Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med dödsbo med jaktvapen

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Vår Pappa gick bort förra månaden. Han var jägare och efterlämnade 6-7 jaktvapen, kikarsikten, tillbehör m.m

Vi försöker komma underfund med hur man går tillväga för att få dom värderade och sålda. Kollat runt på lite Jaktbutikers hemsidor inom länet (Västra götaland / Göteborg med omnejd) men hittar ingen som har som tjänst att dom kan komma och värdera på plats. Flera som har som tjänst att värdera om man åker till resp. butik men I.o.m att ingen av oss barn håller på med jakt eller vapen i någon form så vet vi inte riktigt hur man ska lösa det logistiskt. Kollade med en auktionsfirma men fick som svar att dom inte säljer licensvapen och att vi kunde vända oss till auktionshus i Stockholm men det känns också svårt logistiskt.

Så vänder oss till er i detta forum och hoppas att vi kan få någon sorts vägledning hur man kan gå tillväga. Kanske någon av er vet någon jaktbutik eller dylikt som handskas med sånt här? Alla tips tas tacksamt emot.

Publicerat
1 hour ago dogeLundell sa:

Hej,

Vår Pappa gick bort förra månaden. Han var jägare och efterlämnade 6-7 jaktvapen, kikarsikten, tillbehör m.m

Vi försöker komma underfund med hur man går tillväga för att få dom värderade och sålda. Kollat runt på lite Jaktbutikers hemsidor inom länet (Västra götaland / Göteborg med omnejd) men hittar ingen som har som tjänst att dom kan komma och värdera på plats. Flera som har som tjänst att värdera om man åker till resp. butik men I.o.m att ingen av oss barn håller på med jakt eller vapen i någon form så vet vi inte riktigt hur man ska lösa det logistiskt. Kollade med en auktionsfirma men fick som svar att dom inte säljer licensvapen och att vi kunde vända oss till auktionshus i Stockholm men det känns också svårt logistiskt.

Så vänder oss till er i detta forum och hoppas att vi kan få någon sorts vägledning hur man kan gå tillväga. Kanske någon av er vet någon jaktbutik eller dylikt som handskas med sånt här? Alla tips tas tacksamt emot.

Hej,

Beklagar sorgen efter er far.

Det borde inte vara omöjligt att få fram värdering av vapnen via vårat eminenta forum.

Det skulle dock hjälpa att lägga upp lite information och bilder.

Fabrikat och kaliber borde gå att ta fram från hans licenser.

Publicerat
  • Författare
40 minutes ago Islänningen sa:

Hej,

Beklagar sorgen efter er far.

Det borde inte vara omöjligt att få fram värdering av vapnen via vårat eminenta forum.

Det skulle dock hjälpa att lägga upp lite information och bilder.

Fabrikat och kaliber borde gå att ta fram från hans licenser.

Tack,

Utifrån licenserna så är det dessa:

• Sauer & Sohn 3000 std, Kaliber: 12-12 / 7x57R

• Weihrauch, Kaliber: 5.6 x 15R (.22 lr)

• Husqvarna M/610, Kaliber: 12

• Churchill, Kaliber: 6.5 x 55 mm

• Franchi, Kaliber: 12-12

Sen är det ytterligare ett gevär som vi inte lyckas hitta licensen på.

Det finns ett par kikarsikten monterade och i förpackning där nått är night-vision etc..

Också ett vapenskåp av märket NOR-LYX

Bifogar med bilder ifall det ger någon extra klarhet alls. Skicken tror jag är bra då han var väldigt noga med sina gevär och rengjorde dom etc..

PXL_20260710_102608471.jpgPXL_20260710_102614268.jpgPXL_20260710_102618654.MP.jpgPXL_20260710_102753791.jpgPXL_20260710_102828777.jpgPXL_20260710_102939374.jpgPXL_20260710_102943989.jpgPXL_20260710_103034028.jpgPXL_20260710_103037285.jpgPXL_20260710_103115572.jpgPXL_20260710_103119190.jpgPXL_20260710_103224838.jpgPXL_20260710_103229313.jpgPXL_20260710_103233901.jpgPXL_20260710_103302659.jpgPXL_20260710_103306934.jpgPXL_20260710_103310376.jpgPXL_20260710_103343358.jpgPXL_20260710_103346320.jpgPXL_20260710_103347698.jpg

Publicerat

Beklagar sorgen. Finns andra som kan bössorna bättre, men kan iallafall intyga att farsgubben hade klass på sina vapen! Det där är typ ett optimalt jaktkit som innehåller allt man behöver. I mina ögon iallafall.

Spontant tänker jag att Kjells Vapen i götene kanske är behjälpliga, men är nog svårt som du säger att få ut någon för en värdering på plats. Om ni känner någon som kanske jagade med farsgubben så kanske hen kan vara behjälplig med att åka med till en handlare med vapnen för värdering.

Mest får man ju såklart vid privata försäljningar (om man inte försöker sälja via grannforumet Robsoft det vill säga…) men många handlare kan också göra kommissionsförsäljning, där de tar en del av pengarna i egenskap av mellanhand.

Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt för er.

Och återigen, jag beklagar sorgen

Publicerat

Beklagar!

Instämmer med vad övriga säger, har inte hört att någon jakt/vapenbutik gör hembesök för värdering. Enklast är att kontakta Kjells vapen i Götene ( vet att dom köper in dödsbovapen). Antar att Torsbo handel också köper in dödsbovapen. Sen finns det säkert fler firmor närmare Göteborg med. Nämda firmor kan ge ett värde över telefonen för bouppteckningen.

Sen vid försäljning får ni givetvis mer på privata marknaden men det kräver betydligt mer av er än att sälja till vapenbutik.

Publicerat

Beklagar även jag.. sad

Förstod att ingen av er syskon jagar, finns någon i bekantskapskretsen över huvud taget som är något så när insatt?

Jag hanterade ett dödsbo för nu rätt länge sedan, jag tog rubbet som skulle in och körde in till handlare. Där värderades det och skrevs in på handlarens butik och jag fick ett kvitto. Pengarna sattes sedan in på dödsboets konto. Det logistiska är väl inte hyperkomplicerat, ni är som barn dödsbodelägare så inget konstigt om ni lägger vapnen i fodral och kör till en handlare. Sen får ni givetvis mer för dem om ni säljer privat men det är en rätt seg process, blocket mm genererar en del osköna kontakter om jag säger så precis som kkjon beskriver här ovan.

Kjells vapen eller Torsbo är nog egalt båda väl etablerade och har ett hyggligt anseende. Det sura är att handlarna ska göra lite vinst på allt de gör så de kommer att ge dödsboet lite sämre betalt än det faktiska värdet. Vinsten för er del är att ni kör dit, lämnar prylarna, sedan är saken ur värden.