Publicerat Mars 29, 200719 yr Undrar om nån av er här bor eller jagar i närheten av Sorsele då jag har köpt ett par skogsskiften där uppe och ämnar också jaga älg där i September. Skall flyga upp i helgen för att kika runt lite, förhoppningsvis har väl snön minskat så pass att det går att ta sig fram. MVH
Publicerat Mars 29, 200719 yr Fan jag blev erbjuden jakt där idag! Jag var väl inte sååååå intresserad i och med anståndet, men kanske ändå ;D
Publicerat Mars 29, 200719 yr Författare Nä det är ju centralt, två flygplatser i krokarna...storuman och Lycksele, bara en timme från fjollträsk. Tänkte parta lite i Lycksele på Lördag kväll dessutom, var tydligen nåt hallabalo i stan för det var svårt att få tag på rum. MVH
Publicerat Mars 29, 200719 yr Det var min kusin som erbjöd, han jagar inte själv men är ingift så att säga. Han och familjen har planer på att flytta vart det lider. Så kanske ändå.... Först och främst så måste jag ju "hitta hem" här i krokarna. Uppland ligger ju bra till om det blir flytt. ;D
Publicerat Mars 29, 200719 yr Nej jag jagar inte i krokarna men om du har en bra älgjakt så kanske man skulle börja ;D
Publicerat Mars 29, 200719 yr Författare Om älgjakten vet jag inget egentligen förutom att det ingår 3 jakträtter i område på 6500 hektar runt Gautträsk. Men skall våldgästa jaktledaren i helgen med min bredaste stockholmska ;D > Roggman vad har du på g nu? Är det herrgården månne? MVH
Publicerat Mars 29, 200719 yr Nä det är ju centralt, två flygplatser i krokarna...storuman och Lycksele, bara en timme från fjollträsk. Tänkte parta lite i Lycksele på Lördag kväll dessutom, var tydligen nåt hallabalo i stan för det var svårt att få tag på rum. MVH Finns väl en flygplats i Arvidsjaur också! Gautträsk måste jag uppdatera mig på kartan om, eller ringa kompisen som har 2 stugor för fiske i Sorsele han hittar ganska bra i trakten.
Publicerat Mars 29, 200719 yr Jag har inte hört nåt från herrgården, men fortsätter att söka job. Jag ska valla familjen lite i uppland nån helg framöver så att det inte blir ett helt envåldigt beslut att flytta. //Roggman66
Publicerat Mars 29, 200719 yr Undrar om nån av er här bor eller jagar i närheten av Sorsele då jag har köpt ett par skogsskiften där uppe och ämnar också jaga älg där i September.Skall flyga upp i helgen för att kika runt lite, förhoppningsvis har väl snön minskat så pass att det går att ta sig fram. MVH Detta låter inte snäll bondepartist!! Det låter grym moderat detta !!! ;D Hur stora skiften har du köpt????
Publicerat Mars 30, 200719 yr Författare 286 hektar med option på 150 till. Köper detta ihop med en kompis som jag tidigare har skog ihop med i ångermanland. Bondepartist eller inte :-* har daytradat aktier i 10 år och åkt berg och dal med mina surt förvärvade tillgångar. Finns inget som är så säkert som skog såväl historiskt som ur ett framtidsperspektiv i ett land i energipolitisk anarki. Trött på att förlora en månadslön bara för att jag gick på toaletten dessutom. Att jakten ingår är bara en bonus.
Publicerat Mars 30, 200719 yr Låter förnufigt att placera pengarna i skog Det där andra låter jobbigt,ungfär som att spela på hästar...Vet att det finns folk som försörjer sej på saker som dessa,men som du skrev, att gå på toa kan vara kostsamt. Jag gjorde ett klipp för ca 10 år sen på H&M,sålde i princip allt jag ägde,båt.bil o sånt och köpte aktier. Tjänade grova pengar där ;D Resultatet blev en kåk
Publicerat Mars 30, 200719 yr Författare Det är viktigt att jobba mot uppsatta mål. Mitt mål är att sluta jobba när jag fyller 50-55 för att bara förvalta skog, uppmuntra ungarna och samtidigt jaga som en dåre resten av upploppet så länge benen bär. Det handlar om att våga satsa på nåt som man tror på, och sen ha en hel jäkla massa tur Alla i hushållet tycker kanske inte att pengarna skall läggas på skog 75 mil hemifrån när man har ett hus att rusta etc. ;D MVH
Publicerat Mars 30, 200719 yr Har bara varit uppe i Sorsele några gånger. Blev ingen resa dit i höstas. Men Sorsele är fint både för jakt och Fiske. Så man får se om man ska försöka ta sig ditt denna höst och jaga lite.
