Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips 9,3

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en svåger som vill köpa en 9,3:a. Ni har ju störtkoll på läget här på forumet så vad tipsar nu om?

Prisklass - runt 7-10 000.

Modell och var man vänder sig...

Tack!

Publicerat

9,3... vad? 57 - 62 - 74?? :)

Publicerat

Väntar ivrigt på svar.

Är själv inne på en 9,3x62.

En Sauer 202 känns det som men de kostar ju lite mer.

Publicerat

Jag skulle nog satsa på Zolis scand. lyx!! Diggar kolven starkt, lagom tung å go.. prisklassen är nog 8500-9000 om jag minns rätt!

Eller en mycket trevlig bössa:

http://www.blocket.se/vi/11275554.htm?ca=15_s

Publicerat

I vårt östra grannland görs ju fina traditionella repeterstudsare av Tikka och Sako, men de kostar mer än din budget. Kanske ni kan hitta något begagnat. Min Tikka lyx 9,3x62 är då inte till salu för den summan.

Om jag skulle köpa en ny studsare idag skulle jag titta på de rekylomladdande halvautomater som finns. Ärligt talat rekylen på 9,3x62 kan man vara utan!

Publicerat

Sako 75...

//Micke

Publicerat

Det beror helt på vad han ska ha bössan till? är han hundförare och vill ha en lätt bössa i 9,3 skulle jag satsa på en Hva 146:a de jag har sett är i 9,3x57 men det går att brotcha upp till 62, vill man ha ett vackert vapen en Sauer 202 kan man dessutom byta pipa och använda samma bössa på träning med 6,5x55 pipa, en dyrare variant är Blaser men köp ingen tidig och billig det finns en anledning ::)

I vårt östra grannland görs ju fina traditionella repeterstudsare av Tikka och Sako, men de kostar mer än din budget. Kanske ni kan hitta något begagnat. Min Tikka lyx 9,3x62 är då inte till salu för den summan.

Om jag skulle köpa en ny studsare idag skulle jag titta på de rekylomladdande halvautomater som finns. Ärligt talat rekylen på 9,3x62 kan man vara utan!

Har aldrig upplevt en 9,3:a som kraftig rekyl däremot så skrotade jag en gammal 96:a som verkligen skickade rekylen genom benmärgen men jag har inga problem att poffa 30-40 skott liggandes på 300m vallen med min 375:a, håll utkik efter begagnad sako eller Tikka och titta även på 338wm, 358nm och kalibrarnas Rolls Royce 375H&H.

Publicerat

Beträffande rekylen på 9,3:n. Jag skjuter varje år ca 50 skott med detta vapen. Varav de flesta på älgbanan och det fungerar mkt bra, rekylen är inget problem om man har en modern kolv. De skott som skjuts på jakten är heller inget problem.

Det som jag ogillar är då bössan skall provskjutas men jaktladdad älgammunition (15g med 820 m/s utgångsfart), då man kryper ner i skjutstolen och pressar kolven mot axeln så är inte rekylen angenäm. Dock handlar det bara om 2-3 skott per år så det är inget stort problem heller (men en rekylomladdare torde vara behagligare).

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar...

Han kommer att sitta på pass och jaga älg, björn och vildsvin med den. Så jag tror inte att rekylen är avgörande på något sätt. Han har idag en 6,5 och ska byta till en 9,3:a. Om det är 57, 62 spelar ingen roll. Han är inte säskild mån om hur den ser ut, huvudsaken är att den skjuter bra.

Han har hittat en Carl Gustav 3000 - är det nåt att ha? Tanken är att det ska vara en investering för en relativt lång tid framöver, han vill ha en bössa som håller i tio år minst.

Prisklassen kan ju diskuteras, får man mkt mer vapen för några tusen extra så spelar det nog ingen roll, som sagt, han ska köpa ett vapen som håller länge och som skjuter bra.

Så, nu har ni lite mer kött på benen...fortsätt gärna att komma med tips!

Mvh/Erik

Publicerat
Det som jag ogillar är då bössan skall provskjutas men jaktladdad älgammunition (15g med 820 m/s utgångsfart), då man kryper ner i skjutstolen och pressar kolven mot axeln så är inte rekylen angenäm. Dock handlar det bara om 2-3 skott per år så det är inget stort problem heller (men en rekylomladdare torde vara behagligare).

