Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kantantänt, känner mig lost.

Featured Replies

Publicerat

Goddagens på er.

Måste bara höra mig för här. Hittade en Anschutz (stavning?) 22wmr hos en handlare häromdagen. Han sa att den va "konverterad" så att den kunde skjuta både 22wmr och 22lr. Vad är det som görs vid en sådan konvertering? Han ville ha 3500kr för den med nått halvdassig oxo-sikte på. Gav ett bud på 3000kr, han skulle fundera och återkomma vilket han inte gjort ännu.

Så nu funderar jag helt enkelt i banor på att köpa en annan 22wmr, men vad gör man för att få den lika "multifunktionell" som "Annien"?

Publicerat

22wmr har väl 224 kula medans 22lr har 223? Låter konstigt i mina öron.. Men jag är ingen expert

Publicerat

.22lr och .22wmr har inte samma mått på randen och kammaren för att man inte ska kunna stoppa fel plugg i fel bössa.

Den ena laddas med blykulor (ibland plätterade) den andra med mantlade kulor. Dessa 2 kräver olika räfling.

Jag hade aldrig köpt den.

Sen måste jag fråga: vad fan ska du ha en wmr till?

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago Dansken sa:

.22lr och .22wmr har inte samma mått på randen och kammaren för att inte ska stoppa fel plugg i fel bössa.

Den ena laddas med blykulor (ibland plätterade) den andra med mantlade kulor. Dessa 2 kräver olika räfling.

Jag hade aldrig köpt den.

Tusen tack för det svaret 🙏🏻

19 minutes ago Dansken sa:

Sen måste jag fråga: vad fan ska du ha en wmr till?

Skjuta harar dämpat intill bebyggelse ute på marken. Hade nog ett 50-60 tal harar ute sist vi kollade vildsvin.

Publicerat
17 minutes ago Joacim sa:

Tusen tack för det svaret 🙏🏻

Skjuta harar dämpat intill bebyggelse ute på marken. Hade nog ett 50-60 tal harar ute sist vi kollade vildsvin.

22WMR får du ändå inte till som subsonic om du ska klara den lagliga gränsen på 200J som gäller för klass 3.

En 9mm kula på 147gr behöver bara 207 m/s för att klara 200J Laddar du den till 300-320 m/s vid mynningen, så är den helt tyst med dämpare på.

Om du är sugen på att prova, så kan du få testskjuta min PCC.

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago Islänningen sa:

22WMR får du ändå inte till som subsonic om du ska klara den lagliga gränsen på 200J som gäller för klass 3.

En 9mm kula på 147gr behöver bara 207 m/s för att klara 200J Laddar du den till 300-320 m/s vid mynningen, så är den helt tyst med dämpare på.

Om du är sugen på att prova, så kan du få testskjuta min PCC.

Vem har sagt något om Subsonic? Men dämpare förutsatt att man inte vill göra mer väsen än vad nöden kräver.

Det va ett trevligt erbjudande, dock inte superfrälst i halvautos av den typen men du kanske kan omvända mig 😉😊🙏🏻

Publicerat

1 hour ago Joacim sa:

Skyddsjakt kan du väl få licens för en .22lr. Känner en som skjuter harar på en ekologisk grönsaksodling med en dylik.

Publicerat

Han skjuter alltid huvudskott.

Det finns väl inget godare än en god hargryta 😊

Publicerat
  • Författare
Just now Dansken sa:

Skyddsjakt kan du väl få licens för en .22lr. Känner en som skjuter harar på en ekologisk grönsaksodling med en dylik.

Det är möjligt, tycker dock "farbror blå" här är omöjlig när det kommer till saker som handlar om "skyddsjakt". Fick ju inte .22 luft på licens för skyddsjakt när jag försökte trots att jag hade 3 gårdar som kunde intyga att jag sköt fågel hos de och att jag behövde något klenare än 22lr i torken.

Nåja oavsett så känns det som att en vettig 22 lr står högst på inköpslistan. Både sambons grabb och min yngsta tycker det är kul att skjuta, vi skjuter en hel del med Gamo CF20:an här hemma så känns lägligt att skaffa något de kan skjuta med när vi är på bana med och inte fel att vi med kan öva och jaga med den dessutom 👌🏻

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Dansken sa:

Han skjuter alltid huvudskott.

Det finns väl inget godare än en god hargryta 😊

Nej, sambon är sugen på att laga lite hare. I höstas gjorde vi ett par halvhjärtade försöka att få bra läge på harar för att plocka ner de med skallskott medelst 308w men tyckte inte det blev några riktigt bra lägen, förutom när de var drivna av en hund som föraren inte ville ha till att jaga mer hare, då blev det drömlägen 😉😅

Publicerat

Det går utmärkt bra att skjuta hare i överdelen med studsare. Det swishar igenom utom att slå sönder särskilt. Gissa vilka skott som är bäst?

