Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvmåneklubben?

Featured Replies

Publicerat
Det heter visst syskonkärlek. ;) ;D Hämnden är ljuv. ;D ;)

Precis, den är underbar ibland......jag har dock sällan läge att hämnas eftersom han är äldre.. >:( ;D ;D

Men jag får lura ihop något till hans 30 års kalas i sommar :D

Publicerat

Jodå denna klubben är man ju medlem i  :-[

30-06 och hårt laddad 13g Oryx, med stöd i ett trångt "stegtorn"

Andra medlemskapet med samma bössa, inskjutningsbänk, höll lite löst i bössan och smack så var man medlem x2 :P

MVH/Jocke

Publicerat

Har klarat mig än så länge.. Antagligen tillräckligt armstark att hålla emot.. ;)

Publicerat
B)
Publicerat
Dubbelt medlemskap här också!! :D

Liggandes bägge gångerna!!!!

Riktiga jägare har hack i pannan!!! Alla andra är kärringar!!! ;) ;) ;) ;D ;D ;D

Jim

Men varför ska du vara så nyfiken så du ska fram och titta så nära? ;)

Publicerat

;D *asg*... kollar man in den filmsnutten så framhävs man själv iaf som ett riktigt proffs!..  ;D ;D

Publicerat
Har klarat mig än så länge.. Antagligen tillräckligt armstark att hålla emot.. ;)
..eller meskaliber..  ;D
Publicerat
..eller meskaliber..  ;D

Jag lovar du ska få prova min lilla svarta myspang någon dag.. :)

Publicerat
Jag lovar du ska få prova min lilla svarta myspang någon dag.. :)
Jasså det var den du menade, men om man inte orkar hålla emot utan får en halvmåne är man nog ovanligt klen eftersom det sitter en Aimpoint monterad långt fram på den (framför utkastet om jag minns rätt). Jag testar gärna den (9,3X57).. 8)
Publicerat

han håller inte i bössan tillräckligt! lägg märke till hur bössan rör sig bakot mot ögat medans skytten står stilla, håller man i ordentligt så "åker man med" då färdas man alltså med bössan bakåt och ögonavståndet förblir nästan oförändrat genom resans gång. men sen går de inte som man tänkt ändå alltid ;)

- ursäkta rymdfarkoststermerna

Publicerat

Inte medlem än så länge. Nära en gång med en 375 men klarade mig med blotta förskräckelsen.

Dock sett en del ansökningar när men varit på skjutbanan!

• 2 weeks later...
Publicerat

det har varit nära många gånger men tillslut torskade man dit men som polarn sa det förstörde inte skönhetsbilden i alla fall ;D

men tittar man på filmer så ser man prickskyttar som lägger ann med ögat max 3cm från okularet och skjuter  :D :D

samme

Publicerat

är inte medlen men har varit närma dock....

En rolig sak hände förra året på skjutbanan kompisen har ett remington bygge i 375 h&h modell lätt med sugrörspipa och ett gammalt pecar 1½-4*20 han är typ 170 och väger typ 60 kg och det syns knappt på han när han skjuter med bössan en äldre herre stod och gjorde sig lustig över han och bössan så kompisen fråga om han skulle testa ja visst kom det direkt från gubben och 1 min senare och lika många skott var herrn i fråga medlem och på väg hem..

Publicerat

;D ;D

Vi är visst flera som fått stryk av en gammal pecar 1,5-4x21...Av nämda anledning är den numera utbytt till ett trijicon 3-9x40 och inga ärr är kvar som bevis ;)

Publicerat

Gjorde ansökan en gång.....tre gånger på raken....när jag höll på med inskjutningen av mossbergaren och 29 grams Federal för att ha nåt till grisjakten.

Fjärde skottet så blundade jag (med båda ögonen) och då är det svårt att skjuta in ett vapen  ;D. Det var bara att leta sig hemåt och repa nytt mod, nästa inskjutningsförsök gick bättre med något framflyttad kikare.

Publicerat

Jag erkänner att jag tog mitt medlemskap med fisladda 6,5*55  :-[

På en tjädertupp för finnen på ca: 30meter blev vinkeln perfekt att lyckas.

Dessutom fasnade i tuppen traktens högsta tall och fick lämnas i trädet ;D

Publicerat

Ja de va detta med halmåneklubben ja

Jag har inte haft jägarexamen så länge så det jag ska berätta är ganska färskt, under träning inför uppskjutningen så ville några att skjutledaren skulle visa praktiskt hur det går till med skytte på rörlig älg. Tillläggas bör också att det var en hel del damer med och ledaren ville gärna visa upp sin kunskaper..... Sagt och gjort han laddade vapnet (6,5x55) ropade till markören att köra igång, efter andra skotten märkte vi hur blodet flödade. Han var på gott humör trots detta. Så det blev en hel del skratt och några stygn.......

En värdig medlem i halvmåneklubben

Själv har jag fram tilll skrivande stund dock klarat mig!!

CG 9,3x62

• 1 month later...
Publicerat

Jag gick den obligatoriska älgjakstigen i Riala i år när en en mogen man, troligtvis med agrar anknytning av blåstället och Agriakepsen att döma tittade fördjupt i sin ståltubade Nickel på 1640:an, skytten var före mig på en station, han valde att sitta ner och ta noggrant sikte på grisfiguren 43 meter bort.

jag hade tidigare noterat att tuben varit framme och så bara lite luktat på hans yviga ögonbryn vid stående skytte men efter ett par figurbommar ville inte denna odalman längre missa.

Pang, han fick tuben i pannan och den skar en 3 cm långt jack i pannan, trots smärtan, eller kanske avsaknaden av den samma, laddar han om och avslutar stationen, pang, han gör ett parallelt jack med det första, något större denna gång, tappar vapnet och svimmar nästan av allt blod och smärta.

