Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Duvsnurra

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Intressant! Vore kul att testa till hösten på trutarna. Lägga den på någon ö där det flyger mycket trut  :) tror jag ska fixa en jag också.. en vindrutetorkarmotor... är en framlyktstorkar-motor för klen?  ???

Detta med att fåglarna ska åka upp och ner... om man använde sig av en lång arm, något flexibelt material.. en arm som skulle gunga/studsa alltså.. borde ju funka om man sätter armen i gungning innan man startar motorn... men fråga när ju hur länge det skulle gunga  ??? En annan sak är ju att den gungar oregelbundet då... en viss rytmik skulle väl vara att föredra.

Utveckla detta mer ni som har erfarenhet!

Jag har glasfiber pinnar till mina "floaters" vid duvjakten och då gungar duvan i vinden. Satte man galsfiberpinnar på duvsnurran så borde fåglarna gunga lite i vinden för den kommer ju från olika hål efterhand som fågeln går runt (om det nu blåser). Kanske man kan använda några gammla fiskespö??
Publicerat

BigB.. Ids inte köra så långt annars hade jag stått på din gård nu och rivit i ngr lik i jakten på motorer  ;D

RW.. Fiskespö.. nja jag är skeptisk.. På snurran jag har hemma nu, och det är den snurra som funkat bäst av de..två  ;D jag sett, så finns det längst ut på spröten en 90 graders vinkel där man trär på fågeln. Det är väl lite svårt att få till med fiskespö? Annars verkar det hyfsat vettigt.. Grejen är ju att ska man bygga snurran så är det lika bra att på en gång bygga den så den klarar även tyngre fågel än just duvor tex trut.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
BigB.. Ids inte köra så långt annars hade jag stått på din gård nu och rivit i ngr lik i jakten på motorer  ;D

RW.. Fiskespö.. nja jag är skeptisk.. På snurran jag har hemma nu, och det är den snurra som funkat bäst av de..två  ;D jag sett, så finns det längst ut på spröten en 90 graders vinkel där man trär på fågeln. Det är väl lite svårt att få till med fiskespö? Annars verkar det hyfsat vettigt.. Grejen är ju att ska man bygga snurran så är det lika bra att på en gång bygga den så den klarar även tyngre fågel än just duvor tex trut.

Mvh!

Jag tänkte mig snarast att man kunde ha glasfiberbiten mellan själva snurran och "huvudet" där fågeln ligger. Alternativet är ju nån form av metallstav/rör och det tenderar att bli tungt att bära med en gång om man nu inte tar aluminium men den å andra sidan blir grov och styv om den ska hålla för en trut. Kanske ska man ha olika spröt för olika fåglar (tyngd).