Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga om rekylomladdat hagelgevär?

Featured Replies

Publicerat

Ni som skjuter rekylomladde hagelbössor,hur smörjer ni dom?

Skall alla rörliga delar smörjas för bästa funktion eller är det samma som gäller för gasomladde bössor dvs ingen olja alls på magasinsröret,rekylfjädern och pistongen.

Anledningen till min fråga är att vi provsköt frugans bössa igår och den var lite dålig i utkastet med 24grammare men bra med 32gram,kan visserligen ha med laddningsvikten att göra men jag kastar ut en fråga ändå.

/Micke

Publicerat

Ett problem med rekylomladdade hagelautomater är att de behöver lite stuns i rekylupptagningen för att fungera. Kan et ha varit så att hon sköt mycket från höften?  ;) ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

;D

Det var nog jag som sköt mest...från axeln!

/Micke

Publicerat

mr mauser!

här kommer det som gör att bössan laddar om gå upp  till  ca: 110kg i matchvikt så laddar den om ;D

dem behöver motstånd bakom kolven!!!

jag smörjer min benelli med wd40 som jag spruta in i mekanismen  klart!!!! ;D

mvh. samme

Publicerat

Jag går faktist i vilda luringar om att knalla in till staden och åtminstånde hålla i en sån där....Bmffadat comfort !!!! Så jag läser allt ni skriver om i denna + andra trådar ;D

Publicerat
  • Författare
mr mauser!

här kommer det som gör att bössan laddar om gå upp  till  ca: 110kg i matchvikt så laddar den om ;D

dem behöver motstånd bakom kolven!!!

jag smörjer min benelli med wd40 som jag spruta in i mekanismen  klart!!!! ;D

mvh. samme

;D Hmm då måste jag gå upp 35kilo....behöver nog få fetgrädde intravenöst och samtidigt sondmatas med ister om det ska fastna några kilo på mig ;D

Känns lättare på något sätt att få bössan att funka istället :-*

/Micke

Publicerat

Strunta i den intravenösa matningen och prova med jaktladdad ammo.

Det beror på vad frun har, men min Sjöberg vägrar ladda om om den inte får jaktammo. Det är bara att anpassa sig.

Jag smörjer bara slutstycket vid rengöring.

Magasinröret behöver man nästan aldrig röra, det har ju inget med de smutsiga delarna att göra.

/H

Publicerat

det går att få rekylfjädern kortad, men det ska göras av en smed

mvh, samme

Publicerat

Kliniskt rent system och ingen som helst olja är mitt tips..Oljan binder bara skit. Väck med eventuella gummibakappor.. Jag funderar på att göra rent min bössa nu, inte på grund av att den inte laddar om med 24:orna men jag tycker att det går lite trögt då slutstycket går fram för att låsa i pipan när man laddar den. Vet inte om slutstycket tog stryk när jag hissade iväg ngr Fiocci 50 grams us 6 i förrgår och i går  ;D

Vid rengöring så kan man använda olja för att göra rent men sen ska man nog försöka torka bort så mycket som möjligt innan man ska använda bössan.

Kolla även om det inte finns gammal olja intorkad i de här spåren där slutstycket går i lådan och även på själva slutstycket.

Det är mina tips, har ärligt talat ingen större koll, men jag vet vad som krävdes för att få förra Centron att hosta till och sluta ladda om och det var just olja som sög åt sig skiten som fanns i mina fickor som hamnade i bössan när jag laddade den.

Mvh!

Publicerat
Kliniskt rent system och ingen som helst olja är mitt tips..Oljan binder bara skit. Väck med eventuella gummibakappor.. Jag funderar på att göra rent min bössa nu, inte på grund av att den inte laddar om med 24:orna men jag tycker att det går lite trögt då slutstycket går fram för att låsa i pipan när man laddar den. Vet inte om slutstycket tog stryk när jag hissade iväg ngr Fiocci 50 grams us 6 i förrgår och i går  ;D

Vid rengöring så kan man använda olja för att göra rent men sen ska man nog försöka torka bort så mycket som möjligt innan man ska använda bössan.

