Publicerat Augusti 9, 2025Aug 9 9 minutes ago Hipshot sa: Jo jag tror det är olagligt men det finns ingen att straffa vid fullbordan så då blir det i praktiken lagligt.. och lagstiftningen ser suicidtankar som en sjukdom per definition så således inte straffbart. Men! Jag är lite ute på djupt vatten här.. har inte stenkoll på det finstilta juridiska. Förr var det olagligt vet jag, straffet var att man inte fick sista vilan i vigd jord... Huuuh! 🤔
Publicerat Augusti 11, 2025Aug 11 Detta är en populär post. Detta är ju lite humoristiskt. Dom tar vapen från en 88 årig man på grund av att han kanske kommer ta livet av sig. Gubben är 88 år och kan dö vilken sekund som helst av bara åldern. Så länge ingen anser att han är en fara för andra så borde han få har kvar sina vapen anser jag.
Publicerat Augusti 13, 2025Aug 13 Detta är en populär post. Som att risken för sucid skulle bli mindre av dylikt agerande från vården? Det finns ju fler sätt att ta sig av daga än med bössan. Bedrövligt. Det hela säger en del om den svenska vården av idag. Jag har själv vid ett tillfälle fått agera "karaktärsvittne" åt en vän som uttryckte s.k. "livsleda". Han fick sina bössor åter efter mitt samtal med länsman där jag just påtalade att sucidrisken snarare torde öka hos någon som jagat ett helt liv och där myndigheterna plötsligt tar ifrån vederbörande den glädjen. En god vän jobbade många år inom psykatrin så viss insyn i hur saker och ting fungerar, eller snarare inte fungerar kanske man skall säga, har jag...
Publicerat Augusti 31, 2025Aug 31 Författare Detta är en populär post. Rätten ger oss en vecka för att skicka in all dokumentation samt få till en ny läkartid för bedömning av Kjells mentala hälsa. Snacka om att de har bråttom! Skriver till Rätten och ber om mer tid och förståelse... Hej! Då Kjell är gammal och inte riktigt hänger med i myndigheters sätt att skriftligen uttrycka sig har han bett mig, ................, att hjälpa och företrädare honom i detta ärende. Vi kommer inte att hinna svara med de dokument ni kräver före det datum (9/9) ni satt. Vi begär därför anstånd tills dess Kjell fått träffa läkare för ny bedömning och fått de dokument han behöver. Då läkaren och polisen beslutade sig för omhänderta Kjells vapen var det mitt i hetaste sommarsemestertider. Med Region JH's sommarbemanning prioriterar varken läkare, juridiska avdelningen eller läkare att skicka dokument liknande dessa. Kjell har precis (29/8) fått den första omgången journalkopior och planerar att boka tid och gå vidare med ett nytt läkarbesök för ett mer planerat samtal om sin mentala hälsa. Eftersom även rättssystemet har rätt till sommarsemestrar och säkert också går på reducerad sommarbemanning, räknar vi med att ni förstår problematiken, ger oss anstånd och inväntar dokumentationen i Kjells ärende. Vi återkommer så fort vi kan. Med mycket vänliga hälsningar!
Publicerat Augusti 31, 2025Aug 31 Detta är en populär post. Nu är det bara att hålla alla tummar. Det är lite för långt borta för att jag kan komma förbi och hjälpa till- men om ni behöver ekonomisk stöd har jag över så jag kan hjälpa till vid behov. Vissa saker berör mig illa- då får jag lust att bli obstinat.
Publicerat September 30, 2025Sep 30 Författare Han orkade inte. Trots min och en grannes hjälp och stöd blev det för mycket med alla besök, allt avancerat språk och all argumentation. Dessutom krävde rätten att det skulle gå mycket fortare än en 85-åring klarar av. Kjell gav upp och får aldrig se eller hålla i sina gevär igen. Vi försökte i alla fall. Fan!
Publicerat September 30, 2025Sep 30 Författare 7 hours ago Dansken sa: Fick han tillbaka licensfria revolvern? Nä, polisen kom fram till att det var en nyare replika och tog även den.
