Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Polisens miss: Stort pådrag utanför Luleå efter laglig gåsjakt

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
52 minutes ago Hipshot sa:

Why? Varför offentlig ursäkt? Vi vet fortfarande inte vad som hänt.. 

Om jag ska spekulera vidare.. jag har inte hört något från de jägare som vart föremål för insatsen.. hur kan det komma sig? 

Ponera att dessa gåsjägare åkt i baken utan prut, fått vapen riktade emot sig, släpats in av piketen under förnedrade former.. en timme senare lämnar samtliga polisen som fria personer.. hur stor är sannolikheten att de då kontaktat varje tidning de kunde för att spy galla över polisen? Den är rätt stor.

Jag tolkar tystnaden.. eller tja jag har i alla fall inte hört ngt.. som att polisen har gjort ett riktigt bra jobb med att förklara för dessa personer varför det blev som det blev och att jägarna nöjt sig med detta. Ha i åtanke att det är "landsortspoliser" dvs inte Södermalm/Stockholm som varit engagerade i detta. Det är extremt hög sannolikhet att någon av personalen som jobbat i ärendet jagar själv och har bra koll på vad som gäller.

För att få ett erkännande från polisen att dom har gjort fel. 

Ja, polisen gjorde sitt jobb men dom borde ju vara mer upplysta över jakttiderna och vad som gäller, tänker jag.

Publicerat

Helt rätt i att vi inte ska dra en massa slutsatser innan man vet exakt vad som hänt. Men jag tycker också att en offentlig ursäkt är på sin plats förutsatt att det nu var det misstaget av polisen som det ser ut. Egentligen borde det vara ett rejält skadestånd inblandat, men det kan man nog se sig i drömmarna efter.

Även om de inte blev förnedrade och riktade vapen mot så blev de frihetsberövade (kidnappade om det inte vore polisen som gjorde det), fick sin dag förstörd, sin jakt förstörd - samt utmålade som kriminella för samhället runtomkring (den stämpeln släpper ju inte helt bara för att de sedan blev släppta)

Nu vet jag ju, och håller med om, att polisen ska kunna agera på vis resten av oss inte får. Därav är det inte en kidnappning som jag lite rajlant sa. MEN - de bör fortfarande hållas till en standard. Och de får inte göra vad som helst på "känsla". Absolut kanske det är mer i storyn som vi inte vet, därför dömer jag inte polisen här just nu. Det jag vill är att fakta ska komma ut, och om fakta visar att jägarna gjorde nått ruffel men ändå inte kunde dömas så fine, polisens jobb är inte helt enkelt. Men om fakta visar att jägarna gjort 0 fel, 0 misstänkt och detta var överambitiösa poliser med för mycket fritid som nappade på tips från nån jakthatare likt en kåt abborre... Då tycker jag nån slags reprimand för poliserna vore korrekt, samt skadestånd till jägarna vore det minsta man borde göra.

Jag vill inte tolka in för mycket saker men spekulera får vi ju göra. Många personer orkar inte med media och skit heller. De vill bara fortsätta sina liv, och tyvärr tar de alldeles för mycket skit på vägen för att de inte pallar tjafsa, också. Det kan ju även vara så att personer känner att de inte vill ha mer bråk med lokalpolisen och därför inte ställer till med nått när de väl är släppta.

Det hela kanske gör mig allt mer irriterad i nuläget än det skulle annars...vi lever i en tid där staten ser jägare som motståndare och enkla byten för att vinna mark för sig själva. Där jägare stöter på besvär i de flesta instanser, och inte verkar ha nått särskilt stöd nånstans alls förutom bland sig själva. Då är det lätt att bli mer irriterad på poliser som släpar in jägare till stationer utan nån slags bevis på att de ens brutit mot en enda lag. Man blir mindre accepterande av misstag, helt enkelt.