Bäst smakar de dock med Gyttorps röda.

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Vem har sagt något om Subsonic? Men dämpare förutsatt att man inte vill göra mer väsen än vad nöden kräver.

en kompis hade en dämpad 22wm, inte mycket väsen från den, jag har haft en dämpad 22 hornet, tyckte den var löljigt tyst.

Publicerat
17 minutes ago Mad Mike sa:

en kompis hade en dämpad 22wm, inte mycket väsen från den, jag har haft en dämpad 22 hornet, tyckte den var löljigt tyst.

Visst går att få dem tysta, men då klarar man inte av klassningen

Publicerat
  • Författare
33 minutes ago MagnusN sa:

Gissa vilka skott som är bäst?

De som träffar 😉

Publicerat

Tror du ska undvika halvauto.. 22wMR skjuter inte alltid bra, med en halvis som plattform känns det som oundvikligt strul. En Kvadd/tikka som du kan byta pipa på?

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Hipshot sa:

Tror du ska undvika halvauto.. 22wMR skjuter inte alltid bra, med en halvis som plattform känns det som oundvikligt strul. En Kvadd/tikka som du kan byta pipa på?

Auto kommer inte på fråga här, inte i 22wmr iaf.

Quad och tikka har blivit räligt dyra, de är låååångt över budget för tillfället. Sneglar mer mot Anschutz, Krico m.fl.

Publicerat

Köp en 22 wmr, mysig liten kaliber med bra effekt!

Publicerat

9mm går att få som repeterbössor också. Jag kan inte se att det går att få till kombinationen tyst 22WMR och harjakt på lagligt vis. I alla fall inte om du vill skjuta subsonic och dämpat.

Det skulle då endast vara om du hade dedikerat tillstånd för skyddsjakt.

Publicerat

Om jag i dagsläget skulle köpa en 22wmr så skulle jag köpa en beggad som jag kunde provskjuta innan köp.
22wmr är tyvärr kända för att skjuta risigt.
Jag köpte en Anschutz 22wmr till farsan när han han fyllde jämt den fick vi aldrig att skjuta speciellt bra.
Min Sako Quad 22wmr pipa går bättre men den är inte som 22lr.

Publicerat

Jag är inne på min 3e 22wmr och den första som skjuter bra. Jag hade gett upp kalibern men, när det dök upp en pipa till quaden så gav jag det en chans till! Tycker 100m är yttre avstånd gör kalibern + några tiotal meter om det är optimalt. Där skjuter den mellan 25-35mm dom andra klarade inte snusdosa på dom hållen å då är det ju ingen småviltskaliber

Publicerat
15 hours ago Hipshot sa:

Ska du jaga tyst ska du absolut ha en bultbössa: du kan ha aldrig så bra dämpare på en halvautomat, men den är så snabb att kasta ut hylsan att krutet brinner fortfarande när den kastar ut så en del av krutknallen kommer ut genom utkastarporten innan den har tagit nästa patron med in i kammaren.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago calle sa:

Jag är inne på min 3e 22wmr och den första som skjuter bra. Jag hade gett upp kalibern men, när det dök upp en pipa till quaden så gav jag det en chans till! Tycker 100m är yttre avstånd gör kalibern + några tiotal meter om det är optimalt. Där skjuter den mellan 25-35mm dom andra klarade inte snusdosa på dom hållen å då är det ju ingen småviltskaliber

Hmmm, kanske en dämpad 222rem med typ 35-40grs kulor skulle vara en bättre melodi då 🤔 Även om man då tar ett kliv bort från "så tyst som möjligt". Samt en 22lr som insteg för ongarna istället, alla dessa beslut 🫣😅

Publicerat
25 minutes ago Joacim sa:

Hmmm, kanske en dämpad 222rem med typ 35-40grs kulor skulle vara en bättre melodi då 🤔 Även om man då tar ett kliv bort från "så tyst som möjligt". Samt en 22lr som insteg för ongarna istället, alla dessa beslut 🫣😅

Det är exakt vad som står först på min inköpslista för den utökade garderoben, betydligt mer mångsidig än en klass3a

Publicerat
4 hours ago Joacim sa:

Helt klart ett bättre eller säkrare val . Hade det inte varit där med full garderob och nyfikenhet så hade det aldrig hamnat en 22wmr hos mig igen

Publicerat

Är det tjuvjakt som är tanken eller??

Varför ska det annars vara " så tyst som möjligt "??