Publicerat December 24, 200421 yr Är det flera än jag som känner en viss oro nu när blyet ska försvinna i kulorna. Hur kommer det att gå för den folkkära kalibern 6,5*55 ? Tror ni den kommer att ligga kvar som klass 1 vapen även efter blyförbudet? Har nämligen själv en Sako 75 i just kalibern 6,5*55 som jag jagar älg/björn med.
Publicerat December 24, 200421 yr Är det flera än jag som känner en viss oro nu när blyet ska försvinna i kulorna.Hur kommer det att gå för den folkkära kalibern 6,5*55 ? Tror ni den kommer att ligga kvar som klass 1 vapen även efter blyförbudet? Har nämligen själv en Sako 75 i just kalibern 6,5*55 som jag jagar älg/björn med. Det är väl tvivelaktigt att den kommer att vara kvar, iofs tycker jag man borde använda en kaliber med lite mer puff i om man skall jaga björn, men eftersom jag själv inte jagat björn så är det bara en tanke.. Nu har ju jag inte min 6,5 som förstahandsval när det är klass 1 jakt, så jag känner inte så starkt för kalibern som många andra, personligen tycker jag däremot att det skulle sitta fler jägare i beslutsfattningsposition, då det idag är på tok för många pappersvändare som beslutar vad vi får och inte får göra i skogarna.
Publicerat December 24, 200421 yr Brotcha upp bössan till kaliber 6,5-.284. Inte alltför dyrt enligt de jag pratat med. Då kan man även med ett blyförbud fortsätta att jaga klass ett vilt med sin bössa.
Publicerat December 25, 200421 yr Författare Brotcha upp bössan till kaliber 6,5-.284. Inte alltför dyrt enligt de jag pratat med. Då kan man även med ett blyförbud fortsätta att jaga klass ett vilt med sin bössa. Jag är inte så inne på det här med kalibrar, men vad innebär 6,5*284. Är hyslan längre eller vad skiljer mot orginalet 55 ?
Publicerat December 25, 200421 yr Det som skiljer är hylsvolymen. Som jag har fattat det räcker det med att brotscha upp patronläget för att det ska rymma den större patronen. Hylslängden är densamma varför ombyggnation av lådan inte är nödvändig. Har själv en Heym helstock i kaliber 6,5x55 som jag funderar på att göra om. Patronen fabriksladdas även av Norma, gå in på www.norma.cc så kan du jämföra ballistiken mot gamla 6,5!
Publicerat December 25, 200421 yr Författare Det som skiljer är hylsvolymen. Som jag har fattat det räcker det med att brotscha upp patronläget för att det ska rymma den större patronen. Hylslängden är densamma varför ombyggnation av lådan inte är nödvändig. Har själv en Heym helstock i kaliber 6,5x55 som jag funderar på att göra om. Patronen fabriksladdas även av Norma, gå in på www.norma.cc så kan du jämföra ballistiken mot gamla 6,5! Tack.... Ska gå in och kolla på Normas sida.
Publicerat December 25, 200421 yr Hitta lite mått men inte mycket mer om 6.5x284 http://home.snafu.de/l.moeller/6,5-284_Norma.html
Publicerat December 25, 200421 yr Hitta lite mått men inte mycket mer om 6.5x284 http://home.snafu.de/l.moeller/6,5-284_Norma.html Sickna dårar, klämma upp 6,5 i över 1000 m/s
Publicerat December 25, 200421 yr Finns det risk att fler kalibrar kommer att klassas ner i dom andra klasserna, förutom klass 1 som det talas om så mycket?
Publicerat December 27, 200421 yr Finns det risk att fler kalibrar kommer att klassas ner i dom andra klasserna, förutom klass 1 som det talas om så mycket? Jag har inte kollat så noga om det är någon som ligger i farozonen, men jag tvivlar....
Publicerat December 27, 200421 yr Jag är inte säker men jag har hört att .222 kan få problem med ett ett blyförbud!
Publicerat December 28, 200421 yr De flesta kalibrar får problem, eller rättare sagt, vi jägare får problem, eftersom utbudet av oblyad ammo är väldigt litet, vad gäller klassningen så är det 6.5'an som kommer att klassas ner, möjligen någon annan udda kaliber runt 6.5 eller 7mm som håller moderata farter. 222 finns det bla Barnes X att ladda till, men den går inte bra i alla vapen, låt oss hoppas att våra fokvalda lyssnar på vetenskapen och tar tillbaka sitt beslut, att skjuta alternativ ammo över våtmark är helt ok, det fattar jag, men att behöva betala hutlösa priser för tex hagel ammo med alternativ hagel för att jaga kråka......nä, tror inte det.