Publicerat Mars 30, 200719 yr Du gör helt rätt MKJ. Som långsiktig investering är mark o skog ett mkt bra alternativ
Publicerat Mars 30, 200719 yr Det är viktigt att jobba mot uppsatta mål. Mitt mål är att sluta jobba när jag fyller 50-55 för att bara förvalta skog, uppmuntra ungarna och samtidigt jaga som en dåre resten av upploppet så länge benen bär. Det handlar om att våga satsa på nåt som man tror på, och sen ha en hel jäkla massa tur Alla i hushållet tycker kanske inte att pengarna skall läggas på skog 75 mil hemifrån när man har ett hus att rusta etc. ;D MVH Förstår dej Sen förstår jag din fru oxå ;D Min tanke är att lägga av med att jobba vid 55 oxå,vi får väl se hur det blir med det ;D Jobba halvtid,fiska och jaga kan ju vara ett alternativ oxå ;D
Publicerat Mars 30, 200719 yr Författare Förstår dej Sen förstår jag din fru oxå ;D Min tanke är att lägga av med att jobba vid 55 oxå,vi får väl se hur det blir med det ;D Jobba halvtid,fiska och jaga kan ju vara ett alternativ oxå ;D Ja dom sägar att det inte lika självklart att trappa ner när man är väl är där. Farsan fyller 60 i år och han tycks trappa upp Han har bl.a manuell huggit och kört fram nästan 500m3 timmer och massa och på köpet blivit av med drygt 10 kilo..inte illa. Lite spännade skall det bli att se Sorsele, ser fint ut i teorin iaf. ;D
Publicerat Mars 30, 200719 yr Fondförvaltaren som skulle se över mitt pensionssparande frågade om jag visste vart jag placerat ;D ;D ;D trodde hon var avundsjuk först, hade pengarna i malpåse ett tag och nu är det aktiv koll för att hämta hem förlusten och sikta på dollars, ligger nu bra plus.
Publicerat Mars 30, 200719 yr Ska bli kul att höra om dina 286 ha myrmark när du kommer hem ;D ;D Åker varje år upp till Stensele i Storuman för att sedan åka vidare högre upp till ripmarkerna. Sticker även upp nästa helg och blir borta 5-6 dar. Mkt trevliga fjäll där uppe.
Publicerat Mars 30, 200719 yr Sorsele,,var ligger det? Visst kan jag googla men är det bra jakt i Sorsele?
Publicerat Mars 30, 200719 yr Min kusin lånade 2 mårdfällor och fångade 3 på en vecka. OBS dessa fällor var nyutsatta och betade med lite älgkött ;D
Publicerat Mars 30, 200719 yr Min kusin lånade 2 mårdfällor och fångade 3 på en vecka. OBS dessa fällor var nyutsatta och betade med lite älgkött ;D Ahh,mycket Mård i Sorsele!!!! Ingen ide att tjata på MKJ då om att åka dit och jaga hare ;D Har för mej att Mårdar inte äter gräs....typ
Publicerat Mars 30, 200719 yr Jag ska bråka med kusinen då jag tror att han inte har jaktkort etc ingen jägarexamen i alla fall > > >
Publicerat Mars 30, 200719 yr Jag ska bråka med kusinen då jag tror att han inte har jaktkort etc ingen jägarexamen i alla fall > > > Gör inte det då det är bra för faunan ,speciellt för hararna att fällor finns ute och fångar ;D Betala honom istället så flyger vi dit och dräper harar istället för att Mårdarna gör det