Publicerat Juni 27, 200520 yr Författare Ja, jag tippar på att jag har satsat på en närmast optimal bössa för svensk jakt i skog och småbruten terräng.
Publicerat Juni 30, 200520 yr Bäste 300Wby, Vi tycks inte vara överens om definitionen avseende vad som är kort avstånd och det är helt OK. Men gällande val av patron kan det vara värt att nämna att den klart övervägande majoriteten av allt klövvilt på denna jord fälls på avstånd under 150 meter. Dessutom (som jag nyss skrev i en annan tråd) är denna "lilla" patron trots den låga machofaktorn häpnadsväckande effektiv till det mesta (Afrikas 5 stora undantaget) ut till drygt 200 m och det med mkt behaglig rekyl, liten köttförstöring samt hög kruteffektivitet. Är viltet längre bort än 200 m? Nå, så ta dig då närmare för det är väl ändå jakt vi ägnar oss åt...
Publicerat Juni 30, 200520 yr Bäste 300Wby,Vi tycks inte vara överens om definitionen avseende vad som är kort avstånd och det är helt OK. Men gällande val av patron kan det vara värt att nämna att den klart övervägande majoriteten av allt klövvilt på denna jord fälls på avstånd under 150 meter. Dessutom (som jag nyss skrev i en annan tråd) är denna "lilla" patron trots den låga machofaktorn häpnadsväckande effektiv till det mesta (Afrikas 5 stora undantaget) ut till drygt 200 m och det med mkt behaglig rekyl, liten köttförstöring samt hög kruteffektivitet. Är viltet längre bort än 200 m? Nå, så ta dig då närmare för det är väl ändå jakt vi ägnar oss åt... Avstånd är väldigt relativt.. Här uppe i norr har vi stora öppna myrar, kala fjällhedar och stora hyggen. 200 meter räknas inte som något ofantligt avstånd här hos oss.. Av de älgar jag skjutit på pass skulle jag tro att medelavståndet ligger på runt 180 meter. En kula från 30-06 är fullt duglig som älgdräpare även på 250 meter, om bara skytten gör sitt och inte övervärderar sin förmåga. 358 win som är en kaliber jag mycket gärna vill ha, har ju inte direkt kulbana för de längre hållen men kraften finns säkert för att tippa älgar även på längre håll. Jag räknar också 358 som mest lämplig på "korthåll".. dvs hundförarbössa *typ*. PS: Vi sysslar också fortfarande med jakt... >
Publicerat Juni 30, 200520 yr En norrlandsälg som står på 200 m har en gigantisk träffyta om man ligger ned med perfekt stöd en vindstilla dag. Rådjur på 200+, ja då är det de som kan hantera sina bössor som bara bör skjuta. Sedan när vi pratar toppfågeljakt då talar vi om eliten i sammanhanget... Allt är jakt. En riktig jägare vet sina begränsningar, oavsett vad de är.
Publicerat Juni 30, 200520 yr Bäste Örnuggla, Inte behöver du bli arg och jag förnekar alls inte att ni oxå håller på med jakt. Inlägget syftar bara till att framföra de värdegrunder på vilka min åsikt baseras. Avståndsbedömning är svårt och hur svårt fattade jag inte förrän jag skaffade min första avståndsmätare. Det är häpnadsväckande att se och höra erfarna jägare ivrigt förneka att det avstånd de just bedömt till 200 m de facto uppmätt med avståndsmätare inte är mer än 119! Därmed inte sagt att du/ni inte verkligen kan bedöma avstånd korrekt, bara att det enligt min mening är svårt. Vilka avstånd som ska definieras som korta eller långa är med stor sannolikt mkt individuellt och rimligtvis dessutom avhängigt av vad man jagar. För min egen del är 200 m långt när det gäller klövvilt rent generellt, det är till och med mkt långt om vi talar om rådjursjakt. Låt oss istället jämföra .358 Win med ett par bekanta "älgdräpare" (definitionen för MPBR är max 5 cm kulbaneavikelse från siktlinjen): Vi börjar med 9,3x57, där Normas egna uppgifter ger Oryx 15 g en utg.hast. 720 m/s / MPBR 175 m / anslagsenergi vid MPBR 2256 J / anslagshastighet vid MPBR 548 m/s För Alaska 18,5 g ges utg.hast. 630 m/s / MPBR 160 m / anslagsenergi vid MPBR 2528 J / anslagshastighet vid MPBR 523 m/s Vi tar nu ett steg upp och jämför istället med Normas egna värden för 9,3x62: För Oryx 18,5 g ur 9,3x62 är värdena utgång på 720 m/s som ger en MPBR på 179 m med E 3066 J och anslagshastighet på 576 m/s. För Vulcan 15 g med utgång på 800 m/s blir MPBR 194 m med E MPBR 2744 J och anslagshastighet på 605 m/s. OBS att detta är värden som är i det närmaste identiska med de som är möjliga med .358 Win och TSX 225 gr. vid en utg.hast på 760 m/s som ger E MPBR på 2870 J (vid 193 m) och en anslagshastighet på 627 m/s!