Publicerat Januari 29, 200521 yr Stig sundberg avrådde från att brotscha upp till 6,5-284 pga matningsproblem i sakon. Kolla in 6,5- 06 eller 6,5 AI i så fall. Pip byte blir aktuellt med 6,5 - 06 och handladdning är ett måste då det inte finns fabriks till någon av dem. I 6,5 Ai kan Du skjuta vanliga 6,5 x55 och göra om dom till AI. Med 6,5 06 blir det bara att kalibrera 270 win, 25-06 eller 30-06 till rätt dimension och sedan justera längden. Har själv en 6,5-06 och är ruskigt nöjd. Träffbilder runt 10 cm på 500 meter bara man håller i utan problem. 900m/s med 156grains oryx och runt 1000 med 8 grams lapua scenar. Kolla kulbanan på normas hemsida får Du se.
Publicerat Januari 29, 200521 yr Ackley Improved har samma problem som 6.5-284 med matningen i vapen med tre låsklackar. Det branta hylsbröstet kärvar mot låsklacken när man drar tillbaks slutstycket. Vid en ompipning är det vettigare att välja en "vanlig" kaliber, även om man handladdar så är det en fördel med vanlig förekommande ammo. Det finns flera kalibrar att välja mellan som har samma storlek på hylsbotten och ryms i samma lådlängd. Att modifiera slutstycket för annan storlek går också bra, inom rimliga gränser.
Publicerat Januari 30, 200521 yr Om man ska envisas med att skjuta 6,5 mm kaliber så finns det inte mycket att välja på annat än wildcats och handladdning när det blir blyförbud. Den vanliga sex och enhalvan klarar inte av att stabilisera de långa kulorna av koppar och samtidigt behålla anslagsenergin för klass 1. Sedan kommer kravet om expanderande projektil och enda sättet är att öka hastigheten för att uppnå en säker sådan. Men som sagt en klassisk 30-06 duger lika gott som något annat för att avliva älg rådjur och bäver om man inte vill handladda. Jag finner dock ett nöje i att kunna laborera med olika kultyper för olika jakt och har därför valt två improved kalibrar.
Publicerat Februari 1, 200521 yr Jag har lite svårt att förstå varför man envisas så väldigt att hålla fast vid 6.5x55, Visst det är övervägande 6.5 i sverige och bör därför försvaras mest ur ekonomiska synpunkter, men kalibern är ju långt från ett unikum, anslagsenergi, kulbana mm är långt från dom bästa. Många försvarar 6.5 pga kronoammunitionen, men det finns ju även 308 hos kronan, som dessutom har en bättre kulbana och anslagsenergi. Nu lär jag få ett antal påhopp, men det är helt ok, det är ju därför jag är här Satt jag själv med en 6.5 i garderoben skulle jag byta den snarast då det ännu går att få pengar för den, hellre det än att lägga ner pengar på ombyggnationer. När det som vanligt gäller regeringen och att uphäva beslut, så blir det troligtvis en ev. fördröjning 1-2 år men sedan blir vi av med blyt hur vi än skriker, man kan alltid hoppas att det upphävs men jag tvivlar starkt då denna 10års plan varit i verket i 7 år redan och med få motstånd.
Publicerat Februari 1, 200521 yr Författare Grrrrrrrrrrrrrrr prata inte illa om sexÅfemman Jag ska inte gå in på det tekniska som anslagsenergi, hastigheter,kulbana m.m för det kan jag för lite om. MEN utan problem skjuter kalibern bra och dödar alla de vilt vi har i detta land. Jag hävdar att den dödar minst lika bra som andra klass 1 kalibrar vid en bra träff. Vid dåliga träffar blir det skadskjutningar, precis som med vilken kaliber som helst. Det som avgör det dödande skottet är skytten och i vissa fall patronen. Fördelarna som jag ser det med kalibern är att du kan jaga allt med den, från järpe till björn. En annan stor fördel är den snälla rekylen, vid tex Toppfågeljakten då man slipper att få ögat målat i blå toning vid liggande skjutställningar. Min förra 308 målade mig några gånger vid skott mot just toppfågel :'( [glow=blue,2,300]Klagar man på 6,5 an så är det nog mest troligt skit bakom spakarna [/glow] ;D ;D ;D ;D
Publicerat Februari 2, 200521 yr 6.5'an är ett kärt trätoämne, Bell sköt flera hundra elefanter med en 6.5 Manlicher, även bufflar samt sträckande sjöfågel med samma vapen. Han sköt alltid med helmantel samt strävade alltid efter hjärnskott på större vilt, och han var en otroligt bra skytt, men om jag anser att den är en bra elefant kaliber för det, ....näää, det var helt skyttens förtjänst. 6.5 duger till allt, det är sant, förutsatt att den som skjuter kan placera kulan på rätt ställe, ett hål är ett hål, oavsett om det är gjort med en helmantel i 6.5 eller halvmantell i 458, sitter det hålet i lungorna så dör viltet. Men en 458 ger mera blodflöde, lättare att följa spåret då, men den 6.5 kan man skjuta ett perfekt lungskott och inte få en bloddroppe på marken, detta gäller förövrigt även kaliber 30. JAG anser att 6.5'an är en i den närmaste perfekt klass 2 vapen, men att älgjakten sköts bättre med grövre rör och tyngre kulor, inte snabba och lätta. Vad gäller rekyl så ger inte en 9.3x57 med en bra stock mera upplevd rekyl än en 6.5, men den ger mera effekt vid träff, bättre blodflöde och genomträngning vid hårda träffar. Sant är dock, att många skyttar, oavsett kaliber, behöver träna mera! många, många är skotträdda, och då hjälper vare sig 6.5 eller 458, dom tar bara fram bössan när det är dags för jakt, ingen skottställning, ingen övning, den gick ju bra när dom sköt in den, dvs för en 15 år sedan. Tragiskt med sant.
