Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har ni ?

Featured Replies

Publicerat

I mitt skåp står endast två vapen i dagsläget:

Antonio Zoli Corona 12/70-7*57r

Ruger M77mkII .30-06, rostfri, laminat, "badbössan".

Kommande:

Blaser R93 Professional 9.3*62 beställd, och licensansökan inlämnad.....

Benelli M2 Field Comfort, i vänsterutförande så fort den finns tillgänglig i Sverige.... Gillar inte att det stora landet i väst ska lägga vantarna på allt som tillverkas....

• Svar 224
  • Visningar 44,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

ja jag har ju inga egna bössor så jag skjuter med min fars.

Han har följande bössor

En TIKKA 55 222 som vi skjuter diverse småvilt med

och en brno 22 lr som vi mest använder till övningsskytte men vi fuderar på rip jakt i vinter.

Han har även haft en 22 hornet som han sålde (gick för slött)

Publicerat

Tjena på er allihoppa ! hos mig står det för tillfället en 22:a Sako finnfire, Beretta urika syntet 12:a, Merkel drilling 96k 20-20/7-57r, Blaser professional med dubbla pipor 9,3-62 och 243 win,Heym sr20 octagon 6,5-55,Heym 80b 9,3-74r och en grypicka 22:a. jag känner mig ganska nöjd för tillfället men funderingar och habegär har man ju alltid, som en snabb 7mm måste man ju nästan ha eller 338:an jag sålde för några månader sen saknar jag så mycket att jag funderar att köpa tillbaka den ! skämtåsido man kan ju inte ha allt men d skulle ju va roligt.

Publicerat

Detta är min arsenal:

Husqvarna 20B

Anschutz 22 WMR Weawer 4x

Sako AII 243 WIN Zeiss 2,5-10

Ruger compact 308 WIN Aimpoint 7000

Brno ZG 47 30-06 Customprojekt

Valmet 412s 12-222 REM Aimpoint 3000

• 4 weeks later...
Publicerat

Har fått tillökning i garderoben i form av en BRNO 602 i kalaskalibern 375 HH.

Jag har lagt upp en bild i galleriet då jag inte lyckas med konststycket att lägga den här direkt (nån snäll moderator får hjärna ;) hjälpa till).

http://www.jaktsidan.se/coppermine/display...um=12&pos=0

Har inte hunnit med så mycket mer än att plåta bössan, men om den skjuter lika bra som den ser ut så är jag mer än nöjd!

Publicerat

Hogkiller - använd "ytterligare tillval" så kan du bläddra fram en bild.

Publicerat

Jag har följande;

Sako hunter 30-06 med en Sightron 3,5-10x50

Sako Vixen .222 en belyst Reitz 4-16x58

Tikka M77k 12-70/7,57R med rödpunkt

Mirouko, hagelbock

Husqvarna M/98 9,3x57 med rödpunkt.

9,3:an är med kortad pipa, 50 cm, för snabba skott i trånga lägen för hjort och vildsvin. Den är väldigt lätt och fin men jag har inte vant mig vid den än då jag tyvärr svingar med för mycket och skjuter ofta framför.  >:( >:( (Ska erkänna att jag har tränat alldeles för lite med denna bössa.)

Idag blir det en rejäl eldkvast på ca 15 - 20 cm ur pipan när jag skjuter med 9,3:an och någon sa åt mig att skaffa ammo med snabbt brinnande krut till denna, då blir det lättare att skjuta snabbt med den. Stämmer detta?

Publicerat
Idag blir det en rejäl eldkvast på ca 15 - 20 cm ur pipan när jag skjuter med 9,3:an och någon sa åt mig att skaffa ammo med snabbt brinnande krut till denna, då blir det lättare att skjuta snabbt med den. Stämmer detta?

Få bössan att skjuta snabbt vetefan det e bara du som kan träna dig snabbare  ;D

Däremot kan du säkert få ut högre hastigheter om du laddar med snabbare krut men den stora grejen med att använda snabbt krut i korta pipor är att det hinner brinna färdigt och du slipper eldkvasten.

Publicerat
Jag har följande;

Sako hunter 30-06 med en Sightron 3,5-10x50

Sako Vixen .222 en belyst Reitz 4-16x58

Tikka M77k 12-70/7,57R med rödpunkt

Mirouko, hagelbock

Husqvarna M/98 9,3x57 med rödpunkt.