Publicerat Juni 30, 200520 yr Bäste Örnuggla,Inte behöver du bli arg och jag förnekar alls inte att ni oxå håller på med jakt. Inlägget syftar bara till att framföra de värdegrunder på vilka min åsikt baseras. Avståndsbedömning är svårt och hur svårt fattade jag inte förrän jag skaffade min första avståndsmätare. Det är häpnadsväckande att se och höra erfarna jägare ivrigt förneka att det avstånd de just bedömt till 200 m de facto uppmätt med avståndsmätare inte är mer än 119! Därmed inte sagt att du/ni inte verkligen kan bedöma avstånd korrekt, bara att det enligt min mening är svårt. Vilka avstånd som ska definieras som korta eller långa är med stor sannolikt mkt individuellt och rimligtvis dessutom avhängigt av vad man jagar. För min egen del är 200 m långt när det gäller klövvilt rent generellt, det är till och med mkt långt om vi talar om rådjursjakt. Låt oss istället jämföra .358 Win med ett par bekanta "älgdräpare" (definitionen för MPBR är max 5 cm kulbaneavikelse från siktlinjen): Vi börjar med 9,3x57, där Normas egna uppgifter ger Oryx 15 g en utg.hast. 720 m/s / MPBR 175 m / anslagsenergi vid MPBR 2256 J / anslagshastighet vid MPBR 548 m/s För Alaska 18,5 g ges utg.hast. 630 m/s / MPBR 160 m / anslagsenergi vid MPBR 2528 J / anslagshastighet vid MPBR 523 m/s Vi tar nu ett steg upp och jämför istället med Normas egna värden för 9,3x62: För Oryx 18,5 g ur 9,3x62 är värdena utgång på 720 m/s som ger en MPBR på 179 m med E 3066 J och anslagshastighet på 576 m/s. För Vulcan 15 g med utgång på 800 m/s blir MPBR 194 m med E MPBR 2744 J och anslagshastighet på 605 m/s. OBS att detta är värden som är i det närmaste identiska med de som är möjliga med .358 Win och TSX 225 gr. vid en utg.hast på 760 m/s som ger E MPBR på 2870 J (vid 193 m) och en anslagshastighet på 627 m/s! Det är lungt, jag är inte arg.. Men blir lite less på att ofta läsa inlägg där folk så bergsäkert hävdar att 200 meter är alldeles för långt håll för att skjuta älg på ett etiskt och korrekt sätt.. Här i norrland använder vi gröna kartan i skala 1:50 000 för avståndsbedömning
Publicerat Juni 30, 200520 yr Här i norrland använder vi gröna kartan i skala 1:50 000 för avståndsbedömning Tack för tipset ;D Funkar det oxå här i Skåne kanske jag kastar min Pro Scout...
