Publicerat Maj 24, 200521 yr Vad har ni för planer och mål inför nästa jaktsäsong. Min kommande säsong kommer att bli jäkligt intressant. med kanske två svängar söderut med gås. Rå, vildsvinsjakt Sedan kommer det att som vanligt bli en massa ripjakt och tjäder på fjället / under fjället med hundarna. Jag kommer att gå några jaktprov med Erax och har som mål att få upp han i elitklass denna höst, Niro däremot har blivit jaktprovspensionär. Ett annat mål är att få skjuta en nalle, jo jag vet att det inte är lätt men chanserna är stora att det dyker upp någon i hårkorset under älgjakten uppe i stugan. Sedan blir det också som vanligt andpremiär 20 augusti i Torneälven, 25 aug andpremiär hemma i havsviken ( kommer du Jabbe ) för att senare samma dag dra till fjälls i några dagar. Kanske också får nöjet att bjuda hit några av forumets TJT jägare för närmare titt på markens räv och grävlingsgryt. ;D Jo nästa jaktsäsong kommer att bli rolig, bara nu tiden räcker till :-
Publicerat Maj 24, 200521 yr Har inga planer uppsatta för den här säsongen..det blir ett par dar med älgjakt och så ska det jagas hare ..en dröm är att åka på safari till Afrika .... : http://www.jaktfalken.com/film/Labbe_tranar.mpeg :D
Publicerat Maj 24, 200521 yr Hmm...alltid svårt de där med planer och mål. Hade ifjol som mål att få båda stövarna till Jch-räv och att det skulle skjutas minst 20 rävar för hundarna. En stövare blev ihjälkörd och den andra skadad...så där gick ju de planerna i stöpet. Den kvarlevande blev dock jch-räv och 14 rävar åkte dit..kunde blivit mer om jag kunnat skjuta som en riktigt karl.... Årets mål må väl vara 20 rävar skjutna för hundarna, men de vete tusan om de är möjligt att nå...beror på hur rävstammen ser ut till hösten.Ska troligen starta stövaren på rävprov i Finland och hoppas väl på ett finskt championat oxå. En stövarvalp skall ges skogsvana och jagas in försiktigt på räv...där har jag dock inga krav... Terriern ska gå för fullt som vanligt...och förhoppningsvis startas på grytjaktprov så velourtiteln försvinner. Tanken är att jaga lite mer på barmark denna höst...snön ställer bara till elände numera... Kommer möjligvis ta bilen och åka lite söderut för att jaga räv...dock inte bokat... Men...det är ju sällan de blir som man tänkt sig....
Publicerat Maj 24, 200521 yr Seger, i år är jag ledig den 25/5 om det funkar som jag vill, jag kommer mao. att jaga änder den här premiären Planer för jakt har man ju alltid, i år blir första året som hundlös :'( så vi får se hur det går, man får hoppas att man kan få låna en hund lite nu och då.... I vanlig ordning så tar jag ut tre veckors semester under september som bara kommer att vikas åt jakt, det blir både älg och fågel i inlandet, några svängar på fjället ska nog också hinnas med. Farsan har en ny valp som ska jagas in så det lär nog inte bli så mycket skjutet kan jag tänka..
Publicerat Maj 24, 200521 yr Ingen större skillnad från föregående säsong. Letar dock febrilt efter grismark inte allt för långt hemifrån, sedan skall det göras ett rejält försök att skjuta sig en stor kronhjort, nya viltåkrar skall planteras och torn skall byggas. Jo det skall letas fram en person som har stövare för rävjakten
Publicerat Maj 25, 200521 yr Min jakt premiär på fågel blir i stugan i Mårdsel som vanligt. Sedan blir det en ripjakt i fjällen (eller två? ) men mina mål är att få skjuta ett rå och en gås för första gången.
