Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den orutinerade grythunden

Featured Replies

Publicerat

Ni med grythundar (eller andra som har erfarenhet av jakt med grythund), kan ni inte dela med er lite av era erfarenheter av att jaga med "den orutinerade grythunden". Allt som oftast när man läser om grytjakt så låter det som att allt bara går som på räls hela tiden, den ena räven sprängd efter den andra. Är det verkligen så eller är det vanligt att man åker på en del "nitar" som ägare till en oerfaren hund? Inga rävar som fått dem att vända, gryt som varit för svåra?

Anna

Publicerat

nej allt går inte på räls i år så spårade jag av gryt i tre dagar men inte en enda räv låg inne två av dagarna men tredje dagen så låg det två inne så dom sprängde hunden. jag har aldrig misslyckats med en räv för har den inte lämnat grytet så har jag grävt upp den.

Publicerat

Nej du Silmas! Det går inte alltid bra, många nitar blir det  >:( men det gör ju lyckan större när det går bra. Tyvärr så är det ju också oftast grävling inne om man bara går på gryt på måfå. Räven brukar nog komma ut, fast jag brukar sätta en tidsgräns och går det över den så "vinner" räven.

Gräver gör jag inte i onödan  :D . Mig veterligt så har ingen räv fått hunden att vända. 3st rävar sprängda i år och 2 grävlingar skjutna för hunden. Hur många gånger jag varit ute vet jag inte riktigt.

MVH Roggman66

Publicerat

man skriver väl ofta inte när det går tungt,jag gör det dock haha,,men nu när hunden sprängde en räv så stod passkytten å sov >:(

Publicerat

Ja det suger att man inte alltid kan välja sina passkyttar  >:( Vad ska man göra på ett gryt om man inte kan vara allert  ???

Sen är det nog bra om fler kan beskriva sina misslyckade grytuppdrag och funderingar på varför det inte gick så bra. Det är ju ändå av misstagen man lär sig.

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren :)

Jag fick bara här om dagen lämna ett  gryt som tiken inte tordes gå in i pga en lite svår (för svår?) ingång, lodrätt ner 1-1,5 m uppskattningsvis. Jag bedömde det som att hon skulle kunna ta sig upp tämligen obehindrat men det gjorde tydligen inte hon ???

Ni måste väl ha stött på sådana här ingångar gissar jag... har det aldrig varit några tveksamheter från hundarna då?

Publicerat

Jag fick bara här om dagen lämna ett  gryt som tiken inte tordes gå in i pga en lite svår (för svår?) ingång, lodrätt ner 1-1,5 m uppskattningsvis. Jag bedömde det som att hon skulle kunna ta sig upp tämligen obehindrat men det gjorde tydligen inte hon ???

Ni måste väl ha stött på sådana här ingångar gissar jag... har det aldrig varit några tveksamheter från hundarna då?

Joo...min rutinerade tik tvekar också på sådana in/ut gångar...den yngre verkar vara mera framfusig att gå in i trånga gryten :-
Publicerat

handlar mycket om rutin och erfarenhet,tror jag,ibland finns det juh gryt som är väldigt dåliga för släppa hunden i som vi inte ser men hunden då äre det juh jätte bra att inte ha en pang påare...från vilken kennel är din hund å så tror inte jag har läst det roligt å veta vars hundarna är ifrån å så ;)

Publicerat
  • Författare

Tack för att ni delar med er, det är precis sånt här jag vill höra :)

first_clas; Tiken (Fröjdhs Charma)) kommer ifrån Fröjdhs Kennel & hanen ifrån Pixies Kennel (Pixies Cyclone "Silmas"). JRT-kennlar som registrerar i JRTC of GB Sweden.

Din då, var kommer han ifrån *nyfiken* :)

Publicerat

miss sofis janne..finns lite om han på www.grytparson.com taggbert ;)

Publicerat

Miss sofi i Tyresö?

Publicerat

Släppte på min parsontik för några helgen sen i ett klippstengryt och de blev första riktiga rävkontakten..fullt ös i 2 minuter sen small de. Räven låg nog på nån klippa och högg när valpingen kom för nära.

