Publicerat Maj 5, 200818 yr hm. dom brukar väl fara ner om det luktar nått,ibland gamlat ibland ingrävd grävling, tycker man märker på långt håll att det ligger inne nått i gryt nuförtiden,kollar man hur hunden beter sig så blire ganska klart,sen självklart finns gryt där grävlingar ligger inne,varit med om några 20min sök innan vi fått jakt dock 15meter ner,men skulle nog bli rätt missnöjd med en hund som söker mer än 5 min i varje gryt man släpper ner den i.. sen har man en orutinerad hund äre bra kanske alltid kolla med en erfaren efteråt i samma hål. så man bygger upp tillit på terriern.dom vill jaga å jagar när det finns nått å jaga
Publicerat Maj 6, 200818 yr De fleste Foxene jeg har jaktet med går ikke inn hvis det ikke er noe i grytet. Dette gjelder selv når de er ung og uerfaren. Disse brukes som rene sprengere da vi ikke har grevling her hos oss. Jeg synes ikke det er ønskelig at hunden søker ned i grytet hver gang om grytet allikevel er tomt , jeg har heller aldri sett at hundene har tatt feil , såvidt jeg vet da. På minkjakt så kan man studere dette bedre , spesielt i de områdene jeg er godt kjent. Noen plasser som jeg vet av erfaring er bra mink områder , her synes jeg ofte hundene drar noe fort forbi. Tidligere kalte jeg hundene tilbake for å undersøke bedre , men fant aldri mink på slike plasser. Når hundene fant mink så visste de det med en gang , i løpet av sekunder. Så jeg har sluttet å styre hundene mine på den måten , iallefall når de begynner å bli rutinert.
Publicerat September 24, 200817 yr En oerfaren grythund ska ju givetvis jagas in, precis som alla andra jakthundar. Injagningen ligger på hundförarens ansvar. Det är då en del i det ansvaret att bedömma grytets beskaffenhet, och lämplighet för den orutinerade hunden. Min erfarenhet är att rutinerade hundar inte låter sig hindras av varken stupande hål eller trånga gångar, medans nybörjarna kan uppleva lite tveksamheter. Jag jagar därför alltid med två hundar parallellt, en ny och en rutinerad, så slipper vi välja bort gryt och rävar för att grytet är en smula komplicerat.