Publicerat Oktober 22, 2025Okt 22 Socialstyrelsen verkar ha tagit på sig de stora hoplofobbyxorna efter nidingsdådet på Risbergska och har kommit med ett förslag om utökat antal diagnoser som skäl för att återkalla licenser. Inte för inte som Eddie Meduzas låtar fortfarande har bäring på dagens samhälle.. Långnästa myndighetspersoners shuffle.. | blickovernejden
Publicerat Oktober 22, 2025Okt 22 På 2025-09-30 at 17:14 josc72 sa: Nä, polisen kom fram till att det var en nyare replika och tog även den. Då borde dom väl åtala Kjell för olaga vapeninnehav- OM den nu är ny- annars har länsman tagit den med hem: vi talar om ganska högt värde på licensfria originalare. Har du bett om att få se den? Vem hos lokala polis har kompetens att värdera detta? Jag hag varit iväg och lämnat in mängder med vapen hos polisen i Hallsberg- har inte mött någon där på stationen där kunskap om vapen är deras spetskompetens.
Publicerat Oktober 22, 2025Okt 22 Fad vad hemskt. All heder åt dig @josc72 som försökt. Jag har så många starka åsikter kring detta... En vecka?! Helt plötsligt bara sådär? Med tanke på hur länge man får vänta i ALLA myndighetsärenden själv så skriker ju detta som arrangerat för att man absolut inte ska klara av det. Och polisen har alltså bara tagit en licensfri revolver med argumentet att den inte alls var licensfri? Vart tar den vägen nu då liksom. Men det åsido... detta är en utveckling folk borde ta på allvar. Jag har inte den perfekta lösningen men jag vet att konsekvensen av sånt här agerande av myndigheterna kommer att vara att jägare inte söker hjälp för ev. mentala problem de må ha (som inte alls har nått att göra med att vilja skjuta sig själv eller nån annan).
Publicerat Oktober 23, 2025Okt 23 På 2025-08-08 at 09:48 qvarnhill sa: Troligen inga större fel på läkarkåren, de SKA ju rapportera om knasigheter hos folk annars har vi snart ett nytt Risbergska... Det stora problemet är resten som tjänstgör i samhällets tjänst! Vi har en bonde på trakten som är helt speciell, det skriver jag under på alla dagar i veckan... Han fick för ett antal år sedan besök av en djurskyddsinspektör, självklart en nyutexaminerad liten människa som hade synpunkter på en av kossorna och beordrade bonden att ringa till nödslakten. Det skulle fan inte ringas efter någon nödslakt, han gick in till vapenskåpet och plockade fram studsar'n och avlivade kon på egen hand. Den lilla människan sket nästan ner sig och polisanmälde det hela, omgående varpå insatsstyrkan kom... Bonden hade inte ställt tillbaka bössan i vapenskåpet när di blå kom, den stod i mjölkkammaren, det blev ett satans liv! Alla vapen omhändertogs och en juridisk cirkus drog igång, för just inget kan jag tycka. Kossan var ju utdömd av den utbildade lilla människan och utan dröjsmål ordnade bonden med det själv! Att den lilla människan sannolikt var en äkta stadsbo utan noll koll på hur det riktiga livet fungerar utanför tullarna, blev skitnervös är ju bara ett tecken på att småfolk har noll koll på livet utanför stadsgränserna, livet består av dyr latte och fester på stadens nationer... När jag fick min stroke för snart två år sedan hade jag ju turen att träffa på en riktigt bra läkare, han visste ju att det hela hänt när jag var på jakt... Han informerade mig om att han egentligen var tvungen att rapportera till såväl polisen som transportstyrelsen om vad som hänt. Efter att vi gemensamt gått igenom situationen erbjöd han mig att om vi två kom överens om att jag inte skulle hantera mina vapen eller köra bil på tre månader så kunde han underlåta att rapportera, vi tog i hand på det, jag höll min del av överenskommelsen till 100% och jag slapp ifrån ett bråk med diverse myndigheter, bl.a Polisen som hade hämtat mina vapen med optik som de sannolikt behandlar som en solid enhet av titan och sedan är nästan omöjliga att få full ersättning av för förstörd optik. Känner stark för mannens förtvivlan och hoppas innerligt att det hela löser sig! Känner ju också bonden och har viss empati för hur han lackade, men till saken hör att vapnet han avlivade med fanns officiellt inte, en .222R, det skulle ha brunnit upp när hans hus brann upp 10 år tidigare. Han hade fått ersättning för det på försäkringen men ej heller då stod det uppenbarligen i det uppbrunna vapenskåpet utan i ladugården.🙃 Fin sista del dock, finns hopp!