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago sexfemåtta sa:

Helt rätt i att vi inte ska dra en massa slutsatser innan man vet exakt vad som hänt. Men jag tycker också att en offentlig ursäkt är på sin plats förutsatt att det nu var det misstaget av polisen som det ser ut. Egentligen borde det vara ett rejält skadestånd inblandat, men det kan man nog se sig i drömmarna efter.

Även om de inte blev förnedrade och riktade vapen mot så blev de frihetsberövade (kidnappade om det inte vore polisen som gjorde det), fick sin dag förstörd, sin jakt förstörd - samt utmålade som kriminella för samhället runtomkring (den stämpeln släpper ju inte helt bara för att de sedan blev släppta)

Nu vet jag ju, och håller med om, att polisen ska kunna agera på vis resten av oss inte får. Därav är det inte en kidnappning som jag lite rajlant sa. MEN - de bör fortfarande hållas till en standard. Och de får inte göra vad som helst på "känsla". Absolut kanske det är mer i storyn som vi inte vet, därför dömer jag inte polisen här just nu. Det jag vill är att fakta ska komma ut, och om fakta visar att jägarna gjorde nått ruffel men ändå inte kunde dömas så fine, polisens jobb är inte helt enkelt. Men om fakta visar att jägarna gjort 0 fel, 0 misstänkt och detta var överambitiösa poliser med för mycket fritid som nappade på tips från nån jakthatare likt en kåt abborre... Då tycker jag nån slags reprimand för poliserna vore korrekt, samt skadestånd till jägarna vore det minsta man borde göra.

Jag vill inte tolka in för mycket saker men spekulera får vi ju göra. Många personer orkar inte med media och skit heller. De vill bara fortsätta sina liv, och tyvärr tar de alldeles för mycket skit på vägen för att de inte pallar tjafsa, också. Det kan ju även vara så att personer känner att de inte vill ha mer bråk med lokalpolisen och därför inte ställer till med nått när de väl är släppta.

Det hela kanske gör mig allt mer irriterad i nuläget än det skulle annars...vi lever i en tid där staten ser jägare som motståndare och enkla byten för att vinna mark för sig själva. Där jägare stöter på besvär i de flesta instanser, och inte verkar ha nått särskilt stöd nånstans alls förutom bland sig själva. Då är det lätt att bli mer irriterad på poliser som släpar in jägare till stationer utan nån slags bevis på att de ens brutit mot en enda lag. Man blir mindre accepterande av misstag, helt enkelt.

Tack för ditt medhåll.:thumbsup:

Publicerat

Påväg till jobbet så hinner inte lägga ut texten men.. det krävs betydligt mer konkreta uppgifter om ett misstänkt brott än känsla.. ja.. förutom om du jobbar på NOA och det gäller varg :D

Där kanske vi har det? En aktivistisk inringare misstänkte att gänget hade en bättre illegal avskjutning av varg? Det skulle förklara pådraget :wallbash:

Publicerat

Känner ett par grabbar i byn det hände ( Bälinge)  och enligt dom så var det tydligen nån nära boende som ringde polisen & trodde att dom fyra jägarna kunde vara berusade.. Och detta hände väl tidigt en söndag morgon runt klockan 05.

Men att polisen kommer med dragna vapen tycker jag låter som att dom tog i lite i överkant.. 

Publicerat

Och då kommer den brännande frågan.

Är det olagligt att jaga onykter? Högst olämpligt ja, men vad säger lagen. 

På gården i norr där jag hjälper till blev det lite knas för några år sedan. Jordbruksarrendatorn hade tagit dit några danskar och satt dom i pyrschtorn.  Jordarrendatorn hade ingen jakträtt så jägaren på gården gick i taket och ringde polisen. Danskarna hade på danskt manér taget en öl eller två men poliserna som kom och redde ut soppan gjorde inget åt att Danskarna var berusade. Därav min fråga. 

