Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt kikarsikte

Featured Replies

Publicerat

Om man nu ska investera i ett nytt kikarsikte, vilket ska jag välja av nedanstående. Är dom bra och prisvärda ???

Jag önskar seriösa svar för det är ju ändå en del pengar det rör sig om.

:D

Passa på att köpa ett Carl zeiss till riktigt bra pris!

Enligt många så är detta det kikarsikte som du får mest kikare för pengarna om du köper.

Extremt bra optik blandad med kvalité samtidigt som priset är väldigt lågt.

Prisex:

Carl Zeiss Conquest 1,8-5,5x38

PRIS: 5895:-

Carl Zeiss Conquest 2,5-8x32

PRIS: 5895:-

Carl Zeiss Conquest 3-9x40

PRIS: 4990:-

Carl Zeiss Conquest 3-9x50

PRIS: 5190:-

Carl Zeiss Conquest 4,5-14x44 AO

PRIS: 6990:-

Carl Zeiss Conquest 4,5-14x50 AO

Targetrattar

PRIS: 7290

Carl Zeiss Conquest 6,5-20x50 AO

Targetrattar

PRIS: 7990:-

AO=Parallaxjustering

Alla kikare går att få med 3 olika riktmedel

Nr 4 (Tyska fyran), Nr 20 (Duplex) eller Nr 43 (Mildot).

Ange detta vid beställning.

Vid frågor ring 070-277 20 55 eller maila: pnjakt@pnjakt.se

Beställning sker per telefon, mail eller via webshopen på www.pnjakt.se

http://www.blocket.se/vi/10106908.htm?ca=1_7_s

Publicerat

Hej Jonsson

Vet ej om du ställer en fråga här? Men förstår jag dig rätt så ämnar du investera i ett nytt sikte och frågar om råd för vilket Conquest du skall ha?

Först, Conquest är inte Diavari rent optiskt 1tum/30mm, behandling av linser etc. Men är fortfarande ett sikte som ligger i paritet med de bättre modellerna hos Leupold-vxIII. Conquest kan du heller ej få belyst och de tillverkas bara med ett fåtal riktmedel för att kapa kostnaderna.

Jag har själv den största modellen 6,5-20x50AO med duplex (den modellen har ej tyska 4an) och har tidigare haft en 3,5-10x44 (finns i USA) och en 3-9x50.

Dessa var bägge väldigt bra allroundsikten. Är också nöjd med 6,5-20an, lätt och klar optik, en riktig tjäderdräpare eller i mitt fall rävdräpare på 200m.

Sen får du vägleda mer hur du ämnar använda dom primärt. Såg att fiberclass sålde ett 3-9x40 nytt i kartong och att RW ämnade sälja sitt 3-9x50. Där kan du säkert pruta dessutom ;)

Publicerat
  • Författare
Hej Jonsson

Vet ej om du ställer en fråga här? Men förstår jag dig rätt så ämnar du investera i ett nytt sikte och frågar om råd för vilket Conquest du skall ha?

Först, Conquest är inte Diavari rent optiskt 1tum/30mm, behandling av linser etc. Men är fortfarande ett sikte som ligger i paritet med de bättre modellerna hos Leupold-vxIII. Conquest kan du heller ej få belyst och de tillverkas bara med ett fåtal riktmedel för att kapa kostnaderna.

Jag har själv den största modellen 6,5-20x50AO med duplex (den modellen har ej tyska 4an) och har tidigare haft en 3,5-10x44 (finns i USA) och en 3-9x50.

Dessa var bägge väldigt bra allroundsikten. Är också nöjd med 6,5-20an, lätt och klar optik, en riktig tjäderdräpare eller i mitt fall rävdräpare på 200m.

Sen får du vägleda mer hur du ämnar använda dom primärt. Såg att fiberclass sålde ett 3-9x40 nytt i kartong och att RW ämnade sälja sitt 3-9x50. Där kan du säkert pruta dessutom ;)

Tack för svaret MKJ!

Tanken är den att jag ska investera i ett nytt el. beg. sikte av bättre kvalitet. Jag ska ha den på 308:an. Jag har ju 308:an till målskjutning och övrig jakt. Typ toppjakt m. m.

På rem 700 har jag ett bra sikte som jag är nöjd med redan.

Nu har jag fått lite mer att tänka på.

