Publicerat September 17, 201510 yr Hej, Vänder mig till er och hoppas någon har svar. Jag har en god vän vars farfar gick bort för två år sedan. Han tog hand om dennes jaktvapen på en "dödsbo-licens" då hans plan var att ta jägarexamen och använda dom till jakt. Någon jägarexamen blev det aldrig. Jag vill köpa ett av dessa vapen av honom, men funderar lite på vad Polisen säger om det då "Inom ett år från dödsfallet ska vapnen avvecklas, exempelvis genom att de överlåts till en privatperson...". Nu har det som sagt gått två år utan att polisen sagt något och han i lagens stränga mening gjort sig skyldig till olaga vapeninnehav (eller?) kan jag då söka och få licens på vapnet, eller kommer polisen förverka vapnen då dom gått över tiden? Är min vän i knipa då han inte lyckats få tummen ur och gjort något med vapnen? Sökte lite, men hittade inte något självklart svar. Finns det någon med erfarenhet eller kunskaper om frågeställnignen? Mvh Nenzen
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Kan ju vara så att vapnen skaffades så långt tillbaka i tiden att vapnen med tillstånden inte finns förda i ett register. Visst går det att söka licens, dock tror jag inte det är riskfritt om någon lägger märke till att det var så långt tillbaka de skulle avyttrats.
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Man kan sedan också konstatera att det inte blir bättre ju längre man väntar
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Länsman kanske morrar lite men att de skulle sätta dit någon som försöker göra rätt för sig vore ju att skjuta sig själv i foten! Såå ingen går väl säker antar jag
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Din polare borde placera om vapnen, sälj de som de finns intressenter för och pytsa ut till folk som har plats i vapengarderoben alt kör in till polisen och skrota. Det bör göras simultant på något sätt så lär de inte bry sig. Däremot, söks det på ett vapen medans två får bli kvar så lär de ryka. Tvivlar på att det blir ett brottsärende..
Publicerat Oktober 9, 201510 yr Går det för en handlare att ta in vapnen utan för mycket krångel är det ju en smal sak att sedan söka tillstånden från denna.
Publicerat Oktober 9, 201510 yr Två år låter som lång tid. Pappas fru gick bort i december och det kommer redan propåer om hur han tänker göra med hennes bössor.