Har du bakelit i änden på kolven? mina 19,5g laddad runt 780m/s är bara mysiga och ska man spöa brorsans 6,5:a på 300m så får man krypa ner ordentligt, byt bakkappa! vad gäller halvautomat så tycker jag funktionen är för osäker och den kommer säkert fungera 99 av 100 gånger men jag gillar att röra runt i lådan själv för att vara säker på att nästa kula kommer iväg också och den första halvautomat att se på är nog Sauers 303, resten är ganska fula och på gränsen till ugly, men det är min åsikt och alla får ha sin men bättre köpa en ``riktig´´ bössa än dessa rambo kopior ;)

Publicerat

CG3000 är ett fint och bra vapen med löstagbart magasin om jag mins rätt. Löstagbara magasin är bra, då blir det enklare och säkrare att göra parton ur.

Enda nackdelen är att de är tunga att bära, men om ni mest sitter på pass gör det ju inget. Ett tyngre vapen skjuter man vanligen bättre med. För övrigt tror jag att de är tillverkade i Tyskland av Sauer.

Beträffande halvautomater är det ju som "pertan" säger att; -om man skall jaga björn vill man ha riktiga studsare.

Publicerat

Håller alltid en slant på en SAKO oavsett kaliber :D

Publicerat
Håller alltid en slant på en SAKO oavsett kaliber :D

Min Tikka har aldrig klicka ;)

Publicerat
CG3000 är ett fint och bra vapen med löstagbart magasin om jag mins rätt. Löstagbara magasin är bra, då blir det enklare och säkrare att göra parton ur.

Enda nackdelen är att de är tunga att bära, men om ni mest sitter på pass gör det ju inget. Ett tyngre vapen skjuter man vanligen bättre med. För övrigt tror jag att de är tillverkade i Tyskland av Sauer.

Beträffande halvautomater är det ju som "pertan" säger att; -om man skall jaga björn vill man ha riktiga studsare.

CG 3000 eller Sauer 90 är en bössa med bra kvalité MEN kolven är lite märkligt utformad vid lådstjärten och där är lite tunt med trä vilket kan leda till kolvbrott på grövre kalibrar så se upp. Den har även klackarna i bakkant vilket gör att hylsorna sträcker sig nån tusendel mer än vanligt vilket sliter på hylsorna så laddar man själv ska man räkna med att de varar inte lika länge. Däremot är det en underbar slutstycksgång på bössan.
Publicerat
  • Författare

Okej, tack för alla svar!

Stöter ni på en 9,3:a som verkar vara ett vettigt vapen så för ni gärna höra av er!

/Erik

Publicerat

Personligen skulle jag köpa en gammal Hva 9,3X57 och montera ett Aimpoint i ett snabbfäste från Leupold (QR eller QRW) alt. Warne (QD). Utmärkt på korta håll och klart ekonomiskt överkomligt..Skall man montera ett lågförstorande kikarsikte (tex ett Leupold VX-III 1,5-5X20 eller Trijicon 1,25-4X24) är flaggsäkringen opraktisk men den går att byta ut mot en Buehler-säkring..

Publicerat
Personligen skulle jag köpa en gammal Hva 9,3X57 och montera ett Aimpoint i ett snabbfäste från Leupold (QR eller QRW) alt. Warne (QD). Utmärkt på korta håll och klart ekonomiskt överkomligt..Skall man montera ett lågförstorande kikarsikte (tex ett Leupold VX-III 1,5-5X20 eller Trijicon 1,25-4X24) är flaggsäkringen opraktisk men den går att byta ut mot en Buehler-säkring..

ett mycket bra förslag kommer nog att montera qrw själv så jag kan montera en kikare när det behövs.

• 6 months later...
Publicerat

Min rostfria Sako 75 med laminatstock 9,3x62 är det bästa köp jag gjort. 10 000 inkl 1.5-6 NikkoSterling Eurohunt sikte. Dock funderar jag på att byta siktet i framtiden.

Köp ingen x57:a när det finns 62:or för bra priser. Mer kraft och bättre kulbana gör att en 62:a är ett bättre val om man vill jaga på avstånd 100-150 m och på olika sorters vilt. En 57:a är på avstånd över 100 m inte att föredra.

Sen vad gäller rekylen kan jag inte förstå att 9,3x62 upplevs som hårdstötande. Det beror iofs på stockning men på de relativt nya 9,3x62or jag skjutit med är rekylen minst sagt måttlig.

