Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har ni ?

Featured Replies

Publicerat

Tikka t3 varmint 300 win mag med leupold vx3 4,5-14*50 belyst

Beretta 1201f halvautomat 12/70

En gammal husqvarna 310as kal 12

Brno 22lr med tasco 3-9*40

Brorsans Ruger m77 300win mag Weaver fast 4

Och hans beretta 310 halvautomat som skall byta ägare och så jag kan köpa en SVS kal20

• Svar 224
  • Visningar 44k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har: 

1,CG 6,5x55 Helstock med ett tasco .

2,Husqvarna 64 D 9,3x62 ett Leupold sikte.

3,Brno czm 452 Lux  22Lr Fotaine sikte.

4,Hagel Merkel Suhl 12

Har använt 6,5x55 till allt från Fågel till Älg ska börja att använda 9,3x62 till Älg o evtuellt Björn nu i år, så det blir många turer på banan.

• 2 weeks later...
Publicerat

McMillan Signature 308, med en Leupold 3-9 (ska snart bytas ut kikare och fösten,  med lite QR-fästen och annat)

En rejält ombyggd Hva 98, med Mcmillan kolv, kapad pipa och en Aimpoint Comp, i främre klacken. 

Beretta 390  kal. 12

Planerna är väl en ny automat och som sagt lite nya snabbfästen på McMillan..

• 2 months later...
Publicerat

En Tikka M65 6,5X55 med Carl Zeiss Conquest 3-9X50 med Z-Plex för rådjur och toppfågel (montage kommer troligtvis bli vridmontage från Recknagel)

En Ruger No.1 .338 Win. Mag. med en Leupold VX-III 3,5-10X50 med belyst duplex i Leupolds QR-montage för vildsvin och älg

En Brno ZKM 456 från -58 .22 lr. för övning, avfångning och skadedjursbekämpning

En Husqvarna m/20 12/65 från 1907, arvegods och allroundhagelbössa

En Beretta A300 kaliber 12 för slugskytte och jakt med alternativhagel

Sist men inte minst, nytillskottet som gjort garderoben komplett, en från Tyskland införskaffad Sauer & Sohn Eckernförde drilling från 1958, i kaliber 16/70-16/70-7X65R med hakmonterad Hensoldt Diavari 1,5-6X42 med tyska ettan för allroundjakt

Publicerat

CG 3000 6.5x55 och extrapipa i 270w

CG 80 6.5x55

Ja, det var då min vapengarderob hehe.. Har å andra sidan en inkomst på 950kr/mån (går gymnasiet) så blir inte mycket bössor de närmsta åren  :-

• 1 month later...
Publicerat
Ok ja me då..

Sako Quad 22lr m 2,5-10x50 tub belyst på från Zeiss. Tror det är den där Diavari modellen.

Sako Varmint .243 win för tillfället utan sikte då ovan tub hör till den bössan.

Sako Finnlight .308 win m belyst Ziess Diavari 3-12x56.

Merkel drilling från -74 12/7x57R

Benelli Centro SÅLD

Beretta 687 mod V

Fabarm mod Gamma kal 12. Bössan är fullständigt slut, den ska bytas in mot ngt spännande projekt när jag får ork o behov.

På önskelistan är att byta drillingen mot en annan drilling som jag kan skjuta med, inte riktigt sams med den jag har. Vidare så skulle jag vilja byta .308:an mot samma bössa fast i kal .270 i stället. Byta ut Benellin mot en nyare plastbenelli vore också trevligt!

Mvh!

Suck.. såg att jag skrivit två gånger om innehavet i samma tråd..

Hur som, uppdaterat!

Centron är nu utbytt mot en Comfort. Så märkligt, jag tycker att jag har samma spångbild på alla hagelvapen ändå så är det påtaglig skillnad när man jagar med vapnen. Centron låg klockrent tyckte jag men jag supade iaf någon kråka per morgon och de som kom ned var inte sällan levande i varierande utsträckning. Nu har jag jagat med Comforten ett tag och har samma spångbild tycker jag men träffar så otroligt mycket mer och bättre! Fattar det inte..

