Publicerat December 5, 2025Dec 5 Vad innebär tillsyn i detta sammanhang? Har ju själv jaktvapen på 5 års licens och det är ett visst bök när det ska förnyas och motiveras.
Publicerat December 5, 2025Dec 5 1 hour ago MKJ sa: Vad innebär tillsyn i detta sammanhang? Har ju själv jaktvapen på 5 års licens och det är ett visst bök när det ska förnyas och motiveras. Det vet ingen då just detta åligger polisen via sina styrdokument att ta fram för att införlivas i fappen. Räkna med mer bök.
Publicerat December 5, 2025Dec 5 På 2025-12-02 at 18:27 Mad Mike sa: Det handlar inte bara om några bössor mer eller mindre, det som verkligen hade kunnat gjort skillnad för oss var viltmyndigheten som nu verkar gå den tysta sotdöden till mötes?? Det ska mycket till på 10månader för att tidö ska få min röst igen. Du behöver hjälp med motivationen: 4år med
Publicerat December 5, 2025Dec 5 5 hours ago MKJ sa: Vad innebär tillsyn i detta sammanhang? Har ju själv jaktvapen på 5 års licens och det är ett visst bök när det ska förnyas och motiveras. När de känner för det skickar de ett brev och ber dig motivera ditt behov ☹️ . Enda skillnaden är väl att du inte ska behöva söka ny licens vart 5:e år och slipper ansökningsavgiften. Som det är formulerat så finns det inget som hindrar PM att motivera ditt innehav varje år.... Så böket blir kvar och kan förvärras om man har otur...
Publicerat December 5, 2025Dec 5 På 2025-12-03 at 17:18 detstorabla sa: sen har ju SD på sitt riksmötet anammat "ventilen" där polisen kan neka vapenlicens Ventilen blir tyvärr den logiska följden när marknaden gör allt för att runda regelverket för att icke godkända vapen ska bli godkända. Drivs det för långt skulle det inte förvåna mig om alla halvautomater helt plötsligt nekas.
Publicerat December 5, 2025Dec 5 3 hours ago MagnusN sa: Du behöver hjälp med motivationen: 4år med Han har redan varit min chef i 5 år
Publicerat December 6, 2025Dec 6 23 hours ago Mad Mike sa: Det vet ingen då just detta åligger polisen via sina styrdokument att ta fram för att införlivas i fappen. Räkna med mer bök. Håller med, ges tillstånd mandat enl ovan så blir det bara skit.. 17 hours ago Mad Mike sa: Han har redan varit min chef i 5 år Inte underligt att du är bitter, desillusionerad och allmänt utbränd
Publicerat December 6, 2025Dec 6 34 minutes ago Hipshot sa: Håller med, ges tillstånd mandat enl ovan så blir det bara skit.. Inte underligt att du är bitter, desillusionerad och allmänt utbränd Och när han slutade som trafikborgarråd för att ta plats i riksdagen så fick vi bara en ny miljöpartist som trafikborgarråd, dom prenumererar på den posten
Publicerat December 7, 2025Dec 7 21 hours ago Mad Mike sa: Och när han slutade som trafikborgarråd för att ta plats i riksdagen så fick vi bara en ny miljöpartist som trafikborgarråd, dom prenumererar på den posten Grattis Stockholm! Men bor man på Södermalm och därmed inget behov av bil, nära till TB så är det nog ganska enkelt att vara miljöpartikel..
Publicerat Januari 29Jan 29 Och nu har tidö inte egen majoritet i riksdagen längre....där söp dom bort den nya vapenlagstiftningen🫣
Publicerat Januari 30Jan 30 14 hours ago Mad Mike sa:Och nu har tidö inte egen majoritet i riksdagen längre....där söp dom bort den nya vapenlagstiftningen🫣Du får väl ringa in till Ulfs podd och fråga vad de har tänkt göra 😄
Publicerat Februari 4Feb 4 Författare På 2026-01-29 at 19:26 Mad Mike sa:Och nu har tidö inte egen majoritet i riksdagen längre....där söp dom bort den nya vapenlagstiftningen🫣Nu vill regringen slopa sommarlovet för riskdagsmännen för att hinna rösta igenom olika lagförslag, men hur ska det gå till när SD-ledamoten blivit utsparkad ur SD efter att ha kört bil onyktert o haft kokain i bilen/handväskan?. Om dom lyckas med att fixa igenom vapenlagstiftningen och allt annat som dom har på G är jag tveksam till."Regeringen har en lång rad lagförslag som man vill att riksdagen ska hinna rösta om.Därför har man begärt att riksdagen, som normalt stänger i mitten av juni och öppnar i september, ska jobba i sommar.Enligt TT:s uppgifter är tanken att det ska ske i juli och augusti.– Vi lägger ner väldigt mycket arbete på att påskynda reformer som vi tror att det finns ett stort stöd för. Då vill vi också att riksdagen tar lite kortare sommarlov, säger statsminister Ulf Kristersson till nyhetsbyrån."Källa: https://www.expressen.se/nyheter/politik/harda-s-kritiken-om-sommarlovet-oforskamt/
Publicerat Februari 4Feb 4 29 minutes ago lsjonsson sa:Nu vill regringen slopa sommarlovet för riskdagsmännen för att hinna rösta igenom olika lagförslag, men hur ska det gå till när SD-ledamoten blivit utsparkad ur SD efter att ha kört bil onyktert o haft kokain i bilen/handväskan?. Om dom lyckas med att fixa igenom vapenlagstiftningen och allt annat som dom har på G är jag tveksam till."Regeringen har en lång rad lagförslag som man vill att riksdagen ska hinna rösta om.Därför har man begärt att riksdagen, som normalt stänger i mitten av juni och öppnar i september, ska jobba i sommar.Enligt TT:s uppgifter är tanken att det ska ske i juli och augusti.– Vi lägger ner väldigt mycket arbete på att påskynda reformer som vi tror att det finns ett stort stöd för. Då vill vi också att riksdagen tar lite kortare sommarlov, säger statsminister Ulf Kristersson till nyhetsbyrån."Källa: https://www.expressen.se/nyheter/politik/harda-s-kritiken-om-sommarlovet-oforskamt/Tyvärr gillar S regeringens förslag på vapenlagstiftningen så vad SDvilden tycker om det spelar ingen roll....