Publicerat

Fylla blir brottsligt i samband med jakt om man inte kan upprätthålla god säkerhet och vapen kontroll, 

ärligt talat måste i varje fall jag vara rätt aptankad för att inte klara det, men så klart är det ju personligt. 

så helt rätt av polisen, inte ok i Sverige av danskarna. /C 

Publicerat
  • Författare

Med andra ord så ska du inte ha druckit mycket mer än en lättöl eller en klass II öl kvällen innan så att man är säker.:thumbsup:

Publicerat
8 hours ago Christian N sa:

Fylla blir brottsligt i samband med jakt om man inte kan upprätthålla god säkerhet och vapen kontroll, 

ärligt talat måste i varje fall jag vara rätt aptankad för att inte klara det, men så klart är det ju personligt. 

så helt rätt av polisen, inte ok i Sverige av danskarna. /C 

Tror inte någon är lämpad att hantera vapen när man börjar närma sig apstadiet.

Publicerat
22 hours ago sexfemåtta sa:

De gånger Polisen bett om ursäkt misstänker jag är skrämmande låga siffror, tyvärr skull jag säga.

Tänk alla förhör där man går efter tesen att man måste knäcka några ägg för att göra omelett, sen att man Anklagar någon å det grövsta för det mest absurda brott som sedan visar sig att Polisen har tvärfel, Be om ursäkt! Varför det?  omeletten var ju god .... 

Publicerat
4 hours ago, culot said:

De gånger Polisen bett om ursäkt misstänker jag är skrämmande låga siffror, tyvärr skull jag säga.

Tänk alla förhör där man går efter tesen att man måste knäcka några ägg för att göra omelett, sen att man Anklagar någon å det grövsta för det mest absurda brott som sedan visar sig att Polisen har tvärfel, Be om ursäkt! Varför det?  omeletten var ju god .... 

Aldrig fattat detta faktiskt. Är det att man känner att man inte vill visa sig svag eller så? För mig förstör det förtroendet för polisen, jag tycker liksom det är mänskligt att fela, men ganska viktigt att man kan äga sina misstag... Bara en filosofering.

Publicerat

När jag verkar hemma så informerar jag ingen, däremot så har jag orange väst, och Keps med Skyddsjägare i Reflex, även reflex Dekaler på bilen Skyddsjakt pågår. 

Publicerat
12 hours ago hs_merkel sa:

När jag verkar hemma så informerar jag ingen, däremot så har jag orange väst, och Keps med Skyddsjägare i Reflex, även reflex Dekaler på bilen Skyddsjakt pågår. 

Det är ingen garanti alls fick jag själv erfara en morgon i Norrtälje förra våren! Stod utanför Mcd när jag såg en radiobil köra förbi.. strax därefter kom ytterligare en som svängde in mot oss. Där stod jag med en skadskjuten kråka i ett litet skogsområde och behövde skicka hund omgående.. Vart till att vänta med det. Det roliga är att detta var en praktmiss från jobbet, det fanns ett HR på att jag var ute i Norrtälje. Det missades.. Dock tror jag patrullerna hade koll på det för de var extremt avslappnade, snackade lite kort bara, ingen kontroll av grejer osv osv. Jag uppgav att vi tidigare varit på den plats där samtalet inkom ifrån. Tror den återkopplingen från ptrl till RLC var ganska bister :whistling::D

Och kråkan fick jag tag på med hjälp av hund 😎

Publicerat
15 minutes ago Hipshot sa:

Det är ingen garanti alls fick jag själv erfara en morgon i Norrtälje förra våren! Stod utanför Mcd när jag såg en radiobil köra förbi.. strax därefter kom ytterligare en som svängde in mot oss. Där stod jag med en skadskjuten kråka i ett litet skogsområde och behövde skicka hund omgående.. Vart till att vänta med det. Det roliga är att detta var en praktmiss från jobbet, det fanns ett HR på att jag var ute i Norrtälje. Det missades.. Dock tror jag patrullerna hade koll på det för de var extremt avslappnade, snackade lite kort bara, ingen kontroll av grejer osv osv. Jag uppgav att vi tidigare varit på den plats där samtalet inkom ifrån. Tror den återkopplingen från ptrl till RLC var ganska bister :whistling::D

Och kråkan fick jag tag på med hjälp av hund 😎

Ja om dem ändå inte läser finns det absolut ingen anledning att anmäla!😁😊😉

Publicerat
9 minutes ago hs_merkel sa:

Jo.. då finns en möjlighet att undvika massa stök. Jag skulle säga att den här grejen som hände mej var ett olycksfall i arbetet, vi brukar ha bättre koll än så. Det var vanliga kloka ingripandepoliser som kom och de kände igen mej, min väst o läste situationen såsom att här absolut inte finns ngt hot mot någon.

