Publicerat April 3, 200719 yr Jo att det är stor skillnad mellan gasomladdade bössor och rekylomladdade i funktion och nedsmutsningsgrad är vi nog alla överens om, men eftersom pipa och låda inte är hermetiskt tillslutna så skadar det ju inte att fråga om andras erfarenheter.Visst har Benelli tungt slutstycke även om det skiljer sig enormt mycket från ett klassiskt tungt slutstycke som finns på M45 då den har roterande slutstyckshuvud med separat slagstift. Fjädern i slutstycket på Benelli är den som gett konstruktionen dess namn "inertia recoil system" och är en del av rekylomladdningssystemet,bygger på någon tröghetslära som jag inte kan förklara men där tanken är att slutstycket öppnar först när rekylen nästan är slut,alltså slutstycket är låst mot pipan under hela avfyrningsperioden.Fjädern i stocken är den som ser till att slutstycket förs framåt igen. På grund av detta kan man nog anta att Benellis vapen kräver minst ifråga om vapenvård bland bössor med rekylomladdade system då krutgaserna endast påverkar pipan. /Micke Benelli måste i s f ha två olika system för vad jag vet så har min inget rorerande slutstyckshuvud däremot finns det en liten "flärp" som håller kvar slutstycket vid den inledande rekylen och släpper när den mesta av rekylen försvunnit på nåt mystiskt sätt. Min Benelli är en Raffaelo 123 med några år på nacken. Huvuddelen av krutgaserna försvinner ut genom pipan på en automat med tungt slutstycke och enda möjligheten för gaserna att ta sig ner till magasinet vore vid omladdning vilket troligen är ytterst långsökt. För samtidigt som den avfyrade patronen kastas ut förs en ny ut genom magasinet vilket borde skapa ett motstående lufttryck som borde hindra krutgaser att ta sig in. Å andra sidan har väl större under skett... :
Publicerat April 3, 200719 yr Författare Benelli måste i s f ha två olika system för vad jag vet så har min inget rorerande slutstyckshuvud däremot finns det en liten "flärp" som håller kvar slutstycket vid den inledande rekylen och släpper när den mesta av rekylen försvunnit på nåt mystiskt sätt. Min Benelli är en Raffaelo 123 med några år på nacken. Huvuddelen av krutgaserna försvinner ut genom pipan på en automat med tungt slutstycke och enda möjligheten för gaserna att ta sig ner till magasinet vore vid omladdning vilket troligen är ytterst långsökt. För samtidigt som den avfyrade patronen kastas ut förs en ny ut genom magasinet vilket borde skapa ett motstående lufttryck som borde hindra krutgaser att ta sig in. Å andra sidan har väl större under skett... : Vi pratar nog delvis om varandra,jag syftade på Freddes och Hipshots benellis (comforTech) med flera,hur en Raffaelo är konstruerad har jag ingen aning om. Finns många sätt att bygga vapen med rekylomladdning med tungt slutstycke,dessa två ord tagna ur sitt sammanhang får nog anses vara ett samlingsnamn för den tekniken. /Micke
Publicerat April 3, 200719 yr Författare Har du kollat om bruksanvisningen rekommenderar något i ett sådant här läge? Om du inte har någon, kan du ladda ner en på Brownings hemsida. Kanontips tack för det. Håller på och skriver ut nu,ska läsa ikväll. /Micke
Publicerat April 3, 200719 yr RW.. jag hade inte en susning om den här fjädern förrän jag skulle sälja Centron, då först rev jag slutstycket på allvar, det var första gången faktiskt. Då hittade jag den här fjädern.. Har du pillat isär slutstycket på den rejält? Tagit väck slutstyckshuvud, slagfjäder, slagstift osv? Mvh!
Publicerat April 3, 200719 yr Ahhum...som tandtekniker som till vardags använder tryckluft till mina arbeten VET jag att mycket vatten bildas i tryckluften man blåser runt med. Hur ofta kollar du luft tryckets vatten sammansättning ????Tare lugnt med luftpickan,såvida du inte tömmer tanken med regelbundna tider... Tömmer kondensvatten rätt ofta ja... ....dock kommer det ju inga mängder när man blåser av lite olja...hinner dunsta bort snabbare än det hinner bildas rost...åsså förebygger ju den lilla hinna olja (som fortfarande finns kvar efter tryckluftsbehandlingen) ett rostangrepp ...så det är lugna puckar.... Mvh
Publicerat April 4, 200719 yr RW.. jag hade inte en susning om den här fjädern förrän jag skulle sälja Centron, då först rev jag slutstycket på allvar, det var första gången faktiskt. Då hittade jag den här fjädern.. Har du pillat isär slutstycket på den rejält? Tagit väck slutstyckshuvud, slagfjäder, slagstift osv?Mvh! Jag pillar sönder den nån gång då o då men jag tror att vi har olika konstruktioner eftersom min är en raffaelo och din är en centero.
Publicerat April 5, 200719 yr Det kan löna sig att prova med lite olika fabrikat av lätta laddningar också, vissa halvautomater kan vara kinkiga med ammunitionen. Det är möjligt, att det kan fungera bättre med patroner med mera mässing, det minskar väl på friktionen vid omladdningen.
Publicerat April 5, 200719 yr Författare Har läst igenom manualen och där står att glidytor skall smörjas,tog isär bössan nu och smorde upp alla kontaktytor och visst friktionen minskade avsevärt i piprörelsen när jag trycker ihop rekylfjädern! Ska skjuta på lördag igen med flera olika sorters ammo. /Micke
Publicerat April 23, 200719 yr Jag brukar lägga ner underbeslag och slutstycke i avfettning. Det för att få bort all skog som brukar samlas i min mekanism. Sedan smörjer jag upp alltihopa med tunn olja igen. När lådan är tom på allt så tar jag bort all skit som samlats där med trasa och tops varefter jag ger alltihopa en ny tunn oljefilm. Klart! Benellin är som ny och klar för 1000 skott till.
Publicerat April 24, 200719 yr Hett tips! Då Ivan återvänder från Argentina så lär han få redogöra för hur lånevapnen där sköttes, de lär ha fått jobba rätt hårt ;D Mvh!
Publicerat April 25, 200719 yr Författare Slutstycket går som en lärkvinge nu efter lite mekande och oljande,inga problem alls längre. De två största orsakerna var nog en grad som slipats bort inne i lådan och att stockbulten inte var dragen ordentligt. /Micke