Lite blod och så men hon ville in igen men inte från samma håll..och de va den enda stället hon kunde komma åt räven.

skit tänkte jag! hur ska dehär gå och om hon skulle bli skrämd av dehära med grytjakt?

Rävuslingen fick iaf ligga kvar.

Sen i torsdas drev stövarn in 2 rävar.. båda gryten med bara ett ingångshål. Släppte valpen men hon ville inte riktigt ta kontakt utan bara sprang ut och in i grytet.

täppte igen och drog dit i fredas med lite folk..ena räven hade grävt sig ut. men den andra räven ville inte hon ta full kontakt med. så vi grävde lite så jag fick stötta henne lite mera och resultatet blev en skjuten räv.

Hon tänte till riktigt på slutet.

Så jag hoppas att poletten har trillat ner nu:)

post-1212-1173628914_thumb.jpg

Publicerat

det problemet har jag aldrig haft för min hundar brukar bara kassta sig ner i ett gryten

Publicerat

rogga

jajamen från tyresö är einstein..jo som jonne skriver ska man satsa på få igång hunden,och då hjälpa till det som går,,jag å jon grävde halv vägs till kina för att få skjuta grävling för min hund,så kommer det inte gratis får man allt hjälpa till.men nu har man iaf en hund som går bra tack vare lite slit i början..sen är det bara lite fin slip sen jaga tills man blir grå hårig.. ;D

Publicerat
  • Författare

first_clas; Jasså, är det den Taggen! Brukar kika in på hennes sida lite då & då, hon tycks ha fina hundar :)

tjt hunter; Det trodde jag nog om min russlla också, som i vänskapskretsen kallas för "the flying russell", men så är tydligen icke fallet.

Sedan är det svårt, tycker jag, att veta hur mycket man bör "trycka på" när det handlar om orutinerade hundar... risken är väl att man kan skapa en alltför het hund om man håller på & triggar dem???

Publicerat

jo det är lilla einstein ;D

sen äre juh så att tycker jag hunden ska inte vara för het bara det är roligt å jobba så får dom vara som hur dom vill,trodde inte tex en parson skulle vara heta som en tysk men tar tillbax det när det gäller jakt iaf,taggen är en riktig liten tuffing ibland men inte dum,så blir inte å skaffa nå klipp kort hos vetrinären iaf...å blir dom för heta så ska man juh komma ihåg att det är en terrier som gör allt som husse/matte vill så kan smälla på onödigt mycket.man har nog en hund som gör ett bra jobb först vid 3 års ålder,då rutinen finns och lite mindre risktagande ;D

sen om flygande hundar så gick min på sten nit när han hoppa i iver rakt 2 meter ner,blev liten skråma i pannan men inte märkte han det,men sånt kan jag gärna vara utan.. :P

Publicerat
  • Författare

*skrattar*... Ja, min tik har trots sin ringa erfarenhet i jaktsammanhang lyckats dra på sig en del skador redan, sist en punkterad nos. Vet egentligen inte om hon är så himla vass, mer ung & dum kanske.

Min hoppade rakt ut ifrån en balkong en sisådär 4 m upp & landade i en buske. Lika glad var hon för det, tokiga hund ???

Publicerat

Har lärt mig av roggman hur man gör. Stoppa ner hundfan i jorden som den är avlad för. ;D

Publicerat

Jag har ju ingen större erfarenhet av grythundar annat än min egen hund, så det skulle vara kul att se andra hundar "in action".

Min tvekar också ibland för dessa stupande hål, beroende då som jag förstår det på hur pass "gott" det luktar.Då bukar hon först gå runt och leta andra vägar och finns det då inga så brukar hon gå ner.

Näst sista räven hon sprängde så var det i ett stenskravel,och hon sökte och försökte gräva sig in under en sten men kom inte åt djuret.

Hon gick då på ett lite hål som hon fann intressant, jag tittar bort en stund och tittar tillbaka och ser då att hon är på väg in, SATAN tänker jag för det hålet är på tok för litet och KAN inte ha med resten av grytet att göra.