Låt oss säga att någon allmänhet ser dej när du är ute och smyger i något lite mer känsligt område.. säg tex att det i området bor en person som har en känd hotbild mot sig. Då kan jag lova dej att du nog vill ompröva ditt beslut att inte ge dej till känna. Finns en tillsynsadress i närheten så kommer garanterat piketen göra själva ingripandet och den klubben har en metodbok som är tämligen digital, ingripande mot person med vapen blir i själva ingripandet jävligt offensivt. 

Jag vet inte om du har ngt självskadebeteende men jag gör allt jag kan för att undvika att bli föremål för ett sådant ingripande mot mej. Och de här tillsynsadresserna kan skifta rätt fort, vi har koll på dem men knappast allmänheten. 

Publicerat
14 minutes ago hs_merkel sa:

Jag kan även förstå de som ger upp i telefonkön till 11414 när de ska anmäla…
Hänt att jag suttit mer än en timme i kön, dessutom i ottan när man tänker att det ska vara lugnare. Turligt fick jag ett direktnummer till lokala centralen där det går snabbt att komma fram.

Publicerat
1 minute ago MagnusN sa:

Jag kan även förstå de som ger upp i telefonkön till 11414 när de ska anmäla…
Hänt att jag suttit mer än en timme i kön, dessutom i ottan när man tänker att det ska vara lugnare. Turligt fick jag ett direktnummer till lokala centralen där det går snabbt att komma fram.

I region Stockholm finns ett mobilnummer, man skickar ett sms, där man meddelar en adress dit man ska, vad man ska göra samt om möjligt hur länge. Alt nytt sms när man är klar på adressen. Ska man vara mobil så är ett regnummer på aktuellt fordon uppskattat. Skitenkelt!

Publicerat
28 minutes ago Hipshot sa:

Jo.. då finns en möjlighet att undvika massa stök. Jag skulle säga att den här grejen som hände mej var ett olycksfall i arbetet, vi brukar ha bättre koll än så. Det var vanliga kloka ingripandepoliser som kom och de kände igen mej, min väst o läste situationen såsom att här absolut inte finns ngt hot mot någon.

Låt oss säga att någon allmänhet ser dej när du är ute och smyger i något lite mer känsligt område.. säg tex att det i området bor en person som har en känd hotbild mot sig. Då kan jag lova dej att du nog vill ompröva ditt beslut att inte ge dej till känna. Finns en tillsynsadress i närheten så kommer garanterat piketen göra själva ingripandet och den klubben har en metodbok som är tämligen digital, ingripande mot person med vapen blir i själva ingripandet jävligt offensivt. 

Jag vet inte om du har ngt självskadebeteende men jag gör allt jag kan för att undvika att bli föremål för ett sådant ingripande mot mej. Och de här tillsynsadresserna kan skifta rätt fort, vi har koll på dem men knappast allmänheten. 

Jag verkar inte i såna områden då jag inte har dem tillstånden, och är det minsta antydan till planlagt håller jag mig långt borta, Och hade jag verkat dör hade jag haft alla papper med mig, även Regnr på bil hade dem fått och koordinater. Skriftligt! 

Men med dagens samhälle förstår jag att folk är hispiga, med all rätt

Men känns väldigt oroväckande, att dem missar att ens kolla om du har anmält och då faller syftet.

När jag höll på så hade vi inga problem. Blev kontrollerad en gång då av kustbevakningen , vid skytte av oljeskadad fågel vid kusten.