Publicerat April 28, 200719 yr Författare Ytterligare en skadad som folk söker efter. > http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=58236...amp;arkiv=False
Publicerat April 28, 200719 yr Det hörs inte som man kan tro, det är när det har paserat som det hörs och då är det för sent. Sen är ju djuren vana att höra tåget, på stam banan paserar det minst 24 tåg per dyngn på min jakt mark och dom har inte fattat att det är rälsen tågen går på. Och när dom fattar det är det också försent
Publicerat April 30, 200719 yr Författare Bilder från björnide, m. m. http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/progra...Artikel=1292097
Publicerat April 30, 200719 yr Det var ju någon som fotade inne i idet medans björ och ungar låg inne för vintern. Det blev jätte-fina och unika bilder men också ramaskri från folk som inte fattade att det bar experter som visste vad dom pysslade med som fotade.
Publicerat April 30, 200719 yr Författare Det var ju någon som fotade inne i idet medans björ och ungar låg inne för vintern.Det blev jätte-fina och unika bilder men också ramaskri från folk som inte fattade att det bar experter som visste vad dom pysslade med som fotade. Jepp! Jag känner 2 av 3 som var med där. >
Publicerat Maj 1, 200719 yr Författare Dramatik i skogen när björn slog älg ÖVERKALIX, KURIREN. En hård batalj mellan en dräktig älgko och en björn i skogarna kring Överkalix slutade med avlivning för älgkon. Händelsen observerades av en privatperson som skrämde björnen på flykten. När björnen uppmärksammade vittnet till händelsen gav den sig iväg, älgen lämnades med riv- och bitskador kvar på vägen. Polisen tillkallades och älgen avlivades senare. Kroppen fördes sedan längre ut i skogen för att undvika folksamlingar som skulle kunna stressa björnen så att även den måste avlivas. Läs mer i onsdagens Kuriren. Läs mer imorgon på www.kuriren.nu
Publicerat Maj 1, 200719 yr Ja nu börjar dom plocka älgarna efter att ha sovit hela vintern.Synd om den dräktiga älgkon
Publicerat Maj 1, 200719 yr Författare Ja nu börjar dom plocka älgarna efter att ha sovit hela vintern.Synd om den dräktiga älgkon Ja visst, den hade gärna fått vara kvar och fått föda kalven/kalvarna. >
Publicerat Maj 1, 200719 yr Författare Förstår ni väl att nalle är hungrig efter så lång vila Jo visst gör Vi det, men han hade kunnat ta en ren ist, för det finns det hur mycket som helst av ist. ;D
Publicerat Maj 1, 200719 yr Jo visst gör Vi det, men han hade kunnat ta en ren ist, för det finns det hur mycket som helst av ist. ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Maj 1, 200719 yr Jo visst gör Vi det, men han hade kunnat ta en ren ist, för det finns det hur mycket som helst av ist. ;DDet finns ju folk som ska leva av dom En älg är ju bara hobbyverksamhet
Publicerat Maj 1, 200719 yr Författare Det finns ju folk som ska leva av dom En älg är ju bara hobbyverksamhet Vi skulle kanske exportera ner lite björnar åt Er i Skåne så får Vi se hur länge Ni har kvar den viltstammen som Ni visst har. ;D Jag hade tänkt mig ett 10-tal nallar. ;D Det skulle inte Vi märka om det försvann så många härifrån. ;D Visst skulle det sitta fint??? ;D
Publicerat Maj 1, 200719 yr Vi skulle kanske exportera ner lite björnar åt Er i Skåne så får Vi se hur länge Ni har kvar den viltstammen som Ni visst har. ;D Jag hade tänkt mig ett 10-tal nallar. ;D Det skulle inte Vi märka om det försvann så många härifrån. ;DVisst skulle det sitta fint??? ;D Tur att man köpt sig en rejäl pang då ;D
Publicerat Maj 1, 200719 yr Suck..Varg,Björn ,Lo...klämmtjäcka grabbar det!!!...suck!! Det var bättre förr.. ;D
Publicerat Maj 1, 200719 yr Författare Tur att man köpt sig en rejäl pang då ;D Menar Du 6 och en halvan då ??? ;D