In kom hon och det blev ett JÄ--A liv under stenen som hon försökt gräva under tidigare.  ???  ???  ??? det fanns förbindelse  ;D Jag hör att hon får lite stryk men också att hon ger  ;D

Hur som så verkar det som att det ligger fast så jag går fram och kollar och börjar öppna upp där hon grävt tidigare. När jag sätter mig på knä med spaden i näven och passkytt bredvid så kommer räven ut ca 2 m till vänster om mig. Passkytten är inte med på notorna så räven försvinner  >:( 

Ibland tappar man förtoende för hunden och undrar vad det är för skit man har, för att nästa gång vara säker på att det är en stjärna man har.

Tidigare har jag trott att hunden inte gått på tillräckligt, rispor i nosen, hål i skalpen och div ärr har rådit bot på det tvivlet  ;D dock inga större blessyrer som tur är.

MVH Roggman66

Publicerat
  • Författare

Ja allt som oftast ska man väl lita på sin hund antar jag..., åtminstone de mer rutinerade :) Men det är inte så lätt alla gånger tycker jag.

// Anna

• 1 year later...
Publicerat

Först vill jag säga roligt med fler tjejer som gillar grytjakt. :D:D Vår tysk går som en torped i alla hål han hittar men i konstgrytet gillar han inte liggande förträngningen.. han är inte stor 36/46. Antar att det inte är lika roligt fast han skriker som en spädgris innan han ska in. Vi har märkt att om han inte går in i grytet så är ingen hemma. Vete fn hur han alltid vet det när han bara tittar in 2 sekunder. Andra kan gå in längre tider och stöka runt men inte jas inte. var väldigt osäker länge på om han fattade vad han gjorde. men det vet jag ju nu.

Publicerat
  • Författare

Hej B)

Jag har liknande erfarenhet som du. Jag tvivlade länge på min yngsta tik (anledningen till varför jag startade den här tråden) som jag släppt alldeles för mycket i tomma gryt. När man ska jaga in en unghund så är det klart en fördel om man innan kan konstatera att grytet är bebott.

Publicerat

att vara grythund är otacksamt,haft samma funderingar som ni varför dom inte vill gå ner i ett gryt som det inte finns nått i... men tänker man på injagningen,hur många gryt hundar får chansen att bli betrodd fast den "bara" fått jobba med 10 rävar i gryt B) ,,tänker man en annan hund/ras så får dom juh gå säkert 10 gånger mer på sitt vilt innan man idiotförklarar dom!

Publicerat

Hej! grytjakt är en spännande jakt om viltet är hemma vill säga. Jag har haft en foxterrier och en blandning mellan tax tyskjaktterrier.

Jag har mest bara jagat räv när jag trott att vädret gjort att de vill ligga i gryt rengn snöslask dimma räven är som hundarna kyla ligger de hellre ex stor sten med bra koll ,utan det är surt blöttväder (sursnödagar). Däremot om en drivande hund kört dem i gryt är det genast ett annat läge de är tjurigare att lämna gryttet, De vet ju att de blev jagade ditt. Jag hjälper dig gärna med dina frågor jag har jagat sedan jag var tolv år och i gryt desenaste femton åren

så jag har lite kött på benen.jag har mest jagat grävling med foxen en han fick nu i vår gå till de sälla han var 13år . Den andre fick jag tyvärr tabort i höst efter en tuffdag med grävling under ett hus.

Publicerat

Många bra hundar går bara ner och kollar i 2 sek. Dessa hundar tycker jag dock att har en nakdel om grävlingen har bäddat in sig under någon lada.

De jag sett har varit att de blir uppspelta men vet inte ricktigt vad de ska ta sig till om det ligger hårt pakat hö 1,5 m eller mer.

Finns själklart hundar som jag inte sett som säkert gräver fram grävlingen. tysken min kollar alla gryt "ordentligt" Foxen är ojämn, ibland 2 sek andra gånger ner och kollar.