Kolla även om det inte finns gammal olja intorkad i de här spåren där slutstycket går i lådan och även på själva slutstycket.

Det är mina tips, har ärligt talat ingen större koll, men jag vet vad som krävdes för att få förra Centron att hosta till och sluta ladda om och det var just olja som sög åt sig skiten som fanns i mina fickor som hamnade i bössan när jag laddade den.

Mvh!

Håller med den gode Hippen att hålla bössan ren. Det finns ju "torra" smörjmedel typ silicon, teflon mm att använda för det är skiten och i viss mån rost som gör att det går trögt. Andra anledningar till omladdningsproblem är att fjädern är tänkt för tyngre laddningar om nu bössan är av principen tungt slutstycke (Benelli).
Publicerat

Det framgår inte om bössan är fabriksny, men i så fall skulle jag inte göra något alls åt den, innan det skjutits några hundra skott igenom den.

Publicerat
  • Författare

Bössan är en Browning A-500 tillverkad 1990 med kort piprekyl,desutom har den roterande slutstyckshuvud med låsklackar.

/Micke

Publicerat

Ok hjälp en teknisk idiot.. kort piprekyl  ??? ??? ???

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Gör ett försök.

Lång piprekyl har tex Browning Auto 5 vilket innebär att slutstycket  släpper sitt tag om pipan när den har nått sitt bakersta läge=hela patronens längd-70mm,därefter fjädrar hela pipan tillbaks innan en ny patron hoppar upp och förs fram av slutstycket. rekylfjädern är på dessa vapen inte kortare än 20cm.

Kort piprekyl har tex frugans Browning A-500 vilket innebär att pipa och slutstycke är ihoplåsta under rekylens första 4-5mm sedan släpper slutstyckets låsning och slutstycket utför hela omladdningsrörelsen själv.Rekylfjädern på hennes bössa är som jämförelse endast 1,7cm lång och mycket hård.

/Micke

Publicerat

Lite off,men dock av allvarlig karaktär...

Trodde ett tag i nyktert tillstånd att dessa pangar var av ypperlig kvalitet,då man i princip bara kunde nöja sej med att ladda om eller använda pangen som paddel eller båtshake!!!

Läser nu till min besvikelse att även dessa har sina sjukdomar !!

Nästan hade ni fått över mej!!!! ;D

Publicerat

Ok.. jag tror jag fattar.. eller nåt  ;D

Rekylfjädern på min bössa är typ 20 cm eller något och väldigt mjuk..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Men du har väl Benellis inertia reloading system på din comfortech,där sitter ju rekylfjädern i slutstycket och i kolven och inte på magasinsröret som på mina gamla bössor ;D

/Micke

Publicerat

:-[ :-[ :-[ :-[

Du har så ruskgit rätt, när du säger det så minns jag att det sitter en kort kraftig fjäder i själva slutstycket! Sen finns det en fjäder ibak, i kolven, som bromsar slutstycket då det släppts ur pipan vid avfyrningen..

Hipshot, den tekniske..

Mvh!

Publicerat

Tjohej Micke!

Brukar spraya min med WD-40 eller 5-56, sen blåser jag bort all olja med tryckluft...givetvis fastnar liiite olja kvar, men den mängden är försumbar och lite smörjande ;).....känns lite småproffsigt att stå där med tryckluften och vifta på ;D ;D ;)...rekomenderas, man känner sig som nån liten "vapen-mekare" ;D 8)

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Halloj hjortfot :D

Tror jag ska prova med lite olja nästa gång då inga krutgaser överhuvudtaget kommer i kontakt med magasinsröret som jag kan se det.

Du har väl inget krutslagg på din benelli heller där va?

/Micke

Publicerat

/Micke

njaäää...har i ärlighetens namn inte tittat efter där...men jag tror inte att det är nått där :-...ska snart rengöra pärlan, få den sommarfin ;D...har skjutit drygt 1700 plugg utan vapenvård 8)....den bara går å går å går ;D ;D

Publicerat
Tjohej Micke!