Publicerat Februari 4Feb 4 Konstigt att det finns alltid så mycket som är kvar att göra, precis inför ett val. Man skulle kunnat tro att de har suttit med saft och bulle i tre år nu.
Publicerat Februari 4Feb 4 Författare 1 hour ago Islänningen sa:Konstigt att det finns alltid så mycket som är kvar att göra, precis inför ett val. Man skulle kunnat tro att de har suttit med saft och bulle i tre år nu.Sant!👍
Publicerat Februari 4Feb 4 Författare 2 hours ago detstorabla sa:Tyvärr gillar S regeringens förslag på vapenlagstiftningen så vad SDvilden tycker om det spelar ingen roll....Vi får väl se vad som kommer att hända framöver.
Publicerat Februari 17Feb 17 På 2025-12-05 at 20:48 Mad Mike sa:Ventilen blir tyvärr den logiska följden när marknaden gör allt för att runda regelverket för att icke godkända vapen ska bli godkända.Drivs det för långt skulle det inte förvåna mig om alla halvautomater helt plötsligt nekas.Skummade igenom ngt fr facebook som KD lagt ut.. nu vet jag inte vad det betyder på ren svenska, bara läst det "politiska surret" men de skriver 10 bössor utan motivering, 2 pipor.. "Ventilen" tas bort.Ska bli sjukt intressant att se vad Laakoma et al säger om det, spontant såg det bra ut tycker jag.
Publicerat Februari 17Feb 17 Detta är en populär post. Läst lite mer... känslan kvarstår, det verkar positivt.. för normaljägaren tex jag så är det enbart bra faktiskt! Kommer kunna söka om en tidsbegränsad licens till normal jaktlicens samt utöka med något kul projekt.Men bortsett från det så TROR jag att kommande vapenlag kan bli bra eller iaf avgjort bättre. Strömmer verkar ha tagit polisen i örat avseende aktivistiska inslag vilket känns bra och läckageteorin är återigen dödad. Må gud förbjuda att vi får en ny Risbergska händelse... skulle det ske så herrejävla gud vad skit regeringen/Tidö kommer få Det här kan kanske vara den lilla detaljen som räddar Tidö i 4 år till.. känner iaf ngn form av optimism därvidlag. Sen har alltså Tidö kört över utredningen, föreslagna 8+2 blev 10+2 utan prut.. utan utredning utan tjorv.. kvitto på att läckageteorin är skickad under bussen till polisens stora förtret Tackar! Sen fattar jag inte varför man vill begränsa pipor men det är en annan fråga.
Publicerat Februari 17Feb 17 Detta är en populär post. Citerar den gamla sjöbusen som rest över hela världen som vi pressade hö hos som barn. Där fick man 2 läsk till fikat minns jag. Minns också de två saker han ångrade i livet. 1. han borde kn***at mer i ungdomen och 2. Han röstade en gång på sossarna.Så bli inte bittra på ålderns höst över fatala misstag, rösta rätt och håll miljötalibaner och kommunister långt borta från makten.
Publicerat Februari 17Feb 17 4 hours ago Hipshot sa:Skummade igenom ngt fr facebook som KD lagt ut.. nu vet jag inte vad det betyder på ren svenska, bara läst det "politiska surret" men de skriver 10 bössor utan motivering, 2 pipor.. "Ventilen" tas bort.Ska bli sjukt intressant att se vad Laakoma et al säger om det, spontant såg det bra ut tycker jag.Onekligen!Om detta går igenom så blir 2026 året då jag köpte 4 bössor😄
Publicerat Februari 17Feb 17 1 hour ago Mad Mike sa:Onekligen!Om detta går igenom så blir 2026 året då jag köpte 4 bössor😄På 6 månader, tror inte lagen träder ikraft förrän vid halvårsskiftet.. kan riktigt se hur du sitter och filar på önskelistan!
Publicerat Februari 17Feb 17 Var inte allt för positiva nu, i det stora hela så är de ett steg fram och 1,5 tillbaka.Glöm inte vad dom lovade oss för 4 år sen. Dom skulle införa mycket mer än utöka vapengarderoben. Egentligen så är de enbart garderoben som är den enda förbättringen för dom flesta jägarna. Allt de andra dom infört är försämringar, om man ser till vanliga jägare.
Publicerat Februari 17Feb 17 Det är nog lite hur man väljer att se det och som sagt, vi har väl inte sett lagen ännu.. Men idag känns det som bägaren är halvfull för mej så jag är glad!
Publicerat Mars 26Mar 26 Nu verkar det som 10 bompåkar blir tillåtet. Ingen motivering för de två sista. Samt att admin skall bli enklare. Från 1/6 2026. Inte för att jag behöver 10 vapen men skönt med litet flexibilitet. Sedan måste man skilja på begär och behov. Villhöver, typ.