Publicerat Maj 2, 200719 yr Författare Forts. från igår. UPPLEVELSE. Mötet mellan björnen och älgen är Tony Sorsas bästa naturupplevelse någonsin även om det som skedde var grymt. Här med barnen Linnéa och Benjamin Sorsa. Foto: BRITT-LOUISE SPETS Giganternas kamp ÖVERKALIX, KURIREN. Snickaren Tony Sorsa från Kälvudden i Överkalix satt på första parkett när en björn slog en älgko tidigt i måndags morse. Hans närvaro skrämde iväg björnen som lämnade den svårt skadade älgen vid vägkanten där den avlivades. - Det här är den största naturupplevelse jag varit med om, säger Tony Sorsa. Att naturen kan vara grym blev Tony Sorsa varse om när han såg kampen mellan älgkon och björnen som inträffade klockan 05.30 på morgonen. Tony Sorsa kunde inte sova utan åkte ut med bilen i väntan på att färdas till sitt arbete. Han tog med sig kameran i förhoppning om att kanske få se en skymt av någon nalle. Det blev mer än så, 15 meter framför bilen såg han plötsligt en björn som låg över en älg vid vägkanten. Han klev ut ur bilen och skrämd av hans närvaro flyttade sig björnen bort från älgen men stannade kvar cirka tio meter ifrån honom. - Den lunkade fram och tillbaka och jag hörde hur den liksom morrade, säger Tony Sorsa. Bruten rygg Han försökte hjälpa älgen upp men en bruten ryggrad hade gjort den förlamad. På vägen syntes tydliga spår efter kampen, tussar av älgens päls låg utspridda på marken, utöver det hade älgen bitskador på ryggen. Det är andra gången Tony Sorsa ser en björn, hans bedömning är att den han mötte i måndags var stor. Arbetet väntade och han kallade på hjälp. Björnen hade då också sprungit till skogs. Naturupplevelsen kan inte liknas vid någon annan som Tony Sorsa varit med om trots att han tillbringar mycket tid i skog och mark. - Det är väldigt sorgligt men samtidigt den bästa upplevelsen någonsin. Det här får man inte uppleva så ofta, säger han. Farlig Anders Johansson från Överkalix jaktvårdskrets är polisens samordnare vid eftersök av skadade älgar. Det var han som senare avlivade den svårt skadade älgkon som visade sig vara dräktig. - Jag kom dit vid 07.30. Då levde den fortfarande, den var svårt riven på sidan och hade spår av björnens tänder på ryggen. Av spåren längs vägen bedömer han att jakten har pågått i över hundra meter innan älgen fälldes till marken. Området för händelsen är ett välkänt björnnäste där flera stora björnar har setts tidigare. För att undvika folksamlingar som kan stressa björnen har älgkroppen flyttats in i skogen med förhoppning om att björnen börjar äta av kroppen i lugn och ro. - Vi vill inte ha en folkvandring eftersom det kan störa björnen och göra den farlig så att den också måste avlivas, säger Anders Johansson. Manar till försiktighet Kampen i skogen var grym men att få se det med egna ögon som Tony Sorsa gjorde tillhör inte vanligheten, men det kan ske igen. - Eftersom björnstammen växer blir det allt oftare den slår vilt. I dag skjuts det betydligt färre björnar än vad som föds, säger Anders Johansson som poängterar vikten av att vara försiktig om man kommer i närheten av en björn som fällt sitt byte. - Då kan den vara tuff och försvara bytet, speciellt om den inte har börjat äta av det. Av hänsyn till både människor och björnar avstår Anders Johansson och polisen från att berätta var händelsen utspelade sig. Britt-Louise Spets, Norrbottens-Kuriren www.kuriren.nu
Publicerat Maj 2, 200719 yr 8).."hjälpa Älgen upp"...???.... den där Tony Sorsas måste tro han e någon form av superhjälte!.. ;D ;D ;D ;D ;D.....
Publicerat Maj 2, 200719 yr Författare 8).."hjälpa Älgen upp"...???.... den där Tony Sorsas måste tro han e någon form av superhjälte!.. ;D ;D ;D ;D ;D..... Ungefär så ja. Kanske en superstålman el. kanske en pippi långstrum rent utav. ;D ;D ;D ;D
Publicerat Maj 4, 200719 yr Börjar bli lite väl mycke´nallar i skogarna nu! Vart man än går å jagar så ser man spår efter dem! I det området där jag jagar älg så observerade bara vi jägare 7 olika björnar....2003 satt jag å siktade på en björn under bockjaktspremiären.......snacka om att den kom 5 dagar för tidigt framför bössan... >.....och för två år sen satt jag 150 m ifrån när passgrannen sköt en björnhona......snart kanske det är min tur?? ???
Publicerat Maj 4, 200719 yr Har aldrig sett en Björn i Skogen. Men har sett spår efter björn spillning och spår. Det skulle vara en upplevelse att få se en Björn men då gärna på avstånd. Skulle även vilja pröva på Björnjakt i framtiden.