Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SD-Vi dubblerar vapengarderoben

Featured Replies

Samma SD som lovade att jobba för vapenägare och sen plötsligt bestämde sig för att idiotförklara sina väljare och införa tvångsinlösen av våra lagliga vapen? 

Man är kanske inte så smart om man lyssnar på deras nya vallöften nu...

Klokt och bra i sak, men dessvärre blott symbolpolitik.....

En S+MP-regering ändrar tillbaka det fortare än en höna skiter.

/T - inte imponerad

• Author
27 minutes ago Islänningen sa:

Jag tror på det när jag ser det.

Sant! Samma här.

• Author
8 minutes ago pmt sa:

Klokt och bra i sak, men dessvärre blott symbolpolitik.....

En S+MP-regering ändrar tillbaka det fortare än en höna skiter.

/T - inte imponerad

Jag är tveksam till en S+MP-regering med tanke på att S har sagt ja till ny kärnkraft tillsammans med sittande regering. 

• Author
26 minutes ago detstorabla sa:

Du menar att S inte är beredda att göra vad som helst för makten?  Sanningen är att S varit ganska "luddiga" i sina kärnkraftslöften och att de vill ha "alla dörrar öppna".  Så nej varken kärnkraft, skillnader mellan skatter, reduktionsplikt mm mellan partierna på vänsterkanten kommer att förhindra S att bilda regering om den röd gröna röran får majoritet. Inte ens att ta in V i regeringen kommer vara ett problem så länge man får makten.... Mao röstar man på S (eller C, V, Mp) så vet man inte med säkerhet vad derasDet där kan man vända och vrida politik i slutändan blir.

Det där kan man vända och vrida på hur många gånger som helst. Om nu sittande regering + s skriver ett avtal innan valet om ny kärnkraft hur blri det då? Skadestånd till berörda bolag som är inblandade i byggandet av ny kärnkraft och det kan bli väldigt dyrt i så fall. Det är vad jag tror och så har jag tolkat det som har skrivits om ny kärnkraft.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-i-mote-med-s-om-karnkraft

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/08/ytterligare-steg-mot-ny-karnkraft-i-sverige/

https://varberg.se/bygga-bo-och-miljo/samhallsutveckling/byggprojekt/miljo-och-infrastruktur/ny-karnkraft-varohalvon

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2025/vattenfall-andrar-i-ansokan-om-naturreservatet-pa-varohalvon

1 minute ago lsjonsson sa:

Det där kan man vända och vrida på hur många gånger som helst. Om nu sittande regering + s skriver ett avtal innan valet om ny kärnkraft hur blri det då? Skadestånd till berörda bolag som är inblandade i byggandet av ny kärnkraft och det kan bli väldigt dyrt i så fall. Det är vad jag tror och så har jag tolkat det som har skrivits om ny kärnkraft.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-i-mote-med-s-om-karnkraft

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/08/ytterligare-steg-mot-ny-karnkraft-i-sverige/

https://varberg.se/bygga-bo-och-miljo/samhallsutveckling/byggprojekt/miljo-och-infrastruktur/ny-karnkraft-varohalvon

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2025/vattenfall-andrar-i-ansokan-om-naturreservatet-pa-varohalvon

När det gäller mötet regeringen - S om kärnkraft...

förhandlingarna mellan regeringen och Socialdemokraterna om kärnkraften har stött på hinder och i praktiken avbrutits.

Trots att det initialt fanns en positiv ton i samtalen, har Socialdemokraterna senare sagt nej till regeringens finansieringsförslag för ny kärnkraft. I en motion till riksdagen har partiet uttryckt att de vill se alternativa lösningar och mer teknikneutrala modeller för finansiering, samt att de inte accepterar regeringens modell med statliga lån och prissäkringsavtal. [energi.se]

Dessutom har Socialdemokraternas energipolitiska talesperson Fredrik Olovsson varit tydlig med att partiet inte kommer att genomföra regeringens plan vid ett eventuellt maktskifte efter 2026. Han har kallat modellen för ekonomiskt riskabel och sagt att den inte skulle genomföras av en S-ledd regering.

Länk 2: Ja , tanken är att göra det väldigt dyrt att avbryta. Men å andra sidan så har inte sånt stoppat MP förut. Och som du ser ovan så dribblar S vidare.

Så nej ,något avtal om kärnkraft mellan S och sittande regering har inte skrivits (och kommer inte att skrivas om du frågar mig).  Och nej , S kommer inte ha kärnkraft som en "röd linje".

• Author
26 minutes ago detstorabla sa:

När det gäller mötet regeringen - S om kärnkraft...

förhandlingarna mellan regeringen och Socialdemokraterna om kärnkraften har stött på hinder och i praktiken avbrutits.

Trots att det initialt fanns en positiv ton i samtalen, har Socialdemokraterna senare sagt nej till regeringens finansieringsförslag för ny kärnkraft. I en motion till riksdagen har partiet uttryckt att de vill se alternativa lösningar och mer teknikneutrala modeller för finansiering, samt att de inte accepterar regeringens modell med statliga lån och prissäkringsavtal. [energi.se]

Dessutom har Socialdemokraternas energipolitiska talesperson Fredrik Olovsson varit tydlig med att partiet inte kommer att genomföra regeringens plan vid ett eventuellt maktskifte efter 2026. Han har kallat modellen för ekonomiskt riskabel och sagt att den inte skulle genomföras av en S-ledd regering.

