbat som Iva-, narkos- och ambulanssköterska i snart 30 år tyvärr träffat alldeles för många som inte förstår. Kanske inte deras fel utan systemets, men man måste kunna ändra på felaktiga beslut. Det får inte vara som Christian skriver. Mannen jag skriver om är ännu ett skrämmande exempel på att systemet är fel.

Publicerat
  • Författare
12 hours ago Dansken sa:

Om @josc72 hjälper farbrorn med överklagan så vet både du och jag att dom 3 licensierade vapen du nämner är av "ringa ekonomisk värde"

Men en original svartkrutsrevolver kan, beroende av märke, modell och skick betinga ett större värde. Då den är licensfri borde han få den tillbaka snarast tycker jag.

Nä, värdet i pengar tror jag inte betyder så mycket för gubben. Det är nog mer alla minnen han tänker tillbaka på när han sitter där vid köksbordet med bössan i knät, som är värdefulla. Ska kolla med honom när jag åker dit på tisdag. Jobbar ändå åt det hållet och tycker det är lite rätt att regionen håller mig med lånebil för just den omvägen.

Publicerat

En slaglåsrevolver från Amerikanska inbördeskriget i bra skick kan sticka iväg till 20- 30kkr- och mera därtill.

Med tanke på den är licensfri bör den ligga hemma hos farbrorn och inte hos polisen.

Publicerat
17 hours ago Christian N sa:

Fint att du tänker så, för oss andra som bland annat arbetar med dessa frågor aktivt, är bilden mer nyanserad, förekomsten av aktivistiska läkare är betydande och deras empatiska förmåga tveksam.

I praktiken har vi byggt ett system som är i grunden rättsosäkert, det är självförsvarande och grundar sig på en tanke att läkare är både ofelaktiga och gudalika i sin förmåga att pröva lämplighet. 

Jag träffar strokepatienter, diabetiker, personer med tre höga mätningar av blodfetter, personer som för år sedan hade en depression eller ångest, dessa får ingripanden mot sina vapen och det värsta är att jag efter 15 år med ett tiotal ärenden av detta slag om året, ännu inte har träffat en läkare som ändrar sig, som omprövar ett ställningstagande, som haft fel på grund av bristfällig underlag. Läkare är likt lärare sådana att de aldrig har fel, typ.

De vägrar t.o.m. att skriva ut friskhetsintyg trots att de frisk förklarat en patient, händer hela tiden ./C 

Göra en bedömning över telefon på en person man inte känner måste vara snudd på omöjligt. Pratar man inte riktigt samma språk och har svårt förstå varandra så blir det ju ett lotteri med dåliga odds. Kan ju vara nog svårt förstå även om man har samma modersmål. Är nog lätt för en läkare att ”ta gevären” för då har man ryggen fri själv så att säga. Man kan ju bara tänka sig löpsedlarna ”läkaren hade fått larm om psykisk sjukdom...”

Har ingenting med detta att göra men kom att tänka på för ett antal år sen när jag skadat mig i en olycka och var sjukskriven 50% satt och arbetade när näst högsta chefen kom förbi och sökte en av mina kollegor, han kände sig väl tvungen fråga om hur det var med mig varpå jag svarade. - Det är som det är, hade jag varit en hund hade jag varit avlivad nu. Det tyckte han lät hemskt så jag förklarade att om jag hade en hund som klarade av att jaga några timmar på sin höjd för att sen ibland bara ligga och kräkas i ett par dagar skulle inte jag ha den kvar. Dagen efter märktes det att han inte visste hur han skulle bemöta mig så när jag såg att han var ensam på sitt kontor gick jag in och förklarade för honom att jag är inte det minsta suicid och mår bra psykiskt.

Läkaren jag hade då tyckte att jag kunde lämna geväret hemma då han var rädd att rekylen kunde göra skadan värre men sjukgymnasten jag gick hos var inte av samma uppfattning. Siktade på nån älg den hösten men hade dålig balans så jag avstod skott. Vara hemma och hoppa över jakten helt var inte något alternativ. Många gånger var jag ute med hund utan gevär för att det var mindre slitigt.

Angående lärare minns jag när jag pratade med pojken när han gick i mellanstadiet och förklarade att alla kunde säga eller göra fel. Då säger han att xxxxxx (lärarens namn) får man inte rätta när hon har fel. -Nähä? frågar jag. nej Alva gjorde det en gång och det fick man inte!

Publicerat
På 2025-08-08 at 12:42 Hipshot sa:

quarnhill... 

Ja de ska rapportera MEN gränsen går väl vid allvarlig psykisk störning och/eller suicidtankar/planer.

Såvitt jag vet är ju inte självmord olagligt i detta land men vi ska ju rädda allt till varje pris... Barn födda strax bortom gränsen för legal abort och människor som själv vill ta sig av daga. I båda fallen tycker jag det är kantboll på till vilken nytta!? Men det är en annan diskussion...

Publicerat
17 hours ago josc72 sa:

Quarnhill, du har fel. En stor del av läkarkåren är bra och vettig. Men det är för lätt för en oinsatt läkare, en läkare som inte kan språket, inte kan förstå en äldre jägare, en läkare under utbildning som gör AT eller ST, att bara kasta ur sig en anmälan och plötsligt förstöra någons liv. Jag har jobbat som Iva-, narkos- och ambulanssköterska i snart 30 år tyvärr träffat alldeles för många som inte förstår. Kanske inte deras fel utan systemets, men man måste kunna ändra på felaktiga beslut. Det får inte vara som Christian skriver. Mannen jag skriver om är ännu ett skrämmande exempel på att systemet är fel.

Att vi har ett gigantiskt systemfel i landet skriver jag under på direkt!

Publicerat

Jo jag tror det är olagligt men det finns ingen att straffa vid fullbordan så då blir det i praktiken lagligt.. och lagstiftningen ser suicidtankar som en sjukdom per definition så således inte straffbart. Men! Jag är lite ute på djupt vatten här.. har inte stenkoll på det finstilta juridiska. 

Publicerat

Alla ska ha ett blått kuvert. Som är signerat. Ni som vet ni vet..

Publicerat

Det blir lite svårt att slå på stora trumman här tror jag för jag vet att jag hanterat ärenden där det varit så otroligt solklart att samtliga vapen ska omhändertas direkt. Har haft ärenden där jag med fog ansett att VB varit för mjäkig i beslutandet, man har chansat på att en person som frihetsberövats kommer att kvarstanna i fängsligt förvar tillräckligt länge så att tillstånd hunnit komma till jobbet, logga in, fika och sen börja jobba.. 

Samt ärenden där en person "frihetsberövats" jäml Lpt lagen dvs tvångsvård.. Den är skitgiftig för om vi baxar in A till psyket då polisen dragit slutsatsen att det finns en reell risk för suicid osv så kan den här personen gå ut igenom dörrarna på psyket 20 minuter senare. Och vem äger då ansvaret? 

Som någon var inne på tidigare så tror jag i stort att systemet fungerar MEN ibland blir det jävligt fel.. riktigt j-la fel.