Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargstammen ökar - men långsamt

Featured Replies

Publicerat

Det lsjonsson tar jag i hand på! Bevis innan fällning. Den tjyvskjutna örnen visade sig väl vara rävbiten, så vargarna kan väl tänkas dö naturligt också!?

//Roggman66

• Svar 71
  • Visningar 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Det lsjonsson tar jag i hand på! Bevis innan fällning. Den tjyvskjutna örnen visade sig väl vara rävbiten, så vargarna kan väl tänkas dö naturligt också!?

//Roggman66

Ja, även vargar kan väl dö av naturliga orsaker......  ???

Men jägarna är alltid skyldiga innan motsatsen är bevisad. >:(

Publicerat

Klart att vargar inte kan dö av naturliga orasker.. dem är ju precis som hunden människans bästa vän fast vild..?? ;D

Det är precis lika klart att vi har Världens bästa jägarkår, hemligare än själva SSG, ingen har sett å hört vår vargjakt sedan början av obductionerna innan 90-talet!! ;)

Publicerat
  • Författare

//Roggman66

Tack! :D Om jag inte missminner mig så var väl detta ämne uppe för ett tag sedan ang. jägarkåren och tjuvskjutna vargar. :D

Publicerat
Tack! :D Om jag inte missminner mig så var väl detta ämne uppe för ett tag sedan ang. jägarkåren och tjuvskjutna vargar. :D

Det dyker upp titt som tätt tycker jag. :(

Publicerat
  • Författare
Det dyker upp titt som tätt tycker jag. :(

Titta på mitt första/översta inlägg i detta ämne så är dom ju ganska lika. ;) ;D

Publicerat

Stämmer.  :D

Publicerat
Länstyrelsen i Norbotten säger nej till skydsjakt på en Varg

http://www.jagareforbundet.se/news/lansstyrelse_sager_n.asp

Gjort för liten skada säger dom. Fan vad man blir trött på myndigheter. Hade det varit en hund hade den varit död nu. Blir så j-a förbannad så jag nästan spricker. >:(
Publicerat
  • Författare
Länstyrelsen i Norbotten säger nej till skydsjakt på en Varg

http://www.jagareforbundet.se/news/lansstyrelse_sager_n.asp

Jepp! Man blir så less på dom ibland. >:(

På andra ställen försvinner dom med en ny partner. http://www.jaktojagare.se/

Bjursåsvargen försvunnen?

2007-05-08

Bjursåsvargen tycks vara försvunnen. Istället finns en annan, mycket skyggare varg, i området och skyddsjakt är inte längre aktuellt.

Inventeringar och DNA-analyser av vargspillning tyder också på att tiken i Långsjöreviret hittat en ny partner.

Länsstyrelsen har dragit tillbaka ansökan om skyddsjakt på Bjursåsvargen, eftersom det är stor risk att fel varg skjuts. Den nya hanen visar inte alls samma beteendemönster som den oskygge vargen gjorde.

– Vargar är individer och enligt fältpersonalens rapporter skiljer sig dessutom den nye hanen från Bjursåsvargen både vad gäller spårstorlek och steglängd, säger vikarierande rodvjurshandläggare Ann-Catrine Alfredéen till Dalarnas Tidningar.

Publicerat

valparna är försvunna och naturligt vis så ropas de tjuvjakt i tidningarna här men mera normalt är väl att den nya hannen gjort processen kort med valparna som hade fel pappa ???

Publicerat
valparna är försvunna och naturligt vis så ropas de tjuvjakt i tidningarna här men mera normalt är väl att den nya hannen gjort processen kort med valparna som hade fel pappa ???

Så gör ju Lejonen. Om en hona har ungar så kan en annan Lejon hane ta död på ungarna för få para sig.

Publicerat

För att följa rubriken...Långsamt är bra,avtar är bättre ;D

Publicerat
Långsamt är bra,avtar är bättre ;D

;D  ;D  ;D  ;)

Publicerat
;D  ;D  ;D  ;)
Borta med vinden låter som en bra filmtitel ;D
Publicerat

;D ;D

Publicerat

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Där ser man.

Den händelsen kommer nog med en annan rubrik snart ska ni se.

Publicerat
  • Författare
Där ser man.

Den händelsen kommer nog med en annan rubrik snart ska ni se.

Risken är stor att den gör det.;D Precis som Din och min artikel. ;D

Publicerat
  • Författare

Vargen är kvar - och nu ökar förbittringen bland renägarna i Pirttijärvi

ÖVERKALIX. Naturvårdsverket säger nej till till skyddsjakt på vargen i Pirttijärvi sameby. Den har redan rivit en massa renar och nu är renägarna förbittrade.- Det är åt helvete. Vi är en liten sameby och snart blir det tomt med renar, säger Kenneth Pettersson, samebyns ordförande.

För en månad sedan ansökte koncessionssamebyarna Pirttijärvi och Korju om att vargen skulle få skjutas.Den hade då dödat 16 renar sedan början av mars, enligt samebyarna. Länsstyrelsens rovdjursspårare hade hittat kadaver efter bara elva vargrivna renar.

Nio av dessa hade rivits efter den 2 mars då vargen försågs med radiosändare.