Publicerat Juni 30, 200520 yr Men blir lite less på att ofta läsa inlägg där folk så bergsäkert hävdar att 200 meter är alldeles för långt håll för att skjuta älg på ett etiskt och korrekt sätt.. Över huvud taget tror jag att detta med tumregler är av ondo. Folk tenderar att skjuta när tumregeln är uppfylld. Låt mig rajera lite nu: jag har en gryende känsla av att folk som vägrar att skjuta på mer än 200 m (typ) smäller på när det är 180... när det kanske inte är läge. Jag har förvisso avståndsmätare som hjälp, men det som jag verkligen använder för att bedöma läget är den sista frågan som jag ställer mig själv bråkdelen av en sekund innan skottet går: "har jag koll på läget?". Exempel: i höstas släppte jag en liten älgtjur som gick förbi mig på 40 meter, eftersom jag mentalt besvarade denna fråga med "nej". Jag hade sprungit 2000 meter för att genskjuta ett gångstånd, och när jag till slut var i det perfekta läget var armarna som spaghetti, imma i kikarsiktet, och jag hade knappt koll på vad det var för djur. Jag osäkrade, siktade och såg att hårkorset dansade över hela älgen. Ingen skottlossning. "Har jag koll" är frågan som avgör avståndsfrågan för både älg, rådjur och orrar. MVH /HerrBerg
Publicerat Juni 30, 200520 yr "Har jag koll" är frågan som avgör avståndsfrågan för både älg, rådjur och orrar. Precis - och att man har träningen från banan i ryggmärgen med själva skyttet. Pete
Publicerat Juni 30, 200520 yr ...Folk tenderar att skjuta när tumregeln är uppfylld. Låt mig rajera lite nu: jag har en gryende känsla av att folk som vägrar att skjuta på mer än 200 m (typ) smäller på när det är 180... när det kanske inte är läge. "Har jag koll" är frågan som avgör avståndsfrågan för både älg, rådjur och orrar. Bäste HerrBerg, I sak är vi helt ense. Att man insett att det finns gränser för ens förmåga, vare sig dessa går att mäta i meter eller är beroende av andra parametrar, är det som kallas för omdöme eller om du så vill "att ha koll". Det är dessutom min bestämda uppfattning att de av oss som är utrustade med ett hyggligt omdöme självfallet inte drar iväg skott på måfå, alldeles oavsett om det tänkta kulfånget befinner sig inom ett visst givet avstånd. För de som inget omdöme har spelar däremot avstånd sannolikt en högst obetydlig roll.
Publicerat Juni 30, 200520 yr Visst är avstånduppfattningen olika och även situationsberoende Avståndsbedömning kan vara svårt det var en av anledningarna till att jag skaffade 300WBY en gång i tiden och laddar med lätta kulor (150gn) Vi skall inte gå in på siffror men jag skjuter en hel del räv med min 300WBY och det kan vara låååångt ibland
Publicerat Juli 1, 200520 yr PS. Jag tar alltid fram avståndsmätaren när jag tycker det börjar bli uppåt 150m - innan dess spelar det ingen roll pga kulbanan, men sen är det avgörande att veta exakt avstånd, och det är det som gör att man kan skjuta på längre håll. Som en parentes - 192m är det längsta hållet hittills på klövvilt - i det fallet en dovhjort. Skottet satt precis mitt i bogen med min .300WinMag och han föll på stället. DS.
Publicerat Juli 15, 200520 yr Författare Så där ja! Idag hämtade jag min seven som bössan skall byggas kring, nu väntar jag bara på att pipan skall dimpa ner.