Mvh!

Publicerat
Här får vi nog ta och redigera lite!

Jag har för tillfället följande arsenal!

1. Nikko hagelbock i kaliber 12 som är till för de flygande djuren och på de jakter där jag inte får andvända mina studsare. T.ex i skolan där det kan bli för trånga pass m.m

2. Krico 700 "säkerhetsstudsaren" Helt klart den bössan som ligger mig värmast om hjärtat! Kanske det är för att det är något lite ovanligare? kan nog vara en bidragande orsak. Denna underbara skapelsen är i kaliber 6,5x55 (tyvärr lite för tråkig när man handladdar, skulle varit i 308Win eller liknande så man hade hafft möjlighet till mer komponenter för laddning och så hade den ju varit med lite längre på "power listan" ;)  Men hur som helst så är jag ypperligt nöjd med bössan i sig! kan inte tänka mig att sälja den för tillfället mot allt smör i småland!

Denna bössan har en alldeles speciell plats i skåpet och kommer inte komma utanför dom dörrarna på bra länge (säljas).

Den andvänds till det mesta, men nu när jag har en Ruger i något grövre kaliber på G in i skåpet så får nog Kricon andvändas uteslutande till rådjur och smygjaktsvapen på samtliga viltarter. På denna pjäsen sitter det en Zeiss Jena 1,5-6x39 på toppen i ett Weaver Skenmontage.

3. Har en Ruger mod 77 i kaliber 280Remington på gång in i skåpet, denna bössan kommer uteslutande att andvändas till älg, gris, dov, kron m.m och kommer då uteslutande att andvändas när jag sitter stilla! typ som på vakjakt på vildsvin eller jakt efter älg här i dom södra delarna där man sitter i torn i en hel dag och fryser och stirrar ut över en myr. Denna kommer att toppas med ett Zeiss 2,5-10x52 och kommer att skjuta blykulor i intervallet 160grs och blyfria kulor runt 150grs.

4. Angelo Zoli kombibock kaliber 12-7x57R. Denna bössan hade jag inget större behov av i skåpet men det är alltid en kul grej att ha ett kombivapen och senn så var det som så här! Min farfar fick denna bössan i 60års present av min pappa,mamma och farmor. och nu när han gick bort så var det mycket nostalgi över denna bössan då detta var det första gevär jag brända av en kulpatron i klass 1 med! + att det är ingraverat: Grattis på födelsedagen _ _ _ _ _ _ önskar _ _ _ _ i en silverplata på sidan av kolven. Så som ni förstår så kommer heller inte denna bössan att komma ur skåpet i första taget. Denna kommer mestadels att andvändas om jag går med hund på en renodlad rådjursjakt. och på den sitter det ett Aimpoint modell jätte gammalt.

5. Sako L46 kaliber 25-20Winchester. Andvänds inte till något för tillfället då jag blivit av med marken som jag hade planerat att ha denna bössan på i jakt efter kanin och räv. Nu kommer den antagligen att mest extraknäcka lite då och då som grävlingspang och "skräpfågel" rensare. På den är det ett Burris 2-8x35 av äldre modell monterat, och jag hatar det :P så det ska på något tyskt snarast (har ett Swarovski 4x32 liggandes) som jag funderar på att sätta på.

Detta var nog allt jag har nu och en tid framöver, hoppar in och uppdaterar när jag tänker på det ;)

MVH/Jocke 

MVH/Jocke

Har ändrat lite i min också :)

Har ju blivit en hel del ändringar i skåpet sedan jag skrev den förra så jag tog och suddade bort allt och skrev helt nytt  8)

9,3:an jag hade är skrotad och 338:an har pappa och jag ihop men jag andvänder den aldrig, så den får inte vara med :P

MVH/Jocke

Publicerat
Tjena..