9,3:an är med kortad pipa, 50 cm, för snabba skott i trånga lägen för hjort och vildsvin. Den är väldigt lätt och fin men jag har inte vant mig vid den än då jag tyvärr svingar med för mycket och skjuter ofta framför.  >:( >:( (Ska erkänna att jag har tränat alldeles för lite med denna bössa.)

Hej. tänkte höra vad du tycker om din sightron... visst har dom ett speciellt system i kikaren som gör den "klicksäker" DVS att 1 klick garanterat är ett klick??

Publicerat

Jag är jättenöjd med Sightronen, satt på vildsvinsvak med den i helgen och jag såg hur bra som helst i natten med en. :D :D

"Klicket" vette fan men den är lätt att skjuta in på tavla.

Publicerat
Få bössan att skjuta snabbt vetefan det e bara du som kan träna dig snabbare  ;D

Däremot kan du säkert få ut högre hastigheter om du laddar med snabbare krut men den stora grejen med att använda snabbt krut i korta pipor är att det hinner brinna färdigt och du slipper eldkvasten.

Jag vet, träning och åter träning, kommer att skjuta en hel del vildsvinsbana nästa säsong och följande säsonger. Jag har övningsskjutit alldeles förlite i år. >:( >:(

Finns det fabriksladdad ammo till 9,3x57 med snabb brinnande krut?

Publicerat
Finns det fabriksladdad ammo till 9,3x57 med snabb brinnande krut?

Norma laddar sina 9,3x57 med 202 krut,det finns laddata för 201 krut men jag tror inte att du kommer se någon märkbar skillnad i flamma.

/Micke

• 2 weeks later...
Publicerat

Uppdatering:

Nu har jag hämtat upp den nya pangen, så följande står i skåpet,

Antonio Zoli Corona, 12/70 7x57r med en leupold VX-II 2-7x33 i QR-skenmontage.

Ruger m77 MKII, .30-06 med Zeiss Conquest 3-9x50 i Ruger originalringar.

Blaser Professional, 9.3x62 (52 cm pipa) med Zeiss Varipoint 3-12x56 i Blaser sadelmontage.

Nästa inköp blir nog en lågförstorande kikare till blasern eller någon mer pipa eller en benelli hagelautomat eller ..... Varför blir man aldrig nöjd, flest prylar när den dör vinner, eller hur?

mvh

Dard

Publicerat

HVA 22 lr

Sako Hunter 222 Rem

Remington 8x58 rd

HVA 640 cal 8x57js

Mauser 10,75x68

Greifelt drilling 12-12-8x57jr

HVA M17 cal 12

SKB 200E cal 12

Mvh Greifelt

Publicerat

Greifelt - berätta mer om din 10,75x68 - jag funderar på en sådan själv... Sedan undrar jag om din Sako 222 - är det den ultralätta sugrörsmodellen (AI) eller en nyare S491?

Publicerat
Greifelt - berätta mer om din 10,75x68 - jag funderar på en sådan själv... Sedan undrar jag om din Sako 222 - är det den ultralätta sugrörsmodellen (AI) eller en nyare S491?

Hej min 10,75x68 köpte jag nyligen det är en Mauser med rund pipa den är tillverkad 1914 och original har tänkt andvända den till älg och kanske björn o gris jag har ännu inte skaffat laddverktyg så jag har provskjutit med gammal köpe ammo hylsor finns att köpa nya från Horneber och det billigaste verktyget hos CH4D även RCBS och Triebel har verktyg Woodleigh har 347grains kulor till den

Hur ser jag vilken modell jag har på Sakon det står AI före serienumret men den är väl inte direkt ultralätt?

Gör slag i saken och köp en 10,75  Mvh Greifelt

Publicerat

Mannlicher helstock 30.06 med apel vridmontage 1 swarovski pvn 2,5-10/56 belyst för bockjakt och grisvak , 1 aimpoint 9000

för all jakt som hundförare en perfekt kombination. 1 hagelbössa berretta S56E kal.12 detta är allt jag behöver.

• 1 month later...
Publicerat

ja eftersom man kan skriva vad man jagar med på det här forumet utan att bli utslängd så hakar jag på ;)

CG 1900 Sporter cal.6,5x55 m Zeiss Diavari 3-12x56

Hva 1651 cal.358NM m Zeiss Diavari 3-9x36

Hva 1622 cal.22lr m bushnell 3-9x40

Föredrar kombinationen svenskt/tyskt  :)

Publicerat

Ok ja me då..

Sako Quad 22lr m 2,5-10x50 tub belyst på från Zeiss. Tror det är den där Diavari modellen.

