Publicerat Augusti 8, 200520 yr Va har man för planer??? Har faktiskt haft sjukt roligt de senaste åren, så fortsätter det likadant så är jag helnöjd.. Det jag ser fram emot är att skjuta första grisen på marken.. Har varit ute och kollat på dem ngr gånger men inte velat skjuta pga att jag varit osäker på om det varit en sugga.. Troligtvis var den sista en stor gylta men har man inte full koll så väntar jag hellre.. Sen blir det nog en hel del rådjursjakt, älgjakt, ripjakt, kommer även att bli lite hjortjakt, kaninjakt på Gotland, sjöfågeljakter, duvjakter, harjakt för stövare, skogsfågeljakt, bäverjakt.. Som ni ser, det mesta ska man försöka hinna med.. Men kul är det.. Höjdarna under året är givna. 1:a plats är Ripjakten 2:a plats är Gotland och kanin och sjöfågeljakten 3:e plats är vår traditionella Dovhjortsjakt på en äckligt bra mark.. 4:e platsen är resten
Publicerat Augusti 8, 200520 yr Smygjakt på räv hade varit kul nu om man hade haft markerna... :'( Jag ser framförallt fram emot att låta min tysk stöta skogsfågel. Hon stötte några tjädrar för mig vid förra årets älgjakt, men jag hade inte hagelbrakaren med mig :-[ Sen blir det älgjakt, mest för köttets skull, men visst är det kul att sitta helt stilla i skogen en hel vecka också (?). Hundjakt i princip varje helg hela säsongen, mest som inbjuden hundförare. Jag ska försöka hinna med en sväng i Skåne i år igen, med allt vad det innebär: vildsvin, gås, hare, kanin, fasan... I vinter vill jag köra mer gryt med tysken, men bara på räv.
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Skjuta en tjur med mer än 15 taggar om man har turen med sig. Någon hjort sammt fågel och sedan gå ut med valpen en mindre skogspromenad och låta henne söka men det blir först i okt. innan snön kommer. Försöka komma åt någon råbock. P g a den lilla stammen som Vi har här så har Vi beslutat att bara ett rådjur / jägare får skjutas.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Ser framemot kron- och dovjakten på nya marken i Sörmland. Kronhjorten, hind oh kalv, blir lovlig på tisdag och jag ska dit nästa helg och försöka skjuta mitt första kronvilt. Spännande! Jag har även relativt bra rådjursjakt i Uppland, har sett en hel del stora fina bockar, där även grisen kommer mer och mer. Detta gäller även i Sörmland Det ska bli spännande att se om båda stammarna blir fasta eller liknande. Vi låter nog grisen vara i år och låter dom växa till sig. På båda markerna planerar vi på att göra några foderplatser i skogen för att hålla dem borta från åkrarna. Sedan blir det älgjakt i Dalarna i oktober. Tyvärr har minskat licensen från 14 vuxna till 8 pga att vi är omringade av vargrevir, 3 st, så antalet kalvar har minskat oroväckande. Därav minskningen av vuxna, vi vill inte "brandskatta" stammen för hårt.