Jag har en Tikka M55 i kal 308win med ett Leupold scandinavian 3-9x50 , en Benelli Beccaccia kal 12/76, en Savage 340 Series E kal 222rem och en Anschuts Match 64

jag använder Tikkan till allt från järpe till älg...savagen används som damsamlare i skåpet och anschutsen till kråkor och bisam...

MVH/ Fredde

jahapp...då gör väll även jag som er och uppdaterar lite ;D

¤ Tikkan är kvar...dock nu i plastbäddad version

¤ Benelli Beccaccian är numer utbytt mot den underbaraste hagelbössa som hittils skådats i detta solsystem....japp ni gissade rätt, En Benelli Comfort 8)

¤ Savagen är bytt mot en Ruger M77 mkII Varmint i kaliber .243win toppad med en Schmidt & Bender 10x42

¤ Anschütsen står på farsan nu....den kanske blir bytt mot nån rolig Bisamdräpare i kaliber 17 till våren

vill gärna ha nån 1000:- älgslägga som man kan ha som nått litet projekt här framöver också....

/Fredde

Publicerat

jag kan dela med mig av min "arsenal":

1. Beretta 682 sporting cal 12. sliten men trevlig

2. Ruger 10/22T 22lr med Leupold VX-I 4-12X40

3. Tikka T3 Battue Lite 308w med Helia 3-7X36 med leupold QR

4. Sako Safari 338wm med (snart) Zeiss 2,5-10X42 i hakmontage

Genom åren har jag haft både M98-mekanismer och "knökmatare" men jag gillar finska bössor.

Som synes blandar jag valnöt och "safari-stuk" med Tupperware grejer...

Det finns alltid utrymme för förändring. En fördel med forum som detta är att man får alltid nya ideer.

//Lillgubben

• 1 month later...
Publicerat

0004.jpg

Blaser R93 Luxus Safari/JaktMatch 300wm Swarovski PVI-2 3-12*50 och Swarovski Avståndsmätare och kikare Laserguide 8x30... Norma Nosler Accu Bound 180gr 300wm

...243 pipa... '

Ut o jaga med er

Publicerat

Då uppdaterar jag åxå litegranna

1. Hagelbössa, Remington 870 Police magnum med 66 cm pipa och snart en 20 tums pipa med.

2. Tikka mod 65 i 6,5 med tikkafästen och en skitskikare av märket Tasco 3-9*40 ska bytas nästa år givetvis

3. anchutz 1516 lyx blabla 22 Mag med en Leupold VXI 3-9*40

4. anchutz gammal 22 mag som jag bara förvarar åt en annan

Publicerat

merkel 8a 12/12 den enda bössan jag har haft kvar sedan första dagen med egen licens :)

sako vixen 222R , ska bort så fort jag hittar nått skoj= Till salu

remington 700, 6mmrem hos smeden och vet ej när den är tillbaka :(

husqvarna 1640lyx, 270win ny investerad

weatherby markV, 340wby mag =Till salu :)

remington 700 .358STA 

Känns som jag saknar något lämpligt när jag jagar med jycken (gråhund)

Finns tankar på en 358win eller dyligt :)

Publicerat

remington 870 express cal. 12...

husqvarna 610 cal.12...

Blaser r93 offroad .308 , vänster, + meopta artemis 3100 3-12x56...

classic 30-06, vänster, + weaver 3-9x38...

Zeiss jena 3-12x56,äldre modell, eventuellt till salu om nån e sugen på´n...(pm`a)

mvh/johan

Publicerat

Voere .22Magnum

Bernadelli Hemingway .20

Remington VLS .308W.

Tikka Battue 30-06

Publicerat

Kimber 89 BGR 375 H&H

Sako High Power (M98) 8,2x57

Tikka M65 Cont. 6,5x55

Sako A1 6PPC med utbytespipa 7,62x39

+hagelbössa, 22 lr och 9mm pistol.

