Publicerat April 12, 200719 yr Har knåpat ihop en uv till hösten, lite meck men ser väl inte så tosig ut? Gärna lite kommentarer om det finnes!
Publicerat April 12, 200719 yr Författare Ögat har jag tillverkat själv. Kan beskriva om det finns intresse, har dock inte tid i kväll.
Publicerat April 12, 200719 yr Ser ju kanon ut. Fjäderdräkten har du ju fått till riktigt bra. Kanske ögonon skulle vara ÄNNU större. Men jag är inget proffs på det området som vissa andra här är.
Publicerat April 13, 200719 yr Helt klart en uvhona, mycket sexig blick Tror att du får problem med attackerande uvhannar - tror att honan blir tilltufsad med tiden....... Raggarö
Publicerat April 13, 200719 yr En läckerbit Ser ut som ett gott hantverk.vilka matrieal har du använt?
Publicerat April 13, 200719 yr Författare Stommen är gjord av hönsnät med fästanordning, plaströr, och en gren som uven sitter på. Formade så det såg någotsånär ut. Lindade om säck-väv och knöt fast. Penslade allt med polyester som jag köpt på Biltema, 70 kr. Gör detta i ett välventilerat utrymme då det luktar starkt! När det torkat tog jag fjädrar av 2 fasanhönor och satte fast där vingarna inte kommer att täcka. Limpistol användes till detta. Vingarna är torkade grågås-vingar, sattes på till sist. Ögonen är av en plastflaska som jag klippt i sönder och målat på "insidan" samt förseglat med lack. Näbben är en målad träbit. Man tar lite vad som finns till hands. Lite fler bilder:
Publicerat April 13, 200719 yr Författare Två utomhusbilder: PS. om det är för många bilder får någon ??? ta bort en del. DS
Publicerat April 13, 200719 yr Shit!! Riktigt snyggt jobbat!! Ser kanonbra ut! Snyggaste hemmabygget jag sett! Lycka till!!
Publicerat April 13, 200719 yr Kanon...vad skulle det kosta om du tillverkade en till mej? Skulle den mot förmodan inte funka så kan jag ju ha den som prydnad! Pris???
Publicerat April 13, 200719 yr Författare Kanon...vad skulle det kosta om du tillverkade en till mej?Skulle den mot förmodan inte funka så kan jag ju ha den som prydnad! Pris??? Tja, vet inte så noga. Materialet är inte så dyrt, hönsnät, säckväv, lite ståltråd, polyeten. Det svåra är att skaffa fjädrarna. Här är det fasanfjädrar och vingar men jag skulle gissa att det skulle gå med andhonor också. Måste nog vara honfåglar! Tjäderhönor har väl också den färgen på fjäderdräkten? Uvens vingar är gås som då är lite större. Ett bidrag för jobbet kanske ? Fixa fjädrarna så ska vi nog komma överrens? Fin uv ! Har du testat den ännu... ??? Jo. Jag satte upp den i trädgården utanför huset och efter någon timma blev det liv på alikorna (kajorna). Har inte några kråkor just i trädgården men.. alikorna blev tosiga. Det hela lugnade ned sig efter ett tag. Får inte skjuta i trädgården men hade nog varit läge för det, hade inte varit problem att få fram ett "gäng" som någon skrev på en annan del av forumet.
Publicerat April 14, 200719 yr Författare Fick plocka in skapelsen för alikorna lät inte den vara ifred, vill inte ha sönder den innan jag jagat med den. Ser ruskigt bra ut!!!! Bilder bakifrån???Mvh! Jodå!
Publicerat April 14, 200719 yr Skitbra! Kan du korrigera den där sängkammarblicken så ska det nog fungera ;D ;D ;D Skämt osido, ser bra ut! Stoppa den nu i en plastkasse och spruta i en halv burk radar och tejpa sedan igen kassen rejält! Risken är annars att du får kreatur i fjädrarna och då är den halvslut till hösten.. Mvh!
Publicerat April 14, 200719 yr Författare Tack för alla vänliga omdömmen Jag blev ganska nöjd själv också. Sängkammarblicken får jag nog göra något åt! Det var ett bra tips med radarn Hipshot! Tack för det, inte roligt om bara stommen är kvar till hösten.