Länk 2: Ja , tanken är att göra det väldigt dyrt att avbryta. Men å andra sidan så har inte sånt stoppat MP förut. Och som du ser ovan så dribblar S vidare.

Så nej ,något avtal om kärnkraft mellan S och sittande regering har inte skrivits (och kommer inte att skrivas om du frågar mig).  Och nej , S kommer inte ha kärnkraft som en "röd linje".

Ja du man kan vända och vrida på denna fråga hur länge som helst och ändå blir vi inte kloka på det. Vi får se vad som händer till valet nästa år.

VALFLÄSK

• 1 month later...

Kärnkraften ser jag som OT i den här tråden. Men hur ser ni på vapengarderoben. Senast jag pratade med en riskdagsman var han 100% övertygad om att utökningen hinner vinna laga kraft innan nästa val. 

Vad tror ni. Och hur gör ni då? Jag tänker nog se till att fylla upp till max ASAP och hoppas på att det skall gå hyffsat lätt att byta inom samma användningsområde...

Valfläsk. Dessutom finns det betydligare viktigare frågor än vapengarderoben på agendan. Jag tycker det vore hur kul som helst att ha flera bössor men inte fan röstar jag på SD för det (och inte p.g.a av någon annan anledning heller).Litar inte mycket på något parti som läget är nu. Allra minst SD. Smart av dom att shanghaja Jägareförbundets ordförande, säkert en del som går på det. Håller med tidigare inlägg, kanske läge att tända kaminen med valsedeln.  

2 hours ago henke67 sa:

Kärnkraften ser jag som OT i den här tråden. Men hur ser ni på vapengarderoben. Senast jag pratade med en riskdagsman var han 100% övertygad om att utökningen hinner vinna laga kraft innan nästa val. 

Vad tror ni. Och hur gör ni då? Jag tänker nog se till att fylla upp till max ASAP och hoppas på att det skall gå hyffsat lätt att byta inom samma användningsområde...

Återstår att se, utökning är en sak, under vilka direktiv utökningen lyder under är en annan, tidsaspekten precis lagom till nästa val är en tredje, det tog alltså "bara"4 år att leverera på vallöftet för en väljargrupp som var övervägande tidöpositiv...utstuderat eller??

Om och när jag ser detta vinna så att säga laga kraft ska jag eventuellt fundera på en utökning, jag tillåter mig dock på goda grunder vara väldigt skeptisk......

3 hours ago henke67 sa:

Rätta mig om jag har fel, men storleken på garderoben styrs väl av en förordning?

Om så, då kan de utöka den redan nästa vecka, precis som det bara tog några dagar att förbjuda farliga svarta vapen 

Det handlar inte bara om några bössor mer eller mindre, det som verkligen hade kunnat gjort skillnad för oss var viltmyndigheten som nu verkar gå den tysta sotdöden till mötes??

Det ska mycket till på 10månader för att tidö ska få min röst igen.

Jag tror inte på dem. Jag tror det är ett lögnaktigt vallöfte. 

1 maj 2026. Den som lever får se......

Förenklade regler

Jag tvivlar och med all rätt för med alla vändor detta tagit under 3.5 år så är det inte konstigt om man blir lite konspiratorisk...så vad vet vi nu egentligen?

En remiss har gått till lagrådet avseende delen som gäller lagstiftning, lagrådet har inget tidsperspektiv att förhålla sig mot kontra utredningen som har ett slutdatum, lagrådet kan ta en vecka på sig eller ett år innan dom svarar.

Är remissen inte korrekt kommer den återremiteras till regeringen så hur strömmer kan spika 1 maj ger jag inte en surströmming för i nuläget.

Vidare kan vi läsa mellan raderna att tillståndshantering kommer fortsatt skötas av polisen så utan att det kommuniceras kan vi utgå från att tidö har skrotat sitt eget valöfte om en fristående viltmyndighet inkl licenshantering, något annat vore ju otänkbart då dom annars måste återbruka föregående vallöfte en gång till.

Men visst 1 maj kan ju gälla förordningen om utökad garderob vilket inte hanteras av lagrådet men jag är övertygad om att dom avser presentera bägge samtidigt.

Noterbart att liberalernas rättspolitiske talesperson martin melin som ingått i gruppen fram till nu har ersatts av liberalernas gruppledare....lite halvudda.

Jaha nu har proppen kommit. Värst är väl ”ventilen” och att istället för 5 års licenser tas bort ersätts det av ”tillsyn”.  Allt skrivet i gummiparagrafer de lux som ger PM alla möjligheter i världen att jävlas.

räknar med att livet knappast blir enklare för legala vapenägare. 
+ 8 vapen i vapengarderoben

+ flexiblare vapenförvaring

annars ser jag bara STORA försämringar 

1 hour ago, detstorabla said:

Jaha nu har proppen kommit. Värst är väl ”ventilen” och att istället för 5 års licenser tas bort ersätts det av ”tillsyn”.  Allt skrivet i gummiparagrafer de lux som ger PM alla möjligheter i världen att jävlas.

räknar med att livet knappast blir enklare för legala vapenägare. 
+ 8 vapen i vapengarderoben

+ flexiblare vapenförvaring

annars ser jag bara STORA försämringar 

Länk:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2025/12/en-ny-vapenlag/