Publicerat

Har skrivit i den här tråden tidigare men jag tror inte jag har kvar någon av bössorna jag hade då. Möjligen hagelbössan  ;)

Klass 1

Husqvarna 648 8x57JS

Danzig M98 8x57JS

Klass 2

Sako 75 H.S 243win

Klass 3

Brno zkw465 22 hornet

Som jag är nu så är jag ganska nöjd med garderoben. Möjligen är jag sugen på en 22lr enbart som träningsbössa. Ingen klarar sig utan 2 st 8x57JS :)

Publicerat
. Ingen klarar sig utan 2 st 8x57JS :)

Såja, nu ska du inte överdriva  :o

En 8x57 JS kompletterat med en 8x57 JRS går lika bra. Själv är jag en för kort. ;D

Publicerat

Uppdatering efter en rejäl rensning ur skåpet.

Remington 700 HPD 338-06:a med Helia csx 3-12x56

Blaser D99 luxus 9.3x74R och 20x76 med en aimpoint 9000

;D

Publicerat

Uppdatering va de ja..

Krico 400 22lr med leupold 2-7X33, Carl Gustaf 4000 med 6,5X55 och 9,3X62 pipa Apel vridmontage  leupold 3-9X50 samt en Aimpoint 7000L, Beretta 686 E cal. 12

och nu även en tikka m55 .222rem med en Leupold 4,5-14X50 lr belyst.

Dessvärre har jag gjort mig av med aimpointen på ett något udda sätt. På väg från älgjaktens andra pass stöp jag som en puckelträffad älgoxe och naturligtvis tog aimpointen i den enda stenen på ca 200 kvadrat  >:(

Publicerat

Trigger det räcker med hemförsäkringen så har du grundplåten till en ny.

Jag fick min helia pajad vid ett fall och med hjälp av min hemförsäkring så fick jag hjälp ekonomiskt till en ny.

Publicerat

Sauer & Sohn kal 12

CG 3000 6.5x55/270Win - aimpoint 5000

Måste bara kompletera med en 22'a till ripjakten  :)

Publicerat

Vapengarderoben är ett levande dokument för mig. Har bara tid med ett intresse därav lite förändringar då och då ;D Dock finns två vapen som jag aldrig byter bort, nummer 1 och 4 pga det vore som att sälja sin bror.

1. Heym SR20N 308W vänster. Custombyggd stock, förhöjd kolvkam, hand utfyllnad mm.

Zeiss D-Z belyst 3-12x56. Harris benstöd. Pursch vapnet.

2. Heym bock dubbelstudsare 9,3x74R. Höger. Hakmonterad S&B 1-4. Skriven på frun men nyttjas mest av min far till grisjakt som verkar gilla den till skillnad från ägaren. (Han är för snål för att köpa den.)

3. Browning Bar Evolve. 9,3x62. Zeiss variopoint 1-4x22. Jagar gris och älg med denna. Mycket nöjd men kommer att bytas mot en vänster så fort den nya kommer i 9,3.

4. Sauer & Sohn 3000 drilling Vänster 12-12-7x57R. Två hakmontage. Meopta 1-4x22 belyst Trevligt vapen, används från gris till flygande änder men mest till rådjur.

5. Husqvarna 310 kal 12. Arv används ej.

6. Beretta 686E. Ank, duv och fasan dräparen.

7. Browning 22LR bygelrepeter Nickel 3-10x42. Största djuren faller alltid för denna, men dom står vanligtvis i ladugården. Kråkrensare och avfångare.

Publicerat
Dock finns två vapen som jag aldrig byter bort, nummer 1 och 4 pga det vore som att sälja sin bror.

inga problem att sälja honom, bara det har med vapen att göra! ;)

Jag förstår vad du menar, jag sa likadant innan om min Krico och nu ska den säljas, och nu när 280:N kom in i skåpet och jag inte ens provat den så vill jag inte sälja den. Så visst försåtr jag vad du menar, men det är nog ingen omöjlighet att dom säljs, eller?

MVH/Jocke

Publicerat

Hej Jocke

Kusligt, hur känner du mig :D

Ha det

Mvh Magnus

Publicerat
Hej Jocke

Kusligt, hur känner du mig :D

Ha det

Mvh Magnus

Hehehe :D