Publicerat

Jag har en Conquest 6,5-20*50 med Tyska 4àns riktmedel, så nog finns det alltid ;D.

Den har "vanliga" rattar , dvs ej target knobs. Köpt från www.eurooptic.com.

Publicerat

lsjonsson om jag inte mins fel så tar zeiss svergie inte i mot Conquest utan du måste skicka det till usa om de skulle gåsunder eller krångla annars så är det ett mycke bra sikte.

Mvh.

Publicerat
  • Författare
lsjonsson om jag inte mins fel så tar zeiss svergie inte i mot Conquest utan du måste skicka det till usa om de skulle gåsunder eller krångla annars så är det ett mycke bra sikte.

Mvh.

Okej! Tack för hjälpen grabbar. :D Då vet jag lite mer.

• 3 weeks later...
Publicerat

Om du skall jaga topptjäder blir det säkert många mil på skidor med bössan på ryggen. Jag skulle också tänka lite på vikten. Allvarligt talat torde ett ordinärt objektiv räcka för ditt syfte?

Beställ en Leupold VXIII 2,5-8x36 från USA. Kostar då strax över 4 kkr. Mycket fint sikte, bra synfält, låg vikt, ypperlig optik, jag har själv ett sådant på min Tikkastudsare i 9,3x62. Har aldrig behövs justera inskjutningen på 10 år. Jagar och övningsskjuter med den varje höst.

Publicerat
  • Författare
Om du skall jaga topptjäder blir det säkert många mil på skidor med bössan på ryggen. Jag skulle också tänka lite på vikten. Allvarligt talat torde ett ordinärt objektiv räcka för ditt syfte?

Beställ en Leupold VXIII 2,5-8x36 från USA. Kostar då strax över 4 kkr. Mycket fint sikte, bra synfält, låg vikt, ypperlig optik, jag har själv ett sådant på min Tikkastudsare i 9,3x62. Har aldrig behövs justera inskjutningen på 10 år. Jagar och övningsskjuter med den varje höst.

Tack för svaret. Jag har en bekant i Malmberget som säljer nytt och beg. Jag kan även tänka mig ett beg. Här är en lista på det han har hemma för tillfället.

Leupold 3-9x40 nya=3200 kr

Vomz 2-10x52 nytt =3500

Simmons 3,5-10x50=2000

Pecar 3-7x= 3500-4500

Redfield 4-12x40=2000

Leupold 3-9x50=4000

Sedan finns många fasta förstorningar till kända märken till bra priser

Publicerat

Jag har endat erfarenhet av Leupold och Pecar. Leupoldsikten har tub av aluminium=låg vikt. Pecar har tub av stål men annars fin optik, den tillverkande fabriken ligger i det gamla Östtyskland.

Beträffande Leupolds variabla sikten så finns det tre serier (huvudmodeller);

1  VX-I

2  VX-II

3  VX-III

Dessa är helt olika i kvalitet, VX-I är enklast och VX-III är finast. De Leupoldsikten som din bekant i M-berget har (3-9x40, 3-9x50) är i serien VX-II. Jag har själv en 3-9x40 i VX-II på min 6,5:a. Den är helt ok men om man har råd skulle jag lägga pengarna på VX-III.

Du kan ju se vad de nya siktena kostar på t.ex. VAPEX hemsida (WWW.vapex.se).

Publicerat
  • Författare
Jag har endat erfarenhet av Leupold och Pecar. Leupoldsikten har tub av aluminium=låg vikt. Pecar har tub av stål men annars fin optik, den tillverkande fabriken ligger i det gamla Östtyskland.

Beträffande Leupolds variabla sikten så finns det tre serier (huvudmodeller);

1   VX-I

2   VX-II

3   VX-III

Dessa är helt olika i kvalitet, VX-I är enklast och VX-III är finast. De Leupoldsikten som din bekant i M-berget har (3-9x40, 3-9x50) är i serien VX-II. Jag har själv en 3-9x40 i VX-II på min 6,5:a. Den är helt ok men om man har råd skulle jag lägga pengarna på VX-III.

Du kan ju se vad de nya siktena kostar på t.ex. VAPEX hemsida (WWW.vapex.se).

Okej och tack för svaret!

