Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nån som jagar i krokarna av Sorsele?

Featured Replies

Publicerat

Efter lite research så fann jag att pleyset ligger i Lappland. Följande är hämtat från Nationalencyklopedien;

Sorsele [sc´rselg], kommun i Lappland (Västerbottens län); 7 465 km2, 2 867 inv. (2007). S. genomkorsas av Inlandsbanan och riksväg 45. Centralort är Sorsele.

Södermanland, Sörmland, landskap i Svealand. S. gränsar i söder till Östergötland, i väster till Närke, i nordväst till Västmanland och i norr till Uppland; 8 388 km2, 1 098 074 inv. (2003).

...om jämförelse la jag även in ett känt landskap med nästan samma yta. Dock lite mera tätbefolkat...

Publicerat
Efter lite research så fann jag att pleyset ligger i Lappland. Följande är hämtat från Nationalencyklopedien;

Sorsele [sc´rselg], kommun i Lappland (Västerbottens län); 7 465 km2, 2 867 inv. (2007). S. genomkorsas av Inlandsbanan och riksväg 45. Centralort är Sorsele.

Södermanland, Sörmland, landskap i Svealand. S. gränsar i söder till Östergötland, i väster till Närke, i nordväst till Västmanland och i norr till Uppland; 8 388 km2, 1 098 074 inv. (2003).

...om jämförelse la jag även in ett känt landskap med nästan samma yta. Dock lite mera tätbefolkat...

Fan vad folk det bor i Sorsele ;D ;D ;D ;D :D :D :D

Jag tycker det låter långt bort och kallt...

Har blivit erbjuden att köpa mark/skog ???? i Vilhelmina,,men anser att det är på tok för långt bort för mej.

Dock inget fel i Vilhelmina.. 8)

Publicerat

Man behöver ju inte trängas med sina grannar iallafall! De är nog glada om de får se en människa under 65 år!

Publicerat

Men hallå grabbar hur står det till med geografin, har ni ingen koll? Tärnaby! Stenmark kommer därifrån lite ostsydost mot Arvidsjaur K4 metropol för alla som mönstrat och gillar vinter länge ;D på halva vägen finns Sorsele, plinka upp hitta.se skriv in sorsele hittar du inte nu så är du landsförvisad ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

Mkj

Var har du köpt skiftena?

Jag jagar i skogarna i sorsele ibland

Publicerat
  • Författare

Hej,

På båda sidorna av nedre Gautträsket (Vindelälven) strax norr om Sorsele. Mer mark är på G i krokarna.

MVH

Publicerat

Å fan

försöker komma på vems mark du kan ha köpt, för där är det väll bara privat skog.

Har mark ca 4 mil från ditt upp efter Ammarnäsvägen.

Publicerat
  • Författare

Ja det är privat skog. Jaktlaget är Gautträsks VVO. Hör av dig om du klurar ut det ;D

Publicerat

Jaklaget känner jag till. Känner folk som jagar där.

Dom var nog flera delägare i ditt skifte. Kan nån ha heta Ermebring kanske? Grunström?

Publicerat
  • Författare

Ja det kan nog stämma det var många ägare på 2 av skiftena. Sedan köpte vi ett mindre av en ensam person men det ingår i ett annat VVO. Vi väntar fortfarande på tillbörliga förvärvstillstånd men ioch med vi är skogsägare förut skall det inte vara några problem hoppas vi. Väldigt fin byggd och skapligt med älg som det verkar.

MVH

Publicerat

Trevligt trevligt

Jo, visst finns det en del älg. Det vekar som det har blivit mindre på höglandet men mer på låglandet.

Men vad i fridens dagar fick du för dig då du köpte skog här uppe? Visst bor du ändå en bit från Sorsele?

Publicerat
  • Författare

He-he, varför inte? Min näsa för bra affärer har ingen geografisk begränsning alls.

Bor du i krokarna själv?

MVH

Publicerat

Ja, jag bor i centrum ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Större än vad trodde faktiskt, finns ju allting inklusive shyssta burgare på Sibylla. Tre flyplatser inom 10 mil vilket är bättre än vad jag har här nere. 70 mil gör man ju annars på ett par timmar i dieselvolvo. ;D

Har järnaffären en jaktdel?

Publicerat

Japp, det har dom.  :D

Dom har väll inte så mycket att välja på men det trillar in lite nytt och begagnat då och då (vapen)

Men för "normaljägaren" duger det gott.

Ja pressar du volvon är du ju här på 5 timmar ;D

Publicerat
  • Författare

Bra det, vi får väl ta en bägare eller två till sommaren då. Du kanske har lite kontakter på boende när man är uppe? Bodde på hotell Lapland i Lycksele när jag var upp men där fick man jäkligt ont i huvudet ;D

Publicerat

Ja för tusan, det blir trevligt 8). Maila bara så man vet då du är i krokarna. Boendet det fixar sig ska du se.

På hotell lappland huserade man mycket på då man gick gymnasiet så jag har oxå märkt att det var lätt att få huvudvärk där :D

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Hallå Axl

Affären är nu klar och jag blåser upp på Söndag natt med familjen och lokal skogsguru (farsan) Dra ett PM om du är i krokarna.

MVH

Publicerat
Trevligt trevligt

Jo, visst finns det en del älg. Det vekar som det har blivit mindre på höglandet men mer på låglandet.

Men vad i fridens dagar fick du för dig då du köpte skog här uppe? Visst bor du ändå en bit från Sorsele?

Skulle han ha köpt samma antal ha i S-holmsregionen så hade det kostat 7 siffrigt belopp med största sannolikhet. ;D