Radiosignalerna visar att vargen finns kvar i samma område men hur många renar den rivit är okänt.

- Det är omöjligt att veta. Det är mycket svårt att hitta kadaver då det inte finns spårsnö, säger Kenneth Pettersson.

RAPPORTERINGEN STRYPT

Lars Patomella är inventeringssamordnare i Korju sameby som gränsar till Pirttijärvi. Tidigare fick han punktrapporter via radiosändaren en gång i timmen. Det har länsstyrelsen strypt till två gånger om dagen, klockan fem på morgonen och fem på kvällen.

Det innebär att han visserligen kan följa vargens rörelser

i stort men inte tillräckligt noga för att hitta dödade renar.

På söndagen kollade Patomella en sådan radiopunkt i Pirttijärvi, nära gränsen till Korju.

- Jag hittade en död ren 200 meter från punkten. Det var en fullvuxen vaja som inte hunnit kalva. Eftersom den inte hade bitmärken kan jag inte säga om det var vargen. Men vi vet att renarna stressas hårt av vargen.

Lars Patomella tror att det är samma varg som observerades förra vintern och att den skapat ett revir i området:

- Vargen springer fram och tillbaka i Pirttijärvi. De har bara 1200 renar och då slår det här hårt. Det är ett djävla problem för nu är renarna släppta efter vintern och vajorna kalvar för fullt.

"MITT I HELVETET"

- Det är på tok. Och jag bor mitt i helvetet, säger renägaren Sven Johansson i Lomträsk.

- De som bestämmer borde vet att vargen inte passar där renar finns. Men den är helig som det verkar.

Till råga på allt finns det gott om lodjur i området. Härom dagen såg en Posjärvbo ett lodjur som jagade en tjäderhöna, bara några meter från bilen.

I förra veckan skrev länsstyrelsen till Naturvårdsverket att de skador vargen orsakat rennäringen "inte kan anses vara så omfattande att skyddsjakt är befogad i dagsläget".

I fredags gick Naturvårdsverket på samma linje och sa nej till skyddsjakt.

"Skadorna av den aktuella vargen begränsas...till 11 dödade renar...Vidare är vargen av östligt ursprung och därför värdefull för den svenska vargstammen", skriver Anders Wetterin, enhetschef på Naturvårdsverket.

INTE TILLRÄCKLIGT

Så här svarar Wetterin på frågan hur många renar som måste dödas innan skyddsjakt anses befogad:

- I riksdagsbeslutet om rovdjurspolitiken står det att renskötseln ska allvarligt försvåras för att skyddsjakt ska beviljas. Och i det här fallet hade det inte varit tillräckligt. Men det betyder inte att allt är frid och fröjd. Varg är alltid ett problem för renskötseln.

Pirttijärvi är en liten sameby och vid det här laget rivit kan vargen ha rivit många fler än elva renar?

- Ja, det är möjligt. Det har gått en tid och kan delvis vara ett nytt läge. Men man får väl bedöma på nytt om man ska göra en ny ansökan, överklaga, säger Anders Wetterin.

Kenneth Pettersson i Pirttijärvi sameby fick beslutet med posten på måndagen.

- Det är åt helvete. Vi är olyckliga för det här och måste givetvis överklaga. Vi vill att den dödas eller flyttas, bara vi blir av med den.

Publicerad: 2007-05-15 00:00

Uppdaterad: 2007-05-15 00:00

Av BOSSE JOHANSSON, NSD

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=59768&arkiv=False

Det här ser inte bra ut att gråben får denna utspridning. >:( Börjar närma sig Kalixtrakten. >:(

Publicerat

Man förstår att vargen rör sig där dom har sina renar. Mycket mat för den. Jag förstår även att de är frustrerade över detta, om det är en liten sameby med få renar så fattar man att de är förbannade.

JAg anser att det är lätt att sitta i riksdagshuset eller inne i stan och besluta om skydsjakt på varg eller ta alla dessa beslut om Varg. Jag personligen har inte drabbats av Varg men jag förstår de som förlorar sina djur.

JAg vet hur det är att förlora ett kärt djur. När jag var liten hadde jag en mindre vovve den var liten men jag älskada han. Glömmer ej när jag varit på bio och Trubbis som voivven hette var hos min mormor i Mose källa (som ligger mellan tärna o hemavan) Jag kommer till mormor glad, men ingen vovve kommer springande. Börja ropa på han, då kommer Mormor och berättar att en Räv tagit han. Den kvällen så hatade jag räven som djur. Så därför förstår jag de som bor i vargtäta områden där dom förlorar hundar, katter, Får, renar och nadra djur.

En tanke som jag ställt mig är hur skulle det låta om Lorentz Andersson Landshövdiing i Västerbotten förlorar alla sina Får i en Varg atack. Eller om någon annan vargälskande politiker skulle få sina tamdjur tagna av Vargen.

Publicerat

Min terrier tik drev okänt djur samtidigt som den här taxen (Ada) försvann på våran mark. Tax ägaren trodde de var hans tik :- så nära var vi :-[

http://www.jaktojagare.se/

Publicerat

Nö järre dax å parvel sä häim hörrö!!!!

Publicerat
Nö järre dax å parvel sä häim hörrö!!!!

Precis  ??? ??? ???  Sudanesiska ???