Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påverka fjälljakten!

Featured Replies

Publicerat

inget konstigt med å ha olika åsikter,,fullt normalt bara den hålls på en nivå där man inte klankar ner på folk eller deras ålder :P  :-*

det jag tror retar mest är att norrmännen är förbannat duktiga på jaga och skjuter bra...tänk om norrbaggarna hade samma tankar om oss när vi ska komma dit å fiska,nä inga svenskar här för dom har så vassa krokar å bra linor.. :D ;D bättre se möjligheterna än bara det negativa,livet blir så mycket lättare... ;D

[move]börja jaga räv istället för era sparvar :-*  :-*  :-*  :-*[/move]

• Svar 142
  • Visningar 12k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
tänk om norrbaggarna hade samma tankar om oss när vi ska komma dit å fiska,nä inga svenskar här för dom har så vassa krokar å bra linor.. :D ;D
Publicerat

;D.. dom tycker lite så!.... vet ja!...  ;D ;D ;D..  ;)

Publicerat
  • Författare
inget konstigt med å ha olika åsikter,,fullt normalt bara den hålls på en nivå där man inte klankar ner på folk eller deras ålder :P  :-*

det jag tror retar mest är att norrmännen är förbannat duktiga på jaga och skjuter bra..

Nu e du HELT off.

Att gå skyttekedjor o meja ner allt som flyger upp har INGET med bra viltfinnaregenskaper eller bra skytte o göra.

Nu får du allt kamma dig o torka dig bak örona vetja  ;):D ;D

Sen visar väl en enad jägarkårs ideer kanske mer än ett par bakåtsträvare, eller?

Men visst har alla rätt o höras fast de har fel *asg*  ;D ;D ;D ;D

Synd å ödsla energi på en fråga som slits mellan ekonomiska intressen.

Visst finns de plats för många på fjället men nog ska vi välan själva, Svenskar, ha företräde o billigare ska de också va?

Publicerat
Nu e du HELT off.

Att gå skyttekedjor o meja ner allt som flyger upp har INGET med bra viltfinnaregenskaper eller bra skytte o göra.

Nu får du allt kamma dig o torka dig bak örona vetja  ;):D ;D

Sen visar väl en enad jägarkårs ideer kanske mer än ett par bakåtsträvare, eller?

Men visst har alla rätt o höras fast de har fel *asg*  ;D ;D ;D ;D

Synd å ödsla energi på en fråga som slits mellan ekonomiska intressen.

Visst finns de plats för många på fjället men nog ska vi välan själva, Svenskar, ha företräde o billigare ska de också va?

härligt å höra att nån mer än jag tycker alla fasan jägare med knickers å gubbhatt med vilträknare inte är bra jägare :-*

sen är juh den stora frågan vad som är att se i backspegel,vi har tydligen valt att ingå i en union där gränser öppnas enligt demokratiska jannar...

sen spelar det ingen roll från vilket land eller hur rik man är,alla som tycker det är livet att jaga ska få jaga skiten ur sig där det finns plats för sånna,blir så tråkigt om alla ska vara samma lika i sitt tänkande då,nån sur janne som sitter å käkar glo soppa med tittlökar när man kommer knallande på fjället å börjar undra om man inte får gå på marken...nä kanske urspårat nu men tycker ni är lite för egoistiska i ert tänkade,men bra ni värnar om er jakt,men snart ska vi unga snygga ta över efter er fått geväret i present då jäklar ;):D :-*

• 2 weeks later...
Publicerat

Japp, då sket sig fjälljakten i år totalt >:( :'(........bara att hoppas på att detta beslut gäller för detta jaktår och att det blir förändring för nästa, annars blir det inte kul. Det ska redan nu bli jobbigt att söka nya jaktmarker och hoppas på att finna gott om fågel där för min unghund :-[.........http://www.bd.lst.se/Jakt/default.aspx?propID=10009330

Publicerat

Blir till att folkbokföra sig snarast i en fjällkommun snarast! Och ha posten eftersänd till Umeå.

Satan vad krångligt. Nu får man ju vånda över om man ska bokföra sig i sorsele eller storuman också...