Publicerat April 14, 200719 yr Tja, vet inte så noga. Materialet är inte så dyrt, hönsnät, säckväv, lite ståltråd, polyeten. Det svåra är att skaffa fjädrarna. Här är det fasanfjädrar och vingar men jag skulle gissa att det skulle gå med andhonor också. Måste nog vara honfåglar! Tjäderhönor har väl också den färgen på fjäderdräkten? Uvens vingar är gås som då är lite större. Ett bidrag för jobbet kanske ? Fixa fjädrarna så ska vi nog komma överrens? Jo. Jag satte upp den i trädgården utanför huset och efter någon timma blev det liv på alikorna (kajorna). Har inte några kråkor just i trädgården men.. alikorna blev tosiga. Det hela lugnade ned sig efter ett tag. Får inte skjuta i trädgården men hade nog varit läge för det, hade inte varit problem att få fram ett "gäng" som någon skrev på en annan del av forumet. Jag har inga fjädrar just nu,kan vi inte komma överens att du fixar hela paketet och sätter en prislapp på det? :D
Publicerat April 14, 200719 yr Författare Jo, måste komma över fler fjädrar då bara. Har inte fler apportvilt att tillgå. Hade någon på lut när jag satte in annonsen på köpes, lite långt att köra bara. Om det bara kan vänta så ska det nog ordna sig ??? Vad får det kosta? En plastlimpa går väl på en 400 kr eller så. Man kan ta en sådan och sätta på fjädrar på den men är inte säker på att det blir samma sak? Uppgradera med nya ögon också?
Publicerat April 23, 200719 yr Jah håller på att pimpa min plastlimpa för fullt.......hitills har den dragit kajjor förbannat bra men även blivit lite kråkor.........men enligt mig är vingarna lite för fluffiga och inte så lena och jämna som dom kanske sig bör? Kom på att jag har lite morkullor i frysen och tänkte limma på dessa vingar istället för det yviga vargskinn som jag har som vingar just nu.......vad tror ni? förändring till det bättre? Hur funkar det med blodkärl och nerver i vingarna börjar de inte ruttna och så? TIPS! Gärna tankar om UVEN! http://www.minjakt.se/index.php?service=ga...eryImageId=6147 MVH/ Dave
Publicerat April 23, 200719 yr Jag låter dem torka och ser till att ha ok ventilation ;D Kan säkert lukta lite.. Sen brukade jag skicka ned uven i sin helhet i frysen lite nu och då, torde döda allehanda kreatur som kan tänkas förstöra fjädrar o vad det nu är på uven. Tror förövrigt att morkulla fungerar hur bra som helst, se till att veckla ut vingarna rejält så de täcker maximal yta. Mvh!
Publicerat April 23, 200719 yr tack Richard........inte första gången du va först med respons! de blir till att pyssla lite så fort pluggandet fått sin dagliga dos
Publicerat April 23, 200719 yr Jah håller på att pimpa min plastlimpa för fullt.......hitills har den dragit kajjor förbannat bra men även blivit lite kråkor.........men enligt mig är vingarna lite för fluffiga och inte så lena och jämna som dom kanske sig bör? Kom på att jag har lite morkullor i frysen och tänkte limma på dessa vingar istället för det yviga vargskinn som jag har som vingar just nu.......vad tror ni? förändring till det bättre?Hur funkar det med blodkärl och nerver i vingarna börjar de inte ruttna och så? TIPS! Gärna tankar om UVEN! http://www.minjakt.se/index.php?service=ga...eryImageId=6147 MVH/ Dave Hahhahahha Morkullor och Vargskinn... ;D Borde knalla in till min lokale ICA handlare och be denne att uppdatera litet ;D
Publicerat April 24, 200719 yr tykker jag låter som en bra ide telgetok........jag är på jakt efter fler fåglar, brukar se en och annan "roadkilled" tjäderhöna ute på bygden nu när de varit uppe o sprungit på vägarna....men nu när ja åkt så e de minsann inga överkörda..........får väll bli o kugga ner en växel o gasa fullt nästa gång de sitter en på vägen > skämt o sido fågel e en bristvara! får bli den härliga remixen av vargskinn och morkulla så länge!