Publicerat Maj 25, 200521 yr En resa söderut på nån predatorjakt och eventuellt med vildsvinsinslag....står högt på listan. Hemmavid blir det mest stövaren som ska få fortsatt injagning och om det fortsätter som det börjat ska hon startas på drevprov(räv) under året sen har våran parsontik ett grytjaktprov kvar innan championatet(men hon ska paras nu i vår/försommarn). Grytjakt,skrotjakt,rådjur,fällor,sjöfågel och kanskekanskekanske nån promilles chans att jag jagar älg igen...... Åtminstone 100-150 tillfällen ut i skogen. En tysktik ska inhandlas som jag ska bli delägare i ,den ska bo hos en kompis men den blir kul att följa. Anordna grytläger/dömma prov (gryt/viltspår) men det ligger ju mest under sommaren.
Publicerat Maj 25, 200521 yr Planer och mål ??? Jag kan inte planera och brukar inte planera längre än till morgondagen. :- Men aug och fram till älgjakten ska tillstor del gå till grävlingjakt. Vi sköt 11 i fjol så det borde väl gå att slå. Sen måste jag lyckas skjuta nån gris för tiken också innan hon tröttnar helt på dom. Skulle inte vara helt fel med lite septemberjakt på älg heller. Med i tankarna finns väl att starta på jaktprov om hon funkar bra i början på säsongen. Kommer också att jaga så mycket älg och gris jag får tillfälle till. Senare blir det väl en hel del rådjursjakt med hund också. Ska försöka skjuta någon hare eller räv för drevern. Vi har bara skjutit rå hittills. Tänker även ta upp fällfångsten igen. Åtminstone för mink. Ska även försöka få tilll en viltåker. I fjol blev det bara lite havre och solrosor sått, men nu tänkte jag försöka med jordärtskockor också.
Publicerat Maj 25, 200521 yr Planer??? Att få vara frisk. Att få vistas i naturen med mina trevliga vänner och hundar. Att få vara ledig massor. Att må bra helt enkelt...
Publicerat Maj 25, 200521 yr Planer att ta dagen som den kommer. Frugan är rätt så sjuk till och från :- men planerna ligger i att jaga så mycket som möjligt i höst och vinter
Publicerat Juni 27, 200521 yr Ska släppa min tik (se bilden här intill) i höst och det verkligen längtar jag efter! Utöver det ska jag till Polen i mitten av september för jakt på brunstande kronhjort.
Publicerat Juni 27, 200521 yr iår ska jag försöka få mig ett rådjur. under september månad blir det kanske en resa till ryssland, där det ska jagas lite grann förhoppningsvis. blir det jakt så blir det nog antagligen hare o änder där hemma ute på landet. men en dröm är att få fara dit o jaga havrebjörn och vildsvin. sen tillbaka till kalix o satsa en hel del på fågel, blir förhoppningsvis också lite älgjakt om det löser sig med arrende..sen hoppas jag att jag är arbetslös/ledig under januari så man kan tillbringa myyyycket tid på skidor efter toppfågel. under våren så blir det förhoppningsvis en kombinerad jakt/skoter resa till fjällen..jaga ett par dagar o köra skoter nåra dagar...en annan grej är att jag är väldigt sugen på att få skjuta en räv :
Publicerat Juni 27, 200521 yr jaga bock några dar i augusti, sen duva, sen 4:e september e det kalix ett par dagar och jaga älg sen direkt från kalix, till Ånäset/Robertsfors och jaga älg lite till sen kommer man hem sen e det lite drevjakter i oktober tills älgjakten börjar då bär det av mot örebro till ett strörre gods och praktik i 6 veckor där sen hem och jaga så mycket man bara orkar
Publicerat Juli 1, 200521 yr Säsongen ser minst sagt lovande ut! En del kompisar som ska ha hundassistans på några nya *riktigt* spännande marker! Blir väl lika mycket egen jakt där som "Bollkalleuppdrag" med hundarna. Nästan 20 andjakter inplanerade redan och några få hårviltsjakter, tre tror jag, och då har jag inte hunnit titta på jaktschemat för godset som vi kör mest hund på än. Några uppdrag som skytt på div jaktprov (fasan, rapphöns, hare, änder) och dessa är så sjukt roliga! Ny gubbe med och arrenderar en liten märk hammavid, ska bli skitkul när han släpper sin älghund. Ska väl försöka skjuta en gris på foderplatsen med, fodrat dem under ett år och har väl gris där varje natt. Sett dem några gånger men aldrig att rätt gris visat sig då jag haft bössan med. Gotland och kaninjakt i November! Året avslutas med traditionell hare/gås/andjakt i Skåne i ytterst goda vänners lag i Skåne! Detta året ser ut att kunna bli en riktig höjdare!! Mvh!
