Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Duvsnurra

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte prova en duvsnurra till höstens duvjakter men har upptäckt att de är ganska dyra. Därför tänkte jag bygga en själv och undrar om ni har några tips eller kanske en komplett ritning??

Publicerat

Har haft samma funderingar som du har,så jag hoppas du får bra svar !!!

Publicerat

Hej!

Jag fick ett ryck här för någon vecka sedan och började pilla ihop en själv.

Jag skrotade en gamal skruvdragare. Satte sjucken i en platta som står på backen och drog en lång kabel till handtaget så att man kan reglera hastigheten/spara batteri. Sen har jag gjort en pinne som sitter i sjucken med armar som det är tänkt att fästa fåglarna i. Det svåra är att få balans så att inte ställningen välter när den snurrar. Lite klurigt att förklara men jag kan ta några bilder när jag har tid, typ imorn.

Publicerat

Bygga något som bara snurra är ju enkelt, men sen har jag fått för mig att den även ska röra fågeln upp och ned och då blir det värre. men det kanske är onödigt ??? ???

Har motor med växellåda liggande till ett bygge är bara tiden som fattas!

Mats

Publicerat

Snurran jag har hemma har en vindrutetorkar motor som maskin. En konstruktion som håller motorn fixerad och sedan en moj att fästa armarna på.. knepigt att förklara, ska kopiera den här snurran tänkte jag för jag har nu lånat den ett antal gånger  ;D

Håller på och jagar motorer just nu, kostar 250 pix på skroten.. Själva armarna är plättlätta att göra, rundjärn eller vad det heter, ca 8 mm grovt som man böjer 90 grader i ena ändan där man ska trä på fågeln.

Jag ska dock bygga för att kunna snurra trut så jag måste försöka hitta ngt lite mer kraftigt material..

Mvh!

Publicerat
Snurran jag har hemma har en vindrutetorkar motor som maskin. En konstruktion som håller motorn fixerad och sedan en moj att fästa armarna på.. knepigt att förklara, ska kopiera den här snurran tänkte jag för jag har nu lånat den ett antal gånger  ;D

Håller på och jagar motorer just nu, kostar 250 pix på skroten.. Själva armarna är plättlätta att göra, rundjärn eller vad det heter, ca 8 mm grovt som man böjer 90 grader i ena ändan där man ska trä på fågeln.

Jag ska dock bygga för att kunna snurra trut så jag måste försöka hitta ngt lite mer kraftigt material..

Mvh!

Som detta inlägg antyder fattar jag nada om motorer...hmm vindrutetorkare,åker bulvanerna fram o tebax då osså!!!!!

Publicerat

Nope runt runt.. Det där fram o tillbaka är en mekanik som sitter i bilen.

Mvh!

Publicerat

Tycker du att farten i snurren är godtagbar,eller skulle du vilja påverka den faktiska farten?

Sen...kan du inte ta en bild på härligheten :D

Hur länge räcker batteriet????

Har du strömkablar till gömslet som du påverkar så den inte snurrar i onödan nån timme eller så..?

Snurrtoken :D

Publicerat
.hmm vindrutetorkare,åker bulvanerna fram o tebax då osså!!!!!

Det klart man kan bygga så att dom backar tebax oxå, man kan nog bygga  med vindrutespolningen och allt  ;D ;D ;D

Publicerat
Tycker du att farten i snurren är godtagbar,eller skulle du vilja påverka den faktiska farten?

Sen...kan du inte ta en bild på härligheten :D

Hur länge räcker batteriet????

Har du strömkablar till gömslet som du påverkar så den inte snurrar i onödan nån timme eller så..?

Snurrtoken :D

Det optimala vore ställbar hastighet helt klart! Bild? Kan kolla lite, har nog något..

Kör med vanligt bilbatteri så det räcker läääänge.. Batteriet ställer man vid snurran så det behövs inga långa kablar eller något.

Mvh!

Publicerat

Tack för svar..här kommer fler frågor.....

Börjar du med skal för att sedan lägga på skjutna duvor,eller pallar inte motorn med riktiga duvor?

Kort sagt,vad är det som åker karusell :D

Publicerat
  • Författare
Hej!

Jag fick ett ryck här för någon vecka sedan och började pilla ihop en själv.

Jag skrotade en gamal skruvdragare. Satte sjucken i en platta som står på backen och drog en lång kabel till handtaget så att man kan reglera hastigheten/spara batteri. Sen har jag gjort en pinne som sitter i sjucken med armar som det är tänkt att fästa fåglarna i. Det svåra är att få balans så att inte ställningen välter när den snurrar. Lite klurigt att förklara men jag kan ta några bilder när jag har tid, typ imorn.