Publicerat Juli 15, 200520 yr Pipan är hemma, men jag har semester........... Tlllbaka om hemska fyra veckor........ MVH Håkan
Publicerat Juli 18, 200520 yr Författare Ok, vad bra! Även jag har fyra sköna veckor att glida igenom... Om inte annat hörs vi om fyra veckor
Publicerat September 8, 200520 yr Jag har läst tråden med stort intresse eftersom jag själv är intresserad av att skaffa mig en 358 win. Idag fyller min 9.3x62 den nischen i min jaktgarderob, men eftersom jag går på e hel del eftersök blir en ännu smidigare bössa allt attraktivare... När det sedan gäller skotthåll blir diskussionen som vanligt lite infekterad men det är bara att konstatera att den jaktliga verkligheten skiljer sig åt rejält beroende på var du jagar men även vad du jagar. Jag har bakgrund som officer där jag utbildat prickskyttar under några år men också tävlat en hel del i fältskytte, detta har lett till att jag ibland roar mig med varmintskytte. På mina bräddgrader innebär det i huvudsak skräpfågel ute på våra västsvenska åkrar, och då är 200m helt plötsligt ett "medellångt avstånd" och 300m ett OK avstånd om vinden är samarbetsvillig. Jag har däremot aldrig skjutit älg på längre håll en 150m men detta beror på det sätt på vilket vi normalt jagar älg på mina hemmamarker, när det gäller rådjur har jag skjutit ett par stycken på 200m men de allra flesta på betydligt kortare håll. När räven dyker upp på passet inom rimliga skotthåll försöker jag alltid skjuta men förmodlgen är mina "rimliga skotthåll" lite längre än vad många andra jägares skotthåll. Å andra sidan tränar jag en hel del skytte på 300m vallen med mina jaktbössor. Min enda poäng med detta resonemang är att verkligheten ser olika ut för oss alla och att det alltid är vanskligt att använda sin egen verklighet som mall för vad som är "jägarmässigt" MVH Henrik
Publicerat September 8, 200520 yr Författare Jag har läst tråden med stort intresse eftersom jag själv är intresserad av att skaffa mig en 358 win. Ni skall få en titt på bössan när den kommer och jag skall intet utelämna angående mina upplevda erfarenheter kring kaliber så fort den får en chans prestera något.... Som jag ser det är det bäst att utrusta sig med bössor med vilt skilda egenskaper för kunna lösa många olika jaktsituationer, min 358W är tänkt att använda till drevjakt. Till skytte på lite mer dryga avstånd håller jag mig med andra vapen, jag har även funderingar på att utöka min garderob med en 280AI eller 7mmRM för detta. 7mmRM ligger nära till hands då min Far köpte en i våras. Som sagt det är intressanta tider, speciellt iom att jag står inför en ny bekanskap i form av en liten knubbig rackare...
Publicerat Oktober 22, 200520 yr Författare Bilderna finns i forumgalleriet... Hoppas ni kan har överinseende med bildkvalitén då jag tog dem kl. 02:00 i natt när jag kom hem..... : Ett nytt svart underbslag är på väg sen är bössan färdig. Nu följer en spännande tid med break-in följt av framtagande av jakt- samt övningsladdning och förhoppningsvis en stor dos av jakt med bössan. Ett stort tack till smeden
Publicerat Oktober 23, 200520 yr Man blir som lite avundsjuk en ser onekligen användbar ut,dessutom en lämplig patron i den bössan
Publicerat December 29, 200520 yr Kindbo.. Den ser ju fin ut.. Hur trivs du med bössan nu då så här efter ett tag?... Skulle vara fint med lite mer fakta nu när bössan är klar... Längd? Vikt? osv.. Hur stor är förresten viktskillnaden mellan en laminat och en komposit stock? Hade den blivit mycket lättare? Nu har suget efter en 358 Win tagit fart igen..men men... Funderar oxo på att eventuellt pipa om min Tikka M65 30-06 till nån trevlig grövre kaliber som är bra på långa håll...
Publicerat December 29, 200520 yr Författare Vad vill du veta? Jag stormtrivs med bössan även om jag inte har skjutit något vilt med den än, det är kombi- och drillingmaffians snedsågade syn på säkerhetstänkande i kombination med att jag har jobbat *** av mig under hösten som har satt stopp för det. "Det är så himla mycket farligare att jaga studsare i jämförelse med kombi/drilling" :- Tur att de inte resonerar så på alla ställen, jag jagar uteslutande med studsare där jag kan vilket för min del motsvarar 70-75% av tiden. Tyvärr är det hagelbrakaren som har nedlagt alla byten i höst... Undertecknad har dock börjat få lite medhåll då grisnarna börjar bli mer synliga vilket medför att fler sätter sig med studsare istället för komin/drillingen... Hela konceptet med bössan är störtskönt, bara det att ha den på bröstet istället för ryggen möjliggör total koll hela tiden! Vikt & längd får jag återkomma om. Personligen känns laminatkolven helt rätt även om jag har funderingar på att i framtiden komlettera vapnet med en HS-kolv. Vapnet skulle i så fall bli något lättare på gott och ont... För tillfället har jag skjutit in bössan med Hornadys 250gr SP RN, jag har även 100st Barnes 225gr TSX som skall testas vid mildare väder. Det finns mer och bättre bilder på mitt galleri: http://www.jaktsidan.se/coppermine/thumbnails.php?album=45