Publicerat Juli 10, 200718 yr Riktigt fin uv det där! Är det Fasanhöns fjädrar på den? Telge! sätt nu inte det första du gör en hagelsvärm i uven Lycka till! Mvh
Publicerat Juli 10, 200718 yr Författare Är det Fasanhöns fjädrar på den? ja, några vingar av tocke ockå.
Publicerat Juli 10, 200718 yr Att bara torka uven gör du inomhus, bara att låta den stå i rumstemperatur. Jag skulle nog inte dra på någon impregnering, risken är att du tar väck "livet" i fjäderdräckten på så sätt.. men jag vet inte. Testa på något hörn av en vinge så får du se, går det bra så kanske jag ska bespruta min uv med!Plastpåsen och radar är för att mula ev insekter, det bör du göra Telge för annars håller inte uven till våren ens! Mvh! Ehh,jag gick direkt och satte på en extra frys och lade ner uven i den,borde funka också tycker jag. Nu är det så att jag pröjsar alla räkningar här hemma så gnäll över höjda elräkningar tror jag att jag slipper,men man vet ju aldrig riktigt säkert ??? ;D I mån av att även denna frys blir full,skall jag naturligtvis praktisera radar tricket
Publicerat Juli 11, 200718 yr Riktigt fin uv det där! Är det Fasanhöns fjädrar på den?Telge! sätt nu inte det första du gör en hagelsvärm i uven Lycka till! Mvh Nix inte denna uv skall bli behandlad så,dock har jag lite ungdomsynder bakom mej gällande plastuv med flaxande vingar !!!Hade en sån en gång för ca.500 år sen,jag och min polare var skjutkåta utav bara he-e! Kråkorna uteblev,så vi vart bara tvungna att perforera uven lite i omgångar...Stackars plast uv,undrar om den finns kvar idag ??? Har inte träffat den kompisen på många år nu :'( Jaktkompisen alltså 8)
Publicerat Juli 11, 200718 yr Funderade på att sätta en svärm i min plastlimpa igår. Men det var nog inte uvens fel denna gång. Det var helt dött vid den tiden i allmänhet.
Publicerat Juli 11, 200718 yr vart ute idag på morgonen på tippen, fick förvisso upp uven ganska bra men det var väldigt klart och soligt väder så några mängder fågel blidde det ej..... vart iaf 1 trut, 3 kajjor och 2 kråkor skall vila lite med uven nu.........om ett par dagar så väntar 1 vecka på sunny beach/bulgarien.........hoppas jag hunnit nyktra till tills nästa jakt ingen annan som jagat kråka?
Publicerat Juli 11, 200718 yr Imponerande uv! Den ser perfekt arg ut...Påbörjade min semester i måndags och sen dess har regnet öst ned så jag tog tag i saker å ting å började tillverka en uv jag med ...har kommit så långt att kroppen är formad med hönsnät med ett plaströr mitt i kroppen för uvstången, har sedan klätt uven med en typ av säckväv men sen har jag kört fast....polyester penslade du på, en dum fråga men varför gör man det? Är det ett måste? Hur fäste du fast ögonen & gåsvingarna? Sitter fjädrarna bra med pistollim? Tack på förhand!