Vilket som lär ju kommunen bli glada att dom får en till invånare ;D

Publicerat
  • Författare

Tycker de e mkt gnäll.

Varför ska en Umeå-bo ha rätt till årskort i fjällen När en Sundsvalls-bo inte har det!

Båda bor vid kusten men i olika län bara!

Att fjälljakten är så dyr har jag o många med mig tyckt LÄÄÄNGE!

Men de e först när det slår ner på en själv man e beredd att gå upp till kamp.

Sålänge egot härskar i denna fråga tänker jag inte lägga ner ngn energi!

När vi däremot ger ALLA Svenskar rätt till årskort o höjer priset för utländska turistjägare. DÅ e jag med i matchen igen!

JAG tycker inte synd om Länsborna vid havet!!!! Däremot e de synd om dem i grannkommun o de som har sommarstugor mm.

Samt mig själv. 10dygnx250xbensinxhelikopter=Vad kostar en Kanada resa?

Publicerat

Jimbolo:

Jag har inga problem med att alla svenskar skulle få årskort, men nu är ju så inte fallet så då får man ta och bli fjällkommunbo!

Sen gnäll och gnäll.... det klart man blir missnöjd när ens stora hobby går från en kostnad på 1500kr/ år till 10.000kr++++... och det är bara jaktkortsavgifter.

Om man nu ska låta alla eu-medborgare jaga på lika villkor( vilket jag tycker är bedrövligt), så borde man ju ändå kunna ge alla möjligheten att köpa årskort.

Ingen skulle känna sig orättvist behandlad, men det skulle nog till största del vara svenskar som köpte dom.  Eftersom dom flesta utlänningar bara kommer upp och jagar en vecka. Det tycker jag vore en fin gest till oss svenskar, efter denna försämring av jakten på statens mark.

MVH

Publicerat
  • Författare

MIN POÄNG är att många utomläns-bor, bla JAG, LÄNGE velat kunna köpa årskort men inte ett knyst om detta.

Nu när fler blivit drabbad av samma plåga HÖJS RÖSTERNA.

Vart var dem då vi klaga????????????????????

Jag vill också kunna vara mer än 10-14 dygn på fjället/år utan att bli skinnad!!!!

Tycker de e "nog jobbigt" med besinpriserna!

VÄSTERBOTTEN UPPLÄT FÖRUT ÅRSKORT iof dyrare för utomlänsbor men betydligt billigare än 50 dygnskort.

Hoppas deta kan anammas igen men jag ser gärna att var Svenska får tillgodogöra sig årskortet för samma peng!!!

Publicerat

Första inlägget här, men har läst runt lite tidigare och har blivit väldigt fundersam och undrar vad ni egentligen tycker.

Fjälljakten, Allt handlar om att dra gränser. Vem ska få köpa årskort? Vem ska inte få det.

Bor själv i en "fjällkommun" och har funderat en del om vars ni tycker gränserna skall dras?

Ska varenda europé få köpa, varje nord-bo, varje svensk, länsbor, eller endast lokalborna? Eller om ens dem.

Man ska kanske förbjuda även lokalbor att köpa jaktkort, och bara börja sälja svindyra jaktkort till rika engelsmänn, eller vad det nu kan vara. Ska svenska fjälljakten fungera som fågeljakten i skottland?

Jag tycker att det blir lite dubbelmoral genom att förbjuda norrmän och finnar att jaga i sverige, för att det saknar kunskaperna om hur man jagar och vistas i fjällen. Min personliga åsikt är att ex en norrman som bott livet genom vid foten av fjället förmodligen har mer kunskaper om fjällen än någon normal jägare från ex Östergötland, eller varför inte bara en i från Luleå?

Lättaste sättet att lösa den här konflikten hade varit att flytta fram fågeljakten i sverige, 2 veckor frammåt, så att den börjar samtidigt som i norge och finland. Därav hade man filtrerat bort en stor mängd utlänningar. Vi har redan så lång jakttid så att det inte göra nått..

mvh

Publicerat

Jag tycker man hittat rätt bra gränser som gällde i fjol.

Tycker det är vettigtare att stänga för utlänningar första 2veckorna än att flytta vår egen jakt start.

Blir kort säsong om vintern kommer lika tidigt som ifjol om man startar jakten 10sep.