För egen del har jag haft kyssar från siktet framför allt från liggande och när jag har haft linsskydd monterade, det har dock varit luftiga kyssar utan smärta inblandad som små påminnelser om att det är dags att hålla i pangen.

/C

Publicerat

Har haft kikarsiktet i ögonbrynen (båda) men jag har klarat mig undan blodvite, oftast får jag en kyss då jag skjutit med bössan som vänsterhänt av någon anledning.... :- Troligen för att jag kryper fram längre med ansiktet eller för att jag har suttit i en ställning som kanske inte varit direkt gynsam ur skytte synpunkt.

• 1 year later...
Publicerat

Jag kan väl erkänna att man är medlem. Det började med en skadeskjuten älg (min enda för övrigt) och då tänkte jag inte på det men jag fick en liten lätt smäll av kikaren. När jag kom hem åkte jag direkt ner till skjutbanan och skulle provskjuta geväret. Jag satte mig ner i bänken och la an och tryckte av. Det small till i skallen och jag fattade inte riktigt vad som hände men jag tänkte att jag måste ju ha suttit konstigt så jag växlade in nästa skott och tänkte noga på hur jag satt m.m. och tryckte av. Det small till på samma sätt i skallen och jag tyckte att det blev lite varm i ansiktet. Det var blodet som flödade från ögonbrynet :angry:. Inte bra tänkte jag och växlade in det sista skottet. Då var jag lite orolig så jag satte mig förhålladevis konstigt för att vara säker på att inte få en smäll igen. Resultatet blev att jag nästan bommade tavlan för den konstiga skjutställningen.

Geväret ifråga var en Wichester mod. 70 XTnågonting .338WM och ett Bushnell skitsikte 3-9 ggr med värdelöst ögonavstånd och den där mjuka fina gummiringen var borta så det var en sylvass fin kant som sjönk in i huvudet på mig. Efter den händelsen blev jag en aning skott rädd och har fortfarande en tendens till att blinka i skjutögonblicket :) Kikaren ligger nu och skäms i vapenskåpet och ska nog inte monteras ppå något kraftigare än en 22:a. Ganska konstigt egentligen för jag har skjutit säkert 30-40 skott med den innan utan detta resultat. Jag monterade ett rödpunktsikte på det geväret men nu ska det flyttas till min nyinköpta Marlin Guide Gun B). Jag tror den gör bättre nytta där än på .338:an.

Ja just ja, kikaren hade nog fått sig en smäll för geväret gick nästa 50 cm högt upp till höger, därav skadeskjutningen. Älgen dog i vilket fall som helst 30 minuter senare när den sprang över till grannjaktlaget.

/Henrik

Publicerat
Jag kan väl erkänna att man är medlem. Det började med en skadeskjuten älg (min enda för övrigt) och då tänkte jag inte på det men jag fick en liten lätt smäll av kikaren. När jag kom hem åkte jag direkt ner till skjutbanan och skulle provskjuta geväret. Jag satte mig ner i bänken och la an och tryckte av. Det small till i skallen och jag fattade inte riktigt vad som hände men jag tänkte att jag måste ju ha suttit konstigt så jag växlade in nästa skott och tänkte noga på hur jag satt m.m. och tryckte av. Det small till på samma sätt i skallen och jag tyckte att det blev lite varm i ansiktet. Det var blodet som flödade från ögonbrynet <_<. Inte bra tänkte jag och växlade in det sista skottet. Då var jag lite orolig så jag satte mig förhålladevis konstigt för att vara säker på att inte få en smäll igen. Resultatet blev att jag nästan bommade tavlan för den konstiga skjutställningen.

Geväret ifråga var en Wichester mod. 70 XTnågonting .338WM och ett Bushnell skitsikte 3-9 ggr med värdelöst ögonavstånd och den där mjuka fina gummiringen var borta så det var en sylvass fin kant som sjönk in i huvudet på mig. Efter den händelsen blev jag en aning skott rädd och har fortfarande en tendens till att blinka i skjutögonblicket :angry: Kikaren ligger nu och skäms i vapenskåpet och ska nog inte monteras ppå något kraftigare än en 22:a. Ganska konstigt egentligen för jag har skjutit säkert 30-40 skott med den innan utan detta resultat. Jag monterade ett rödpunktsikte på det geväret men nu ska det flyttas till min nyinköpta Marlin Guide Gun :D. Jag tror den gör bättre nytta där än på .338:an.

Ja just ja, kikaren hade nog fått sig en smäll för geväret gick nästa 50 cm högt upp till höger, därav skadeskjutningen. Älgen dog i vilket fall som helst 30 minuter senare när den sprang över till grannjaktlaget.

/Henrik

Ajajaj!

:D

Jäklar också man har klarat sig länge för än är jag inte medlem. :lol::rolleyes: Peppar peppar man vet aldrig när en olycka sker! :lol:

Publicerat

Är väl inte en 100%ig medlem än som tur är :rolleyes:

Var för något år sedan då jag skulle skjuta med farsans 308. Tog sikte på tavlan och smekte av skottet. Kände en lätt dunns mot skallen, det gick dock aldrig hål utan jag klarade mig med en uppsvullen halvcirkel <_<

Publicerat
Är väl inte en 100%ig medlem än som tur är :rolleyes:

Var för något år sedan då jag skulle skjuta med farsans 308. Tog sikte på tavlan och smekte av skottet. Kände en lätt dunns mot skallen, det gick dock aldrig hål utan jag klarade mig med en uppsvullen halvcirkel :angry:

Åh Du också!

:lol::lol::D<_<

Publicerat

jag har skjutit några hämska bössor men bara ett riktigt ärr har jag.

en husky 16-40 30-06 med pecar fy tusan.