Publicerat Juli 11, 200718 yr Författare Polyestern köper jag på Biltema. Tillsammans med väven blir det som ett hårt skal. Säckväven ruttnar inte om den blir blöt, håller formen bättre och smältlimmet fäster mycket bättre. Ögon och alla vingar / fjädrar sätter jag på med limpistol. Vet ej om det är ett måste med polyester, jag har inga patent på hur det "ska" vara. Sett en hel del andra hemmabyggen som varit otroligt bra. Hur bra fjädrarna sitter fast med limpistol får tiden utvisa, för närvarande är det okej tycker jag. Ps. Om du bestämmer dig för att använda polyester gör det i ett väl ventilerat utrymme. Luktar en hel del. ;D
Publicerat Juli 11, 200718 yr Så har uven blivit hissad för första gången Ja inte på riktigt ännu..det får bli först på fredag morgon om det inte regnar !! Nisse kom idag och väckte mej när jag slocknat på soffan,tur det annars hade jag nog försovit mej ;D Blev väckt tidigare på morgon av barn och hund,så det var bara att knalla upp vid 7 rycket klä på sej och ge jycken mat, kissa den för att sedan slockna i soffan!!!! Fan,det är jobbigt att jobba natt > Nog om detta !! Nisse hade fixat lite med uvstången,kapat rör hade han gjort,sen hade han cammo målat de tre översta sektionerna...skitbra gjort Nisse !!!! Nu skulle det hissas uv för första gången,det blev i min trädgård mot ett träd på ca.10 meter.. Så fort uven kom upp,snett i och för sej...(vi tränar) ;D Så blev det ett j-a hållå på en trast !!! Skenattacker mot uven var ett faktum,även min fru som kommit hem förundrades över reaktionen hos trasten... Efter ett tag fick den modiga trasten en kompis som också var en trast,nu blev nån av dom lite övermodig,så nu var det inte längre skenattacker som gällde,nu jävlar i mej attackerade dom den stackars fina uven som Merkel tillverkat ;D Uven som nu förövrigt är döpt till Orvar... Trastarna blev lite för närgångna tyckte vi när dom började slita Orvar i skallen !!!! Så vi plockade ner uv o stång genast..jag var ändå tvungen att byta om för att åka och jobba igen. Men helt klart visade det sej att Orvar retade trastarna nått kopiöst,han satt kanske uppe i max 5 minuter tror jag,och vi känner oss redan helnöjda med resultatet. På fredag förmiddag vet jag mera ...... Peace Love and Understanding !!!! Telgetok
Publicerat Juli 11, 200718 yr Vilken reaktion! Den lär ju funka klockrent! Hoppas att den inte BARA funkar på trastar. ;D
Publicerat Juli 12, 200718 yr Författare Men helt klart visade det sej att Orvar retade trastarna nått kopiöst,han satt kanske uppe i max 5 minuter tror jag,och vi känner oss redan helnöjda med resultatet. På fredag förmiddag vet jag mera ......Telgetok Vad roligt med ett positivt resultat! okej, å tack för svaren/tippsen!! Knåpandet fortsätter i morgon.... Bilder, bilder, bilder! ;D ;D ;D
Publicerat Juli 12, 200718 yr Ja fan Telge, verkar som du har en vinnare på G.. Har haft anfall på uven av div mysistiska fåglar men trast..? Den orsakar en reaktion iaf, fan va kul! Se nu till att hänga upp den i en omgivning där det finns bra med kråka och kaja så lär ni få en ruskigt skoj morgon. Fuska inte med skyddet, bygg ett rejält skydd med stor glugg så ni kan svinga rejält med bössorna! Mvh!
Publicerat Juli 19, 200718 yr Vad tror ni om denna? http://s192.photobucket.com/albums/z231/He...;current=Uv.jpg
Publicerat Juli 19, 200718 yr Vad tror ni om denna? http://s192.photobucket.com/albums/z231/He...;current=Uv.jpg ser förjävla bra ut den osså!..... ;D
Publicerat Juli 20, 200718 yr Författare Vad tror ni om denna? http://s192.photobucket.com/albums/z231/He...;current=Uv.jpg Vilken sorts fjädrar har du använt?
Publicerat Juli 20, 200718 yr Vingpennorna på ryggen tror jag kommer från havstrut, ansiktet från morkulla, skallen och bröstet från tjäderhöna.
Publicerat Juli 20, 200718 yr Blir så impad av era uvar...så jag funderar starkt på att göra en ny själv. :- Har en plastuv...men tycker inte den fungerar alls som jag skulle vilja att den gjorde!!!