Publicerat Juni 6, 200719 yr Oj vad dum jag var nu :-[ Trodde inte det var en förkortning, trodde det var en annan sida :-[ MVH/Jocke
Publicerat Juli 14, 200719 yr Jag har en Conquest på min 22:a och är väldans nöjd. Såg en test i vapentidningen från 04:a där de menade att Conquesten låg strax under Swarre men väl över Leupold VX-III i kvalité på linser o s v. Vad har du för förstoring och diameter på din? Har nu en 6-25x56 men känns kanske lite väl häfftigt på salongaren så funderar på en 4,5-14x44/50.
Publicerat Juli 16, 200719 yr Vad har du för förstoring och diameter på din?Har nu en 6-25x56 men känns kanske lite väl häfftigt på salongaren så funderar på en 4,5-14x44/50. Jag har en vanlig 3-9X40 vilket räcker fint för min jakt. Blir ju sällan tavleskytte och sånt där man kan ha nytta av 14 gg förstoring. Storleken på gluggen behöver troligen inte heller vara 50 eftersom de flesta skjuter med en 22:a på dagen men låt dina behov styra.
Publicerat Juli 16, 200719 yr Jag har en vanlig 3-9X40 vilket räcker fint för min jakt. Blir ju sällan tavleskytte och sånt där man kan ha nytta av 14 gg förstoring. Storleken på gluggen behöver troligen inte heller vara 50 eftersom de flesta skjuter med en 22:a på dagen men låt dina behov styra. Okej, nix men det skilljer så lite mellan 50 och 44as glugg så de blir nog 50
Publicerat Juli 17, 200719 yr Okej, nix men det skilljer så lite mellan 50 och 44as glugg så de blir nog 50 Kan ju vara en fördel om man skulle vilja använda den på en annan bössa där skymningsegenskaper är viktigare men då måste man också välja ett grövre riktmedel vilket inte alltid är att föredra på en 22 kikare. Enda skillnaden på dagen är en större vikt och ett mer obalanserat vapen med en grövre glugg. Ett tipps är att vissa modeler har kortare paralax avstånd vilket passar bätre för en 22:a men då är det bara en 22 kikare (eller luftgevär, kanske sluggsbössa??).
Publicerat Juli 24, 200719 yr Har alla Conquest Medförstorande riktmedel? Vad är för och nakdelarna med medförstorande? Mvh
Publicerat Juli 24, 200719 yr Ja , alla conquest har medförstorande riktmedel. Även Diavari modellen har medförstorande. Jag valde själv Varipoint just pga att denna icke har medförstorande...där ligger riktmedlet i 2:a bildplanet i kikarsiktet vilket möjliggör detta. Många väljer medförstorande för att se sitt riktmedel tydligt när det börjar bli mörkt, vissa kanske pga att de jagar mycket drevjakt på rörlig och vill ha ett stort o tydlig riktmedel för detta. Jag själv vill inte ha det pga att skytte på hyfsat långa håll och små mål blir försämrat...ex. en orre på 200m, tycker att riktmedlet täcker målet för mycket och "sabbar" finliret. Men i den prisklassen som Conquesten ligger ser jag den som ett solklart val !! Har själv haft 3,5-10*50 och den var kanon med undantag för icke belysning vilket jag ville ha.
Publicerat Juli 24, 200719 yr Pnjakt skriver ju själv på deras hemsida att den enda conquest modellen som har medförstorande riktmedel är 3-12X56! Alla andra Zeiss Conquest har icke medförstorande.
Publicerat Juli 24, 200719 yr http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=3142 fan billigt 200 dollares för ett bra drilling sikte...vem skulle till staterna sa ni
Publicerat Juli 25, 200719 yr Pnjakt skriver ju själv på deras hemsida att den enda conquest modellen som har medförstorande riktmedel är 3-12X56!Alla andra Zeiss Conquest har icke medförstorande. Ok...då har jag dessvärre trott helt felaktigt...Sorry ! Dåså...då är det väl bara att köpa ! ;D
Publicerat Juli 25, 200719 yr Har n ubrkräftat detta på Zeiss.com och jag vill beklaga för det felaktiga inlägget. Se nedan hämtat fr. Zeiss: Non-magnifying reticles throughout the entire power range to ensure that the reticle size remains constant and hides as little of the target as possible at long ranges.
Publicerat Juli 25, 200719 yr Ok...då har jag dessvärre trott helt felaktigt...Sorry ! Dåså...då är det väl bara att köpa ! ;Då hur länge hade du din Conques....???? Bra att du kunde erkänna att du fel, det kan inte alla. :-*
Publicerat Juli 25, 200719 yr å hur länge hade du din Conques....???? Bra att du kunde erkänna att du fel, det kan inte alla. :-* Hmm...jag har väldigt bra minne men kort ;D ;D ;DDet var ett par år sedan jag hade den och den blev inte så långvarig pga nytt projekt..... "nytt" projekt är väl synd att säga. Kanske skall formulera det som "det då aktuella projektet"......Man har ju ALLTID projekt på gång ;D ;D till plånbokens stora fördärv ;D
Publicerat Juli 25, 200719 yr Man har ju ALLTID projekt på gång ;D ;D till plånbokens stora fördärv ;DMmmmm, alldeles riktigt. :
Publicerat Juli 26, 200719 yr Ett projekt i sig är väl att kunna driva alla projekt samtidigt som man lyckas behålla sin fina fru ;D
Publicerat Augusti 1, 200719 yr Lite OT kanske men har just tittat i ett "Victory Diarange M 3–12x56T"... Väckte ett visst villhabegär, speciellt eftersom det ligger två stycken på skrivbordet... tror ni någon märker om jag lånar hem ett?
Publicerat Augusti 1, 200719 yr Lite OT kanske men har just tittat i ett "Victory Diarange M 3–12x56T"...Väckte ett visst villhabegär, speciellt eftersom det ligger två stycken på skrivbordet... tror ni någon märker om jag lånar hem ett? Lånar du hem ett så syns det att ett är borta, men låna det ena och skicka det andra till mig ;D så märker de nog inget : har ett gammalt Hakko som du kan lägga dit istället, hoppas du också har något att förgylla platsen med ;D
Publicerat Augusti 4, 200719 yr Jag har en vanlig 3-9X40 vilket räcker fint för min jakt. Blir ju sällan tavleskytte och sånt där man kan ha nytta av 14 gg förstoring. Storleken på gluggen behöver troligen inte heller vara 50 eftersom de flesta skjuter med en 22:a på dagen men låt dina behov styra. Har du Kulbanekompensator på den? Tro hur det funkar på en 22lr?? Mvh
Publicerat Augusti 9, 200719 yr Tänkte ta och skicka iväg en beställning av en Conquest. Jag vill ha den med Kulbanekompensator, heter det "target knobs" då ??? Mvh
Publicerat Augusti 9, 200719 yr Target knobs är väl att du itne behöver skruva av några lock för att ställa om kikaren. Eller?
Publicerat Augusti 9, 200719 yr Ingen aning eller kan det kanske vara "Tactical Turrets " som är kulbanekompensator på engelska?
Publicerat Augusti 28, 200718 yr Har du Kulbanekompensator på den? Tro hur det funkar på en 22lr??Mvh RWRW denna fråga är till dig Mvh
Publicerat Augusti 29, 200718 yr RWRW denna fråga är till dig Mvh Fungerar utmärkt även utan kulbanemojäng. Visst hade det varit lysande med en sån eftersom kulbanan är väldans krokig på en 22:a men man kan inte få allt. Blir till att uppskatta istället..