Sako Varmint .243 win för tillfället utan sikte då ovan tub hör till den bössan.

Sako Finnlight .308 win m belyst Ziess Diavari 3-12x56.

Merkel drilling från -74 12/7x57R

Benelli Centro

Beretta 687 mod V

Fabarm mod Gamma kal 12. Bössan är fullständigt slut, den ska bytas in mot ngt spännande projekt när jag får ork o behov.

Sålt iväg en 22wm och en hagelspruta så jag har en plats i garderoben ledig för två tillstånd står det skyddsjakt på  ;D Var lite inne på ett grövre klass 1 rör men kan inte riktigt se behovet.

På önskelistan är att byta drillingen mot en annan drilling som jag kan skjuta med, inte riktigt sams med den jag har. Vidare så skulle jag vilja byta .308:an mot samma bössa fast i kal .270 i stället. Byta ut Benellin mot en nyare plastbenelli vore också trevligt!

Mvh!

Publicerat

HVA 1640 30-06, plastad av Alvar i ny ek, Buschnell 4-16x56,

och

bössan jag fick som grabb när jag sköt min första älg, farfars HVA 1600 (tror jag) 8x57 JS, helt näck, bara öppna riktmedel...

/ 8)

Publicerat

Ok uppdaterart lite i min garderob

Husqvarna 640 M98 8x57Is(Omstockad bl.a) - weaver 1,5-4,5

BRNO ZKW465 22 Hornet - Bushnell elite 3200 3-9x40

BRNO 301 hagelbössa(ska bytas ut så snabbt som möjligt)

Inkommande:

Ruger Mark II sporter 243win

Publicerat
B)
Publicerat

Det har även skett vissa uppdateringar inom min egen jaktgarderob under den gångna säsongen, vid den senaste inventeringen så det ut så här:

§ .358W, en mycket trevlig bössa byggd på en rem 7 LSS för kortdistansskytte. Bössan är utrustad med allt som sig bör på en drev- och hundförarbössa. Jag har kompletterat med ny en Zeiss 2,5-10x42, kikaren har anlänt men jag har inte haft tid att slipa in ringarna till vridmontaget än så för tillfället får jag nöja mig med den vridmonterade aimpointen samt de öppna riktmedeln.

§ .308W Rem 700 LTR, tornbössan i sällskapet som i december ersatte min gamla 700 VS. Bössan pryds av en Zeiss 6-24x56 belyst.

§ .222R Sako AI, den omtalade sugrörsmodellen. Småviltsbössa som pryds av en Swarovski 3-9x36. Är rätt sugen på att pipa om den till 6x45 alt. .223R.

§ .22LR Sako finnfire varmint, nötskrikornas skräck utrustad med en Leupold 6,5-20x40.

§ 6,5x55 HVA 640, fyller upp en plats i väntan på att jag skall komma igång med ett planerat projekt.

§ 12/76 Beretta 686 SP, används flitigt till harjakten.

För att jag skall kunna hålla mig helt lugn behöver jag snarast införskaffa en 7mmRMeller motsvarande liknande min fars då jag är helt såld på den bössan, därtill ligger en riktig grovsing på önskelistan typ en läckert förpackad .404Jeff, .416T alt. .458W. Inte för att jag behöver en utan för att jag vill HA en...

Får jag plats med en dbs på något sätt lär jag även klämma in en sådan, det ligger dock längre fram i tiden. Om jag inte springer på någon trevlig begagnad till bra pris förståss(då blir det nog svårt att hålla sig), om jag köper en ny blir det förmodligen en Chapuis eller Krieghoff.

Hur ska man få plats med allting...? ::) Ett bekymmer av den trevligare karaktären ;D

Publicerat

• [li]Merkel KR1 9,3x62 + Bushnell Elite 3200 3-9x40 (kommer att kompletteras med en pipa i antingen 6,5x55 eller 308W) [/li]
    [li]Husqvarna 46 9,3x57 + äldre Weaversikte (4x) [/li]
    [li]Husqvarna 22 lr+ Weaver C4[/li]
    [li]Husqvarna 1430 Trap 12/76[/li]
    [li]Fand Hanquet Toreador 12/70[/li]

/Roger

• 1 month later...
Publicerat

Sako 75 varmint 243w Med Leupold vx-III 6.5-20x50

Varberger 717 308w Med Microdot 4-12x56

Benelli super 90 EL cal 12

Beretta Enpipig äldre modell cal 12