Publicerat Oktober 24, 2025Okt 24 Det här var ju rätt intressant.. Som ingress ska jag säga att jag inte har det minsta jävla förtroende för tillståndsavdelningen, skäms ta mej fan att jobba inom samma organisation stundtals! Men med detta sagt.. Om man blir påkommen med ett vapen som "inte finns" så får man skylla sig själv. Det tror jag ingen lär ha åsikter om. Det går liksom inte att gnälla över. Men om man blir av med rubbet av prylarna.. hur återges det till vänner och bekanta eller kanske på sociala medier? Den här bonden lär ju inte ha varit helt öppen med att han hade ett illegalt vapen hemma och därmed rullar hela bråket igång och tillstånd får faktiskt i detta fallet helt oförtjänt skit. Att han själv avlivar en ko med en 222:a är enl jordbruksverkets föreskrifter helt okontroversiellt givet att han valt rätt kula så det var alltså inte skälet till att han vart av med grejerna. Återstår den här människan från Lst.. Det är möjligt att denne varit ute på tunn is avseende kossans status eller faktiskt blivit jävligt skraj när han, som jag antar, i affekt hämtar bössan från mjölkrummet och skjuter kon. Haft lite med dessa stollar från Lst att göra tidigare, många är säkert bra men det finns idioter. Men även där så tror jag de många gånger får oförtjänt skit, när vi inom kommunen höll på med katter back in the days fick man se en del rejäla missärer. Att lst beslutar om djurförbud i såna fall är inte konstigt men hur blir den publika beskrivningen av sådana skeenden? Det förvånar liksom ingen som vet hur det faktiskt förhåller sig.. samtidigt som det blåser liv i folk som på allvar blivit helt misshandlade av en myndighetsperson via puckade beslut..
Publicerat Oktober 24, 2025Okt 24 Angående personer på länsstyrelsen. Det finns vettiga folk där, men dom är i minoritet. Dom allra flesta jobbar definitivt inte för att lösa saker smidigt med bönderna. Likaså besiktningsvetrinärerna på slakteriet. Veganer och djurrättsaktivister över lag. Vi får påhälsning med ojämna mellanrum och det är lika intressant ( not) varje gång. Deras helt uppåt väggarna tokiga lösningar på problem är stundtals helt makalösa och inte ens i teorin möjliga att genomföra.
Publicerat Oktober 25, 2025Okt 25 Författare 23 hours ago kkjon sa: Angående personer på länsstyrelsen. Det finns vettiga folk där, men dom är i minoritet. Dom allra flesta jobbar definitivt inte för att lösa saker smidigt med bönderna. Likaså besiktningsvetrinärerna på slakteriet. Veganer och djurrättsaktivister över lag. Vi får påhälsning med ojämna mellanrum och det är lika intressant ( not) varje gång. Deras helt uppåt väggarna tokiga lösningar på problem är stundtals helt makalösa och inte ens i teorin möjliga att genomföra. Det har säkert en del med personalen att göra men lika mycket med lagar som är skrivbordsprodukter och inte från verkligheten. Dessa lagar stör det sunda förnuftet överallt och inte bara inom djurhållningen. Ytterligare ett problem är de som tolkar lagen. Det är i de skallarna det sunda förnuftet måste finnas. Ett taskigt moment 22 om om en korkad lag möter en korkat person som tolkar den.
Publicerat Oktober 25, 2025Okt 25 Men nu ska vi tillbaka till Kjells vapen. Har du sett revolvern? Vem har värderat att den är ny? Om den är nytillverkat begår Harry Haffa tjänstefel om han inte åtalar för olaga vapeninnehav. Och det brukar dom vara snabba på För Kjell spelar det inte så stor roll- han skulle kanske bli bättre tillsedd i fängelse. Jag vill verkligen gärna veta- något osar katt här.