Publicerat Februari 14, 200521 yr Nu har jag snart blivit trött på allt tjat om 6,5 Har gått en hel del eftersök bla på gris Stor gris och 6,5 =många och långa eftersök Om du får in kulan och den expanderar i lungpartiet som den skall är det synneligen få djur som känner någon skillnad på cal 243 till 30-06 Det är ingen större skillnad på eftersöken heller Vill du ha lättare eftersök och kortare flyktsträckor Använd då ngn 300 upp till 375 6,5 är för övrikt en optimal klass 2 kaliber då du kan ha en lite kortare kula som harmoniserar med hylslängden 6,5 dödar flest älgar i skogen varje år = sant men hur många av dessa har ett kulhål Fram för fler som Bell När du skjuter mer 8 av 10 flygande änder med din 6,5 då kan du ha den till allt
Publicerat Mars 8, 200521 yr Kom bara ihåg att det är inte kalibern i sig som klassas ner. Det är den enskilda ammunitionens prestanda i det enskilda vapnet som avgör klassningen. Ta en bössa och ammo och sätt upp en kronograf på 100m och skjut. Knacka ut kulan ur en annan och väg. Få se om det nånsin sker, men så är det i varje fall... Detta innebär att en kunnig handladdare kan handladda en 6,5x55 till klass 1 i många moderna vapen med blyfria (Barnes X) kulor i 9 gram. Fabriksladdat kommer inte att finnas däremot pga säkerhetsmarginalerna som då krävs! Sedan har jag aldrig testat min 6,5x55 på älg även om den varit med i skogen ibland som omväxling till .300 & .375 till vissa kamraters förtret... Men vält rådjur och dovvilt har den gjort!
Publicerat Mars 9, 200521 yr Lilla kalven gick ju några meter men med en lungsmäll så... Få se vad .458:an kan göra nästa jaktår...
Publicerat Mars 9, 200521 yr Lilla kalven gick ju några meter men med en lungsmäll så... Få se vad .458:an kan göra nästa jaktår... Så du har skaffat en .458'a, skall bli kul att se i höst, trodde dock en .416 Rigby skulle vara mer i din smak
Publicerat Mars 10, 200521 yr Dom älgar och för övrikt rådjur jag sköt under min 458 epåk dog på ett föredömligt sätt Jag körde med en lätt HDY 350 gn rundnos för att få upp farten lite ca 800 m/s då jag upplevde orginalladdningen på 530 gn med sina 630 m/s var lite långsam Lycka till med pangen
Publicerat Mars 10, 200521 yr .416 Rigby passar bara i sako TRG-S och en sådan har jag inte men annars så... Man får hålla sig till standard magnumstötbotten eller .404 som max - Sako har gjort sina bösssor i .416 Rem mag men den blir för nära min .375:a tycker jag. Tänkte ett tag på .460G&G som är gjord på .404 men så var det ju det där med kostnad för brotsch, laddverktyg och hylsor. .458 Win Mag duger nog - får bara se när den blir klar...
Publicerat Mars 10, 200521 yr jag tycker kalibern är väldigt trevlig, inte för mycket rekyl och den gör va den ska om man plaserar kulan rätt. mer vetenskapligt kan jag inte gå in på ämnet. visst skulle de svida om kalibern blev nergraderad, men jag jagar varken bäver eller älg så jag kommer inte miströsta allt för länge. finns ju andra mer lämpade kalibrar till älg och vildsvin.