Publicerat Februari 2, 200521 yr Hej ny här men har fått veta av min son som är polis att 6,5 55 kommer att försvinna inom 2 år menjag tar det med ro då får ju 70% av svenska jägarkåren byta vapen o det går ju inte bra
Publicerat Februari 2, 200521 yr Hej ny här men har fått veta av min son som är polis att 6,5 55 kommer att försvinna inom 2 år menjag tar det med ro då får ju 70% av svenska jägarkåren byta vapen o det går ju inte bra Och sen när brydde sig politikerna om jägare? : Jag kommer att ha kvar min 6,5 även efter blyförbudet. Jag använder den nu till all jakt men i framtiden kommer det att bli min pyrschbössa för rådjur. Till anna jakt har jag en 30-06 som i framtiden kommer att bli älgbössa.
Publicerat Februari 2, 200521 yr En annan stor fördel är den snälla rekylen, vid tex Toppfågeljakten då man slipper att få ögat målat i blå toning vid liggande skjutställningar.Min förra 308 målade mig några gånger vid skott mot just toppfågel :'( [glow=blue,2,300]Klagar man på 6,5 an så är det nog mest troligt skit bakom spakarna [/glow] ;D ;D ;D ;D Har du blivit målad av en 308 så är det en hel del skit bakom spakarna, eller felmonterad kikare, eller ruggigt felstockad.. hur som helt fel fel fel... och inte fel på kalibern, har även skjutit 6.5x55 som levde rövare pga helt felstockade och för lätta vapen, har även skjutit grova kalibrar som varit snällare än den sistnämda. Diskussionen om att 6.5 räcker till allt vilt i sverige, både ja och nej, du kan fälla allt vilt i sverige med 22 hornet om du sätter kulan på rätt ställe, precis som Alfie säger så måste alla skott sättas på rätt ställa för att dom skall gå ikull. Att allt vilt dör bara för att skottet sitter i lungorna, hoppas jag syftar på pluralis, alltså båda lungorna, inte bara en lunga för det kan vissa vilt leva med många timmar, men visst finns det tillräckligt med död i 6.5 för att den skall duga, men hårddrar man frågan och sedan tar upp hur duktiga skyttar är eller inte är så är frågan om den räcker till, men det har å andra sidan ingenting att göra med blyförbudet.
Publicerat Februari 3, 200521 yr En sak som är viktig att ha i åtanke är att en grov kaliber inte kompenserar dåligt skytte, till skillnad mot vad flera tycks tro.
Publicerat Februari 3, 200521 yr En sak som är viktig att ha i åtanke är att en grov kaliber inte kompenserar dåligt skytte, till skillnad mot vad flera tycks tro. Självklart inte till en viss grad, en kaliber av grövre/snabbare modell med mer anslagsenergi har större förmåga att ta sig igenom bogbladet, och därmed kompenserar en grövre kaliber den sämre träffen, som borde suttit bakom bogbladet och ändå når vitalare delar, dock är det alltid upp till var och en vad man skall ha för kaliber. Det finns ingen annan patentlösning för en bra träff än träning och åter träning, däremot så får även dom säkraste jägarna in ett dåligt skott någon gång.
Publicerat Februari 3, 200521 yr Det är ju bara att behålla 6,5an som klass 2 studsare, visst finnns det nya roligare kalibrar men man vet iaf vad man har. Håller med om att det finns lämpligare kalibrar för högvilt. Man kan dock hålla i minnet att eskimåerna jagar isbjörn med 222 rem. Att göra om en 6,5 låter sig göras ganska enkelt på det flesta studsare, dom som har problem är dom med 3 låsklackar. Jag har dock svårt att tro att det kommer att bli något speciellt prisras efter förbudet. En klass 2 studsare är ju lika dyr som en klass 1. Kan väl bli en viss översvämmning av marknaden alldeles i början men när man rensat bort alla skrotstudsare så blir det nog ingen väldig mängd kvar. 90% av alla 6,5or är ju inte värda mer än 1500 spänn som det är. Det finns ju massor med jägare som jagar övervägande klass 2 vilt men har en 6.5a, dessa kommer ju inte ha något behov av att byta heller.