Publicerat Juli 1, 200521 yr Skulle vara skitkul om man hann med att seriöst testa duvjakt på slagna åkrar, det är min plan och kanske eventuellt vaka lite rådjur. I övrig så är det kråka och trut som ska få det mesta blyet.
Publicerat Juli 1, 200521 yr Ja jävlar! dp har lite kol.. En god vän har sått ca 15 ha ärtor. Var där förra året då han hade han 18 ha ärtor på två skiften. Tror vi sköt 73 duvor på två bössor ena dagen.. sjukt kul! Sen har en kompis fått fri duvjakt på ett större gods i Sthlms området och lyckligtvis behöver han en del hjälp med bulvaner och apportering så där lär det bli lite skoj. Duvjakten är utan tvekan en av de avgjort roligaste jakterna, finns inte mycket som konkurrerar med det rent skytte tekniskt.. Mvh!
Publicerat Juli 2, 200521 yr Håller med, jagade en del duva förra året, skitskojj så i år ska ja banne mig lägga mer krut på det ;D
Publicerat Juli 2, 200521 yr Mina planer för kommande jaktåret blir framförallt att komma igång med själva jakten i allmenhet.. hålla igång fällorna osv ....samt att ta tag i alla dessa rävar som springer runt på markerna... >
Publicerat Juli 2, 200521 yr Jag har en plan ;D ;D Och det är att ta ner minst 300st kråkfågel Vilka ska säljas till hundklubar och pengarna ska det bli en ny bösa för ;)
Publicerat Juli 2, 200521 yr 300? Säg 3000 istället Du vet, sikta mot stärnorna nå trädtopparna..... Nåväl ge dem va de tål å lite till ;D
Publicerat Juli 2, 200521 yr Föra året var jag lite dålig med kråk skyttet blev inte mer än 100-150st Tidigare år har jag förpasatt minst 300st till fågelhimlen ;D Vad får ni betalt för fåglarna ? Jag får 15-25kr st : Från och med i går så bär jag alltid med mig bössan när jag rastar hundarna Brukar oftast kuna ta ner en eller två Så ett snit bara på rastningarna 2-8st dag ;D
Publicerat Juli 2, 200521 yr Kompisen räknade ihop vad vi hade mulat på "vår" tipp hittintills och jag undrar om han inte kom upp i över 1500.. Ska iväg igen på onsdag. Dåligt väder torde ge runt 80 kanske, optimalt väder +100! När man sedan får tag på en hundklubb som har dåligt med vilt och bara säger.. "Vi tar det ni har" så blir man skitglad! Fått en rätt sjysst påbackning på ammunitionskontot nu och ska få ytterligare en sudd framöver. Ska faktiskt försöka få tag på typ 30 grams laddade us 5. Tror de borde vara typ optimala på trut..eller om det blir 32 men då börjar det bli jobbigt om man skjuter mycket en dag.. Mvh!
Publicerat Juli 2, 200521 yr Har lite bra kontakter att utnyttja för ändamålet så det ska bli förb. kul att se vad skotten kommer att kosta. Gav 1.90 för GAFAB us 6 32 gram sist vi handlade och jag har nog en hel del kvar av det men jag tänkte iaf fylla på nu då jag fått ett sånt här gyllene tillfälle att köpa jaktplugg..billigt. Blir us 5 iaf samt ngr tusen trapskott.. ska se om det går att få tag på 28 grams trap eller nåt. Mvh!
Publicerat Augusti 8, 200520 yr Nu kör vi med Winchester 36 gram 6:or de heter Winchester Special P. Smäler lite mer visst men inte känner jag mig så besvärad med min tunga wingmaster ;D Har förresten bytt till mod choke nu med lika gott resultat som med full Sen glömde jag, skulle verkligen vilja testa lite harjakt med hund, så om nån vänlig själ nära piteå jagar hare med hund å vill ha med en gammal kråkjägare en fin vinterdag så hör av er