Låter som en intresant konstruktion. Problemet är att om man vill spara btteri genom att stanna lite då o då så måste det finnas nån form av koppling mellan drivningen och armarna annars drar momentet i armarna runt motor o fäste o allt och skiten lär trilla när den snurrar i marken. Jag har sett en konstruktion som "frikopplade" armarna när motorn stoppade men även ett kullager som bara driver på ett håll borde funka. Alternativet är att låta skiten snurra tills batteriet tar slut.
Publicerat

Tycker inte det är några som helst probelm att låta snurran gå hela morgonen.. Man får ladda batteriet lite nu och då men jag tycker inte det drar så vansinnigt mycket.

Det man monterar i snurran är givetvis riktig fågel dvs det man jagar. Om det sedan är trut, kråka eller duva kvittrar...

Mvh!

Publicerat

Bygg  en PWM styrning och sedan en elektronisk timer som startar och stannar motorn. Då går varvtalet att reglera steglöst och timern stannar och stoppar flaxeriet. Att få fåglarna att röra sig upp och ner borde egentligen inte vara svårare än att luta axeln på motorn så att ena sidan kommer lägre ner mot marken. Alternativt en kabel med start och stopp dragen till gömslet. Ritningen till en enkel PWM styrning kan jag lägga ut om någon är intresserad.

Publicerat
Att få fåglarna att röra sig upp och ner borde egentligen inte vara svårare än att luta axeln på motorn så att ena sidan kommer lägre ner mot marken

Hade nog tänkt mig att dom skulle gå upp och ned en fyra gånger per varv. Lösningen kan vara att man gör en yttre styrbana som har olika höjder och att pinnarna till fåglarna är ledade längst inn. Lägg gärna ut PWM styrningen, motorn jag hade tänkt mig drar ca 500 mA.

Mats

Publicerat

Har tagit några bilder på mitt hemmabygge. ;D

Hade bara en kråka och en nötskrika. Påsen är bara som motvikt. ;)

Har även en filmsnutt på snurran. Hur jag nu får in den... :P

post-1285-1175706455_thumb.jpg

post-13-1175706455_thumb.jpg

post-13-1175706456_thumb.jpg

post-13-1175706457_thumb.jpg

Publicerat

Intressant! Vore kul att testa till hösten på trutarna. Lägga den på någon ö där det flyger mycket trut  :) tror jag ska fixa en jag också.. en vindrutetorkarmotor... är en framlyktstorkar-motor för klen?  ???

Detta med att fåglarna ska åka upp och ner... om man använde sig av en lång arm, något flexibelt material.. en arm som skulle gunga/studsa alltså.. borde ju funka om man sätter armen i gungning innan man startar motorn... men fråga när ju hur länge det skulle gunga  ??? En annan sak är ju att den gungar oregelbundet då... en viss rytmik skulle väl vara att föredra.

Utveckla detta mer ni som har erfarenhet!

Publicerat
Det man monterar i snurran är givetvis riktig fågel dvs det man jagar. Om det sedan är trut, kråka eller duva kvittrar...

Mvh!

TOPPEN ! Ska prova med två rävar när det blir dax igen ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

mvh. Bert ;)

Publicerat

Då jag är helt slut i pallet när det gäller motorer så läser jag denna tråd med stora förväntningar :D

Japp,det bästa skulle vara om man fick en idiotsäker modell och ritning av dessa mackapärer så att även jag skulle fatta det ;D

Bara tänkte på en sak,nu i vindkraftens nytänkande tidsålder... en liten vindfjöjel kanske som drog runt snurran?

Så klart att det inte funkar en vindstilla dag,men hur ofta är dom???

Publicerat

Så här ska det se ut..

Mvh!

post-241-1175712486_thumb.jpg

Publicerat
Så här ska det se ut..

Mvh!

Ser onekligen inte så dumt ut..lätt att bära i batteriets handtag också

Publicerat

Vindrutetorkarmotorer det har jag en drös av  ;D ;D mycke skrotbilar på den här gården ;D

Är det någon som villl ha så får ni kommma hit och skruva bort dom ::)

Publicerat

Hurru Telgetok

Fixar du duvor med utsträckta vingar så muttrar jag bort en motor och svettsar ihop nått som funkar

Publicerat
Så här ska det se ut..

Mvh!

Riktigt snyggt måste jag säga.

Publicerat
Hurru Telgetok

Fixar du duvor med utsträckta vingar så muttrar jag bort en motor och svettsar ihop nått som funkar

Japp,det kan du lita på ;D Skoj föressten att du läste denna tråd,ja annars hade väl jag fått visa denna för dej...... Yes,jag pangar ner lite duvor ,knallar väl in på din mark och gör det ;D Sen fixar du resten på motorklubben ;D

Kolla in Hipshots mockajäng,den verkar cool!!!!

Ahh..Big B..är min granne !!! Bara så ni vet ;D

ps.jag har fixat nät till skatfällan via grannen till höger från min dator sett ;D Du vet vilket håll!!!!

Dom gillar inte heller att skatorna käkar sop påsar ;D