Henri

Publicerat

har också en 6,5a å tänker byta upp till 9,3x62..antonio zolis bössor är grymma, och mycke prisvärd.men den bössa som jag har fastnat för är schultz larsen modell 2006.har allt snygg kolv (helt rakt stockad)löstagbart magasin,"BÄSTA" slutstycksgången på marknaden,gummibakappa å erkänt grymm precision.

Angående 9,3x57 så skulle jag inte över min döda kropp köpa en sån,OM jag inte var hundförare å ALLTID skjuter på avstånd under 100m.kulbana är fullt acceptabel ut till typ 180m.    Men

¤finns Mycket större utbud av ammunition till 62an

¤finns även ammunition som hastighetsmässigt ligger nära 57an om man vill ha det.

¤kolor har sin optimala hastighets intervall som dom fungerar bäst vid.exmp oryx.800-500m/s

vid skått håll runt 150 m å bortom det har 57an så låg hastighet att kulan inte gör det jobb den ska.kanske med följd att den inte expanderar alls.

¤kulbanan har även den betydelse.ju längre avståndet är ju större är chansen att man felbedömmer.

säg att man bedömmer att avståndet är 200m men det kanske i självaverket är 250.då är skadskutningen ett faktum.

är man hundförare är säkert 57an ett bra alternativ.

passkytt=Köp en 62a å njut det ska jag... :)

mvh christoffer

• 1 month later...
Publicerat

Jag har en gammal HVA 1600 i 9,3x62, köpt för inte så väldigt många år sedan för 700:- inför min första Afrika-resa. Jag ville ha en bössa jag hade råd att lära mig skjuta med, och som ändå gjorde rejäla hål i mina tilltänkta offer.

Jag gjorde om stocken - mycket älghorn... - och skaffade ett bra variabelt kikarsikte samt justerade trycket till 1.0 kg och vipps! Vilket gevär jag fick. Skjuter på en 5-krona på hundra meter, och hela kalaset kostade mig under 4000:- En bössa jag har råd att - hemska tanke - få stulen på en resa.

Måste lägga in ett urklipp från Normas sida också:

"Den tyske vapenhantverkaren Otto Bock designade denna patron 1905 för jakt i de tyska kolonierna i Afrika. Han lyckades med intentionen och den är fortfarande en mycket omtyckt och populär patron. I USA är 9,3x62 underskattad och nästan anonym trots att den har liknande prestanda som den populära 35 Whelen.

Patronen blev snabbt en succé tack vare hanterbar rekyl, bra prestanda och inte minst prisvärda vapen. Bönder i hela Afrika har använt sig av 9,3x62 för jakt efter antilop och liknande djur, med lyckat resultat. Laddad med FMJ- kulor och i händerna på erfarna jägare användes den även till de största och farligaste arterna i Afrika."

Ett bra - eller ens ett Förbannat bra - gevär måste inte kosta en månadslön eller två...

Publicerat
Jag har en gammal HVA 1600 i 9,3x62, köpt för inte så väldigt många år sedan för 700:- inför min första Afrika-resa. Jag ville ha en bössa jag hade råd att lära mig skjuta med, och som ändå gjorde rejäla hål i mina tilltänkta offer.

Jag gjorde om stocken - mycket älghorn... - och skaffade ett bra variabelt kikarsikte samt justerade trycket till 1.0 kg och vipps! Vilket gevär jag fick. Skjuter på en 5-krona på hundra meter, och hela kalaset kostade mig under 4000:- En bössa jag har råd att - hemska tanke - få stulen på en resa.

Ett bra - eller ens ett Förbannat bra - gevär måste inte kosta en månadslön eller två...

det skriver jag under på.

Publicerat

läste i en äldre jakttidning om 9,3 or och där skrev en vapenhandlare fårn dalarna om sin 57a och han hade skjutit älg på 225m, så nog går det

samme

Publicerat

Håll reda på magasinet bara, annars blir det en enpetare :o

Publicerat
Hej!

Har en svåger som vill köpa en 9,3:a. Ni har ju störtkoll på läget här på forumet så vad tipsar nu om?

Prisklass - runt 7-10 000.

Modell och var man vänder sig...

Tack!

Som vanligt bör så tenderar den önskade prisklassen dra iväg lite smått inför ett sådant köp....

Varför inte en Sauer202 i den önskade kalibern ??? Tror att de ligger på 12900 och uppåt(trä eller syntet)...

...denna modell i L-utförande(aluminiumlåda) blir ju rysligt lätt dessutom.