Publicerat

Om du jämför Z Conquest med Leupold så ska du jämföra med VX-III och då är min erfarenhet att Conquesten är bättre. Jag köpte i helgen en beg 1,5-6X42 Diavari med T* linsbehandling av Jimbo och jämför jag med 3-9X40 conquest så vetefassen om inte Conquesten är skarpare ute i kanterna, i mitten är det jämbördigt. Nu är det inte samma storlek på siktena så det kan vara skillnader därför men Conquesten är mycket prisvärd. Kolla pris med Jon på theopticzone.com, du kommer inte att ångra dig!

Publicerat
  • Författare
Om du jämför Z Conquest med Leupold så ska du jämföra med VX-III och då är min erfarenhet att Conquesten är bättre. Jag köpte i helgen en beg 1,5-6X42 Diavari med T* linsbehandling av Jimbo och jämför jag med 3-9X40 conquest så vetefassen om inte Conquesten är skarpare ute i kanterna, i mitten är det jämbördigt. Nu är det inte samma storlek på siktena så det kan vara skillnader därför men Conquesten är mycket prisvärd. Kolla pris med Jon på theopticzone.com, du kommer inte att ångra dig!

Okej! Tack för svaret och Ditt goda råd. :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Vad kostar frakten på dessa sikten.

Priserna verkar ju trevliga.

Är intresserad av ett Leupold VXII 3-9x50

Publicerat

Jag har en Carl Zeiss Conquest 3-9X50 köpt från The Optic Zone..Mycket skarp optik till vettiga pengar..

Publicerat
Jag har en Carl Zeiss Conquest 3-9X50 köpt från The Optic Zone..Mycket skarp optik till vettiga pengar..

Stod ju inga priser på sidan. Vad fick du ge för 3-9x50? Totalt med frakt?

Fingrade på ett Leopold VXIII 3,5-10x50 när jag var i USA för ett par veckor sedan, 549$ som blev ca 4100:- med tax (hämtpris ;))

Köpte inget men kollegan ska dit i september igen, så då kan man ju slå till.

Vanlig duplex eller Heavy Duplex, de ä frååågan??

/Må

Publicerat
Stod ju inga priser på sidan. Vad fick du ge för 3-9x50? Totalt med frakt?

Fingrade på ett Leopold VXIII 3,5-10x50 när jag var i USA för ett par veckor sedan, 549$ som blev ca 4100:- med tax (hämtpris ;))

Köpte inget men kollegan ska dit i september igen, så då kan man ju slå till.

Vanlig duplex eller Heavy Duplex, de ä frååågan??

/Må

Skulle gissa på att du hamnar på 420-430$ + 15$ i frakt och då kan du välja rm 4 om du vill.
Publicerat

Jag fick ge runt 4500 för två år sedan med frakt, svensk moms och tullavgift..När man beställer från TOZ åker man tyvärr alltid på dylika avgifter..

Publicerat

Om ni inte känner någon i USA.

Då ingår ofta UPS till köparen som sen kan skicka paketet som ett privat-paket (Non value) och slipper då de flesta avgifter.

Skulle paketet försvinna är det mindre kul.

Publicerat
Jag fick ge runt 4500 för två år sedan med frakt, svensk moms och tullavgift..När man beställer från TOZ åker man tyvärr alltid på dylika avgifter..
Man ska alltid räkna in tullavgiften & moms och undkommer man (och har rymligt samvete) så kan man se det som en bonus... Tullavgiften hamnar på runt 1000:- för ett sikte i denna prisklassen.
  • 1 month later...
Publicerat

Är Conquesten Zeiss billigaste modell?

Publicerat

Jo Conquesten är nog den billigaste kom jag fram till... :D

Är det värt att sätta pengarna på en Conquest? Tänkte he den på Quaden...

Publicerat

Måste vara en fråga för individen. Sako Quad är ju inget billigt vapen och ämnar du jaga med det storskaligt så är svaret utan tvekan ja. :)

MVH

Publicerat
Jo Conquesten är nog den billigaste kom jag fram till... :D

Är det värt att sätta pengarna på en Conquest? Tänkte he den på Quaden...

Jag har en Conquest på min 22:a och är väldans nöjd. Såg en test i vapentidningen från 04:a där de menade att Conquesten låg strax under Swarre men väl över Leupold VX-III i kvalité på linser o s v.
Publicerat

Vad är det för internet adress till TOZ?

MVH/Jocke

Publicerat

www.theopticzone.com