Sen tycker jag det är rätt att dela in korten i rangårdningen kommun bo,länsbo,svensk samt utlänsk.

Publicerat
  • Författare
Jag tycker man hittat rätt bra gränser som gällde i fjol.

Sen tycker jag det är rätt att dela in korten i rangårdningen kommun bo,länsbo,svensk samt utlänsk.

Varför? Att kommunborna ska få lite billigare ok. Men varför ngn annan?

Borde inte gränsen gå vid dalälven då?

För allt norr om dalälven är väl Norrland!

Förstår att DU förmodligen e en av dem som blivit brännd?

Själv tycker jag att var svensk ska ha rätt till jakt på STATENSmark under lika vilkor.

INGEN särbehandling!

Alla betalar (nästan) lia möd i skatt!

Publicerat

Själv tycker jag att var svensk ska ha rätt till jakt på STATENSmark under lika vilkor.

INGEN särbehandling!

Förrutom vi i Sthlm som betalar mer i skatt än alla andra! Men vad får vi för det? Nej jag håller med... Lika för alla, samma pris för ALLA Svenksar och högre priser för "turistjägare" från utlandet!  8)

Publicerat

INGEN särbehandling!

Tycker tidigare regler var bra då kunde alla lösa årskort kommun800 länsbo1500 övriga 3000.

Är väl rätt självklart att de som har jakten närmast nyttjar den mest så då är ett årskort nästan ett måste.

Skulle jag tillhöra skara som jagar 5-10 dar per år skulle jag inte gnälla på 250spänn per dag.

Bränd javisst! jag har köpt tomt och börjat bygga stuga där jag jagar mest så visst svider det lite mer för mig än andra söndagsjägare

Publicerat
  • Författare

Tycker ditt resonemang om pris o hur mkt man utnyttjar jakten e som ormens tunga!!

Ju mer man nyttjar ju mer borde man väl betala?

Jag skulle utan tvekan kunna lägga en 50dygn på fjället men rent ekonomiskt funkar inte de för mig.

Därav min bitterhet som du nu också drabbats av.

Om jag själv haft stuga hade inte spelat roll i Norrbotten för jag hade ändå fått betal dygnsjakten.

Har goda vänner som har stuga i Norrbotten men bor i Västerbotten.

De e dagkort som gäller för dem me.

Sen att de höjt dygnspriset från ca: 100 till 300:-  gör ju inte saken bättre.

Nu börjar även skogsbolagen ta efter o höja dygnskorten.

Snart e de slutjagat för låg o medelklass o borgarna får hela vår Svenska jakt för sig själva.

Precis som förr!

Nä de e dags att sudda ut de Svenska gränserna o börja jobba ihop för att de ska hålla. DÅ kanske de kan hända ngt.

BARA ATT INSE!

Publicerat

Jag är den första att skriva på att alla ska få lösa årskort och gärna till samma pris låt säga 2000spänn

Hur många dagar man lägger på jakten handlar väl ändå bara om hur stort intresset är, för är det stort nog skapar man tid och ekonomiska möjligheter så är det bara.

Publicerat
  • Författare
Förrutom vi i Sthlm som betalar mer i skatt än alla andra!

Bror min bosatte sig o jobba några månader i Stockholm o de va den LÄGSTA beskattning han haft i sitt liv.

Vart kom den ifrån att Stockholmare betalar mer skatt? Menar du mängdmässigt?

Av hela Svenska befolkningen tror jag inte de finns fler skattefifflare än just i 08 trakten. Men de e ju bara en hypotes utifrån dem man hört åka dit ;)

"LARS"

Bra att du tycker så men varför tog det sån tid att nämna det?

Om alla gör likadant tar de bara 10år innan vi kan få till nåt!

Se till att påverka era lokala jägarförbund/hundklubbar/skytteföreningar mfl så kanske de kan hända ngt.

Men sålänge alla bara vill sitt eget bästa skiter de mesta sig!

Sen e de inte alltid så enkelt som du vill få de o låta!

Hade jag bestämt hade jag bott i en fjällkommun NU men så var de ju den andra delen av familjen me. Sambo, barn samt barn i delat bo.