Brukar spraya min med WD-40 eller 5-56, sen blåser jag bort all olja med tryckluft...givetvis fastnar liiite olja kvar, men den mängden är försumbar och lite smörjande ;).....känns lite småproffsigt att stå där med tryckluften och vifta på ;D ;D ;)...rekomenderas, man känner sig som nån liten "vapen-mekare" ;D 8)

/Fredde

Ahhum...som tandtekniker som till vardags använder tryckluft till mina arbeten VET jag att  mycket vatten  bildas i tryckluften man blåser runt med. Hur ofta kollar du luft tryckets vatten sammansättning ????

Tare lugnt med luftpickan,såvida du inte tömmer tanken med regelbundna tider...

ÄNTLIGEN nått man fattar ;D i denna tråd ;D

Publicerat

Har du kollat om bruksanvisningen rekommenderar något i ett sådant här läge? Om du inte har någon, kan du ladda ner en på Brownings hemsida.

Publicerat
Halloj hjortfot :D

Tror jag ska prova med lite olja nästa gång då inga krutgaser överhuvudtaget kommer i kontakt med magasinsröret som jag kan se det.

/Micke

Hmmm, nu förstår jag ingenting... Hur i hela friden skulle krutgaserna kunna komma i kontakt med magasinröret på en bössa med tungt slutstycke (Benelli) ???. Vi måste nog bestämma vad vi talar om först för det finns ju lite olika system för omladdning på de olika bössorna på marknaden. Vi har ju de med tungt slutstycke (t ex Benelli) som funkar som en gammal k-pist och sen har vi ju de gasomladdade (t ex Beretta) som funkar som en AK-4:a. Skötseln varierar ganska mycket mellan dem. Förövrigt hittäde jag ingen annan rekylfjäder mer än den i kolven på min Benelli sist jag delade den, det var i o f s några 1000 skott sen. En annan fjäder hittade jag dock i slutstycket och det var fjäderna till tändningen (slagfjäder?).
Publicerat
  • Författare
Hmmm, nu förstår jag ingenting... Hur i hela friden skulle krutgaserna kunna komma i kontakt med magasinröret på en bössa med tungt slutstycke (Benelli) ???. Vi måste nog bestämma vad vi talar om först för det finns ju lite olika system för omladdning på de olika bössorna på marknaden. Vi har ju de med tungt slutstycke (t ex Benelli) som funkar som en gammal k-pist och sen har vi ju de gasomladdade (t ex Beretta) som funkar som en AK-4:a. Skötseln varierar ganska mycket mellan dem. Förövrigt hittäde jag ingen annan rekylfjäder mer än den i kolven på min Benelli sist jag delade den, det var i o f s några 1000 skott sen. En annan fjäder hittade jag dock i slutstycket och det var fjäderna till tändningen (slagfjäder?).

Jo att det är stor skillnad mellan gasomladdade bössor och rekylomladdade i funktion och nedsmutsningsgrad är vi nog alla överens om, men eftersom pipa och låda inte är hermetiskt tillslutna så skadar det ju inte att fråga om andras erfarenheter.

Visst har Benelli tungt slutstycke även om det skiljer sig enormt mycket från ett klassiskt tungt slutstycke som finns på M45 då den har roterande slutstyckshuvud med separat slagstift.

Fjädern i slutstycket på Benelli är den som gett konstruktionen dess namn "inertia recoil system" och är en del av rekylomladdningssystemet,bygger på någon tröghetslära som jag inte kan förklara men där tanken är att slutstycket öppnar först när rekylen nästan är slut,alltså slutstycket är låst mot pipan under hela avfyrningsperioden.Fjädern i stocken är den som ser till att slutstycket förs framåt igen.

På grund av detta kan man nog anta att Benellis vapen kräver minst ifråga om vapenvård bland bössor med rekylomladdade system då krutgaserna endast påverkar pipan.

/Micke